20. únor 2015
Švédové spustili elektrárnu na biomasu s českým turbosoustrojím

Ve čtvrtek zahájila provoz švédská elektrárna Vartan, která bude kromě elektřiny rovněž dodávat teplo pro téměř 200 tisíc tamních domácností. Nemalým dílem se na realizaci projektu podílela i česká strojírenská společnost Doosan Škoda Power, která pro elektrárnu dodala stěžejní části včetně turbíny a turbogenerátoru.
Nová elektrárna spalující výlučně biomasu je společným projektem skupiny Fortum a města Stockholm. Plzeňská Doosan Škoda Power dodala pro kogenerační jednotku zařízení strojovny, včetně parní turbíny a turbogenerátoru o výkonu 154 MW elektrických a 200 MW tepelných.
Kromě montáže a uvedení zařízení do provozu společnost dodala rovněž systém řízení turbosoustrojí, regenerační systém, ohříváky pro ohřev topné vody a parní potrubí ve strojovně. „Jsme hrdí na to, že jsme součástí tohoto průkopnického projektu,“ uvedla Margit Petříčková z Doosan Škoda Power, která se účastnila spuštění elektrárny.
„Tento projekt potvrzuje dobrou pověst Švédska v oblasti ochrany životního prostředí. Město Stockholm si stanovilo cíl stát se do roku 2040 zcela nezávislým na fosilních palivech v oblasti vytápění a energetiky a do roku 2030 uvést do rovnováhy hodnoty uhlíku v ovzduší.“
Ibrahim Baylan, švédský ministr pro energetiku a přírodní zdroje
Švédská cesta k nefosilní ekonomice
Švédsko si klade v oblasti snižování závislosti na fosilních palivech a dekarbonizace svého hospodářství velmi ambiciózní cíle. Již nyní Švédsko vyrábí téměř veškerou elektrickou energii v bezemisních zdrojích. V případě výroby tepla z obnovitelných zdrojů je téměř 10milionová země mezi státy EU na prvním místě.
Dalším z významných zdrojů emisí, na které se Švédsko v posledních letech zaměřuje, je sektor dopravy. V tomto případě by kromě biopaliv mohly snížení emisí přinést i elektrifikované dálnice.
Zdroj úvodní fotografie: Doosan Škoda Power
Mohlo by vás zajímat
21. duben 2015
25. srpen 2015
4. leden 2016
25. únor 2016
7. červenec 2016
6. červenec 2024
17. únor 2025
Komentáře (3)
trošku legrační je, že každý den přijede k přístavu elektrárny loď s 12,000 kubíky biomasy z několika " pobaltských zemí"
Při bližším ohledání zdrojů paliva se pak vyjeví holá pravda.
40 procent z takto importované biomasy pochází z " nordických zemí regionu a pouhých 60 procent z ostatních " pobaltských zemí, včetně Ruska"...
Takže jsme zase u toho, že Biomasa se bude masově neekologicky vozit z dálky aby se místně produkovala " ekologicky udržitelná energie"
Malé upřesnění, tak 40 procent je z nordických zemí " regionu" vlakem a 60 procent z " baltických zemí včetně Ruska" ..... trošku jsem se přehlédl .
Biomass for Värtan CHP8 will be
supplied from local and regional
sources around the Baltic Sea. The
current fuel procurement plan is
based on 40% of the fuel by rail from
Nordic biomass suppliers and another
60% by ship from the Baltic Sea
region and Russia.
Bohužel to není nic neobvyklého a sám to moc nechápu https://oenergetice.cz/elektrarny-evropa/eph-koupil-od-rwe-420mw-uhelnou-elektrarnu/
navíc CfD pro anglickou elektrárnu 105 GBP/MWh
Hinkely point C měl mít jen 92 GBP/MWh nevím ovšem jestli je počítaná stejná doba pro podporu
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.