Domů
Elektřina
Obnovitelné zdroje v pololetí pokryly přes polovinu spotřeby elektřiny v Německu
Energiewende - větrná elektrárna

Obnovitelné zdroje v pololetí pokryly přes polovinu spotřeby elektřiny v Německu

Elektřina
22 komentářů
27. červen 2023, 13:58
ČTK

Produkce energie z obnovitelných zdrojů v letošním prvním pololetí pokrývala více než polovinu spotřeby elektřiny v Německu. Vyplývá to podle agentury DPA z předběžných údajů Centra pro výzkum solární energie a vodíku (ZSW) a Spolkového svazu energetického a vodohospodářského průmyslu (BDEW).

Podíl obnovitelných zdrojů na spotřebě elektřiny podle těchto údajů v letošním prvním pololetí činil 52 procent. Byl tak o tři procentní body vyšší než v první polovině loňského roku.

Přibližně 42 procent produkce energie z obnovitelných zdrojů připadlo na větrné elektrárny na souši a více než čtvrtina na solární elektrárny. Na výrobě této energie se podílely rovněž elektrárny na biomasu, větrné elektrárny na moři a vodní elektrárny.

Ilustrační foto

Rozvoj výroby elektřiny pomocí větrné a sluneční energie hraje klíčovou roli ve strategii německé vlády pro dosažení klimatických cílů a zvýšení nezávislosti na fosilních palivech, jako jsou uhlí a plyn. Podle vládních plánů má v roce 2030 pocházet z obnovitelných zdrojů 80 procent elektřiny v Německu. Poptávka po elektřině by se přitom mohla výrazně zvýšit v důsledku většího využívání elektromobilů a tepelných čerpadel, napsala DPA.

Ředitel ZSW Frithjof Staiss uvedl, že k dosažení klimatické neutrality do roku 2045 je zapotřebí, aby se již v roce 2035 produkce elektřiny plně spoléhala na obnovitelné zdroje. Výstavba zařízení pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů tak podle něj musí být výrazně rychlejší než v minulosti.

Šéfka BDEW Kerstin Andreaeová nicméně v této souvislosti poukazuje na problémy s nedostatkem pracovních sil. „Již nyní má řada podniků potíže najít kvalifikovaný personál. V následujících letech by se navíc tato situace mohla drasticky zhoršit. Musíme proto pro profese v energetice nadchnout více mladých lidí, zejména také žen,“ uvedla.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Ivan Novák
27. červen 2023, 14:36

A až to pololetí opravdu proběhne, to bude teprve jízda!

Milan Vaněček
27. červen 2023, 14:56

Myslím, a dosavadní vývoj tomu nasvědčuje, že, (cituji článek:)

"Podle vládních plánů má v roce 2030 pocházet z obnovitelných zdrojů 80 procent elektřiny v Německu."

Němci to dokáží, mají na to peníze i technickou vyspělost.

ČR to zcela určitě nedokáže, ani to nedokazuje, ani by to neměla chtít dokázat,

ČR by se měla hlavně snažit, aby elektřina byla u nás stejně levná jako byla v období před kovidem.

Měli jsme prakticky stejnou základnu výroby elektřiny před kovidem, jako ji máme nyní,

vláda by měla usilovat pouze o to aby

1) cena se vrátila na předkovidovou úrověň

2) aby budovala co nejvíce FVE a VtE a akumulace, což bude muset v DALŠÍM desetiletí (2030-40) postupně nahrazovat naše uhlí.

Petr Zelený
27. červen 2023, 19:22

ad 1) cena je dána nabídkou a poptávkou a vzhledem k dobrému propojení se sousedními státy cenu ovlivňuje hodně cena elektřiny v něm a pokud bude pokračovat touto cestou, tak se nám cena elektřiny rozkolísá - v létě a při větru k nule, mimo tato období víc než teď.

ad2) FVE uhlí v zimě nenahradí muselo by ji být stovky GW a v létě odstaveno a to je cenově nesmysl a vítr v zimě lepší, ale i v maximální variantě nemá šanci. Zimu lze pokrýt jen plynem nebo jádrem, dokud někdo nevymyslí možnost ukládání elektřiny. Vodík to opravdu není.

Petr
30. červen 2023, 17:47

Proč má být energie levná?

David
27. červen 2023, 15:35

Docela by mě zajímalo, jak se ta čísla výroby/spotřeby měří ? Jak se uváděná výroba kryje se spotřebou, jestli náhodou velká část EE přes den neodteče téměř zadarmo mimo Neměcko ...

---

"Musíme proto pro profese v energetice nadchnout více mladých lidí, zejména také žen."

