Domů
Emise CO2
Evropská unie plánuje rozšířit systém emisního obchodování do oblastí dopravy a vytápění
Zdroj: Unsplash

Evropská unie plánuje rozšířit systém emisního obchodování do oblastí dopravy a vytápění

Předsedkyně Evropské komise, Ursula von der Leyenová, představila na dubnovém globálním summitu další plány Evropské unie pro oblast ochrany klimatu. Prezidentka, mimo jiné, potvrdila, že Unie rozšíří systém EU ETS na domovní vytápění a dopravu, po vzoru např. Německa. O prohlášení představitelky Unie informoval v minulém týdnu server Euractiv.

EU ETS je hlavním nástrojem Evropské unie v boji proti emisím, prozatím ale reguluje pouze energetiku a velký průmysl. Vzhledem k tomu, že jde v současnosti o velmi dobře zavedený a především v poslední době funkční nástroj, rozšíření na další sektory je ze strany Unie logickým krokem. Revize směrnice o EU ETS bude součástí komplexního reformního energeticko-klimatického balíčku.

Ceny emisních povolenek jsou v současnosti na historickém maximu a mnozí mluví o jejich dalším růstu. Vysoká cena povolenky by zatížila ceny energetických produktů v oblasti dopravy a domovního vytápění, a proto má přirozeně řadu odpůrců. Například předseda Komise pro oblast klimatu, Frans Timmermans, se proti rozšíření EU ETS na dopravu ohradil. Dle něj zvýšená cena pohonných hmot negativně dopadne na nejchudší skupiny obyvatel.

Budoucí podoba systému a možných výjimek z něho v současnosti není známá. Jedním ze scénářů je vytvoření paralelního systému obchodování, v rámci kterého by se povolenky obchodovaly za jiné ceny než v klasickém EU ETS. Časem by se pak tento systém mohl napojit na původní ETS.

Kromě revize systému EU ETS plánuje Unie navrhnout novelizaci i dalších stěžejních energeticko-klimatických předpisů. S komplexním revizním balíčkem měla Unie přijít již na jaře tohoto roku. Dle posledních informací se ale práce na nové legislativě zpozdila a Brusel tak návrhy novel předloží až nejspíše v červenci.

Balíček s názvem "Fit for 55", který má bloku napomoci dosáhnout cíle 55% snížení emisí do roku 2030, bude upravovat prakticky veškeré směrnice týkající se oblasti klimatu a biodiverzity - server Euractiv k tomuto vytvořil přehlednou infografiku.

Potřebujete být v obraze ohledně emisí?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti emisí a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Nevědomost, nebo záměr? Proč je Síkelův návrh na omezení emisních povolenek nesmysl
15. září 2022, 05:50
Třetí německý balíček energetických úlev zavádí cenovou brzdu pro elektřinu, daně z neočekávaných výnosů a zmrazuje ceny emisí CO2
7. září 2022, 04:23
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Josef
3. květen 2021, 14:52

Není to nic jiného než zvýšení daní podle zelené ideologie. Zdraží doprava a tím všechno zboží zejména potraviny a paliva pro vytápění domů.

Pavel K
3. květen 2021, 15:36

A ono nelze vyuzit jine technologie, ktere maji emisi mene?

Josef
3. květen 2021, 22:28

No, ale tady není žádná mez od které se neplatí a postupy, které by mohly rychle nahradit fosilní paliva ve vytápění budov jsou běh na desítky let. Zvýšit cenu energií je navíc antisociální, protože taková daň dopadne nejvíce na populaci žijících ve starých domech v malých městech a vesnicích. Ty domy jsou energeticky náročnější a lidé potřebují denně jezdit autem. Dnes 1kg uhlí stojí asi 4kč. pokud ho spálíte vyspustí se 1,92kg CO2. Pokud za 1T CO2 zaplatíte 1500kč - což bude realita pak za 1kg uhlí to bude 2.88kč tedy uhlí zdraží o 72%. Vytopit běžný domek uhlím bude stát asi 41tisíc korun - běžný občan ty peníze na víc bude muset někde ušetřit a budou pálit všechno co hoří a jezdit starším autem a ty peníze co platí na víc akorát způsobí, že se bude delší dobu fixovat ten nevyhovující stav. Podobě zabrali eko- daně na stará auta staly se neprodejné a člověk za ně nic nedostal tak si je lidé nechávali jako druhé v rodině a dojížděli je. Všechny kotlíkové dotace si stát přes tyto daně vezme od lidí co si za to koupili automatické kotle na uhlí nebo plynové kotle zpět a ještě vydělá.

