Domů
Elektromobilita
Praha nakoupí a nainstaluje 150 nabíječek pro elektromobily do lamp
Nabíjecí stanice ABB Terra HPFS
Zdroj: ABB

Praha nakoupí a nainstaluje 150 nabíječek pro elektromobily do lamp

Elektromobilita
12 komentářů
29. březen 2024, 10:54
ČTK

Městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) nakupí a nainstaluje 150 nabíječek pro elektromobily do lamp, které už v minulosti pro ten účel upravila. Využije k tomu evropské dotace. ČTK to řekl ředitel společnost Tomáš Jílek. Město postupně modernizuje vybrané lampy pro instalaci nabíječek, první zkušebně umístila v roce 2022 na Vinohradech.

THMP na dodávku zařízení tento týden vypsaly tendr s předpokládanou hodnotou 15 milionů korun bez DPH. Většinu peněz podle Jílka plánuje město získat z evropských fondů a instalaci, která bude po modernizaci kabelů lamp poměrně jednoduchá, zajistí zaměstnanci firmy. Po dokončení soutěže tak umístění nabíječek zabere nižší jednotky měsíců, dodal.

Původní plán byl takový, že nabíječky na připravené lampy osadí jejich provozovatel, kterého město plánuje vybrat v koncesním řízení. Podle Jílka je řízení stále v přípravě, mezitím však byl vypsán dotační program, který může město na pořízení nabíječek využít. „Přišlo nám líto nechat tu dotační výzvu bez povšimnutí,“ řekl ředitel. Dodal, že po případném vysoutěžení bude mít koncesionář na starosti i nabíječky, které nainstaluje město. Magistrát kromě lamp podle Jílka plánuje také instalace samostatně stojících elektronabíječek.

V Praze je zhruba 136.000 lamp veřejného osvětlení. Kvůli instalaci nabíjecích stanic je potřeba k lampám přivést nové kabely, které kapacitně zvládnou přivést energii pro lampu i nabíječku. Loni takto THMP podle dřívějších informací upravily 113 lamp, letos je v plánu dalších 239.

Nabíječkami město modernizované lampy osadilo zkušebně na Vinohradech, kde koncem roku 2022 městská firma umístila 13 dobíjecích stanic s celkem 25 místy. Podle Jílka jsou nabíječky velmi využívané. Město předpokládá, že počet elektromobilů v Praze se do roku 2030 zvýší až na 180.000 vozů, pro které bude potřeba vytvořit zhruba 4500 nabíjecích míst.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Petr Hariprasad Hajič
29. březen 2024, 13:44

No, a pak že prý to nejde. Kabely se stejně musí jednou za čas měnit a osvětlení se modernizuje.

Baton David
29. březen 2024, 14:25

nápad je to jistě dobrý, sodíkové výbojky se nahradí ledkami a na stávající dimenzi vodičů máme výkonnovou rezervu, ale zas nebude tak velká aby byla nabíječka na každém sloupu vo

Petr prochaska
29. březen 2024, 15:27

Takto to opravdu nefugnuje. To by se nové kabely nemusely vůbec tahat, tak jak je to popisované v článku. Kolik se ušetří výměnou žárovky za LED? 200 Wh nebo méně? Dobíječka pro EV potřebuje 11 kWh, v případě dobíjení jednoho auta, ale na lampu se dají připojit 3 auta. Teoreticky by se dala nabíječka dát na jednu lampu ze sta, aby to kapacitně vyšlo na stávající kabely.

Petr Baláš
29. březen 2024, 18:53

Zářivka má příkon 70 W, LED lampa 50 W, občas kde není potřeba tolik svítit 30 W. Takže jednas nabíječka na 100 lamp. Nabíječka, která bude dobíjet celou noc klidně může být 3,3 kW ale i tak to nevychází.

Jan Veselý
29. březen 2024, 14:55

Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce hledá výmluvy.

Pravoslav Motyčka
29. březen 2024, 23:27

100 000 za 1 lampu , to je zakázka snů.

Petr prochaska
30. březen 2024, 16:57

To je jen za vystrojení, samotná lampa bez vystrojení a s přívodními kabely vyšla na 750 000 Kč.

Bob
29. březen 2024, 16:36

Kabely je to poslední, co musíte při modernizaci VO měnit.

Mění se světelné zdroje a sloupy (protože jsou zrezivělé, nebo nevyhovuje vzdálenost).

Pokud máte společné ovládání světel (ne každý zdroj zvlášť, což je sice možné, ale nejdražší řešení), to znamená celý okruh na jednom spínači, nebo regulátoru, tak logicky nemůžete na tom okruhu mít nabíječku. To by fungovala jen současně se svícením a její výkon by kolísal dle regulátoru osvětlení. Taky by byl problém s měřením a účtováním.

