Domů
Emise CO2
Zelená pracovní místa vznikají, ale ne v Evropě
Zdroj: H2 Green Steel
Zdroj: H2 Green Steel

Zelená pracovní místa vznikají, ale ne v Evropě

Zelená dohoda EU slibovala nová pracovní místa v zelených odvětvích jako náhradu za ztracená místa v jiných sektorech, avšak tato pracovní místa zatím vznikají mimo Evropu, upozornila v rozhovoru pro Euractiv Judith Kirton-Darlingová, generální tajemnice největšího průmyslového odborového svazu v EU. Varuje zejména před situací v automobilovém a ocelářském průmyslu.

Zelená dohoda pro Evropu je soubor opatření zaměřených na ekologickou transformaci EU s cílem dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Podle EU má tento ambiciózní plán přinést nejen nový potenciál pro hospodářský růst, rozvoj technologií a nové obchodní modely, ale také vytvořit nová pracovní místa, která nahradí, nebo dokonce převýší, zanikající místa v tradičních průmyslových odvětvích. Dekarbonizace průmyslu nicméně přináší mnoho výzev a podle největšího průmyslového odborového svazu v EU, IndustriAll Europe, může kontinent směřovat k náročnému ekonomickému období.

Ačkoliv se očekává, že Zelená dohoda přinese celkově pozitivní dopad na zaměstnanost díky vzniku nových průmyslových odvětví, IndustriAll Europe situaci s novými pracovními místy v Evropě tak pozitivně nevnímá.

„Vidíme, že tato nová pracovní místa v Evropě nevznikají,“ řekla v rozhovoru Judith Kirton-Darlingová, generální tajemnice IndustriAll Europe.

Zatímco zelená průmyslová odvětví, jako výroba větrných turbín či elektromobilů, globálně rostou, výroba v Evropě stagnuje a nová pracovní místa v Evropě tak nevznikají. Jako příklad uvádí německou automobilku Volkswagen, která plánuje uzavření jednoho ze svých závodů v Německu a redukci pracovních míst. Kirton-Darlingová kritizovala jak politická, tak firemní selhání a varovala, že bez inovací a investic může Evropa čelit těžkému ekonomickému období.

Kirton-Darlingová považuje situaci v automobilovém průmyslu za obzvlášť znepokojivou, protože jej označuje za „páteř evropské výroby“, která zaměstnává 13 milionů lidí přímo i nepřímo. Upozorňuje, že krize v tomto odvětví má velké dopady i na další průmyslové oblasti, jako jsou chemikálie, základní materiály a kovy. Evropa podle ní ztratila náskok v elektromobilech, zatímco Čína získává výhodu.

Navrhuje, aby EU zvažovala zavedení programů jako například „sociální leasing“ elektromobilů, který v minulém roce zavedla Francie, a spojila to s opatřeními na podporu transformace automobilového průmyslu. Další kroky by měly zahrnovat rekvalifikaci pracovníků a vybudování infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.

Obavy o budoucnost ocelářství v Evropě

Šéfka odborové organizace IndustriAll vyjádřila velké obavy o budoucnost ocelářství v Evropě. Podle interních odhadů dekarbonizační projekty oznámené evropskými výrobci oceli pokryjí jen polovinu současné produkce, což ohrožuje desítky tisíc pracovních míst v závodech, které nemají plán na snížení emisí. Ocelářský průmysl bude muset projít zásadní transformací, aby splnil cíl EU dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050, přičemž od roku 2039 nebudou dostupné nové emisní povolenky v rámci systému ETS.

Zatímco na západě a severu Evropy jsou plány přechodu na ekologickou výrobu v pokročilé fázi, ve střední a východní Evropě jsou zatím jen teoretické. To ukazuje i nedávný případ z České republiky a situace kolem hutního podniku Liberty Ostrava, který ročně vyráběl přes tři miliony tun oceli a dodával ji do více než čtyřicítky zemí světa. Podnik Liberty Ostrava, který zaměstnával kolem 6000 zaměstnanců, na sebe v červnu 2024 podal insolvenční návrh a nabídl svůj prodej.