Jan Stehlik
4. květen 2021, 06:43

Všechny spotřební daně dopadnou na nejchudší . Když zdaníte maso (metan) , tak bohatí se neomezí , ale chudí budou muset jen brambory a maso maximálně o víkendu . Stejně tak u vytápění . V okolí mám spousty starých domu co mají metrové zdi a je problematické je vubec zateplit . Plynem vytápět už teď je mimo mísu . Zatím je dostatek dřeva , ale až se vše vyklučí , tak bude také drahé . Nedávno se psalo , že dřevo jako komodita letos zdražilo dvojnásob (američané staví) . Tudíž i to jako alternativa postupně odpadne . Lidé dopadnou tak , že kotle odstaví a budou vytápět jednu , dvě místnosti lokálními topidly.

Miloslav Černý
4. květen 2021, 09:37

Především si je třeba uvědomit, že jenom řečmi se těžko něco vyřeší samo. A že se nabízí individuální řešení pro každý objekt, lze jenom konstatovat. Kdo chce hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.

Carlos
4. květen 2021, 10:36

Když děláte 30 let ekonomickou politiku rozvojového státu a před tím 40 mrháte zdroji ne nesmysl, tak nemůžete žít jako třeba Lucemburčan. Když (velmi zjednodušeně) se firma snaží konkurovat Číňanovi, tak jejich zaměstnanci budou na úrovni průměrného Číňana (pro jednoho diskutéra, ne Šanghaj není celá Čína). To platí samozřejmě pro jídlo, energii atd.

Přístup "musíme kašlat na cokoliv aby bylo co jíst/čím svítit atd. a proto musíme tolerovat znečištění a destrukci protože děláme za málo a moc si nemůžeme dovolit." není myslím tou pravou. Spíš je otázka proč produkujeme s tak malou přidanou hodnotou, proč je pohyb peněz tak jednostranně vychýlen a co se s tím dá dělat. Já třeba říkávám že není problém to že jedou peníze do zahraničí, ale že jich jde málo zpátky.

Josef
4. květen 2021, 10:42

No tak tato úprava na bohaté nedopadne - ty si totiž ve většině států EU koupí na dotace EV a tepelné čerpadlo, platit jim ty dotace budou ti, co na to nemají. Já chápu, že bohatí lidé platí více daní a stát na ně myslí s různými dotacemi, ale tento transfér je příliš velký a je hodně unfér. Mě by osobně nevadilo , kdyby byla legislativa třeba povinná trojskla při výměně oken nebo normy na zateplení stěn tak aby to bylo 25cm EPS. Nízký teplotní spád topení. Ale zdražit uhlí o 72% prakticky přes noc je prostě přes čáru. Nevím co takový člověk kterému je přes 70 má důchod už si nemůže přivydělat bude dělat - teď nebude mít na vytápění domu, protože 41k jsou 3 důchody. Jako chápu, že lidem Brna nebo Prahy to nevadí oni budou příjemci těch peněz toho důchodce. A to je právě to co ničí společnost, když si jedna skupina občanů prosadí, že bude v rámci světového dobra tvrdě ždímat tu druhou a zvyšovat si tak životní úroveň a to se tady přesně děje.

pr
4. květen 2021, 11:06

Milej zlatej, tomu, kterýmu je dnes 70 bylo před čtvrtstoletím kdy se začalo o uhlíkové dani hovovřiti tak 45 let - děti fuč, vnuci nikde a zápřah v práci v nejlepším rozpuku sil. Nevěřil, že to řachne, byl v Jugošce u móře tak ať se nediví. Vůbec mi jej není líto. Ne že bych mu nepomohl, ale líto mi jej není.

A s těmi vozy který si kupují boháči. No šak vždyť ti boháči už ty elektromobily přezbrojují a staré kusy pouští do oběhu. (jeden ojetý mám už 5 let, druhý přes tři roky) Takže i ovčan běžný má ze zrovna dotací do elektromobility užitek. Tak tu nemelte kraviny.

