Domů
Elektromobilita
Více než 13 % z prodejů nových osobních vozů v první polovině roku 2022 tvořily elektromobily
Dobíjecí infrastruktura pro elektromobilitu
Zdroj: Unicorn

Více než 13 % z prodejů nových osobních vozů v první polovině roku 2022 tvořily elektromobily

Rok 2022 by se mohl stát prvním rokem, kdy globální prodeje osobních elektromobilů přesáhnou hranici 10 milionů kusů. Nadále rostoucí trend v této oblasti potvrzují nedávno zveřejněná čísla od BloombergNEF (BNEF), podle kterých se v prvním pololetí letošního roku prodalo ve světě 4,3 milionů osobních elektromobilů. 

Zatímco v roce 2021 měly elektromobily necelý 9% podíl na celkových prodejích nových osobních vozů, v prvním pololetí letošního roku to bylo už přes 13 %. I díky tomu výzkumníci z BNEF potvrdili svoje očekávání ze září ohledně překonání hranice 10 milionů prodaných elektromobilů. Aktuální odhad pro letošní rok činí 10,6 milionů kusů, což by znamenalo meziroční nárůst prodejů o 61 %.

BNEF dále uvedl, že společně s prodeji elektromobilů roste také výrobní kapacita pro lithium-iontové baterie. Ta se od roku 2021 zvýšila o 38 %.

Historie a výhled prodejů osobních elektromobilů. Zdroj: BNEF

"Rozvoj bezemisních vozidel přispěl již nyní ke snížení poptávky po ropě a emisí oxidu uhličitého. Všechny elektrické dopravní prostředky - včetně automobilů, autobusů, motocyklů, skútrů, dodávek a nákladních vozů, by v letošním roce měly přinést úsporu 1,7 milionů barelů ropy denně, loni to bylo 1,5 milionů barelů ropy denně," uvedl BNEF.

BNEF nicméně upozornil na zpomalení tempa, kterým v posledních letech automobilky a jednotlivé státy oznamovaly závazky k přechodu na bezemisní vozidla.

"Národní cíle pro bezemisní vozidla a ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory k roku 2035 nyní pokrývají téměř 41 % globálního trhu s automobily, což je podobná hodnota jako loni touto dobou. Výrobci vozů, kteří oznámili cíl ukončit prodeje vozů se spalovacími motory do roku 2035, tvoří nyní 23 % trhu, loni to bylo 19 %. Pokud by se započítaly cíle automobilek pro rok 2040, zvýšil by se tento podíl na 30 %," dodal BNEF.

Aby se podařilo střednědobé a dlouhodobé cíle naplnit, musí podle BNEF vlády jednotlivých zemí pokračovat ve zvyšování ambicí a implementaci stabilních dlouhodobých opatření, která podpoří růst podílu bezemisních vozů a umožní odchod od vozů znečišťujících ovzduší.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Jimi
9. prosinec 2022, 18:24

Pristi rok 14M+. Dale me tesi ze neroste podil PHEV, spis klesa :)

Jiří Švarc
10. prosinec 2022, 02:05

35% růst mi přijde málo na příští rok, tipnul bych přes 15M. Jen BYD a Tesla dají skoro 6M.

Vladimír Šťastný
10. prosinec 2022, 07:17

Tesla má problém prodat už teď.

Vladimír Šťastný
9. prosinec 2022, 18:52

Přestaňte to dotovat, což je stejně zločin, a pak se uvidí, jaký je opravdový zájem.

Další věcí je zodpovědné porovnání užitných vlastností, ale o to nikdo ze zúčastněných nemá logicky zájem.

Turby
10. prosinec 2022, 00:04

Svedsko nedavno zarizlo veskere dotace EV. Ale bez zaruky, humbuk okolo ev moc nesleduji.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se