Domů
Elektromobilita
Každé čtvrté auto "do zásuvky". Prodeje elektromobilů mají letos vzrůst o 25 %
Volskwagen, auto, elektromobil, dobíjecí stanice
Zdroj: Unsplash

Každé čtvrté auto "do zásuvky". Prodeje elektromobilů mají letos vzrůst o 25 %

Prodeje elektromobilů by podle posledního výhledu výzkumníků z BloombergNEF (BNEF) měly v letošním roce vzrůst meziročně o 25 % na téměř 22 milionů kusů. Téměř dvě třetiny prodejů mají připadat na Čínu, necelá pětina na Evropu a 7 % na Spojené státy americké. 

Prodeje čistě bateriových elektromobilů a plug-in hybridů mají díky poklesu cen lithium-iontových baterií a rostoucí nabídce více cenově dostupných modelů letos opět vzrůst. Proti loňskému roku meziročně zhruba o čtvrtinu na 22 milionů vozů. Každé čtvrté nově registrované vozidlo by tak mělo být "do zásuvky".

Za růstem prodejů stojí zejména Čína, která je podle BNEF jedinou zemí, kde jsou elektromobily v průměru levnější než srovnatelné automobily se spalovacím motorem. Dominance Číny v elektromobilitě je dále umocněna skutečností, že téměř 70 % nově prodaných elektromobilů v letošním roce bude vyrobeno právě zde.

Tempo rozvoje na dosažení "čisté nuly" nestačí

Výzkumníci z BNEF nově v základním scénáři očekávají, že podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech dosáhne do roku 2035 hodnoty 56 % a následně vzroste na 70 % do roku 2040. To je o tři procentní body méně ve srovnání s předchozím výhledem. Pokud by se výhled naplnil, byl by podíl elektromobilů v globální flotile vozů v roce 2040 pouze na úrovni 40 %, což je podle BNEF významně méně, než by bylo potřeba k omezení emisí skleníkových plynů z dopravy v souladu se scénářem "čistá nula".

"Rok 2024 byl významným rokem pro elektrifikovanou dopravu díky dosažení rekordních prodejů a rychle rostoucímu rozvoji na vznikajících trzích napříč Asií a Latinskou Amerikou. I přes tyto pozitivní signály očekáváme pomalejší rozvoj v krátkodobém a dlouhodobém horizontu, a to zejména kvůli měnícímu se prostředí v USA. Změny v globálním rozvoji elektromobility budou mít významný dopad na bateriový průmysl a povedou k přebytku výrobních kapacit," uvedl Colin McKerracher, ředitel pro čistou mobilitu a akumulaci energie v BNEF.

Ačkoliv poptávka po bateriích v oblasti elektromobility stále poroste, růst bude pomalejší, než se dříve očekávalo. Proti poslednímu výhledu BNEF došlo mezi lety 2025 a 2035 ke kumulovanému poklesu poptávky o 8 % (3,4 TWh). Většina z uvedeného poklesu připadá právě na USA, a to 2,8 TWh.

"Tato dynamika povede k pokračujícímu přebytku kapacity, který zapříčiní pokles cen baterií a zesílení konkurence na trhu. V Číně je již nyní průměrné využití továren na baterie pod 50 %," dodal BNEF.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Vladimír Krteček
4. červenec 2025, 12:18

Vyhlizim dobu, kdy i u nas bude cena e auta nizsi nez srovnatelneho spalovaku. Doziju se ? Sotva.

Milan Vaněček
4. červenec 2025, 13:49

Jestli Vám není tolik let jako mě, tak to se dožijete, vidím to ve svém okolí, přibývá fotovoltaik na střechách a logicky i vlastního nobíjení vlastních elektromobilů. Nemusíme draho benzin dovážet.

A ten přebytek výrobních kapacit baterií v Číně=pokles cen. To platilo a bude platit dál. Elektromobilů ve světě bude stále více přibývat, i v ČR.

A když se výrazně zlevní baterie, tak zbytek elektroauta je levnější než toho benzinového, podstatně levnější. A navíc za cenu elektroauta dostanete víc zábavy a odveze Vás i z hospody po pár pivech samo bezpečně domů....

Je nesmysl zavádět uhlíkové odpustky i na benzin a naftu a zakazovat spalováky, jak se chystá EU. To elektromobilitu ve světě neovlivní a jen umožní EU manipulace s vybranými penězi tak, jak budou funkcionáři EU chtít a zaplatí si i "ziskovky", aby jim k tomu tleskali.

Elektromobilitu ve světě prosazuje jen technický pokrok a levnější cena. A mladým se jakákoliv elektromobilita líbí....

Xoor
4. červenec 2025, 15:36

Oni zavedou daně na EV viz rakousko od 1.4 2025 zavedlo silniční daň. Za Teslu Y to vychází cca 950E/rok což se rovná cca 10000km ve spalováku. Tesla a čínské auto jsou na tom nejhůře. Jsou těžké a hlavně výkonné.

Jiří Švarc
4. červenec 2025, 14:45

Neví někdo, co podle BNEF má stát za tím extrémním zpomalením? 56% podíl na registracích v roce 2035 znamená průměrně jen 9% růst místo současných 25% a nárůst podílu jen něco přes 3 procentní body ročně.

Jan Veselý
4. červenec 2025, 15:53

V článku to je uvedeno - USA. Ono se těžko dosahuje pokroku, když je pro Trumpisty pálení ropy něco jako článek víry. Jsou to normální reakcionáři. Když levice mluví o solárních panelech a EV, udělají MAGAři z pálení ropy důkaz vlastenectví.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se