Domů
Elektřina
Ceny elektřiny v Německu o Vánocích poprvé od roku 2010 neklesly do záporu
Větrné elektrárny, vedení.
Zdroj: TenneT

Ceny elektřiny v Německu o Vánocích poprvé od roku 2010 neklesly do záporu

Německo má za sebou první Vánoce od roku 2010 bez záporných velkoobchodních cen elektřiny. Nejnižší hodinová cena na denním trhu se o vánočních svátcích ustálila na 88,88 EUR/MWh, jak ukázaly údaje z burzy.

Zmiňovaná nejnižší hodinová cena byla dosazena 24. prosince. Nejnižší denní hodinová cena pro první a druhý vánoční svátek přesáhla hranici 100 EUR/MWh. V každém roce za posledních deset let přitom cena elektřiny o Vánocích dosáhla záporné hodnoty.

Na silvestra přeci jen záporné ceny

Očekávaná vysoká výroba ve větrných elektrárnách a nízká poptávka po elektřině zapříčinily, že cena elektřiny na denním trhu pro 31. 12. se na pět hodin usadí v záporných hodnotách.

Důvod pro záporné ceny silové elektřiny

V Německu v posledních letech klesá cena silové elektřiny do záporných hodnot pravidelně v obdobích nízké poptávky, zejména vánočních a velikonočních prázdnin, a současně příhodných podmínek pro produkci energie z větrných a fotovoltaických elektráren.

Záporné ceny silové elektřiny nastávají v okamžiku přebytku výroby elektřiny nad její spotřebou. Tento stav má dvě hlavní příčiny:

 

  • První z nich je nastavení provozní podpory obnovitelných zdrojů, které jsou z důvodu mimotržního financování v merit order upřednostňovány před zdroji s vyššími marginálními náklady na vyrobenou jednotku energie a jejichž velká část zároveň za vyrobenou jednotku elektřiny obdrží svou vysoutěženou cenu (tzv. strike price) bez ohledu na aktuální cenu a tedy i poptávku na trhu. Jejich provozovatelé tak nejsou motivováni při záporné ceně elektřiny snížit svou dodávku do sítě.
  • Druhou je, že část konvenčních elektráren v elektrizační soustavě není schopna nákladově efektivního snížení svého výkonu na úroveň aktuální poptávky po elektřině.

 

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Radim
31. prosinec 2021, 09:21

Tak OZE elektrárny nemusí snižovat produkci, i když se jedná o zdroj, který svou nestabilitou způsobuje primárně nestabilitu sítě a zvyšování nákladů na distribuci elektřiny a sekundárně vysoké kolísání cen elektřiny, které působí velmi ekonomicky nepříznivě na ekonomiku jakékoliv průmyslové výroby.

Zatímco klasické stabilní elektrárny snižovat mohou až musí, protože jinak vznikne nežádoucí záporná cena elektřiny?

Snad by bylo lepší říct na rovinu, že akumulace elektřiny ve výši odpovídající kapacitě OZE zdrojů není k dispozici a ještě dlouho nebude a proto bude elektřina ještě dlouho zbytečně drahá, náklady na distribuci elektřiny zbytečně vysoké a stabilita elektrické sítě ještě dlouho bude zbytečně nízká. A závislá současně na vývozu i dovozu elektřiny ze sousedních států.

Jaroslav Loudil
31. prosinec 2021, 09:58

Je skutečně nechutné, když se nějaký zdroj elektřiny chová "netržně" ,tedy i v době záporné nebo velmi nízké ceny elektřiny "fedruje" svoji elektřinu do sítě naplno za předem nasmlouvané vysoké ceny a cenu tím dál snižuje a tím poškozuje klasické zdroje, které tuto výhodu nemají. Je nejvyšší čas tuto výhodu zdrojům OZE sebrat, ať se o své "místo na Slunci" poperou čestně a férově. Co je to dnes za "kapitalismus a trh" ???, když je tohle vůbec možné !

Tomáš Kraina
1. leden 2022, 08:52

Kapitalismus a trh? Prosím vás, kapitalismus dávno skončil koncem EHS, když politiku začaly ovládat korporace. Dnes je to socialismus jako vyšitý a nebude dlouho trvat, budeme v komunismu. A "správní" antikomunisti tomu ještě hlasitě tleskají a hýkají blahem.

minduton
31. prosinec 2021, 11:37

Však jim ji seberou či už sebrali - provozní podpory už se pro nové OZE nevyplácí snad pomalu nikde, dává se jen investiční podpora. Všechno je to ale spíše o obchodních vztazích na výkup silové elektřiny obchodníkem. není přece problém si v takovém konktraktu vymínit, že na tyto holydayová brzká rána zkrátka dodávka nebude a pokud ano, tak se zápornou cenou -100 EUR/MWh. Pak je jen na provozovateli OZE, zda se mu vyplatí to kvůli zisku provozní podpory to provalit za tu zápornou cenu i přes ty holydaye a nebo ne.