Pavel K
4. květen 2021, 11:15

To Josef:

Pokud si bohaty ted koupi BEV, tak za 3 - 5 let bude na trhu ojetina, kterou si muze koupit chudsi clovek (jak jsme jej proidil ja).

Uz tu mame nekolik let kotlikovou dotaci a snad i stale bezi. Z meho poheldu je ale nastavena spatne, protoze mely byt dotovane jen bezemisni zdroje (rozhodne ne uhli ani plyn, drevo nejspis ano ale s ohledem na to, z ezplynovaci kotel ma zivotnost 10 let, takze tu dele cudit nebude a zrovna je i lacine drevo (nez podrazi, clvoek ztopi zasoby (ktere musi schnout). Kotlikova dotace je i duvod, proc neodsuzuji dotace. Pro nizkoprijmove, jak jste nastinil, mel byt udelan doprovodny program statnich pujcek, ktere by se hradily z uspor na vytapeni. Pokud resite duchodce, tak pokud vlastni nemovitost, tak bud ma deti, ktere ji zdedi, tak mohou s investici pomoci, nebo by prave mohla pomoci ta statni pujcka rucena tou nemovitosti. Nemam patent na rozum, tak dalsi clovek najde jinych 5 lepsich reseni teto konkretni situace.

Neni 25 cm EPS moc? Ja si pres zimu zateploval zed a kamarad stavar rikal 16 cm vatu, vic je zbytecne (bydlim na Vysocine).

Osobne volam po postupnem zdanovani uhli dobrych 10 let a jeste hlasiteji se zacatkem kurovcove kalamity, ktera mohla tuhopalicum dat prechodne obdobi, zvlast, kdyz s ejim neleni vzit sekyru a pilu do ruky.

Co se tyce starych neekologickych aut, nemelo se asi zastavit u Euro2, ale postupem casu pokracovat (i kdyz by to dopadlo i na me, mam jako "1. auto v rodine" stare Euro3 Mondeo. Pokud chceme rychle prejit na ekologictejsi dopravu, pak bych osobne zvedl cenu za osobni prepravu a tim dotoval tu verejnou (opet bych na tom byl bitej, k nam na dedinu jezdi doprava jen 4x denne a to jen v pracovni dny). Dalis moznost vidim v autonomnim rizeni a zlevneni sluzby individualniho premisteni.

Argumentujete nejakou chudobou, ale ja uz si neco pamatuji a vim, ze tak dobre, jak se lide maji dnes, se jeste nemeli. Hlavnim voditkem, ktere mi to dokazuje je fakt, ze sehnat clvoeka na fusku je dnes problem, pred dvaceti lety se o ni remeslinici pretahovali.

Pavel K
4. květen 2021, 11:23

To Jan Stehlik

S tim masem max o vikendu jste me rozesmal. Dedu jsem nezazil, ale otec jeste zazil hospodareni, nez bylo nemozne jej dal, kvuli cim dal vice nesplnitelnym dodavkam, provozovat. Vykladal mi, ze maso meli pouze ve ctvrtek a v nedeli. A to dodavam, ze meli 2 pary koni, 12 kusu hoveziho, 4 prasnice, nespocet drubeze a deda udajne v lese vydelaval tisicovku denne. Takze ti Vasi dnesni chudi by na tom byli stejne jako sedlaci v padesatych letech, kteri z te stravy bez problemu na vidlich zvedli padesatku nad hlavu, v kazde ruce pytel brambor a vydrzeli pracovat (o znich) 18 hodin denne (a to jeste kvuli zalibe v kartach nekdy i nespali). No a ve 4 rano si chodili odpocinout secenim kosou (coz nechapu, ja byl vzdy po 4rech hodinach seceni zmordovanej jak kun).

No a s topenim to taky nebyla hitparada. Babicka byla navykla tak, ze se i v nejvetsich mrazech, s luftovacima oknama a u stropu od mrazu delil jen palach s omytkou, zatapelo az odpoledne, kdyz bylo pod 12 °C a nechalo vyhasnout, kdyz bylo 19 °C, protoze to uz bylo nesnesitelne vedro. Ono totiz v zaprahu pri tech teplotach opravdu vedro je.

