Dosud největší evropská flotila hybridních palivočlánkových autobusů bude zprovozněna v německém okrese Rhein-Sieg ve vládním obvodu Kolín nad Rýnem. Infrastrukturu pro ni pokryjí dvě čerpací stanice. Projekt je výsledkem několikaleté spolupráce veřejného a soukromého sektoru jak na evropské, tak na národní a regionální úrovni.
Důležitý krok směrem k čisté mobilitě v Německu
Obyvatelům okresu Rhein-Sieg v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko byla 21. srpna 2020 odhalena flotila hybridních palivočlánkových autobusů a dvě vodíkové plnící stanice. Německá dopravní společnost Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), zástupci Evropské komise, Federálního ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) a okresu Rhein-Sieg společně s industriálními partnery projekt veřejnosti oficiálně představili ve městě Meckenheim. Jedná se patrně o největší flotilu svého druhu v Evropě.
RVK provozuje vodíková vozidla již od roku 2011. Díky podpoře od akcionářů byl tento ambiciózní projekt realizován v několika fázích zahrnujících zpočátku nasazení dvou prototypů a následně předsériových vozů v roce 2014.
V současnosti okres počítá s provozem 35 palivočlánkových autobusů typu A330 od belgické společnosti Van Hool. Infrastrukturu k tomuto účelu budou tvořit dvě vodíkové plnící stanice, jednu v Meckenheimu od konsorcia vedeným francouzskou firmou Fromatome, druhou ve městě Wermelskirchem dodanou německou společností Linde. Flotila bude uvedena do provozu během roku 2020.
Po nezbytném proškolení řidičů a konečném zprovoznění plnící stanice bude v Meckenheimu brzy pravidelně jezdit 10 autobusů. Za stávající kapacity bude zdejší plnicí stanice schopna obsloužit a plnit 20 autobusů denně, tedy po 10 vozidlech ve dvou směnách. Zbývajících 25 autobusů bude RVK provozovat ve městech Wermelskirchen, Bergisch Gladbach a Hürth.
Národní a evropská podpora
RVK obdrželo na projekt veřejnou podporu z několika zdrojů. Náklady na pořízení autobusů byly pokryty z grantu od Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu JIVE, a z národního dotačního programu NIP-2 od BMVI. Ze druhého jmenovaného titulu se RVK podařilo získat finanční podporu i na výstavbu infrastruktury. Část podpory společnost získala od evropské Výkonné agentury pro inovace a sítě (INEA) v rámci projektu MEHRLIN financovaného EU.
„Využití palivočlánkových autobusů představuje další jasný krok k zlepšení kvality veřejné dopravy. Jsme pyšní na to, že jsme součástí průkopnické role, která je uznávána napříč Evropou, a rádi bychom povzbudili další regiony, aby se také na tuto cestu vydaly a tím výrazně přispěly k ochraně klimatu,“ prohlásil Sebastian Schuster, zemský rada pro okres Rhein-Sieg.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.