Enviromentální organizace brojí proti německé Gigafactory. Kácení lesa bylo na několik dní pozastaveno

DomůNěmeckoEnviromentální organizace brojí proti německé Gigafactory. Kácení lesa bylo na několik dní pozastaveno

Příprava pozemků pro stavbu nové Gigafactory, čtvrté továrny automobilky Tesla, v oblasti Grünheide nedaleko Berlína byla na několik dní pozastavena. Harmonogram výstavby továrny, která má vyrábět bateriové články, pohonné jednotky a automobily, je však poměrně ambiciózní. Kvůli stížnosti enviromentální organizace tak hrozilo, že termín zprovoznění továrny bude výrazně opožděn a panovaly i obavy o to, zda by v krajním případě automobilka z výstavby továrny v této lokalitě dokonce nevycouvala. Dle rozhodnutí soudu z pátečního rána však kácení lesa může pokračovat.

Automobilka Tesla v listopadu loňského roku rozhodla, že svoji již čtvrtou Gigafactory postaví v německé spolkové zemi Braniborsko, konkrétně v blízkosti Berlína.

„Skutečnost, že se tato lokalita prosadila v konkurenci zbytku Evropy, je pro naši zemi obrovskou poctou,“ uvedl premiér Braniborska Dietmar Woidke. A řekl, že udělá vše, co bude v jeho silách, aby tato investice byla úspěšná.

Po stížnostech ze strany enviromentální organizace však nebylo jasné, jak bude situace pokračovat, a zda Tesla z rozhodnutí o výstavbě v této lokalitě dokonce nevycouvá.

Souhlas ke kácení od Státního úřadu pro životní prostředí

Automobilka obdržela od Státního úřadu pro životní prostředí souhlas k zahájení kácení zhruba 92 hektarů lesa, který má továrně ustoupit, a přípravným opatřením, jako je výstavba silnic do oblasti, i přesto, že stavební povolení ještě nebylo vydáno. To je zákonem výslovně povoleno, pokud „lze očekávat rozhodnutí ve prospěch žadatele“ a pokud „existuje veřejný zájem nebo legitimní zájem žadatele“.

Na žádost environmentální skupiny „Grüne Liga Brandenburg“ však Vyšší správní soud Berlín-Braniborsko v pondělí kácení lesa zastavil. Rozhodnutí soudu bylo v platnosti do dnes, kdy soud rozhodl ve prospěch automobilky.

Grüne Liga výslovně zdůraznila, že nechce bránit výstavbě továrny. Asociace však požadovala, aby se se společností nezacházelo jinak než s ostatními. Dokud nebyl dokončen proces schvalování v oblasti životního prostředí, neměly by se vytvářet skutečnosti, které již nelze zvrátit, tvrdila organizace.

Rizika pro automobilku

Ministerstvo životního prostředí dalo jednoznačně najevo, že rozhodnutí státního úřadu „nepředstavuje předběžné schválení“. Proces schvalování pokračuje. „To znamená, že Tesla může nyní začít tuto práci na vlastní nebezpečí, než bude učiněno rozhodnutí o schválení,“ uvedlo ministerstvo.

Investor se musel zavázat, že obnoví původní stav, pokud nebude možné schválit projekt. Existují také četné požadavky na ochranu životního prostředí a obyvatelstva, jako jsou požadavky na ochranu proti hluku a požadavky na ochranu půdy a podzemních vod.

Proti postupu je stále možné do 5. března vznést námitky. Ty budou poté veřejně projednány od 18. března a následně je znovu podrobně přezkoumá schvalovací orgán. Poté se rozhodne.

Automobilka již předpokládala možné zpoždění ve výstavbě své továrny. „Zpráva o riziku“, kterou společnost podala u americké komise pro cenné papíry a burzy, hovoří o „celé škále nejistot“. Vyplývá to z dodržování zákonných požadavků, uvádí se v dokumentu.

Ohrožení ambiciózního harmonogramu

Tesla plánuje zahájit výrobu v továrně v červenci 2021 a každoročně vyrobit půl milionu vozidel. Nemá tak příliš mnoho času a časový plán by pravděpodobně nedodržela, pokud by s mýcením nyní nezačala. Omezením pro postup v projektu je období rozmnožování ptáků, které začíná na začátku března. Poté již nemusí být les v lokalitě možné vykácet.

