Domů
Elektromobilita
První Gigafactory automobilky Tesla v Evropě již nestojí nic v cestě
Tesla Model 3, zdroj: Tesla
Zdroj: Tesla

První Gigafactory automobilky Tesla v Evropě již nestojí nic v cestě

První výrobna elektrovozidel amerického výrobce Tesla má být postavena nedaleko hlavního města Berlína, ve spolkové zemi Braniborsko. Dle spolkového kancléře Dietmara Woidkeho již nyní nestojí společnosti nic v cestě, aby v příští roce mohla zahájit výrobu vozidel.

Stavba závodu byla přitom předmětem zdlouhavého veřejného projednávání, které probíhalo v předchozích dvou týdnech – ačkoli původně bylo naplánováno na pouhé dva dny. Místní obyvatelé a zástupci organizací na ochranu životního prostředí totiž vznesli řadu připomínek týkajících se například odlesňování a využívání vody, ale také navyšování dopravy a hluku v okolí výrobny a celém spolkovém státu.

Navzdory dlouhému povolovacímu procesu prohlásil v minulém týdnu spolkový kancléř, že stavbě by již nemělo stát nic v cestě, a projekt bude tedy pokračovat dle plánu. Stavební povolení by tak mělo být ze strany úřadů uděleno v nejbližší době.

Továrna Tesly, která bude první v Evropě, má zahájit výrobu již příští rok v létě. Ročně by pak mohla produkovat až 500 000 automobilů. Místo, kde má výrobna vyrůst, oblast Grünheide, navštívil minulý měsíc i Elon Musk. V současnosti již na místě probíhají úpravy terénu.

Giga Berlin, místo, kde má továrna Tesla vyrůst (v pozadí lze vidět počátky budování). Zdroj: Wikimedia

Pro oblast bývalého východního Německa jde o velmi významnou investici, která má potenciál významně zlepšit ekonomickou situaci regionu. Musk se v minulosti nechal slyšet, že bude vyvíjet snahy budovat výrobny na „vlastním dvorku“ tradičních hráčů automobilového průmyslu, jako jsou například Volkswagen, BWM nebo Mercedes-Benz. Tímto svoje plány tedy prozatím plní.

Investice do výrobny elektromobilů pak také zapadá do strategie Německa na ozelenění energetiky, a to včetně dopravy. V Braniborsku již nyní vyvíjí nízkoemisní letecké motory společnost Rolls-Royce, firma BASF zde také produkuje komponenty pro autobaterie. Při záměru jakékoli velké stavby podobného typu je přitom konzultována veřejnost, jak připomíná spolkový kancléř Dietmar Woidke.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Petr
6. říjen 2020, 11:13

Tesla samozřejmě už normálně staví i bez dokončeného stavebního povolení, na to díky za oponou zařízené politické podpoře zvysoka kašle.

A nejedná se o její první továrnu v Evropě, tu má v Nizozemí, kde dodělává modely S a X pro evropské trhy.

blaha.p
6. říjen 2020, 16:13

Tak výstavba Giga Berlín je v pokročilé fázi, první auta zde mají začít sjíždět z linek už za cca 9 měsíců viz video ze stavby 2.10.

https://www.youtube.com/watch?v=DNqR3TuSG6M

Milan Vaněček
6. říjen 2020, 18:19

Zajímavé video. Je vidět proč je Elon Musk tak rychlý ve všem. Obrovská modularita stavby z tisíců stejných prvků,

obdobně bude konečný výrobek: miliardy stejných malých baterií.

Podobně je to s fotovoltaikou: miliardy panelů,

velkoseriová výroba umožńuje extrémně rychlou výrobu se stále klesající cenou.

Unikátní je jen know how.

Je to obdoba přírody, biliony stromů, biliony stébel rýže či pšenice, ....

Není to stavba babylonských věží....

heap
6. říjen 2020, 20:26

Ano, jen žádné věže, všechno hezky rozprostřít na co největší plochu.