Takže většinou jde jen o to, že při kopání pro kabel VO se současně položí i kabel pro nabíječku a nabíječka se umístí na stožár. Což je ovšem také značná úspora. Ovšem tak se to dá položit i k jiným silovým kabelům, případně i jiným sítím.

Ve většině případů (kromě nových tras VO) je to nepoužitelné.

Petr Baláš
29. březen 2024, 19:01

Nabíjení jen v noci tj. když svítí jen VO by snad ani problém nebyl. Snížení výkonu svícení si obvykle řeší přímo LED lampa protože tahat další drát pro regulaci je docela drahé (lze naprogramovat, že např. 4 hodiny uprostřed noci se sníží výkon o X procent, lampa s pamatuje poslední 4 doby zapnutí a z toho už si dopočítá, kdy má snížit výkon a kdy zase zvýšit), problém je dimenzování toho drátu k lampám na potřebný výkon. Nikdo nezakopával zbytečně silné kabely, měď je drahá ....

Ale jinak souhlas, kopání je to drahé a většinou zbytečné, kabely se obvykle nekazí.

Bob
29. březen 2024, 19:59

Nejjednodušejší a nejčastější je umístění společného regulátoru pro celý okruh v rozdělovači. Kabel má pak jen 3 vodiče (uzemnění, 0 a regulovanou fázi).

Složitější a dražší je vést ty 3 vodiče bez regulace (regulátor je pak pro každé svítidlo zvlášť) a kabel datový, který přenáší řídící signály pro jednotlivé stožáry a zdroje světla. Výhoda je, že můžete každý zdroj řídit individuálně.

Případně může mít navíc každý stožár nějaké čidlo (navíc k datovému kabelu). Třeba pohybu. To pak funguje tak, že celá ulice (okruh) v noci od nějaké hodiny svítí třeba na 50%, ale když tam prochází chodec, blízká světla se rozsvítí na 100%. Ale když je potřeba (nějaká akce, nehoda), tak se pomocí povelu po datového kabelu rozsvítí naplno vše, co je potřeba.

Tam by se pak dalo uvažovat o nabíječce, pokud je kabel dostatečně dimenzován. Silový kabel je pod proudem celý den.

Pokud jde o rekonstrukce, tak je kabel pro nabíječku automobilů dimenzován nedostatečně i při výměně staršího osvětlení na LED. Můžete uvažovat tak akorát o nabíječce na kola a koloběžky, nebo mobily.

Bob
30. březen 2024, 19:00

Ještě dodám:

Stejně by se pokládaly dva silové kabely, jeden pro VO a druhý pro nabíječku.

Pro obě použití jsou speciální, rozdílné tarify. Je potřeba mít fakturační elektroměr zvlášť pro nabíječku a VO. Nikdo přece nechce za elektřinu platit zbytečně více.

Nabíječky nejlépe blízko trafa z 22 kV, mají velký příkon. Rychlonabíječky pak bývají napájeny přímo 22 kV.

Pravoslav Motyčka
31. březen 2024, 03:15

Dobře představte si , že máte ulici s lampama , ty nemají s nabíjecím bodem elektricky nic společného a žijí si vlastním životem ,takže co vlastně potřebují kabel pro nabíječku o výkonu 22kW a takových nabíječek tam dám třeba 10. dejme domu do ulice dlouhé 200 metrů. Pokud chci efektivně nabíjet nebudu platit 220kW příkon ani na to tahat kabely to je nesmysl takže dejme tomu příkon 55kW s tím se nechá nabít za den 26 aut dejme tomu že to může sloužit 100 lidem. když se připojí 10 aut najednou výkon klesne na 5,5kW , ale to nevadí ta auta tam budou připojená celou noc. Přes den naopak budou nabíječky méně vytížené ,takže budou rychlejší. Výhodou tohoto řešení je automatická regulace bez večerní odběrové špičky a levnější cena za nabíjení. I kdyby byl výkon 2 násobný pak budou auta nabitá za poloviční dobu ,ale už vidím majitele jak jde přeparkovat ve 2 hodiny v noci.... a druhého jak jde dát auto na nabíječku. Jinak EV zatím nejsou vhodné pro člověka co nemá garáž , pro tyto lidi budou vhodná EV a automatickým řízením a bezdrátovým nabíjením. Majitel večer zaparkuje a dá pokyn nabíjet a nabíječka si ho sama zavolá až na něj přijde řada. Toto zatím na trhu není , i když ta auta existují zatím to nejde ani legislativně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se