Jiří Kelnar
4. květen 2021, 11:51

Ale tak jist maso tak dva dny za tyden je normalni. Nemusite se porad cpat masem a uzeninama. Podekuje Vam telo i penezenka. Ja maso omezil a jsem happy jak dva grepy. A ne kvuli penezum.

Josef
4. květen 2021, 13:11

to PR ne to není 25 let to jsou 2 roky co vláda podporovala přechod na uhlí dotací na automaty takže nás tady ušetřete keců jak se kdo mohl připravovat před 25 lety - v té době žádná reálná alternativa fosilních zdrojů pro vytápění budov nebyla a není ani dnes prostě neexistuje, protože nejsou zdroje co by mohli nahradit plyn a uhlí. Lidé jako vy pouze počítají s tím, že ty peníze nějakým způsobem získají od těch lidí co je prostě musí platit. Jinak kupovat EV je ekonomická hovadina a pokud je životnost baterie 12 let, pak 10 letá ojetina je šrot. Žádná levná elektromobilita zatím neexistuje protože když to EV stojí milion pak amortizace při 12 leté životnost je 83000 korun ročně pokud by s tím měl fungovat důchodce a ještě k tomu platit 41 000 korun za topení domu pak to máme 124 000 korun ročně náklady, pak zaplatí elektřinu a z důchodu mu nezbyde ani na jídlo. Takovou vizi nabízí těmto lidem EU. A to nejsou jen důchodci pokud se toto uvede do praxe pak většina lidí zchudne popularita SPD což je dnes jediná protiunijní strana v parlamentu půjde rychle nahoru.

Atom
4. květen 2021, 13:35

Co je to tady za snůžku ekoteroristů, takže maso zdražíme, topení zdražíme, cestování zdražíme, to by se i hodil zákaz jen po okrese asi napořád.

Pavel K
4. květen 2021, 14:00

To Josef:

Souhlasim s tou hovadinou, ze se dotovaly automaticke kotle na uhli. By me zajimalo, kdo tu blbost vyloboval.

Vy uvadite extremni priklady.

No, jelikoz nevite (neni to poprve, co to zde uvadite), co znamena zivotnost baterie, tak uvadim link na dostudovani oze.tzb-info . cz/akumulace-elektriny/21096-cykly-a-zivotnost-baterie

Tezko budete hledat vyrobce, u ktereho neni 12ti lete auto srot, akorat u BEV je pravdepodobnost vyssi, ze nebude. Jen je treba mit nejake povedomi, obdobne tomu, ze se nema vytacet studeny motor a menit olej.

Duchopdci staci mensi auto s mensi baterii a neverim, ze si jich hodne porizuje nova auta za milion. No a az zakazou nebo vyrazne podrazi ICE, tak ceny BEV budou zase nekde jinde.

Pokud by mel duchodce platit 41 tis rocne za topeni + elektrinu, tak s emu TC s kotlikovou dotaci vrati hodne rychle. Navic telesa a trubky pro uhelne kotle jsou predimenzovane (topi se po praci a netopi pres noc), takze klidne mohou fungovat i pro TCE s nizkym teplotnim spadem.

Zadnou takovou vizi EU lidem nenabizi. Pouze populiste, kteri chteji vinu hazet na EU toto tvrdi. EU nabizi prosperitu diky daleko vetsimu trhu. Je jen na nas, zda vydelame pouze na levne pracovni sile nebo daleko vic na chytrych lidech. Bez EU bychom byli chudsi a pokud nekdo tvrdi opak, at to dokaze nejakou rozumnou analyzou. Chudoba v CR neni zpusobena EU, ale daleko rozbujelejsi korupci, nez je v EU bezne a tez tim, z emalo vydelavame na zbozi a sluzbach s vysokou pridanou hodnotou. Odchod z EU tyto problemy prohloubi a navic prijdeme o otevreny trh.

Pavel K
4. květen 2021, 14:04

To Atom:

Nekdo je ekoterorista (hlasim se k nim) a jiny zase kapitalizuje zisky a socializuje naklady (na poskozovani zivotniho prostredi.

MAm otazku, taky jste tak vehementne "kricel", kdyz se zacal resit svoz odpadu a najednous e za jeho likvidaci muselo platit? Nevim jak Vy, ale ja jeste pamatuji, kdy se odpad nesvazel a kazdy jej resil po svem (samozrejme v kotli na uhli a zbytek v kompostu). To take zavedli ekoteroriste.

