Hyundai představila nový hybrid se střešním solárním panelem
Společnost Hyundai Motor Company představila svůj model automobilu, který pro svůj hybridní pohon využívá kromě baterie i elektřinu z panelu umístěného na střeše vozu. Technologie bude použita na nejnovějším modelu automobilu Sonata Hybrid a v dalších letech bude následně používána i na jiných modelech.
Dle korejské automobilky bude solární panel na střeše pouze vedlejším zdrojem k tradičně nabíjené baterii umístěné ve voze. Panel má podpořit účinnost pohonu a obecně přispívat ke snižování emisí z dopravy. Křemíkový solární panel bude produkovat elektřinu i při jízdě automobilu.
Hyundai informovala, že panel může za 6 hodin nabít mezi 30 až 60 % objemu baterie, díky čemuž může elektromobilu během roku poskytnout dostatek energie na ujetí 1300 km.
Vozidlo bude prodáváno zpočátku pouze v Jižní Koreji, automobilka má ale v plánu expandovat i na severoamerický trh. Expanzi na trh v Evropě prozatím jedna z největších automobilek na světě neplánuje.
Umístění solárního panelu na automobil v minulosti naopak odmítl například Elon Musk. Tesla původně zvažovala tuto technologii užít na Model 3, nakonec ale od nápadu upustila kvůli neefektivnosti. Dle Tesly se investice do technologie nevyplatí, jelikož auta jsou nejčastěji parkována ve vnitřních prostorech a plocha střechy vozidla není moc velká – výkon panelu je tedy zanedbatelný.
Idea umístit na střechu vozidla solární panel není nijak revoluční a není limitována k užití jen v pozemní dopravě. Například v srpnu 2018 dokončilo svůj let, trvající téměř 26 dní, bezpilotní letadlo používající pouze solární pohon. Do vzduchu jej vypustil evropský výrobce letadel Airbus.
Mohlo by vás zajímat:
Nemám důvěru k této informaci : "Střešní panel může za 6 hodin dobít baterii na 30 až 60 %, díky čemuž ročně prodlouží dojezd automobilu o 1.300 Km." Příklad :" Pracuji jen na ranní šichty a to 8 hodin denně ,od 9.00 do 17.00. Své auto se střešním panelem parkuji na otevřené ploše, kam celý den svítí Slunce. Po mé 8 hodinové šichtě je tak v období květen až září = 5 měsíců = asi 110 pracovních dnů, vždy mé auto nabito na 40 až 70 % ,průměr = asi 55 % Do práce to mám 100 km, takže při 55 % nabití domů nejspíše dojedu, pokud má auto dojezd na 100 % alespoň - 250 km. Pokud tedy přijedu do práce vždy s "vycucanou baterkou" na 10 %, tak těch 100 km domů vždy dojedu = 110 dní v práci x 100 km = 11 000 km celkem za rok, počítám jen léto ! Trochu více jak 1300 km.
Trosku Vam unikla informacia ze sa jedna o hybrid a nie EV
Pokud má auto baterii 9,8 KWh a já ji 365 dní v roce budu každý den nabíjet na 60 % , tak by mne mohla "dostrkat" dál, než těch 1300 Km. byly by to totiž jen 4 km denně navíc. Pokud je to přesto pravda, pak nemá cenu vyhazovat peníze za nějakou - "speciální solární střechu". Já mám Fabii III se spotřebou 4,6 litru na 100. Na 1300 km potřebuji 13 x 4,6 = 60 litrů benzínu za celkem 1800 Kč. Po skončení 5 leté záruky plánuji Fabii prodat, tedy 5 x 1800 Kč = 9000 Kč. Myslím ,že "solární střecha" má asi vyšší cenu. Navíc v létě, když bývá ke 40 stupňům ve stínu, tak zásadně parkuji někde v pořádném stínu, u hypermarketů zajíždím vždy do krytých parkovišť ,prostě : Stín stín, stín,... abych neměl v autě zbytečně 70 stupňů , klimošku používám co nejméně.
Zaparkovat ve stínu je často kumšt a se solární střechou může i zaparkované auto celou dobu točit ventilátorem nebo dokonce i klimatizovat.
Jinak samozřejmě o nějakém šetření oproti benzínové Fabii nemůže být řeč. Ale u hybridu se cena solární střechy hravě ztratí, lidé si do aut kupují zbytečnosti za desítky tisíc korun.
A jak víte velikost baterie? Hybrid může taky mít pouhých 0,5 kWh, což by vycházelo na zabezpečení ušetření benzínu na cca 5 kilometrů denně.
TO :Petr
Pan Veselý níže píše, že našel specifikaci baterie - 9,8 KWh.
