Domů
Emise CO2
Zástupci Nizozemska prosazují rozvoj zeleného i modrého vodíku v EU

Zástupci Nizozemska prosazují rozvoj zeleného i modrého vodíku v EU

Evropská komise by podle zástupců Nizozemska měla co nejdříve vytvořit trh s vodíkem na úrovni EU. Především co se týče sjednocení standardů jeho výroby. Zároveň by neměl být podporovaný pouze zelený vodík, tedy vyráběný pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, ale také vodík modrý. Modrý vodík je sice vyráběný z fosilních paliv, nicméně emise CO2 jsou během výroby zachytávány pomocí CCS technologie.

Šedý, modrý a zelený vodík

Zelený vodík, tedy vodík vyráběný pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, je zastánci “zelené” energetiky intenzivně propagován, protože je v podstatě bezemisní a zároveň může být na rozdíl od elektřiny dlouhodobě skladován.

Problémem ovšem je, že zelený vodík v současnosti není komerčně vyráběn, a než k tomuto dojde, může to trvat několik let. Někteří odborníci ovšem tvrdí, že šedý vodík, který se vyrábí ze zemního plynu, je důležitým odrazovým můstkem k tomu, aby se zelený vodík mohl vyrábět komerčně.

„To, co nazýváme šedým vodíkem, se v průmyslu již nyní používá – jedná se o zřejmý odrazový můstek. Celý proces je již rozběhnutý,“ uvádí Noé van Hulst, vyslanec pro oblast vodíku na nizozemském ministerstvu hospodářství a klimatické politiky.

V současnosti se globálně používá přibližně 70 milionů tun vodíku ročně. Zejména při rafinaci ropy a v chemickém průmyslu. Hlavním pozitivem vodíku je, že při jeho spalování nevznikají žádné emise CO2. Negativem naopak je, že vodík je momentálně vyráběn téměř výhradně z fosilních paliv, s čímž jsou emise CO2 spojené. Podle  van Hulsta je tedy řešení jednoduché – je nutné „ozelenit“ šedý vodík pomocí technologií zachycujících emise CO2 (Carbon Capture nad Storage – CCS). Takový vodík se nazývá modrý.

Vodík jako „most“ k dekarbonizaci?

Podle van Hulsta je nutné trh s vodíkem co nejdříve integrovat a vytvořit společná pravidla na úrovni EU pro jeho čistou výrobu. Evropská komise přijala vůči vodíku spíše neutrální postoj a jako priority jmenovala především energetické úspory a obnovitelnou elektřinu. Zároveň ovšem jeden ze zástupců Komise, Tudor Constantinescu, přiznal, že vodík může hrát během energetického přechodu významnou roli jako určitý „most“.

Vodík by totiž mohl významně přispět k dekarbonizaci energeticky náročných odvětví jako jsou zpracovatelský průmysl a nákladní doprava. Žádné konkrétní pobídky podporující využívání a produkci vodíku ovšem doposud nebyly představeny.

„Prosazujeme zelený i modrý vodík. Proč? Protože pokud spočítáme objemy, které bude nutné během nadcházejících deseti let získat, tak jich pouze se zeleným vodíkem nedosáhneme,“ dodává van Hulst.

Mnoho environmentalistů ovšem na tzv. modrý vodík nahlíží skepticky. Evropská komise se v současnosti snaží definovat konkrétní uhlíkovou stopu jednotlivých plynů a zjistit tak, zda se jedná o nízkoemisní nebo bezuhlíkový plyn. 

„Barvy nejsou důležité. Důležitá je neutralita skleníkových plynů a náklady. Zde nelze dělat kompromisy,“ tvrdí Dries Acke ze skupiny European Climate Foundation.

Evropské státy jsou již nyní lídrem v rozvoji elektrolýzy na výrobu zeleného vodíku. 246 vodíkových projektů nyní čerpá finance z EU, z čehož přibližně 80 % projektů se týká elektrolýzy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Loudil
23. červenec 2019, 08:53

Zbavit fosilních paliv osobní automobilovou dopravu je už technicky možné a také to probíhá. Potíž je s dopravou leteckou, lodní a nákladní kamionovou. Pan Musk již představil i kamion na baterky, někde jinde probíhají pokusy s "hybridními kamiony", něco jako české trolejbusy. Má dva motory, elektrický i klasický. Po vedlejších cestách jezdí na "klasiku", po příjezdu na dálnici vztyčí troleje /tykadla/ a jede pak stejně jako trolejbus po městě. Nad dálnicemi by pro ně bylo nataženo trolejové vedení. Zda se podaří využít v dopravě ve velké míře vodík se uvidí, zatím prohrává s baterkami.

Jan Veselý
23. červenec 2019, 09:27

Kdyby jen Musk, už i Volvo, Mercedes a určitě i spousta dalších, na které jsem zapomněl. Provozovatelé MHD všude po světě s velkou chutí opouštějí naftové autobusy, pro ježdění od zastávky k zastávce se diesel nehodí, spotřebu má obrovskou, opotřebení pohonného systému a brzd taky. Pro elektropohon s rekuperací je to naopak skoro ideální. Na špici tohohle vývoje je vaše oblíbená Čína, zato v Rusku na to kašlou.

