Elektronové závody - Lexus UX 300 E, Renault ZOE 50, MG ZS EV a Peugeot e208
Rychlost nabíjení elektromobilů je často diskutované téma. Dnes se podíváme na nabíjecí bitvu čtyř elektromobilů, bude se jednat o nový Lexus UX300e, Renault ZOE 50, MG ZS EV a Peugeot e208. Všechna auta mají totiž srovnatelný dojez a podobnou kapacitu baterie. Budeme porovnávat nabíjení z 10 % na 90 %. Nabíjení bylo provedeno převážně na nabíječkách v síti Ionity Bjornem Nylandem v tomto videu.
Použité nabíječky
Použité nabíječky k tomuto testu mají maximální výkon 350 kW a podporují nejnovější CCS (Combined Charging System) standard, dokáží tak dodat proud 500 A při napětí 920 V. Lexus se nabíjel na nabíjecí stanici s konektorem CHAdeMO. Baterie elektromobilů byly zahřáté tak, aby bylo možné dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu. Nabíjení v síti Ionity sice nepatří k nejlevnějším, výměnou za to nabíječka dokáže dodat vždy plný nabíjecí výkon a dostatek nabíjecích míst. Pro zajímavost: nabíjecí kabely jsou kapalinou chlazené.
Lexus UX300e
Patří do kategorie SUV, váží 1540 kg, hnaná je pouze přední náprava a elektromotor nabídne výkon 150 kW a kroutící moment 300 Nm. Baterie disponuje celkovou kapacitou 54,3 kWh z čehož je reálně využitelná kapacita 44 kWh, zavazadlový prostor nabídne objem 486 litrů. Sprint z nuly na sto zvládne za 7,5 sekundy. Cena se pohybuje od 1,05 - 1,22 milionu korun po přepočtu z norských cen. Velká nevýhoda je absence CCS nabíjecího konektoru a spokojit se tedy budeme muset s CHAdeMO. Dojezd podle WLTP je až 315 km.
Nabíjení jde zprvu relativně rychle, procenta baterie bohužel nejsou lineární. Při skoro prázdné baterii (pozn. % SoC - State of Charge - % nabití baterie) vám bude dojezd klesat nepříjemně rychle. Alespoň takové jsou zkušenosti Bjorna Nylanda.
- 1. minuta: SoC = 12 %, 43 kW, + 2 % SoC
- 5 minut: SoC = 19 %, 43 kW, + 9 % SoC
- 10 minut: SoC = 27 %, 44 kW, + 17 % SoC
- 15 minut: SoC = 36 %, 43 kW, + 26 % SoC
- 30 minut: SoC = 62 %, 38 kW, + 52 % SoC
- 10-90 % SoC: 49 minut, 35 kW
MG ZS EV
Nabíjení je uspokojivě rychlé. Kvůli méně aerodynamickému tvaru je nutné počítat s vyšší spotřebou energie. MG ZS EV je v Norsku oblíbená volba kvůli své příznivé ceně. Kapacita baterie je 44,5kWh z čehož lze reálně využít 43 kWh, dojezd podle WLTP je 263 km v kombinovaném jízdním cyklu.
- 1. minuta: SoC = 13 %, 76 kW, + 3 % SoC
- 5 minut: SoC = 24 %, 64 kW, + 14 % SoC
- 10 minut: SoC = 36 %, 56 kW, + 26 % SoC
- 15 minut: SoC = 46 %, 49 kW, + 36 % SoC
- 30 minut: SoC = 70 %, 36 kW, + 60 % SoC
- 10-90 % SoC: 53 minut, 17 kW
Renault ZOE 3. generace
ZOE je elektromobil, který se výrazně zapsal do historie elektromobility, zde testovaný elektromobil je již třetí generace, která konečně disponuje konektorem CCS. První a druhá generace podporovala nezvykle rychlé 43kW nabíjení střídavým proudem. Tento vysoký výkon zajišťoval nabíjecí systém Chameleon. Třetí generace má pouze 22kW palubní nabíječku, což je i tak nadprůměrné. Nabíjecí výkon za střídavé sítě začne klesat až od 93 % nabití, takže prakticky se vozidlo nabije z AC sítě za zhruba 2,5 hodiny. Baterie by měla mít celkovou kapacitu 52 kWh (43 kWh reálně využitelných). Dojezd podle WLTP je 395 km.
Nabíjení jde relativně pomalu oproti ostatním. První bod zlomu se dostaví již na 52 % nabití a výkon pak pouze klesá.
- 1. minuta: SoC = 11 %, 42 kW, +1 % SoC
- 5 minut: SoC = 16 %, 43 kW, + 6 % SoC
- 10 minut: SoC = 22 %, 44 kW, + 11 % SoC
- 15 minut: SoC = 30 %, 44 kW, + 20 % SoC
- 30 minut: SoC = 51 %, kW, + 45 % SoC
- 10-81 % SoC: 66 minut, 25 kW
Peugeot e208
Tento elektromobil je relativně populární volba, vozidlo totiž nabízí slušný dojezd, praktičnost i rychlost nabíjení. Kapacita je 54 kWh z čehož lze reálně využít 45 kWh. Sprint na stovku zvládne za osm sekund, maximální výkon je 100 kW. Dojezd dle WLTP činí 340 km.