Nazov clanku je trochu zavadzajuci, tato Sonata totiz nie je Elektromobil ale Hybrid.
Predpokladam ze ma baterku cca 3 -10 KWh, predpokladam ze nie viac ako 7 KWh. Ak uvazujeme 20 KWh/100 km tak by pri tych 1300 km rocne solarna strecha nabila 260 kWh/rok.
Dohledal jsem si specifikace a má opravdu 9.8 kWh baterii a tomu odpovídající 1 kW FV panelů na kastli vidím jako reálné číslo (při plné výrobě 6 hodin * 1 kW = 6 kWh = 60% baterie).
Škoda, že neplánují prodeje v Evropě. Za pár let budu potřebovat koupit nové auto a tohle by bylo super.
Ten střešní panel určitě nemá špičkový výkon 1 kW. FV panely typicky poskytují cca 150 Wp/m2. Velké FV panely, které si lidi dávají na střechy domů, mají výkon 250-300 Wp, takže na 1 kW byste potřeboval 4, a ty se na střechu osobního auta nemohou vejít. Viděl bych to na 500 Wp max.
Já bych to úplně nezavrhoval, ale bál bych se problémů s životností, otřesy panelům moc nesvědčí. Až se začnou sériově vyrábět duální panely křemík + perovskit, tak to začne být o něco zajímavější, potom by se na střechu osobního auta mohlo vejít cca 800 Wp. Uvidíme za 5 let.
Kdyby se dařilo FV panely pro dopravu vyrábět dostatečně odolné a levné, tak by využití našly spíš u elektrobusů, ty mají na střeše víc místa a také jsou většinu času venku.
Tady na tu střechu zcela určitě panely dávat nebudou, bude to nějaké fólie. A o životnost bych se moc nebál.
Při bližším zkoumání soudím, že nějakých 700 Wp by se na střechu mohlo vejít, má to plochu cca 2 "panelů" a dnes se prodávají i 370 nebo 380 Wp. A levné už jsou, celá tahle sranda je pro automobilku nákladově určitě pod 10 tisíc Kč.
Tak jasně že nebudou na střechu auta šroubovat panely, viz obrázek v článku.
A musel jsem si trochu poopravit povědomí o současných možnostech fotovoltaiky - našel jsem 400Wp panel (mono) s rozměry 1x1,7 m, tedy cca 230 W/m2. Chtějí za něj 11 tisíc včetně DPH. Takové by se na tu střechu vešly dva, takže 800 Wp je možných už dnes.
Kromě dobíjení baterie by další plus bylo to, že takové auto může i zaparkované v horku větrat nebo dokonce i klimatizovat.
Již jsem viděl v ČR namontované fotovoltaické panely o výkonu 220Wp/m2 a už jsou na trhu i lepší, ale ty jsem v ČR namontované ještě neviděl. 150Wp/m2 to bylo tak před 10 lety.
9,8 KWh je velmi pekne, je to tretina mojho elektrickeho Ioniqu :D Keby mi slnko nabijelo 6KWh denne tak sa po vacsine roku zastrcky ani nedotknem, lenze tu na zapadnom pobrezi Irska je to s tym slnecnym ziarenim ponekud horsi. :D Tu by sa skor hodili nejake vysuvatelne vrtule.
Inak na Lightyear One myslim naskladali 1,3 KWp len skoda €145,000. Videl som ho na Goodwoode a je to velmi pekne.
Dobrý den,
máte pravdu, označení elektromobil nebylo zcela přesné. Titulek článku byl opraven.
Přeji příjemný den,
EM
Problém ovšem v blbákově je ten, že to při případném nabíjení z distribuční sítě míchá solární energii s energií z distribuční sítě a dle současné blbákovské legislativy na ten panel na střeše elektromobilu musíte mít povolení distributora a plnit jeho mnohdy nesmyslné vrtochy a podmínky. Protože z jeho pohledu jde o zdroj energie (výrobnu), již jsem to konzultoval z technikem distributora. Další problém ovšem je, že s mobilními zdroji energie současná legislativa nepočítá (i když se běžně používají) a distributor tak povolí pouze jedno pevné místo připojení. No nedej Bože kdyby to umělo i vehicle to grid, V2G, to by snad nikdo s takovým autem nesměl ani přejet hranici do blbákova.
Už je to ale o kousek lepší, ještě před 3 roky by na to musela být vystavená licence na výrobu energie, platit daně a poplatky z vyrobené elektřiny pro vlastní spotřebu a vést účetnictví a nosit vypálenou značku "Solární baron".
Jak to ma silnou izolaci ve strese,v lete bude asi nedychatelno,kor ve mestech.......
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se