Domů
Emise CO2
Německo: Ministerstvo financí zavrhlo návrh na zpoplatnění emisí CO2 v dopravě a vytápění
Německo doprava.
Zdroj: Flickr / Sebastian Ziebell

Německo: Ministerstvo financí zavrhlo návrh na zpoplatnění emisí CO2 v dopravě a vytápění

Emise CO2
2 komentáře
13. listopad 2018, 07:31
David Vobořil

Německé ministerstvo financí v čele s Olafem Scholzem (SPD) odmítlo plán německé ministryně životního prostředí Svenji Schulzové (SPD) zpoplatnit emise CO2 ve vytápění a dopravě. Toto opatření mělo být jedním z prostředků jak dosáhnout cílů Německa ve snižování emisí CO2.

Schulzová navrhla zdanit fosilní paliva, jako je benzín, plyn nebo topný olej, aby mohla být snížena cena elektřiny. Zpoplatnění by však mělo být navrženo tak, aby neznamenalo vyšší finanční zátěž pro občany.

„Chci, abychom mohli zlevnit elektřinu a to tak, že zavedeme cenu CO2 pro oblast dopravy a budov. Ale tak aby lidé celkově neplatili více a dostali jen jiný stimul – stimul spotřebovávat méně CO2. … Nyní se budeme snažit o vytvoření takového konceptu společně s federálním ministrem financí,“ uvedla Schulzová v televizním rozhovoru pro německý list Welt.

Zatímco v některých částech průmyslu se úvahy setkaly se sympatiemi. Křesťanskodemokratická unie Angely Merkelové (CDU) i ministerstvo financí vedené Sociálnědemokratickou stranou Německa (SPD) je odmítli.

„Říkáme ne vyšším daním z benzínu a topného oleje. Musíme dosáhnout našich klimatických cílů inovacemi a technologiemi namísto zdražování dopravy a života. … Neexistuje žádný způsob, jak bychom to podpořili,“ uvedl Georg Nüßlein, místopředseda CDU, a dodal, že vyšší daně z benzínu by zasáhly obyvatele venkovských oblastí, kteří jsou závislí na automobilu.

„Neexistují žádné důvody pro zavedení nového zpoplatnění CO2,“ uvedl v pátek mluvčí ministra financí.

CDU/CSU a SPD se vzdaly německého klimatického cíle pro rok 2020 v průběhu koaliční dohody. Strany se však vyslovily, že v každém případě musí být dosažen mezinárodně závazný cíl Německa snížit do roku 2030 emise CO2 o alespoň 55 % oproti roku 1990.

Vzhledem k tomu, že doposud nebylo dosaženo žádného snížení emisí v dopravě, mělo být zpoplatnění CO2 prostředkem k urychlení přechodu na automobily s nízkými emisemi, jako jsou elektřinou poháněná vozidla. To však není zakotveno v koaliční dohodě. Schulzová již nicméně dříve vyjádřila myšlenky ubírající se tímto směrem.

Ministerstvo také poukázalo na to, že Německu by hrozily pokuty ve výši miliard eur od EU, pokud by nadále nebyly plněny cíle v oblasti klimatu. To znepokojilo i ministra financí Scholzeho.

Schulzová oznámila, že brzy předloží návrh zákona o ochraně klimatu, jehož vytvoření bylo sjednáno v koaliční dohodě současné německé vlády. Zákon má zajistit dosažení cílů v oblasti klimatu do roku 2030. Jednotlivá odvětví, jako je doprava, zemědělství nebo energetika, by poté dostaly závazné cíle snižování emisí CO2.

Autor úvodní fotografie: Sebastian Ziebell

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Emil
13. listopad 2018, 10:55

Klasické vytloukání klínu klínem. O pár let a mnoho miliard Eur později se zjistí, že se emise jen přesunuly ze sektoru dopravy a vytápění do sektory energetiky.

A věta "Chci, abychom mohli zlevnit elektřinu a to tak, že zavedeme cenu CO2 pro oblast dopravy a budov", je opravdu kouzelná.

Petr
14. listopad 2018, 12:13

Každý rodinný dům v Německu by mohl povinně dostat od státu domů ke kotli migranta, a na výkrm fazole se zelím, to by bylo nejekologičtější řešení :)

Místo toho byli migranti použiti bankstery primárně ke zvýšení cen bytů ve městech, teda samozřejmě jen těch, které se nenachází v nogo zónách.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se