FreEnergy789
12. říjen 2020, 10:03

A rastliny s fotosyntézou pre naše organickú energiu-potraviny sú kde ? Prečo by tam nemohla byť aj naša anorganická energia ? A veď je to všetko na jadrovej syntéze 150 000 000 km vzdialenej od nás. Živá príroda to len zbiera, a snáď už aj my, konečne. Je to tak jednoduché až je to triviálne.

Emil
12. říjen 2020, 10:09

Rostliny s fotosyntézou a industriální krajina tvořená lány fotovoltaických panelů je přece jen dost zásadní rozdíl.

Josef
6. říjen 2020, 22:02

A za jak dlouho si na tu Teslu našetříte z Vašeho důchodu ? Když už mluvíme o těch nákladech. EV jsou zatím příliš drahá.

xoor
7. říjen 2020, 07:05

@josef

abysme si to mohli dovolit, musejí vznikat fabriky. Jejich počet a výroba musí odpovídat poptávce.

Jedině hromadná výroba věcí zlevní výsledný produkt.

xoor
7. říjen 2020, 07:03

to video ukazuje zcela běžnou konstrukci haly/skladu/továrny. Tohle nevymyslel Musk. Není tam nic zajímavého, revolučního.

FreEnergy789
12. říjen 2020, 10:05

25 rokov počúvam ako Apple nemá nič výnmočné, bežné súčiastky, čo má každý. Aj farby pre maliarov sú pre všetkých skoro rovnaké. Ale dielo majstra je výnimočné.

Jan Veselý
7. říjen 2020, 07:50

Však proto jde ta stavba tak rychle dopředu, nic unikátního, stavitelé s tím mají bohaté zkušenosti.

Ivan Novák
6. říjen 2020, 20:25

Korektura: Dietmar Woidtke, při vší úctě, je předsedou vlády spolkové země Braniborsko. Spolkovou kancléřkou je A.M.

PetrV
7. říjen 2020, 04:08

První jednání v Evropě 2015, jednání Ge,nl,li,es,pl,cze....

Final rozhodnuti 11/19, kácení bez povolení, stavbu začal goldbeck 6/20, dokončení stavba 6/21, technologie 12/19.

Staví se na chráněném území, v místě čerpání vody pro Berlin. Pro vyrobu vice aut az 750 000 je nutno privest vodovod od Odry nebo Labe. Spreva je prťavá.

Kamil Kubů
7. říjen 2020, 12:30

Zapomněl jste přidat termín udělení stavebního povolení. Jak zmiňuje článek "Stavební povolení by tak mělo být ze strany úřadů uděleno v nejbližší době."

Jestli je tedy Musk v něčem opravdu dobrý, pak je to schopnost realizovat projekt i v přeregulované Evropě, bez souladu s platnými regulacemi.

A nebo to není Muskem, ale tím eko-šílenstvím, ve kterém jede skoro celá německá společnost.

PetrV
7. říjen 2020, 04:16

Giga 3 Shanghai

První kontakt 6/18, zprovoznění 12/19. Vyroba stejná 250 000 ks, bez baterií a motorů. To už nezní pro Giga 4 Berlin tak hezky.

energetik II
7. říjen 2020, 08:45

Ano Giga 3 Shanghai dosáhla unikátního tempa stavby, první kopnutí do země v 1/2019 a první auta z linky 12/2019 , tedy kompletní výstavba pod 12 měsíců. Jsem opravdu zvědav, zda už v 6/2021 budou u Berlína sjíždět Tesly z pásů. Pokud ano, pak klobouk dolů před Muskem. Jinak, cena EV je pořád vysoko. Takový nový elektrický Nissan Leaf se u nás dá pořídit kolem 800 000 Kč , nová benzínová Fabie za 300 000. Ale masovostí výroby plus dotacemi se to dá stáhnout. V Německu dosáhl v září prodej čistě EV aut už 8 % podíl a hybridů dokonce 20 % , tedy dohromady 28 % podíl z celkového prodeje. Němci už předstihli Čínu i USA. Na Nory samozřejmě nemají, tam je podíl EV na prodejích neskutečných 70 %.