Prosim, neplette si zdrazoivani se zakazem. Cigarety a alkohol se take zdrazuji a nikdo (az na lekare) jej dospelym nekzakazuje.

Atom
4. květen 2021, 14:22

2 Pavel K: Proč bych křičel na svoz odpadu, to už je dávno, nověji byla u nás třeba kanalizace a i když to nebylo levné, tak proti jímce je to pohodlnější.

Jinak tedy pokud místo kompostování házíte bioodpad do popelnice, tak to plusem není.

Ještě vidím, že také píšete o BEV, že důchodci bude stačit i s horší baterkou, jenže pořizovací cena bude o tolik vyšší, že to při malém nájezdu takového důchodce nevyrovnají nižší náklady na km a ještě bude zbytečně pálit elektřinu na samovybíjení.

Tak ještě to tepelné čerpadlo, takže místo možného obtěžování smradem při zatápění, bude takovéto levnější čerpadlo rušit široké okolí hlukem.

Pavel K
4. květen 2021, 15:22

Proc byste kricel? Protoze to prineslo zdrazeni, ktere Vam evidentne vadi. Pritom jako ekoterorista nevidim zdrazeni ale spis narovnani ceny o externality. Ovsem naprosto spravne by bylo vycislit externality u vsech vyrobku, sluzeb a komodit a dle toho je "zdanit". Ruku v ruce zase k urcitym cinnostem vypocitat prospech (treba sazeni stromu, obnova mokradu, apod). V dnesni dobre rozpoctove diry by se nejhaky prijem hodil, pozdeji by se mohly snizit jine dane.

Ja jsem doma zavedl recyklacni rad, ale i tak se partnerce nebo detem nechce a sklo hodi do komunalu (na nej uz nemam sestej kos (komunal, plast, papir, kov, bioodpad). Po zavedeni svazeni komunalniho odpadu v osmdesatych letech se veskery odpad z domacnosti hazel do jednoho kose, zadne trideni bioodpadu nebylo, hnoje jsme meli z dobytka dost. A co vidim sve okoli, moc lidi to s tridenim neprehani, takze velke veci vytridi, male hodi do komunalu.

Porizovaci cena BEV a ICE s ebude srovnavat, odhaduji, ze tak v 2025 - 2027 bude obodbna (rozdil do deseti procent). Samovybijeni u li-on baterii je do jednoho procenta mesicne, takze zanedbatelne. Co pozoruji na otci, tak duchodce potesi absence saltrpaky.

Tak ted jste me dostal. Jaky hluk vydava TC? Priznam se, z emam system zeme-voda, ale kamarad ma vzduch-voda a popisoval mi, jak "hlucny" je ventilator, srovnaval jej s potokem, kdyz stoji u nej. Navic hluk klesa s druhou mocninou vzdalenosti, takze, propsim, definujte hlasitost TC a to siroke okoli.

Atom
4. květen 2021, 15:35

Svoz odpadu zvedl komfort a tak se i za vyšší cenu vyplatí, stejně jako jsem psal ta kanalizace.

Přirovnání k potoku je docela vtipné, od naprosto tiché tůně po zurčící peřeje. Měřit decibely Vám nebudu nemám na to vybavení nemám, ale při procházce po vsi je rozdíl mezi TČ slyšet velmi a to nejhlučnější je slyšet dost (cca 30m), což vzhledem umístění v zástavbě jsou 3 sousedé.

Pavel K
4. květen 2021, 16:00

To TC vuci topeni uhlim tez, stejne je vetsi komfort BEV vuci ICE (pro lidi s normalnim najezdem).

Priznam se, ze jsem jeste nezazil potok se zuricximi perejemi. Mam 40 m od domu (preskocitelny) potok, 60 m je asi metrovy prepad a je slyset jen po vydatnem desti nebo jarnim tani a to jen kdyz stojim u potoku, ne za zdi.

Decibely TC by mely byt uvedene od vyrobce.

Dal jsem klicova sova do vyhledavace a vyskocil mi tento clanek vytapeni.tzb-info . cz/tepelna-cerpadla/21095-hlucnost-tepelnych-cerpadel Takze Vam davam za pravdu, popisuji tam,z e existuji levne varianty, ktere jsou neprijemne hlucne.