To by bylo pro plány Tesly překážkou. Braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach v rozhovoru pro list Handelsblatt uvedl, že pokud nebude kácení lesa dokončeno nejpozději do poloviny března, bude projekt zpožděn o tři čtvrtiny roku.

„To by byla situace, ve které bych byl mnohem skeptičtější, že bychom si Teslu stále udrželi,“ uvedl Steinbach.

Tesla Model Y, který by se měl vyrábět v německé továrně. Zdroj: Tesla

Tesla se zavázala k zalesnění třikrát větší oblasti

Zákon při kácení lesa pro podobné projekty stanovuje povinnost zalesnit oblast o stejné rozloze. Automobilka dobrovolně přislíbila, že zalesní oblast 3x větší. Braniborská oblastní agentura, dceřiná společnost Státního fondu ochrany přírody, identifikovala 49 tzv. projektových oblastí o celkem 143 hektarech roztroušených po Braniborsku, jak pro Handelsblatt uvedla její ředitelka Anne Schöps. První zalesňování již začalo. Nejedná se o monokulturní borový les jako v Grünheide, ale o ekologicky hodnotný smíšený les.

V pondělní tiskové zprávě požádal zástupce Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové o urychlení schvalovacího procesu.

Pozastavení přípravy pozemků vyvolalo poprask

„Případ Tesla má potenciál stát se nejen trapnou fraškou pro Braniborský region, ale poškodit image Německa jako průmyslové země. Nesmíme podceňovat dopad na naši veřejnou image, který by oddálení takového megaprojektu mělo,“ uvedl Kai Wegner, mluvčí CDU/CSU.

Spolková ministryně životního prostředí Svenja Schulzová komentovala situaci na Twitteru: „Doufám, že se situace v lokalitě Grünheide rychle vyjasní, aby budoucí investice do elektromobility v Braniborsku mohla uspět. Jsem velmi přesvědčena, že zásah do krajiny může být plně a dobře kompenzován. Energiewende a ochrana přírody mohou uspět společně.“

Názory na situaci se různí

„Tam, kde existuje vůle, existuje cesta – zdá se, že tento výrok se stává stále vzácnějším ve vztahu k důležitým a rozsáhlým projektům v Německu,“ uvedl prezident německého institutu pro ekonomický výzkum (DIW), Marcel Fratzscher. Případ pozastavení prací na továrně je dle něj příznakem nadměrné, neefektivní a spokojené byrokracie, která stále více brzdí prosperitu a konkurenceschopnost německé ekonomiky.

Jiní ekonomové odmítají aplikovat na Teslu jiný benchmark, pokud jde o schvalovací proces. Jen proto, že se jedná o společnost Tesla a je to „investice s vysokou symbolickou hodnotou“, nelze učinit žádné výjimky, uvedl prezident mnichovského institutu Ifo Clemens Fuest. Pokud se Tesla vážně zajímala o rozvoj aktivit v Braniborsku, měla se seznámit s právním rámcem a uvědomit si, že tyto požadavky existují.

Podobně vidí situaci viceprezident Institutu pro ekonomický výzkum Halle (IWH) Oliver Holtemöller. V případě společnosti Tesla, stejně jako v jiných případech, je třeba dodržovat příslušné právní požadavky. „Spolehlivost právního státu je ekonomicky důležitější než řešení jedné společnosti,“ řekl Holtemöller.

Thomas Sigmund v komentáři pro list Handelsblatt tvrdí, že používání ekologických záležitostí k blokování výstavby továrny pro elektromobily je „šílenství“ a dodává, že němečtí ekologičtí aktivisté v mají příliš velkou moc na zastavení projektů.

„Každý v politice ví, že projekt Tesla v Braniborsku nesmí selhat. Pro Německo má velkou symbolickou hodnotu. Pokud Elon Musk vycouvá, země bude znemožněna před celým světem,“ píše Sigmund.

Zdroj úvodní fotografie: Tesla