FreEnergy789
12. říjen 2020, 10:09

Ešte vám nedošlo, že aby tie Tesly sjížděli načas má v prvom rade záujem Volkswagen a Nemecko? Euroatlantiká hegemónia v automotive industry nesmie padnúť aj za cenu že teraz centrum nebude v Nemecku ale v USA. Proti Číne, Japonsku, Korei atď. Za tým sú dohody o akých sa nám nesníva a vyjdú na svetlo sveta tak o 15-20 rokov.

Petr
7. říjen 2020, 09:53

Když chcete porovnávat, tak aspoň porovnávejte srovnatelné.

Fabia za 300kKč má jen 44kW a manuální převodovku.

S automatem a výbavou je přes 450kKč

Jan Veselý
7. říjen 2020, 11:35

A Nissan Leaf je rozhodně jiná kategorie vozu než Fabie.

Ivan Novák
7. říjen 2020, 13:38

Tím myslíte, že Fabie je pro lidi, co používají auto úměrné potřebám, a tím chrání životní prostředí, a Leaf je pro pokrytecké snoby, co nevědí, kam s penězi (přeci nebudou sdílet bicykly nebo jezdit sockou)?

Jiří
7. říjen 2020, 16:34

Nissan Leaf se u nás už prakticky neprodává (registrované byly pouhé 2 kusy za poslední 3 měsíce) a tedy se určitě nedá pořídit za 800 tisíc, když je ceníkovka od 937 tisíc (mimochodem za variantu, kterou bych nepřál ani největšímu nepříteli).

Fabii za 300k si užijte, příští rok s novou generací pod 350k nepůjde.

PetrB
7. říjen 2020, 09:02

Elektrická auta jsou drahá a mají malý dojezd...

Ale mají vynikající provozní parametry tam, kde se hodí nejvíce - na kratší dojezd. A to je v městských aglomeracích to zásadní.

Na delší trati musí ještě nazbrojit. Věřím, že to přijde.

Neustálé výkřiky, že na jedno nabití neujedou stejně jako dieselový motor a stejně rychle se nebijí - to je, mírně řečeno, nepochopení technologie.

Analogii bych viděl v digitální fotografii. Před 20 lety se řešily ukrutně drahé foťáky s 1MPx a příznivci analogové fotografie se smáli... to nikdy nebude fungovat!

Běžte si dnes koupit fotografický film do drogerie. Mladší prodavač se po nechápavém kroucení hlavou podívá na wikipedii na co jste se to ptal....

energetik II
7. říjen 2020, 16:34

Souhlas. Už také věřím, že se EV auta prosadí. V sousední ulici co bydlím, má jeden pán zmiňovaného Nissana Leaf, před několika týdny v Praze přede mnou jely současně vedle sebe EL - BMW a Mercedes a dnes, když jsem si šel koupit rohlíky ,tak kolem sámošky právě projel EL- VW. Všechno české SPZ. Když to vidím na vlastní oči, tak věřím. EL jsou potřebné právě do měst, aby se odstranil smrad z dieselů a benzínu. A právě na denní dojíždění do práce ve městech se EL hodí.

Jiří
7. říjen 2020, 16:41

Elektrická auta už dávno nemají malý dojezd.

Nejprodávanější model na světě TM3 - dojezd 560 km WLTP, druhý nejprodávanější Renault Zoe dojezd 390 km, třetí nejprodávanější Hyundai Kona dojezd 449 km.

U všech těchto tří aut pokud máte nájezd 20 tisíc km za rok, tak potřebujete dobít zhruba jednou za týden. Mně by stačilo i jednou za 14 dní.

PetrB
7. říjen 2020, 17:21

A jen malý dodatek.

Zuřivě se řeší, co to stojí. Teď a nové...

ale z pohledu TCO se dostaneme na jiná čísla. Proč hned nedodat kolik stojí 1km?

A až přibude i pár solidních zajetých aut a uvidíme, že elektromotor po pěti letech nepotřebuje řešit ventily, klínový řemen ani převodovku. Věřím, že ta auta v solidním stavu vydrží 10+ let.

Výrobci neváhají dávat záruku na baterie na 6-8 let a nájezd 160-250 tisíc km jen tak a věří, že to bude typicky více.

U inovovaných baterií snad až 500 tisíc a více, pak to jasně dává smysl.

