Domů
Elektromobilita
Reuters: Automobilky chtějí do roku 2030 dát do elektromobility půl bilionu USD
Porsche baterie elektromobilita (Zdroj: Porsche)
Zdroj: Porsche

Reuters: Automobilky chtějí do roku 2030 dát do elektromobility půl bilionu USD

Elektromobilita
25 komentářů
10. listopad 2021, 16:08
ČTK

Výrobci automobilů po celém světě plánují do roku 2030 investovat do výroby elektromobilů a baterií více než půl bilionu USD (11 bilionů Kč). Vyplývá to z analýzy agentury Reuters. Před necelými třemi lety podobná analýza ukázala, že automobilky chtějí utratit za elektromobily a související technologie 300 miliard USD. Rozhodnutí měst i států snížit emise oxidu uhličitého na nulu však výrobce aut přinutily více investovat do elektromobility.

Analýza ukázala, že automobilky plánují v příštích pěti až deseti letech vynaložit 515 miliard USD na vývoj a výrobu nových aut poháněných bateriemi a na odklon od spalovacích motorů. Odborníci z odvětví se však obávají, že spotřebitelská poptávka po elektromobilech by mohla být daleko nižší než náročné cíle, pokud nepřijdou výrazné dodatečné pobídky a nezvýší se výdaje za dobíjecí infrastrukturu.

Analytik firmy AutoForecast Brian Maxim přirovnává rostoucí investiční závazky do elektrifikace aut ke studené válce. „Jakmile několik výrobců oznámilo program elektromobilů, všichni ostatní oznámili své vlastní, jinak by se na ně pohlíželo tak, že zůstávají pozadu,“ uvedl. Mnoho výrobců ale kvůli tomu plánuje značné objemy výroby v kategorii aut, kde zatím není jasné, jak ji přijmou zákazníci, a která bude mít roky minimální nebo nulový zisk, dodal.

Reuters sestavil údaje na základě informací o investicích z prohlášení firem, prezentací pro investory a z dokumentů pro regulátory. Jiný průzkum poradenské společnosti AlixPartners z letošního června ukázal, že investice automobilového průmyslu od elektromobilů do roku 2025 dosáhnou 330 miliard USD. Loni podle AlixPartners všechny automobilky dohromady vynaložily na kapitálové výdaje a na výzkum a vývoj 225 miliard USD.

Automobilka Tesla je zřejmě jedinou společností, která prodá prakticky všechna auta, která je schopna vyrobit. Připravuje také výstavbu nových velkých závodů za několik miliard USD poblíž Berlína a Austinu, které výrazně zvýší její roční výrobní kapacitu.

Mezitím se zvyšuje regulační a politický tlak na světové výrobce aut, aby v příštích deseti až 15 letech začali postupně ukončovat výrobu aut se spalovacím motorem, včetně hybridů na benzin a elektřinu, a zvýšili výrobu plně elektrických modelů.

Řada zemí, od Singapuru po Švédsko, už také uvedla, že do roku 2030 zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem. Americký prezident Joe Biden chce, aby se do roku 2030 elektromobily na celkovém prodeji aut podílely 40 až 50 procenty.

Německá automobilová skupina Volkswagen, která se stále finančně vzpamatovává ze skandálu kolem podvádění s emisemi aut s naftovým motorem z roku 2015, se zavázala do roku 2030 investovat do elektromobilů a baterií více než 110 miliard USD. To je více než 20 procent z plánovaných investic celého odvětví.

Volkswagen a další německé automobilky Daimler a BMW plánují do roku 2030 dohromady vynaložit 185 miliard USD. Američtí výrobci aut General Motors a Ford očekávají, že do roku 2025 vynaloží téměř 60 miliard USD.

Čínské automobilky v čele se SAIC Motor, která je partnerem Volkswagenu a GM, oznámily na příštích deset let investice za více než 100 miliard USD. Japonské automobilky v tomto ohledu zaostávají – Honda, Toyota a Nissan se zatím zavázaly k investicím za méně než 40 miliard USD.

Investice nezahrnují desítky miliard dolarů, které plánují vydat na dodatečné výrobní kapacity největší světové společnosti vyrábějící baterie pro elektromobily. Mnohé z nich na investicích spolupracují s partnery z řad automobilek.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
PetrV
10. listopad 2021, 20:25

A levne elektrovehikly budou a levná ee?

Arimatejský
10. listopad 2021, 20:49

Co je dnes levné?