Kirton-Darlingová vidí část řešení v podpoře zelené oceli, při jejíž výrobě jsou emise CO₂ výrazně sníženy a využívá nové technologie ve výrobě, jako například nový typ elektrické obloukové pece. Uhlí by při výrobě měl nahradit zelený vodík.

Zároveň  vyzývá EU k aktivní ochraně evropského ocelářství. Varovala, že země jako Čína a Indie agresivně rozšiřují svou ocelářskou produkci a snižují ceny, což může oslabit evropskou konkurenci.

Ocel je strategickým odvětvím jak z hlediska obrany, tak energetické transformace, a proto je důležité udržet vlastní evropské výrobní kapacity.

Kirton-Darlingová také vyjádřila naději v „dohodu o čistém průmyslu“, kterou slíbila staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová do 100 dnů od nástupu do funkce. Financovat ji plánuje z "průmyslového akcelerátoru dekarbonizace", který by směřoval investice do infrastruktury a energeticky náročného průmyslu, a z Fondu pro konkurenceschopnost, který by investoval do širšího spektra strategických technologií, včetně čistých technologií.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Jan Máca
11. září 2024, 18:50

Ochranou ocelářství by se v ČR mohla inspirovat nejen nejedna zeleně uvažující duše, krásný příklad je Pilsen Steel který dnes neexistuje a jeden z největších kovacích lisů Evropy je ve šrotu.. Jeden z našich zákazníků dostal tento rok nabídku na nákup "zelené oceli" ovšem za dvojnásobnou cenu oproti té nezelené... Mám obavy že financování ekonomicky mrtvých vizí z fondů sice k tomu určených ale i ty musí někde peníze načerpat povede jen k obrovským problémům..

Omega
11. září 2024, 21:53

tak nevím, jestli si firma může za stejnou ocel zaplatit 2x vyšší cenu než za ocel od konkurence

Bob
11. září 2024, 19:38

Přísloví Indiánů z kmene Dakotů:

"Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni!"

A verze pro české "hospodáře"

- obstaráme si větší bič

- vyměníme jezdce

- říkáme: "Vždyť ten kůň vždycky jezdil..."

- založíme pracovní skupinu pro analýzu koně

- navštívíme jiná místa, abychom se podívali,

jak se tam jezdí na mrtvých koních

- zvýšíme standard kvality pro jízdu na mrtvém koni

- vytvoříme task force pro oživení mrtvého koně

- založíme výcvikový kurs, abychom se naučili lépe jezdit na mrtvých koních

- vypracujeme srovnávací přehledy různě mrtvých koní

- upravíme kritéria, podle kterých se určuje, zda je kůň mrtvý

- zaplatíme externí specialisty, aby jezdili na mrtvém koni

- zapřáhneme několik mrtvých koní k sobě, aby se jim společně lépe táhlo

- prohlásíme, že žádný kůň nemůže být natolik mrtvý,

aby se na něm ještě nedalo jezdit

- uvolníme dodatečné prostředky na zvýšení výkonu mrtvého koně

- vypracujeme studii, abychom zjistili,

zda pro tento problém existují levnější poradci

- zakoupíme něco, po čem bude mrtvý kůň běžet rychleji

- rozjedeme reklamní kampaň, že náš kůň je "lépe, rychleji a levněji" mrtvý

- založíme kroužek kvality (centrum excelence),

abychom našli uplatnění pro mrtvé koně

- přepracujeme výkonové parametry pro koně

- zřídíme nákladové středisko pro mrtvé koně

- nasedneme na svého starého slabého osla a zamaskujeme ho mrtvým koněm

- nařídíme přesčasy a nosíme mrtvého koně sami

- restrukturalizujeme stáj

- zdvojnásobíme příděly krmení

- prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od samého počátku naším cílem

- povýšíme jezdce

- budeme zapírat, že jsme kdy nějakého koně vůbec měli,

sedneme si a budeme čekat, až se kůň sám zvedne...

Pramen www.lipno.cz

Ta verze pro české hospodáře, jako by vypadla z plánů EU.

Vladimír Krteček
11. září 2024, 23:13

Ale na to vsechno bude potreba spooooooooousty uredniku a spoooooooooousty penez!

Kde na to vzit???

Sebereme je obycejnym lidem - tem poslednim co jeste chodi do prace !

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se