Nabíjení jde relativně rychle:
- 1. minuta: SoC = 13 %, 96 kW, + 3 % SoC
- 5 minut: SoC = 25 %, 76 kW, + 15 % SoC
- 10 minut: SoC = 39 %, 76 kW, + 29 % SoC
- 15 minut: SoC = 51 %, 52 kW, + 41 % SoC
- 30 minut: SoC = 75 %, 27 kW, + 65 % SoC
- 10-90 % SoC: 52 minut, 10 kW
Závěr
Lexus tento nabíjecí závod vyhrál. Nutno však říci, že kdyby finální cílová páska byla nastavena například na 80%, tak by tento závod vyhrál Peugeot. Z praktického hlediska je vidět, že velký potenciál má právě Peugeot e208, s jeho nabíjecí charakteristikou by cestování na dlouhé vzdálenosti neměl být problém. Těsně za ním se drží MG ZS EV, a s velkým odstupem následuje Renault ZOE. U Lexusu také zamrzí absence CCS, CHAdeMO je dnes již méně osazovaný standard.
Bjorn Nyland je skvělý guru a ostřílený matador testování elektromobilů. Výsledky kterých dosáhl jsou i přes jeho velkou zapálenost a konzistentnost testování poplatné pouze daným podmínkám. Je tedy potřeba počítat s tím, že výsledky se mohou lišit od těch, které se podaří dosáhnout vám. Elektromobily v tomto testu jasně ukazují, že některá vozidla jsou technologicky vyspělejší než ostatní.
Mohlo by vás zajímat:
Sídliště Bohnice v Praze má 10000 bytů když za 10 let 1/2 bytů bude vlastnit elektro auto a odpoledne po práci začne dobíjet tak to je 250MWe na to distribuční soustava dimenzovaná není její kapacitu to tak 10x převyšuje
Pan Energetik 007, mate tam niekolko zasadnych chyb v kalkulacii.
Urcite nebude dobijat auto kazdy den polovica majitelov, kedze sucasne EV maju uz teraz dojazd, ktory beznemu vodicovi (cca 40 km/den) vystaci v pohode na tyzden.
Na Sidliskach urcite nikto nebude stavat 5000ks 50KW dobijaciek, to je nonsense do neba volajuci.
Realne to budu nabijacky 3,6 KW na pomale dobijanie cez noc, popripade si viem predstavit, ze bude polovica 3,6 KW a polovica mozno 11 KW.
Neviem si predstavit na co by bolo viac nez 1500-2000 dobijacich miest na 10,000 vozidiel.
cim sa aj pri najhorsom scenari( vsetkych 2000 stojanov obsadenych)
dostanete na (1000*3.6) + (1000*11) = 14,6 MW maximalneho okamziteho petrebneho vykonu.
Dobrý večer, ono je to vlastně všechno pěkná kravina.
Pokud budeme všichni jezdit na elektřinu, pak se nám zvedne spotřeba o 33 % tedy asi o 25 TWh.
Účinnost výroby elektřiny je cca 32 %, distribuce sežere 8 %, nabíječky sežerou dalších možná až 10 %, baterky cca 5 - 12 %, elektromotor v autě snad jen 6 %, tedy kolik je konečná účinnost elektromobilu a jaká je u nafťáku ?
Dopočítejte si to prosím, ale je doufám a všem jasné, že vyhrává starý dobrý diesel, který tímto vyprodukuje nejméně znečišťujících látek na 1 km...
Pravdu asi budou mít ti, co nahradí uhelnou elektrárnu jadernou, ale to stojí zase další peníze...
A na co nesmíme ještě zapomenout, že v naftě máme spotřební daň a to okolo 10 Kč/l tedy cca 0,6 - 1,0 Kč/km jízdy.
Pokud tuto daň připočteme stejně k elektřině pak nás 1 km bude stát cca 1,5 - 2 Kč u elektromobilu a v případě nafty pak jsme na stejném hodnotě s rozdílem, že slušný ojetý dieselový automobil stojí tak 15 - 20 % elektromobilu...
Už vidím, jak lidé obzvláště na venkově začnou jásat nad nákupem elektrovozítka za minimálně 1 mega...
Ok, to je tedy krásných 22%. Když u nás na vesnici nastartují svůj diesel a popojedu do druhé vesnice, účinnost nebude vyšší, než 20% než se z ropy stala nafta předpokládám 60%, než se ropa dostala do ČR, 80%? Než se ropa vyčerpala na povrch 90%. Výsledek je necelých 10%. K tomu smrad a hluk. Většina lidí z dieselu nevyzdima ani 30% účinnosti. Ti, co šetří dosahují 35%. A ropa stále ubývá...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se