... a každá přinese alespoň jeden hrnec, který se roztaví na konstrukci pro OZE :(

Martin Prokš
27. červen 2023, 15:50

Dobrý den,

Slušný obrázek si můžete udělat třeba na energy-charts .info. Jen je třeba si zapnout Import Balance a ve zdrojích Total a proklikat si týdny.

Za posledních 10 týdnů Německo totálně rezignovalo na výkonovou rovnováhu vlastní sítě a je naprosto závislé na exportních možnostech okolních států. Přes polední špičku obvykle Německo exportuje, většinou jen něco málo pokud se zrovna náhodou nesejde vítr a slunce. Ale zbytek dne a po celou noc je pak naprosto závislé na importu.

Chovat se jako Němci celá Evropa, tak máme elektřinu jen od 10-16h. Někdy.

Milan Vaněček
27. červen 2023, 16:53

Teď je v našem okolí elektřiny dost, není drahá, sluníčko pěkně svítí, uživilo by se mnohem víc fotovoltaiky+akumulace.

Němci nechtějí zbytečně pálit uhlí a plyn když nesvítí, tak raději nakupují...

Hodně fotovoltaiky=levnější elektřina 8 měsíců v roce....

energetik
27. červen 2023, 17:02

Souhlas, na co by si pálili vlastní uhlí když to mohou dělat v ČEZkém blbákově kde rozdávají uhlobaronům dotace na sanace a poplatky za těžbu jsou jen symbolické.

intfor
27. červen 2023, 18:50

A přestože podle některých FVE nabízí levnou elektřinu, tak se ve velkém dotuje. Nebo je to jinak?

Petr Zelený
27. červen 2023, 19:58

Němci nechtějí pálit uhlí, tak ho pálíme my a posílá k nim, aby měli hezčí statistiky :-)

Kolik je to hodně FVE znamená levnou elektřinu 8 měsíců v roce ? V ČR kde je jádro a uhlí a málo plynu je to (kdybychom byli ostrov) asi řádově tolik je rozdíl výkonu mezi špičkou dne a noci. Protože ostrov nejsme a ve slunné dny se energie valí z okolí, tak možná i méně. Když ji bude víc, bude se muset vypínat a bude klesat koeficient využití a poroste cena za vyrobenou kWh (investiční náklady se rozpočítávají na méně hodin). Při 30 tis. Kč za kWp, 1000 hodin využití, 20 letech provozu a nulových provozních nákladů (vše je hodně zaokrouhlené - nic z toho není pravda), jsme na 1,50 Kč za kWh. Pokud se nainstaluje víc, cena poroste, stejně pokud se pořídí bateriová akumulace - také pouze zvýší cenu.

energetik
27. červen 2023, 16:56

1. V Německu není podvodné měření jako v ČEZku kdy v jeden okamžik můžete být výrobce i spotřebitel současně. Jen v ČEZku se započítává energie která teče mezi fázemi do spotřeby i výroby současně aniž by ji někdo spotřebovával nebo vyráběl. Je to sice fyzikální nesmysl, ale v tomto blbákově to energetikům z ERÚ a ČEZu vůbec nevadí, pro peníze jsou schopni i takových podvodů.

2. Jen v ČEZku se vybíjení přečerpávací "elektrárny" započítává do výroby, i když je to energeticky deficitní činnost.

Z těchto důvodů věřím spíše Německým datům o výrobě a spotřebě a garantuji k úžasným výsledkům. Jen houšť a nepolevovat.

Petr Zelený
27. červen 2023, 19:27

Počítá se roční bilance, takže když za slunných dnech vyvezou to co nespotřebují a pak v zimě dovezou z elektřinu z uhlí, tak se vykáže jako 100% zelená. Za rok 2022 vyrobili v Německu sice 46,6 TWh ze slunce ale současně vývoz z Německa byl 78,5 TWh a dovoz 51 TWh. Němci už akumulaci vymysleli - používají sousedy a roční bilanci pro statistiku. Kdybyste chtěl pravdu, tak by se bilance musela dělat každou hodinu a počítat, že se vyváží/dováží typ elektřiny(FVE, vítr, jádro. ...) podle závěrné elektrárny. To by byla čísla, byli bychom pěkně zelení. Při slunných dnech dovážíme i 2 GW

hlpb
28. červen 2023, 07:45

Pro upřesnění v roce 2022 bylo v Německu vyrobeno ze Slunce 59 TWh.