Jan Veselý
11. listopad 2021, 08:04

V historickém kontextu prakticky všechno (včetně potravin a energií). Mohou za to ty svině továrny a tamní stálý růst produktivity práce.

Josef
11. listopad 2021, 01:40

Prodejní ceny EV budou asi stejně vysoké jako u aut s konvenčním motorem jenže to neznamená ani tak , že ta auta by tolik zlevnila spíše ty klasické vozy zdraží. Ale dejme tomu že EV koupíte od 400 000 korun a ojetině nebudou za nedostupné částka, problémem je životnost , protože když dnes koupíme 15 let staré auto například škodu Octavii TDI z roku 2006, pak takové auto má při dobré péči před sebou klidně i 10 let dalšího provozu. Kdežto životnost ev. končí s životností baterie tedy za nějakých cca 12 let od výroby. Pokud se toto nepodaří nějak obejít třeba levnějšími bateriemi , které bude možno koupit a zajistit tak autu třeba poloviční dojezd než mělo původně budou odpisy na EV velmi vysoké a při běžném užívání pro soukromé účely tyto odpisy převýší potenciální úspory paliva. Například ID 3 má roční odpisy 75 000 korun . kdežto škoda octávia s životností 20 let a cenou cca 600 tisíc 30 0000 přitom náklady na palivo jsou u el. mobilu zhruba poloviční to znamená že EV by muselo ujed 48000 km ročně, aby se zaplatilo tj 576 000 km. Pokud by to baterie vydržela , pak by bylo stejně drahé jako auto s konvenčním motorem.

Jan Veselý
11. listopad 2021, 08:02

Na vás je dobře vidět ten progres. Před 8 lety lidi, jako vy, tvrdili, že životnost baterie EV jsou 2-3 roky, před 4 roky to mělo být 6-8 let a ejhle dnes už je to let 12.

A Musk se holedbá baterií na milion mil.

jozka
11. listopad 2021, 08:11

Musk uz toho nazvanil...

Jan Veselý
11. listopad 2021, 09:06

A udělal, proto je to aktuálně nejbohatší člověk světa. Ono to chce více než jen žvanění, když úspěšně vedete technologickou revoluci v několika oborech najednou.

jozka
11. listopad 2021, 10:09

Minimalne to chce byt dobrym krysarem a mit za sebou zastup oddanych vericich.

Technologicka revoluce v nekolika oborech... (facepalm)

Jan Veselý
11. listopad 2021, 10:59

Jo, zeptejte se generálního VW Group, kvůli čemu teď nejvíce stresuje. Nebo se zeptejte na Roskosmosu, kvůli čemu a proč přišli o svoje luxusní kšefty. Nebo se zeptejte na názor provozovatelů špičkových elektráren v USA co je vyštípává z kšeftu.

Začal jste dobře, že jste se proplesknul, třeba vás to vzbudí.

jozka
11. listopad 2021, 11:39

Diess ma stres zejmena z dusledku sveho manazerskeho "umeni".

A technologicka revoluce. To je to o cem byla rec. Soustredte se prosim.

Jan Veselý
11. listopad 2021, 12:12

Zbytečná snaha, vy jste stejně rozhodnutý to ignorovat. Třeba:

- OTA updaty u aut,

- Skateboardová konstrukce,

- Řádové snížení potřeby kabeláže v autech,

- Zásadní zrychlení a zjednodušení montáže aut,

- Pohonné stupně raket, které samy přistávají,

- OTA updaty u raket,

- ...

jozka
11. listopad 2021, 12:22

A ta technologicka (opakuji TECHNOLOGICKA) revoluce v cem presne?

Petr prochaska
11. listopad 2021, 09:34

Co se týče životnosti baterií, tak to je velká otázka. 12 let starý elektromobil v podstatě neexistuje, takže nelze predikovat jaký bude stav baterie a do normálního auta se také musí neustále cpát peníze. Po 10 letech se dost často dostane do stavu, kdy je nějaká oprava dražší než stávající cena auta.

Jan Veselý
11. listopad 2021, 11:07

Já už za svou kariéru majitele auta musel řešit:

- Komplet oprava výfuku

- Rozsypaná převodovka

- Utrhnutý píst v motoru (a jeho zničení)

- Vadné teplotní čidlo a následkem toho uvařený motor

- Rozbité turbo (a oprava za 100 tisíc)

- Vyčištění motoru, protože jsem, nic zlého netuše, koupil nekvalitní benzín

- Výměny oleje, převodových řemenů, ...

- ...

A vždycky, kdy se to nehodilo.

