Domů
Čistá mobilita
Německý okres Rhein-Sieg se pochlubí zatím největší flotilou vodíkových autobusů v Evropě
Vodík
Zdroj: Martin Abegglen / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Německý okres Rhein-Sieg se pochlubí zatím největší flotilou vodíkových autobusů v Evropě

Dosud největší evropská flotila hybridních palivočlánkových autobusů bude zprovozněna v německém okrese Rhein-Sieg ve vládním obvodu Kolín nad Rýnem. Infrastrukturu pro ni pokryjí dvě čerpací stanice. Projekt je výsledkem několikaleté spolupráce veřejného a soukromého sektoru jak na evropské, tak na národní a regionální úrovni.

Důležitý krok směrem k čisté mobilitě v Německu

Obyvatelům okresu Rhein-Sieg v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko byla 21. srpna 2020 odhalena flotila hybridních palivočlánkových autobusů a dvě vodíkové plnící stanice. Německá dopravní společnost Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), zástupci Evropské komise, Federálního ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) a okresu Rhein-Sieg společně s industriálními partnery projekt veřejnosti oficiálně představili ve městě Meckenheim. Jedná se patrně o největší flotilu svého druhu v Evropě.

RVK provozuje vodíková vozidla již od roku 2011. Díky podpoře od akcionářů byl tento ambiciózní projekt realizován v několika fázích zahrnujících zpočátku nasazení dvou prototypů a následně předsériových vozů v roce 2014.

V současnosti okres počítá s provozem 35 palivočlánkových autobusů typu A330 od belgické společnosti Van Hool.  Infrastrukturu k tomuto účelu budou tvořit dvě vodíkové plnící stanice, jednu v Meckenheimu od konsorcia vedeným francouzskou firmou Fromatome, druhou ve městě Wermelskirchem dodanou německou společností Linde. Flotila bude uvedena do provozu během roku 2020.

Po nezbytném proškolení řidičů a konečném zprovoznění plnící stanice bude v Meckenheimu brzy pravidelně jezdit 10 autobusů. Za stávající kapacity bude zdejší plnicí stanice schopna obsloužit a plnit 20 autobusů denně, tedy po 10 vozidlech ve dvou směnách. Zbývajících 25 autobusů bude RVK provozovat ve městech Wermelskirchen, Bergisch Gladbach a Hürth.

Národní a evropská podpora

RVK obdrželo na projekt veřejnou podporu z několika zdrojů. Náklady na pořízení autobusů byly pokryty z grantu od Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu JIVE, a z národního dotačního programu NIP-2 od BMVI. Ze druhého jmenovaného titulu se RVK podařilo získat finanční podporu i na výstavbu infrastruktury. Část podpory společnost získala od evropské Výkonné agentury pro inovace a sítě (INEA) v rámci projektu MEHRLIN financovaného EU.

„Využití palivočlánkových autobusů představuje další jasný krok k zlepšení kvality veřejné dopravy. Jsme pyšní na to, že jsme součástí průkopnické role, která je uznávána napříč Evropou, a rádi bychom povzbudili další regiony, aby se také na tuto cestu vydaly a tím výrazně přispěly k ochraně klimatu,“ prohlásil Sebastian Schuster, zemský rada pro okres Rhein-Sieg.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Jaroslav Novák
25. srpen 2020, 14:02

Němci ani neví, jak mobilitě pomoci, vsadit H2 elektro LPG, a přitom kolejová MHD má potřebu pouze 30% energie oproti autobusům!!! Kdy budou rozhodovat data???

Jan Veselý
25. srpen 2020, 15:13

Kdy budou rozhodovat data? Já myslím, že až potom, co proběhne pořádné testování v reálném provozu. A nemyslím, že bude někdy existovat jediná všespásná technologie.

Kamil Kubů
25. srpen 2020, 21:18

A kolik stojí položit a udržovat ty koleje? Kolik by to stálo, aby jezdila kolejová MHD všude tam co autobus? Nakonec by to skončilo tak, že by lidé bydleli v tisícipatrovych činžácich stojících nad zastávkou tramvaje nebo vlaku.

Bizon
25. srpen 2020, 21:30

Ten vodíkový autobus co jezdil skrz nějaký grant v Neratovicích mně moc nepřesvědčil když jsem koukal dovnitř. Kolem toho palivového článku je šíleně moc podpůrných systémů, průtokoměrů, chlazení, daleko větší skrumáž hadiček a hadic než spalovák. Stejně musí mít i baterku jako buffer. Navíc hned jak grant skončil tak autobus přestal jezdit. Kámoši z laborky která je český top na vodíkové technologie taky nebyli optimističtí.

Nejsu uplně proti, zkoušet by se to určitě mělo, zrovna autobusy jsou solidní testovací platformy na pohony. Ale baterkovým busům věřím víc, viděl jsem několik hodně pěkných projektů, použitím lehkýh materiálů včetně dřeva se dají postavit fakt lehké. Osobně mi příjde koncept elektrických busů lepší než osobní elektromobily.

Jan Veselý
25. srpen 2020, 23:51

Taky FCEV autobusům moc nevěřím. Elektropohon má výhodu v pekelně levném provozu a levné údržbě, vodík nic takového nemá, "jen" taky nesmrdí.

Okres Rhein-Sieg je podle wiki fakticky předměstské okolí velkých aglomerací podél Rýna, hlavně Bonnu a Kölnu. Možná mají pocit, že by pro ně současné bateriové busy nebyly vhodné skrze omezený dojezd na jedno nabití. Nebo jen nalítli mazanému obchodníkovi. Kdo ví?

Bizon
26. srpen 2020, 00:31

Já jsem pochopil že to je pilotní projekt podpořený asi i politicky, nedivil bych se kdyby to město platilo jen určitou a konstantní částku, a zbytek ze státní podpory, část třeba i od těch firem když z toho mají PR.

Nic proti tomu. Takovýto typ podpory je uplně super i když tady konkrétně jde o věc které moc nevěřím. Dobrý aplikovaný výzkum, data z reálného provozu jsou to co potřebujeme. 35 pokusných autobusů je ekonomicky určitě nezruinuje. I když se Fuel Cell ukáže jako blbost(3-násobný rozdíl účinnosti...), tak všechno ostatní za tím článkem je shodné s BEV busem, i ta baterka tam je. (nacpal bych tam ještě super-kapacitory na rekuperaci ostřejšího brždění:)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se