Domů
Čistá mobilita
Skotský vodíkový vlak bude představen letos na COP26
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Skotský vodíkový vlak bude představen letos na COP26

Na letošní listopadové konferenci OSN o změně klimatu v Glasgow bude představen první skotský vodíkový vlak. Jeho vývoj a nasazení do provozu dostalo na starosti konsorcium čtyř klíčových hráčů spojených se skotským železničním sektorem. Projekt má přispět k vytvoření znalostní a zkušenostní báze v oboru a rozvoji příležitostí pro místní železniční dodavatelský řetězec.

Již v listopadu 2021 bude možné spatřit první vodíkový vlak ve Skotsku. Nově vzniklé konsorcium se jej chystá předvést v provozu na 26. konferenci OSN o změně klimatu (COP26), která se má konat ve skotském Glasgow. Projekt cílí především na vytváření příležitostí pro skotský železniční dodavatelský řetězec prostřednictvím rozvoje dovedností a industrializace vodíkových palivočlánkových technologií.

Vedením konsorcia byla pověřena společnost Arcola Energy, která se specializuje v zavádění bezemisních technologií v dopravě. Jmenovaly ji nevládní veřejnoprávní orgán Scottish Enterprise, dopravní společnost Transport Scotland a Hydrogen Accelerator pod hlavičkou Univerzity v St Andrews.  Stalo se tak v návaznosti na oznámení plánu německé Deutsche Bahn zavést vlastní vlaky na vodíkový pohon do roku 2024.

Pro záměr projektu poskytne železniční dopravce ScotRail osobní vlak třídy 314. Arcola Energy pro jeho přestavbu na provozuschopný vodíkový palivočlánkový vlak využije svoji pohonnou jednotku A-Drive. Technologické zázemí a logistickou podporu při testování vodíkového vlaku zajistí železnice The Bo’ness and Kinneil Railway.

Konsorcium tvoří čtyři partneři. Zmiňovaná Arcola Energy bude vedoucím subjektem a postará se o návrh projektu, projektovou dokumentaci, a o samotné nasazení a prezentaci vodíkového vlaku na COP26. Poradenská společnost Arup poskytne expertízu z oblasti inženýringu a bezpečnostní strategie. Bude také spolupracovat s Hydrogen Accelerator v souvislosti s rozvržením železničních tras pro vodíkové vlaky v celém Skotsku. Abbott Risk Consulting se postará o to, aby využité technologie a produkty byly ve shodě s příslušnými předpisy a normami, a o řízení bezpečnosti a ochrany zdraví. AEGIS Certification Services přináší znalosti z oblasti příslušných certifikací a schvalovacích procesů.

„Tažná síla vodíku nabízí bezpečnou, spolehlivou a bezemisní alternativu pro skotskou železniční síť. Projekt vodíkového vlaku je vynikající příležitostí ke spolupráci průmyslových lídrů v oblastech vodíku, železničního inženýrství a bezpečnosti se skotskými poskytovateli technologií na vývoji řešení připraveného k nasazení,“ uvedl Dr. Ben Todd, CEO společnosti Arcola Energy.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Miloslav Maršík
14. leden 2021, 16:39

Elektrifikace stávajících tratí není možná? Chápu, že vodík začíná být IN, ale přeci jen je to pořád drahá technologie s nízkou účinností. Původ vodíku bude z OZE?

Bizon
14. leden 2021, 18:00

Jo no. Radši budeme ztrácet 75% energie hodně složitou a drahou technologií, než abychom natáhli dráty... Původ vodíku budou marketingové kecy, že možná někdy přestane být přes 90% vodíku z fosilních paliv a zbytek vedlejší produkt výroby NaOH. Prakticky to bude vlak na zemní plyn.

PetrV
14. leden 2021, 19:46

Jojo Bizone, zelené podvody jsou každodenní.

Energetik 007
15. leden 2021, 07:02

Vodík není zdroj energie ale jen nositel, EROEI je vždy menší než 1. Autor to asi neví.... (EROEI ropy je 30...)

