První Gigafactory automobilky Tesla v Evropě již nestojí nic v cestě

DomůElektromobilitaPrvní Gigafactory automobilky Tesla v Evropě již nestojí nic v cestě

První výrobna elektrovozidel amerického výrobce Tesla má být postavena nedaleko hlavního města Berlína, ve spolkové zemi Braniborsko. Dle spolkového kancléře Dietmara Woidkeho již nyní nestojí společnosti nic v cestě, aby v příští roce mohla zahájit výrobu vozidel.

Stavba závodu byla přitom předmětem zdlouhavého veřejného projednávání, které probíhalo v předchozích dvou týdnech – ačkoli původně bylo naplánováno na pouhé dva dny. Místní obyvatelé a zástupci organizací na ochranu životního prostředí totiž vznesli řadu připomínek týkajících se například odlesňování a využívání vody, ale také navyšování dopravy a hluku v okolí výrobny a celém spolkovém státu.

Navzdory dlouhému povolovacímu procesu prohlásil v minulém týdnu spolkový kancléř, že stavbě by již nemělo stát nic v cestě, a projekt bude tedy pokračovat dle plánu. Stavební povolení by tak mělo být ze strany úřadů uděleno v nejbližší době.

Továrna Tesly, která bude první v Evropě, má zahájit výrobu již příští rok v létě. Ročně by pak mohla produkovat až 500 000 automobilů. Místo, kde má výrobna vyrůst, oblast Grünheide, navštívil minulý měsíc i Elon Musk. V současnosti již na místě probíhají úpravy terénu.

Giga Berlin, místo, kde má továrna Tesla vyrůst (v pozadí lze vidět počátky budování). Zdroj: Wikimedia

Pro oblast bývalého východního Německa jde o velmi významnou investici, která má potenciál významně zlepšit ekonomickou situaci regionu. Musk se v minulosti nechal slyšet, že bude vyvíjet snahy budovat výrobny na „vlastním dvorku“ tradičních hráčů automobilového průmyslu, jako jsou například Volkswagen, BWM nebo Mercedes-Benz. Tímto svoje plány tedy prozatím plní.

Investice do výrobny elektromobilů pak také zapadá do strategie Německa na ozelenění energetiky, a to včetně dopravy. V Braniborsku již nyní vyvíjí nízkoemisní letecké motory společnost Rolls-Royce, firma BASF zde také produkuje komponenty pro autobaterie. Při záměru jakékoli velké stavby podobného typu je přitom konzultována veřejnost, jak připomíná spolkový kancléř Dietmar Woidke.