V lodní dopravě i v letectví se, zdá se, už elektropohon taky zaháčkoval. U lodí se zatím jedná o trajekty a menší lodě, u letadel o několikamístná letadla s doletem pár stovek km. Ale to jsou jen začátky, o konečném podílu rozhodne vývoj ceny a energetické hustoty baterií. Cokoliv půjde dělat na elektřinu, to na elektřinu bude, nízká cena provozu a údržby přebíjí vše ostatní.

Vodík v dopravě má šanci jen jako opravdu hodně okrajová záležitost.

Loudil
23. červenec 2019, 10:27

Mohu potvrdit sám, že "baterky se šíří" . Jak jsem se už někde zmínil, na jaře jsem si zakoupil Aku sekačku US firmy Greenworks u Mountfieldu ,záběr 51 cm, s vlastním pojezdem, baterie 6 Ah, záruka 3 roky. Byl jsem zvědav, co dovede. Nyní mohu tento Aku patent z USA jen doporučit. Na 6 Ah baterii vydrží sekat 100 minut , než se vybije a to seču značně nerovnou zahradu. Přikoupil jsem proto ještě aku vyžínač na stejnou baterku, kterou jen přehazuji a uvažuji také o aku řetězové pile , která dokáže na jedno nabití pokácet a rozřezat na polena jabloň či hrušku. Nemám totiž vůbec rád benzínový smrad po zahradě, ani víkendové kvílení těchto benziňáků. Aku je mnohem tišší a samozřejmě nesmrdí. Chce to jenom nenechat trávu zbytečně přerůst , poseká i půlmetrovou, ale samozřejmě se pak vybije mnohem rychleji. Já AKU fandím.

Rybnik
23. červenec 2019, 19:40

https://auto.ihned.cz/c7-66608710-pb7n4-0f16c88b41d8cac

Nechci se teď pouštět do detailní debaty o přesných číslech, ale podívejte se na hrubé srovnání výroby bateriového zařízení a toho "benzinového smraďocha" (v článku je diesel, který je složitější a náročnější na výrobu). Aku sekačka nebo motorová pila budou s velkou pravděpodobností právě ty příklady, kdy se za život té baterie nesplatí ekologická stopa její výroby a likvidace. Prostě tu ekologickou stopu nevidíte, tak ji ignorujete. To je celé.

Bizon
23. červenec 2019, 15:53

Elektrická letecká doprava je zatím totální utopie, vrchol vývoje je sportovní letadlo pro 2 lidi na hodinu polítání. Určitě by šlo dopravovat pár lidí na pár set kilometrů, ale takový model lítání na jaký jsme zvyklí dnes je na elektriku nereálný.

Jádro středně velkého leteckého motoru dodává dmychadlu za letu 25MW výkonu, bojím se že baterky nikdy nebudou mít dostatečnou energetickou hustotou aby to uživily dýl než hodinu. Kerosin má o 2 rády vyšší energetickou hustotu než baterky, a stejně 40% hmotnosti plného letadla je palivo.

Kde elektrice fandím je letecké modelářství. I když miluju rachot a smrad spalováků tak mám všechno na elektriku jen proto že to je daleko víc praktické.

Souhlasím že vodík je okrajová záležitost a green-washing propaganda. Když je účinnost elektrolýzy cca 50% a účinnost palivového článku pod zátěží 50% tak to je prostě špatné, round trip efficiency 25%, to si ani nezaslouží další komentář...

Loudil
23. červenec 2019, 16:03

TO : Bizon

Souhlas. Rád bych se někdy dožil toho ,až Boeing - 747 se 450 lidmi na palubě a startovní hmotností přes 300 tun vystartuje k 10 000 km dlouhému transkontinentálnímu letu rychlostí 950 km /h - "na baterky". Myslím si ale , že bych musel v dožití překonat i Sira Nicolase Wintona /tuším 107 let/ či Hitlerovu filmařku Leni Riefenstahlovou /101 let/. Takovéto "kmetské výkony" ovšem v rodě nemám. Takž nejspíš bohužel.

Petr
23. červenec 2019, 18:31

Nesmíte ovšem zapomínat, že v autobusech i MHD je potřeba topit, v Česku jen čtvrt roku, ale v Rusku daleko déle. Největší ťafka je pak takový supermoderní skoro netopící autobus s plastovými sedačkami, z toho může lehce nakonec být i kažkoroční epidemie zánětů močových cest a ledvin.

Loudil
23. červenec 2019, 18:46

Čínská automobilka BAIC dnes koupila za 2,5 mld. Euro 5 % podíl v německém Daimleru . U akcionářů Daimleru to ihned zvedlo náladu a akcie firmy stouply. Jiná čínská automobilka GEELY, která koupila i švédské Volvo, zase vlastní 10 % akcií Daimleru. Takže 15 % Daimleru je nyní v čínských rukou a to může být blahodárné pro další kroky v oblasti elektromobily ve světě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se