JVr
5. květen 2021, 07:59

Někde jsem četl, že v ČR je poměrně vysoký stupeň komfortu ve vytápění (v porovnání se zbytkem EU), tedy vytápí se na zbytečně vysoké teploty (21-24) a zbytečně velká část domu (zpravidla celý, nejlépe nezateplený).

Extrémem jsou pak Rusko, Ukrajina a tento východ, kde se topí velmi málo, a řeší se to Borščem a Vodkou :)

Další zajímavý faktor je cena kubíku hnědého topného uhlí vs cena kubíku topného dřeva. Uhlí (nyní, nemluvím o sezóně) stojí skoro polovinu, protože vyhrabat uhlí ze země je násobně levnější (a jednodušší) než zpracovávat a vozit dřevo z lesa. To nemluvím o tom, že nemalá část biomasy (větve, některé stromy) se v lese zkrátka nechávají shnít nebo spálit, protože není rentabilní se s ní zabývat.

Tedy ty rezervy zde jsou, a jak je zde někde psáno nelze směni budovy a topení ze dne na den... ono pokud nezdražíme energie, tak se s nimi bude vždy plýtvat. To je hold lidská nátura, plýtvat se vším, co je levné, jakmile to zdraží je zvláštní, jaké divy se najednou dějí...

Nechci obhajovat systém EU ETS, který je podle všeho špatný především už tím, že umožňuje spekulace. Tedy možnost pro dokonce i zahraniční kapitál obohacovat se na naší snaze o ekologii… Ale ruku na srdce, opravdu má smysl kupovat a jíst maso které toho stihlo procestovat více než já za poslední 4 roky (narozeno v Německu, vykrmeno ve Španělsku, poraženo v Maďarsku a prodáváno v Česku…?), opravdu má smysl jezdit každý den 50 km a zpět do práce (vlastním autem)? Zkrátka i v dopravě se významně plýtvá, protože je stále příliš levná.

A ano dopadne to na všechny, ale tvrději na nízkopříjmové, protože ti mají menší rezervy to „pojmout“, ale těch je nejvíce a měli by s tím šetřením tedy začít a přestat plýtvat.

pr
4. květen 2021, 10:54

Toš když na lid obecný (slovensky: obyčajný) nezabraly prosby(politické proklamace, mezinárodní dohody), vyhrožování(stavební zákon, vyhlášky), tak přijdou činy (finanční postih). Kdo to nečekal je debil. A kdo se místo práce proti tomu brání je dementní.

Milan
4. květen 2021, 12:29

Kdepak bydlite? Pod mostem? Jakou jinou moznost asi maji tisice domacnosti napojenych na plyn? Bylo by to jen dalsi zdrazovani a penize by se presunuly zelenym podnikavcum.

Pavel K
4. květen 2021, 12:55

Dle odsazeni to byla otazka nejspis na me, ze?

Bydlim v rodinnem dome, ktery byl tez napojen na plyn, nez jsem si v 2012 zapojil TC.

Financne se TC vyplati, a to i kdyz jsem jej nemel na dotace. Akorat ma jendu nevyhodu, clovek ma lacinou elektrinu, takze laviruje, zda poridit FVE.

Milan
4. květen 2021, 15:35

Take mam RD, na plyn. Nejsem si jist, ze TC se mi financne vyplati. Ale ne kazdy ma svuj vlastni dum. Me jde spise o to, ze uz podstata boje proti klimatickym zmenam a CO2 je silena. Z pohledu tech zo rozhoduji asi ne, ti jdou za ziskem. Kam ale dovedou celou spolecnost, kdyz je mnozi jeste voli?

Dnes me zaujala myslenka dne na osel.cz:

„Peníze odrážejí nějakou hodnotu práce. Takže my máme zápornou cenu práce – co to je za nesmysl? Pod nánosem propagandy, technologie a sociálního inženýrství se snažíme překrýt podstatu věci, a to, že Evropa dlouhodobě zaostává, jde úplně špatným směrem – a my si to nechceme připustit a stále více se utvrzujeme v tom, že to děláme správně.“ (Slova Vladimíra Pikory (ekonoma) komentujícího politiku Evropské centrální banky, která již dlouhou dobu pracuje s politikou záporných úroků.)