Uměl bych si představit, že výrobce auto prodá za polovinu a doinkasuje si za projeté kilometry nebo dobu "pronájmu"... to by mohlo hezky smáznout nevýhodu té vyšší investice, která se ale postupně vrátí.

rostakosta
7. říjen 2020, 18:13

Kuuurna, kdyz je to tak super a ma to takove giga TCO, tak si to kupte. Ale prosim nechtejte, aby vam na to prispivali lide, co nemaji ani na auto za 20 000.

Nikdo vam nebrani si to kupit. Ale prosim bez dotaci.

FreEnergy789
12. říjen 2020, 10:13

Jasné, aj vysoké školy s nadanými študentami - ale bez dotácií. Nemáte na to čo prispievať so svojich daní. Ovšem kto je nadaný študent nerozhoduje plebs ale akademická obec. S tým nič, našťastie, neurobíte.

PetrV
7. říjen 2020, 20:44

Přesně tak, to je komunismus bohatých-dotace na drahé hračky.

PetrB
8. říjen 2020, 11:48

Nedal by se názor prezentovat jako názor?

Bez těch trapných invektiv a podsouvání toho, co jsem nenapsal?

Já o dotacích nemluvil a u nás na ně běžný člověk nedosáhne. Já bych nebyl proti, ale je na jinou diskuzi co by měl stát dotovat a co ne.

--------------------------------------------------------

PS:

Energie je specifická komodita a vzhledem k jejímu postavení v životě civilizovaných společností je to výsostné politikum.

Když někdo chce na prvním místě řešit cenu do technologií pro snížení emisí a dopadu energetiky, měl by se i ohlédnout.

Naše nároky na energetiku (myslím množství energie produkované na všech úrovních) se formovaly v době kdy nikdo nevěděl co ekologie znamená a cena byla daná tím, za kolik se dala vyrobit bez ohledu na důsledky - emise, likvidace odpadů, sanace po těžbách...

A tak třeba u nás rekultivace severních Čech budou doplácet i naše děti. A to i za levnou energii, kterou jsem již zkonzumovali. Každá změna k čistým energiím bude bolet a bude dražší, ale extenzivní růst toho, co máme, není možný. Stejně tak by provoz současných prostředků byl dlouhodobě neudržitelný nejen pro vyčerpání zdrojů.

Kamil Kubů
7. říjen 2020, 18:53

Ty provozní parametry a TCO dnes vycházejí tak úžasně, protože "palivo" není zatíženo spotřební daní. Spočítejte si kolik to dnes dělá u PHM, promitnete si to do ceny EE a přidejte ještě něco navíc, protože než ta nirvana EV budoucnosti nastane, přidají se ke spotřební dani ještě povolenkyna CO2 a jiné emise. Návrhy už jsou na stole. A protože stát tyhle prachy marnotratne rozhazuje mezi lid, namísto aby je do něčeho rozumně investoval, tak se tohoto příjmu rozhodně nevzdá.

A na pivu a cigaretach saldo rozhodně nedorovna.

Bizon
9. říjen 2020, 14:59

Tohle je přesně věc na kterou jsu nejvíc zvědavý! Spotřební daň tvoří solidní část státních příjmů, automotive výroba tvoří solidní část naší ekonomiky, a pro lidi jsou spalováky dostupné. Elektromobily mohou být taky časem taky dostupné, ale nevěřím že přitom budou výdělečné pro stát i výrobce, minimálně jedna strana se bude muset uskromnit...

Milan Vaněček
9. říjen 2020, 15:31

Lidi, pochopte to, elektřina z fotovoltaiky je už letos více než 7x levnější než byla před 10 lety. Obdobně cena baterií klesá.

Za 10 let budou elektromobily levnější než benzinová auta stejných kvalit a za 15-20 let už to bude nejlevnější dopravní prostředek vůbec.

Sleduje to pořád stejné ekonomické "learning curves" s cca 20% poklesem ceny za každé zdvojnásobení výroby. Těch gigafactories bude zachvíli plná Evropa, i u nás bude Škodovka (plus subdodavatelé) plnit stejnou funkci.

Proč by měl náš stát každý rok platit stamiliardy za dovoz ropy a jejích derivátů?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se