Pokud bychom akceptovali abiotickou teorii vzniku ropy a uhlovodíků, se kterou přišel D. I. Mendělejev a přirozené výrony vodíku na východní Sibiři tak je to zase obráceně - v článku to tak nějak chybí..

energetik
15. leden 2021, 07:14

Souhlas, ale na druhou stranu v ČEZku "vyrábí" energii i přečerpávací "elektrárny" tak proč by se nemohl do výroby evidovat i vodík a i další akumulační systémy.

Energetik 007
15. leden 2021, 08:04

Asi ano ale vodík má zoufale malou účinnost a velké ztráty - 25%.

PVE účinnost 70% a ztráty nula když pomineme odpar...

Bizon
15. leden 2021, 14:09

Jn. Přečerpávačka 25% energie ztratí, z vodíku 25% energie zůstane.

Vinkler
16. leden 2021, 13:34

Vodík na tratě, kde se nevyplatí dráty(lokálky), není špatný nápad. Zejména v době záporné ceny těch 25% nevadí a myslím že po čase bude lepší.

Jako vývoj bych to nezatracoval.

Bizon
16. leden 2021, 16:52

Vývoj rozhodně neztracuji. Prudí mně když to předkládají jako jasnou věc která zachrání svět, ale primární výzkum a pilotní projekty podporuju naplno, i u technologií které nevypadají uplně perspektivně.

Masivní financování ale až poté co se prokáže ekonomická i energetická bilance, ať to nedopadne zase jako bio-paliva I. generace, které sežraly víc nafty než vyrobily bio-nafty...

Carlos
16. leden 2021, 17:39

Pane Vinklere, to je právě ten chyták, na lokálky nemá cenu nasazovat vodíkový motorák, lokálky totiž byly povětšinou stavěné jako přípojná trať k nějaké rychlíkové, to že postupně takové tratě zlokálkovatěli je věc druhá. A na takových krátkých kouscích se spíš vyplatí udělat odbočku z koridoru, to jsou jednotky milionů korun a vést tam vlaky z hlavní tratě, pokud to dopravní koncept daného kraje dovoluje. Viz Židlochovice a Hustopeče.

Stejným způsobem lze řešit Lanškroun, Holice, Zlín, Fulnek, Bílovec, dají se další. Podmínkou trochu je že hlavní trať musí mít střídavé napájení aby nebyly problémy s úbytkem a opravdu se to dělalo jenom za cenu mědi a sloupů.

Bizon
16. leden 2021, 21:46

Já si myslím že trakční vedení je sice velká jednorázová investice, ale pak už šetří. Vodíkové zázemí taky nebude investičně levné, a pak pořád plýtvá.

Ale jsu pro vývoj, většina vodíkových věcí podle mně začne dávat smysl kdyby se ten vodík dělal termochemicky vysokoteplotními reaktory. Využije se část těch 2/3 energie co jde teď do pekla, a vodíkárny potřebují právě intenzivní zdroj s co nejvyšším koeficientem. Vyrábět z přebytků OZE je v současnosti ekonomicky nereálné, zabijí to pořizovací a fixní náklady vodíkáren. Leda dedikovaný off-shore vítr, to je OZE který je intenzivní a koeficient využití na dobrých lokalitách docela paráda. Vodík nebo P2X syntetické palivo dělat na místě, a do skotských vlaků tankery nebo trubka.

Carlos
17. leden 2021, 13:20

Bizone, trakční vedení na jednokolejku je někde kolem 5 milionů za kilometr trať jako taková někde mezi 30 a 60 miliony za kilometr. TV nemá fakt cenu brát za velkou investici, na dráze jsou mnohem nákladnější věci. Spíš potřebujeme konsolidovat zapojení tratí a dojít s nějakou koncepcí, třeba jako to dělá Jihomoravský kraj. Jak sem psal, podobně může Pardubický elektrifikovat do Lanškrouna a to je poměrně velké město kterému by přímý spoj slušel.

Energetik 007
17. leden 2021, 06:17

Vodík díky mizerné účinnosti je fakt nesmysl to raději vláček na baterie ve stanicích kde se křižuje na konečné dobíjet nebo určité části elektrifikovat. A mohlo by to sloužit i jako základ infrastruktury pro dobíjení elektromobilů..

Funguje to v Budějovicích Plzni...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se