Pavel K
4. květen 2021, 15:51

Pokud mate hotove topeni, tak nejspis nevyplati. Ale az byste musel menit, tak mozna ano. Ja vyghazoval kotel na uhli a tak jsem mel volne pole pusobnosti. Plyn tu byl povinny, jinak by nase mala obec nedostala na plynofikaci dotace. Stejkne je to tak ted u nas s obecni vodou, musim se pripojit, i kdyz mi nedojde driv jak obci, ale bez toho by obec prisla o dotaci.

Neplete si nahodou klimatickou zmenu a rychle globalni oteplovani zpusobene clovekem? JE to obrovsky rozdil. Jak jste (snad) naznacoval, klimaticka zmena je v historiia budoucnosti Zeme normalni a je tak pozvolna, ze se ji vetsina zivota prizpusobi. Nahlych klimatickych zmen zname z historie jen par a vzdy byly doprovazeny hromadnym vymiranim a pokazde byly zpusobene necim jinym. Dnes je zpusobena clovekem. Clovek je na vrcholu potravniho retezce, takze jakekoliv vymirani se jej citelne dotkne. A CO2 je sklenikovy plyn (dokazano > 100 let), ktery umele vypoustime spalovanim. Skleniklovy efekt je taky dokazan. Samozrejme neni jediny sklenikovy plyn, ktery vypoustime, ale ma nejvetsi vliv. No a nektere ostatni plyny se s nim i vezou. Navic oteplovani ma spoustu pozitivnich zpetnych vazeb, takze se jedna o exponencialni fci.

Problem na tom zelenem udelu je te3n, z emel zacit mnohem driv (uz Margaret Thatcherova v osmdesatych letech upozornovala na globalni oteplovani zapricinene clovekem), kdyz by se v te dobe zaclo pomalinku, dnes bychom byli nekde jinde a celkove s jinymi naklady. Takze to vidim stejne jak u vyvoje SW - cim pozdeji se ve vyvojovem cyklu najde chyba, tim vic jeji odstraneni stoji zdroju.

Do makroekonomie se poustet nebudu, tam mam jen (zapomenute) zaklady ze skoly.

Carlos
3. květen 2021, 15:57

Stížnosti prosím adresujte na ministerstvo dopravy, resp. ŘVC které roky nechce přistoupit na alternativní řešení splavnosti Labe ale trvá si na svém, které je téměř neprůchozí. Stejně tak na SŽ která neelektrifikuje a nemodernizuje železnici náležitým tempem které by bylo třeba pro převod nákladní dopravy a snížení objemu spotřebované energie.

Vinkler
3. květen 2021, 16:01

No kamiony jezdí i po Evropě (jen z Číny jdou kontejnery po moři a železnici).

Říční doprava v Evropě taky sípe. A kanál Labe nebude na co pořádně napojit v Německu.

Carlos
3. květen 2021, 21:15

Když jsem "případ Labe" zkoumal naposledy, tak problém představují v zásadě jenom dvě úžiny u Března a nad Děčínem. Jednu jez neřeší vůbec, druhou by řešil i výše položený. K Německu navíc stejně budou muset být příčné hrázky.

Jinak toto jsem při pátrání po mapce mělčin našel, velmi čerstvé: www. nase-voda. cz/lodni-dopravu-na-labi-zrejme-bude-upravovat-spolecna-dohoda-s-nemeckem/

Asi bych lodní dopravu v Evropě neodepisoval, ve Francii se buduje na sever poměrně velký průplav, Poláci splavňují Odru a snad se plánuje kanál do Bohumína. Bohužel nevím v jakém stavu a podobě to je. Ale třeba ví Honza Veselí co se teď zrovna plánuje a nakolik je to blbost. Vodní i železniční doprava mají pořád nějaký problém se nějak přizpůsobit nové situaci v ekonomice.

Jinak mi přijde zvláštní že pokud má být Labe splavné pod Děčínem do Německa, tak se neinvestuje ve velkém do nového přístavu v Děčíně, když tam je přímý přístup na pravobřežku.

Problém je že dráha je u nás mnohde na limitu a víc vlaků se tam nedostane. Dále chybí překladiště na kontejnery atp. Takže tu pořád ještě je prostor pro přesun.