Emil
31. prosinec 2021, 12:20

"Provozní podpory už se pro nové OZE nevyplácí snad pomalu nikde", a proto jen Německu se letos soutěžilo o 6,3 GW vyplácených v provozní podpoře, v těchto aukcích se bude dál pokračovat nejen tam ale i v řadě dalších zemí, a nově se aukce o provozní podporu zavádí např. i u nás.

Antonín Sova
31. prosinec 2021, 18:59

Zdraví lidí musí být přednější než z důvodu ekonomických podpora karcinogenního smogu z uhelných elektráren nebo rizika radioaktivní kontaminace. Kapitalismus bez přívlastků tu již byl a ukázal se býti nesprávným.. Podobně jako je zdaněním sankcionováno kouření.

Michal Marek
1. leden 2022, 17:48

Drogy? Posledni generace "spiny" z uhli ma mnohem nizsi produkci necistot nez ciste OZE.

maly jarda
31. prosinec 2021, 11:11

konečně bylo dosaženo kýženého stavu kdy si Němci zavřeli tolik elektráren že už není přebytek ani když fouká jak blázen .. odteď bude konečně dosaženo zelené nirvány kdy bude už jen nedostatek elektřiny nebo kritický nedostatek elektřiny

..naštěstí nám pomozou američané s jejich předraženým LNG převáženým lodemi poháněnými mazutem a znečištujícími životní prostředí víc než 10 milionů aut

..zelení schizofrenici budou moci konečně klidně spát s vědomím že zachránili klima zavřením všech jaderných elektráren

minduton
31. prosinec 2021, 11:45

Zásobníky LNG jsou primárně válcové velkoobjemové nádoby skladující LNG při atmosférickém tlaku nebo mírném přetlaku, čemuž odpovídá teplota varu LNG –162 °C. Zásobníky jsou jednoduché konstrukce s kvalitní tepelnou izolací tvořící vnější plášť zásobníku. Tepelná izolace omezuje tepelný tok z okolního prostředí do zásobníku. Tepelný tok není možno zastavit zcela a jisté množství tepelné energie ustáleně vstupuje z okolí do zásobníku. Tento nežádoucí tepelný tok způsobuje var jistého množství LNG. V průběhu varu je tepelná energie spotřebována na změnu skupenství, čímž je zajištěno udržení nízké teploty obsahu LNG zásobníku. Odpařený plyn je odveden ze zásobníku, aby nedocházelo ke zvyšování vnitřního tlaku, a je s výhodou využíván jako plynný NG pro další užití (např. u lodních tankerů pro pohon lodního motoru). Pokud není využití odpařeného plynu možné nebo technicky proveditelné, může docházet k jeho únikům ze zásobních nádrží do atmosféry. Energetická náročnost skladování a transportu se vyjadřuje množstvím odpařeného plynu. Toto množství záleží přímo úměrně na době uskladnění LNG. Odpařený NG může být opakovaně zkapalněn, což vyžaduje významné množství energie.

Takže ne, LNG transportní lodě nejezdí na mazut. naopak - předpokládá se LNG pohon i pro obyč. transportní lodě.

maly jarda
31. prosinec 2021, 11:53

nevím jestli lžete nebo vám chybí i ta nejzákladnější schopnost logického myšlení nutná k pochopení jakým způsobem doprava čehokoliv včetně LNG funguje , ale tyto lodě používají tzv.duální motory které při převozu LNG spalují LNG a při cestě zpět spalují mazut

frank
31. prosinec 2021, 14:09

ono je ještě tak , že jen zhruba 1/4 současných tankerů je toho schopná a z momentálně stavěných a objednaných to bude sotva víc než 1/2. Navíc ty motory jsou vlastně triální. Protože se kolem přístavů se spaluje podstatně kvalitnější mazut. Na druhou stranu dlouhodobé kontrakty na LNG přinesly některým evropským zemím nečekané výhody. Polsko, Maďarsko a Pobaltí po uzavření dlouhodobých kontraktů na LNG dostaly před několika lety od Gazpromu nečekaně výhodné nabídky a teď si jich užívají. Abych vás uklidnil nejedná se jen o plyn z USA ...

minduton
31. prosinec 2021, 15:58

Při cestě zpět jedou ty lodě prázdné, takže vliv zpáteční cesty je z pohledu emisí CO2 naprosto marginální. Navíc při zpáteční cestě už není takový tlak na rychlost, jelikož LNG už nedegraduje postupně na plyn. To jest je možno plout úspornějším způsobem.

Turby
31. prosinec 2021, 17:11

Ta "marginalnost" je jen relativni. Ta lod musi mit prazdna znacny balast kvuli stabilite.

Ale v zjednodusenem svete bez vseobecneho technickeho vzdelani lze asi tvrdit cokoli.

Decarbon
31. prosinec 2021, 19:19

A ty ruske lode prevazejici LNG do Ciny jezdi na vonavku a vypousti cisty kyslik?

Frank
31. prosinec 2021, 12:18

A to se stalo " čirou náhodou" v roce kdy německý kontrakt na baseload pro rok 2022 vystoupal z lednové ceny 35 eur na peak 330 eur před týdnem aby celou tuhle cenovou ruletu včera zavřel za 202 eur...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se