Vlaky mají Německu pomoci snížit emise z dopravy, jejich provoz však není spolehlivý
Zatímco v oblasti elektroenergetiky se nejen v Německu daří snižovat emise pomocí rozvoje nízkouhlíkových zdrojů, jiné sektory zaostávají. Z pohledu rychlé a účinné dekarbonizace je problémový především sektor dopravy. Jednou z možností snížení emisí z dopravy je i intenzivnější využívání elektrifikované železnice. Otázkou je však její spolehlivost, kdy například v sousedním Německu je značná část vlaků zpožděná. V červnu přitom byla situace na tamní železnici ještě horší, kdy její provoz narušily rozsáhlé záplavy.
Železniční přeprava je často vnímána jako jednoduchý a efektivní prostředek k dekarbonizaci dopravy, její rozvoj však není jednoduchý. Podobně jako jiné liniové či velké infrastrukturní projekty mohou snahy o rozšiřování železnic narážet na odpor místních obyvatel. Současná infrastruktura stárne a v některých případech bývá již využívána na hraně své kapacity.
Podle serveru Clean Energy Wire je stárnoucí a přetížená železnice v Německu jedním z důvodů, proč byl každý třetí dálkový vlak v Německu v roce 2023 opožděn, tedy dorazil do stanice s více než šestiminutovým zpožděním.
Během letošního června byla situace na německé železnici ještě o poznání horší. Podle tamního přepravce Deutsche Bahn v minulém měsíci dojelo na čas pouhých 55 % všech dálkových vlaků. Hlavní příčinou bylo extrémní počasí v podobě silných dešťů.
"Extrémní povětrnostní podmínky v první polovině června způsobily obrovskou ránu naší spolehlivosti. Vnější vlivy, jako jsou sesuvy půdy, záplavy či poškození přehrad, ovlivnily v průměru více než 400 dálkových vlaků denně," uvedl podle serveru přepravce.
Podle mluvčího přepravce poškození spojená se záplavami stála společnost z pohledu dochvilnosti 15 procentních bodů. Jih Německa se totiž na začátku června potýkal s velmi silnými dešti, které způsobily rozsáhlé záplavy. Některé regiony spolkových zemí Bavorsko a Bádensko-Württembersko dokonce zaznamenaly rekordní objemy srážek.
Opatření pro zlepšení kvality nejsou dostatečná
Železniční přeprava má přitom Německu pomoci dekarbonizovat tamní sektor dopravy. Do roku 2030 země podle serveru plánuje zdvojnásobit počet přepravovaných cestujících ve srovnání s hodnotami z předpandemického roku 2019. Nižší spolehlivost německé železnice tak může narušit důvěru tamních cestujících. Nedávná zpráva antimonopolní komise přitom ukázala, že plánovaná opatření pro zvýšení kvality železnice nejsou dostačující.
"Opatření v oblasti řízení by měla být mnohem více zaměřena na potřeby zákazníků železnic, než tomu bylo doposud," uvádí se podle Clean Energy Wire ve zprávě.
Mohlo by vás zajímat:
Pokud mají v Německu živelné pohromy, tak to zasáhlo nejen železnici, ale veškerou dopravu obecně. Takže trochu nechápu účel a smysl článku. To, že měla železnice problémy s dopravou v důsledku nadměrnýc lokálních srážek a povodní neimpllikuje, že silniční v říční doprava na tom byla lépe.
Podle některých informací trpí německé železnice již nějakou dobu nedostatečnými investicemi v mnoha oblastech ...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se