Josef
3. květen 2021, 22:31

železnice způsobuje 1% emisí CO2 v dopravě elektrifikovat jí kvůli snížení CO2 je nesmysl....

Jaroslav Řezáč
4. květen 2021, 13:02

auta 14%...navíc v době transformace energetického mixu a ekonomického propadu zadlužených států to je v podstatě šílenství

Carlos
3. květen 2021, 23:26

754 1.4MW 215kN, 363. 5 3.7MW 300kN, 383 5.2MW 300kN

Elektrické lokomotivy mají poněkud vyšší výkon, tažnou sílu a rychlost, to znamená že ten nákladní vlak může být těžší a delší na daném stoupání, nebo za dané hmotnosti může být rychlejší a nebo vyjede větší sklon. Vyšší rychlost toho vlaku pak znamená že méně zavazíte osobní dopravě, na jedné trati se líp domluví NEx jedoucí 100km/h a R jedoucí 120-130km/h, než R a Os který v průměru jede 60-80km/h či ještě méně. Ideál toho co chcete je rovnoběžný grafikon, tam mají tratě maximální propustnost. Stejně tak nechcete aby se vlaky zbytečně po trati flákaly protože oddíly autobloku mají cca 1km a jeden vlak zabírá v podstatě 3, jeden kde je, jeden za ním má výstrahu a až ten další je volný bez omezení. A je rozdíl jestli uvolníte oddíly za 1.5 minuty, nebo za 3 nebo za 6. Byť tak nahusto se nejezdí.

Další věc je že výkonnější lokomotiva má lepší zrychlení a jízda vlaku je tak o dost svižnější, což se projevuje na jízdní době a možnosti nechat vlaky křižovat, předjíždět atd.

Elektrifikovaná železnice má obrovskou výhodu v dostupném vysokém výkonu.

Josef
4. květen 2021, 10:50

rychlost vlaků není o lokomotivě , ale o kolejích viz mapa železnic ČR. Osobně jsem samozřejmě o pokračování elektrifikace na železnici, ale rozhodně ne pro to co bylo rozhodnuto v Rakousku tedy o plné elektrifikaci ať to stojí co to stojí. V každém případě u nás vzhledem k různým napěťovým systémům , které byly použity pro elektrizaci tratí je celý proces elektrifikace velmi pomalý, protože příštích 30 let bude docházet zejména k přechodu na jeden standart to bude stát mnoho peněz a proto bude elektrifikace probíhat pomalu.

Carlos
4. květen 2021, 11:40

Josefe,

lokomotivy mají nějakou křivku tažné síly, ta závisí od nápravového tlaku a výkonu a tedy ještě převodů a hromady dalších věcí, třeba toho výkonu. Když si vezmete tabulky normativů, tak tam tan vztah je vidět, není to sice přesně násobek výkonu protože třeba roli hraje délka stanic, ale ten vztah tam je. Pro potřeby nákladní dopravy většina tratí problém nepředstavuje rychlost 80-100km/h takový problém.

sd-kd. cz/dokumenty/technika/Rada_753-6_2013. pdf

sd-kd. cz/dokumenty/technika/Rada_130. pdf

Proces reelektrifikace běží a je otázka jestli bude rychlejší, nebo pomalejší než se plánovalo. Pokud vím tak se před těmi X lety když se to naplánovalo nepočítalo se střídavými měnírnami, no dneska už se prvním úseku - Nedakonice - Říkovice, pokud vím buduje. Jenže toto může výrazně celý proces urychlit přechodem na jednotnou fázi a odstraněním limitů které jinak tvoří napojení na DS. Další iterací je pak vznik posilového vedení. To má být myslím poprvé mezi Velenicemi a Veselím nad Lužnicí.

V momentě kdy toto máte, tak limit rychlosti elektrizace prakticky neexistuje, protože nemusíte čekat až distributor posílí síť v okolí. Navíc si můžete vypomoci z kterékoliv měnírny na síti.

Jaroslav Řezáč
4. květen 2021, 13:00

to už moc nedává smysl....jen si vkládá další klacky do ruky a její obliba bude ještě nižší....ale co, Francká říše se Skandinávií dělají svoje a my jen čumíme, ono je to prostá matika moci a naší bezmoci po Brexitu

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se