Petr Zelený
28. červen 2023, 08:19

Máte pravdu, bral jsem data odtud - https://www.kurzy.cz/zpravy/690853-krize-nekrize-nemecko-loni-zvysilo-vyvoz-elektriny-sousedum/ a tam je jen výroba v létě.

Nicméně na základní myšlence se nic nemění, že při reálnější metodice by jim spotřeba z OZE spadla pod 200 TWh a pokud bychom neřešili vodu a biomasu a řešili kolik reálně procent spotřebují z toho větru a slunce, tak ty procenta by šla dolů ještě výrazněji, než prezentují.

hlpb
28. červen 2023, 12:36

Celá evropská energetika bude v budoucnu postavena na FVE a VTE + H2. A základní vlastností této energetiky je nevyrovnaná bilance. Žádný stát nebude po celý rok jenom dovozce nebo jen vývozce elektřiny. Lpění na 100% soběstačností ve výrobě EE v každé sekundě je totální ekonomický nesmysl. Nikdy nebude nová JE, plynová nebo uhelná elektrárna v ČR schopná cenově konkurovat FVE v Německu, Rakousku, Itálii, Španělsku a VTE v Polsku, Německu, Skandinávii a už vůbec ne výrobě samovýrobců. Jen letos v EU bude nainstalováno cca 3 miliony střešních FVE na RD, bytové domy a firmy. V budoucnu bude samovýroba FVE pokrývat desítky procent spotřeby států.

Emil
28. červen 2023, 13:47

Vždy když začne Bláha věštit budoucnost energetiky, je dobré si připomenout další jeho nesmrtelné věštby:

květen 2021: "každý rok vzroste cena povolenky v tomto desetiletí o cca 5 €, tzn. v roce 2025 bude cena povolenky někde kolem 70 €."

listopad 2021: "Jozko, znamenám si, aktuální cena 112,6 €/MWh, cena klesne do května na 60-75 €/MWh, za pět měsíců uvidíme".

Petr Zelený
29. červen 2023, 10:27

Nejde o to mít 100% vyrovnanou bilanci, to není ani teď. Současně ale FVE jsou korelované - v EU je zima a tma v podobnou dobu, i vítr je korelovaný - většinou je to fronta která prochází skrz kontinent. Není problém dovážet, když nevyrábím, ale musí být od koho. Současné aukce na elektřinu VtE i FVE se pohybují okolo 70 EUR při povinnosti zaplatit tuto cenu za veškerou produkci a není důvod aby nějak zásadně ještě klesaly. Kolik bude stát tato energie z OZE uložená do vodíku a přeměněná zpět ?Při účinnosti 25% je to 280 EUR + náklady na elektrolyzery + náklady na vodíkové elektrárny + náklady na nová uložiště vodíku, protože většina uložišť na zemní plyn nejde použít na vodík, jen některé. Elektrolyzery + vodíkové elektrárny budou mít nízký koeficient využití, takže při rozpočítání do ceny elektřiny z vodíku, tak bude stát kolik 600-1000 EUR /MWh ?? A to v období s největší spotřebou. Nebo mám věřit Timmermansovi, že cena 1kg zeleného vodíku bude v roce 2030 pod 1,8 EUR za kg ? To při 33 kWh na 1 kg vodíku při účinnosti elektrolýzy, ceny elektrolyzeru, nákladů demineralizace vody atp mi přijde hodně nereálné.

Pro srovnání: Elektrárna Baráka vychází 100mld Kč na instalovaný GW. Tři bloky stojí, čtvrtý brzy bude. Ceny, termíny dle plánu. Přijde mi, že cena za EE z JE je několikanásobně nižší, když to srovnám

Petr
30. červen 2023, 17:51

Celkově vzato, Němci jsou mimořádně významní vývozci energie. Mimochodem - dnů, kdy jsou v průběhu roku závislí na okolí, je jak prstů na jedné ruce.

Emil
30. červen 2023, 18:24

Celkově vzato spíš byli významní vývozci elektřiny. Letos za první polovinu roku je významnější vývozce elektřiny i Albánie nebo Slovensko.

Emil
30. červen 2023, 19:26

Mimochodem za první polovinu roku bylo podle dat ENTSO-E celkem 5056 čtvrthodin, tj. 29 % času, kdy Němci dováželi z okolí, takže tu ruku, na které byste to spočítal, bych chtěl vidět.

Petr
30. červen 2023, 17:48

Jaké zadarmo? Koukněte na spotové ceny. Na nulu nebo pod ní se dostanete jen někdy o víkendech a svátcích.

Richard Vacek
27. červen 2023, 17:44

Danému výsledku odpovídá i cena elektřiny, která je násobkem cen v zemích, které řídí energetiku jinak.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se