20. červen 2025
Více než 13 % z prodejů nových osobních vozů v první polovině roku 2022 tvořily elektromobily

Rok 2022 by se mohl stát prvním rokem, kdy globální prodeje osobních elektromobilů přesáhnou hranici 10 milionů kusů. Nadále rostoucí trend v této oblasti potvrzují nedávno zveřejněná čísla od BloombergNEF (BNEF), podle kterých se v prvním pololetí letošního roku prodalo ve světě 4,3 milionů osobních elektromobilů.
Zatímco v roce 2021 měly elektromobily necelý 9% podíl na celkových prodejích nových osobních vozů, v prvním pololetí letošního roku to bylo už přes 13 %. I díky tomu výzkumníci z BNEF potvrdili svoje očekávání ze září ohledně překonání hranice 10 milionů prodaných elektromobilů. Aktuální odhad pro letošní rok činí 10,6 milionů kusů, což by znamenalo meziroční nárůst prodejů o 61 %.
BNEF dále uvedl, že společně s prodeji elektromobilů roste také výrobní kapacita pro lithium-iontové baterie. Ta se od roku 2021 zvýšila o 38 %.
Historie a výhled prodejů osobních elektromobilů. Zdroj: BNEF
"Rozvoj bezemisních vozidel přispěl již nyní ke snížení poptávky po ropě a emisí oxidu uhličitého. Všechny elektrické dopravní prostředky - včetně automobilů, autobusů, motocyklů, skútrů, dodávek a nákladních vozů, by v letošním roce měly přinést úsporu 1,7 milionů barelů ropy denně, loni to bylo 1,5 milionů barelů ropy denně," uvedl BNEF.
BNEF nicméně upozornil na zpomalení tempa, kterým v posledních letech automobilky a jednotlivé státy oznamovaly závazky k přechodu na bezemisní vozidla.
"Národní cíle pro bezemisní vozidla a ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory k roku 2035 nyní pokrývají téměř 41 % globálního trhu s automobily, což je podobná hodnota jako loni touto dobou. Výrobci vozů, kteří oznámili cíl ukončit prodeje vozů se spalovacími motory do roku 2035, tvoří nyní 23 % trhu, loni to bylo 19 %. Pokud by se započítaly cíle automobilek pro rok 2040, zvýšil by se tento podíl na 30 %," dodal BNEF.
Aby se podařilo střednědobé a dlouhodobé cíle naplnit, musí podle BNEF vlády jednotlivých zemí pokračovat ve zvyšování ambicí a implementaci stabilních dlouhodobých opatření, která podpoří růst podílu bezemisních vozů a umožní odchod od vozů znečišťujících ovzduší.
Mohlo by vás zajímat
4. červenec 2025
10. červenec 2025
19. září 2025
24. září 2025
30. září 2025
3. říjen 2025
10. říjen 2025
Komentáře (5)
Pristi rok 14M+. Dale me tesi ze neroste podil PHEV, spis klesa :)
35% růst mi přijde málo na příští rok, tipnul bych přes 15M. Jen BYD a Tesla dají skoro 6M.
Tesla má problém prodat už teď.
Přestaňte to dotovat, což je stejně zločin, a pak se uvidí, jaký je opravdový zájem.
Další věcí je zodpovědné porovnání užitných vlastností, ale o to nikdo ze zúčastněných nemá logicky zájem.
Svedsko nedavno zarizlo veskere dotace EV. Ale bez zaruky, humbuk okolo ev moc nesleduji.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.