Mezitím je elektromotor téměř nezničitelný a o stavu baterky má řidič trvale zobrazenou informaci přímo před nosem.

jozka
11. listopad 2021, 11:37

To je rukama, pane Vesely (mimochodem i tu teplotu mate zobrazenou primo pred nosem)...

Uz jsem to tu daval, da se to dohledat. Zavady na motoru+prevodovce+palivovem systemu delaji asi tak 30-40% zavad. Zbytek je vicemene shodny s BEV.

Jan Veselý
11. listopad 2021, 12:14

A jaké jsou ty další závady? Píchlé kola a reznoucí plechy?

jozka
11. listopad 2021, 12:19

UTFG, nebudu vam delat porad dokola ucitele. Jde o data ze servisu.

Jaroslav Loudil
10. listopad 2021, 23:03

V Číně se za říjen prodalo 383 000 nových elektromobilů. Za letošek se jich tam prodá asi 2,7 milionu. V Číně na rozdíl od nás lze nakoupit elektromobily levně , samozřejmě, že tam bohatší lidé kupují i drahé Tesly. Tam si s nějakými náročnými homologacemi hlavu nedělají, elektromobil určený pro denní dojíždění do práce ve městě rychlostí do 50 km/h nemusí mít habaděj bezpečnostních prvků. Jsou zbytečné. To v Evropě už brzy budeme muset chodit pěšky i po chodníku v helmách s blikajícím majáčkem na hlavě, v oranžové bezpečnostní vestě a s lékárničkou na opasku. Co kdyby nás proboha porazil nějaký cyklista !

JVr
11. listopad 2021, 08:15

Ono evropě trochu toho pohybu neuškodí. Celému západnímu světu chybí pohyb, kdyby lidé místo toho, aby jeli 1km-2km do práce chodili pěšky, tak by se ušetřilo emisí...

O té Číně bych také tolik nebájil, ačkoliv je tam komunismus (kde by měli mít všichni stejně?), je finanční segregace ještě na vyšší úrovni než u nás, tj. většina (nižší třída až nižší střední třída) si to auto nemůže dovolit a je ráda, když má kolo nebo dokonce elektro-motorku.

Když spočítám počet obyvatel číny ~ 1,4 miliard, tak 2,7 milionu EV pokryje tak čtvrt procenta populace, což budou bezpochyby ti movitější.

jozka
11. listopad 2021, 08:15

Elektromobilu nebo BEV+PHEV+vodik? Protoze tech se v srpnu prodalo 321000...

Jaroslav Loudil
11. listopad 2021, 09:26

Všeho dohromady. Tak se to počítá i ve světě , tedy pure el, hybrid i hydro dohromady. V září se v Číně prodalo 355 000 těchto elektroaut /včetně autobusů/ - v celém světě 685 000 ks. Čínský podíl na světových prodejích tak už byl - 51,8 % !! V říjnu se v Číně prodalo celkem 1,74 milionu nových osobních aut/nejvíc na světě/ , z toho bylo 321 000 elektromobilů. Podíl elektra tak dosáhl už 18,4 % ! V celém světě v září 2021 přesáhl poprvé podíl elektra 10 % z celkových prodejů osobních aut.

V současnosti by bylo dle mého ideálem malé elektro v ceně 200 až 300 tisíc na pojížďky po městě /do práce, nákupy, děti do školy, ..../ + k dispozici nabíjecí bod před domem , či přímo na parkovišti u pracoviště. Velkým firmám i hypermarketům bych poskytl státní dotaci na vybudování nabíjecích bodů u jejich parkovišť. = přijedete nakoupit do /Globusu, Tesca, Hypernovy,.../ , auto tam píchnete do nabíječky a jdete si nakoupit. Až za hodinu přijdete s velkým nákupem, máte nabito a můžete jet.

jozka
11. listopad 2021, 10:10

To ja samozrejme vim, jen nevim, proc se pocita PHEV zrovna do elektra.

jozka
11. listopad 2021, 10:14

Jen dodatek k te infrastrukture. Nejdriv si vysnite neco co neexistuje (male elektro za 200-300) a pak to zahrnete dotacemi (soukroma infrastruktura).

Elektromobilita v kostce.

Jan Veselý
11. listopad 2021, 12:15

To jste si vysnil tak akorát vy.

Dušan
11. listopad 2021, 19:39

Nechcú .... musia ...

Neviem, že by automobilky momentálne riešili požiadavky zákazníkov .... musia riešiť požiadavky úradníkov.

Problém ani tak nie je cieľ - znižovanie emisií .... ale spôsob, násilné presadzovanie EV ....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se