28. září 2017
Ekonomický poradce premiéra Křeček: Vládní návrh windfall tax je paskvil

Jak jsme informovali v druhé polovině minulého týdne, ministerstvo financí představilo parametry několik měsíců avizované windfall tax neboli daně z neočekávaných zisků (dále WFT). Spolu s parametry pro výpočet daně představilo ministerstvo také očekáváný výběr daně – 85 miliard Kč za rok 2023. Z toho má 33 miliard odvést bankovní sektor, zbylou část pak především sektor energetiky. K prezentovanému výběru daně u bankovního sektoru se však ekonomové nemohou dopočítat. Ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček pak návrh označil dokonce za paskvil.
"Paskvil" ministerstva financí
Ekonom Štěpán Křeček označil návrh za paskvil na CNN Prima News s vícerým odůvodněním. Například s tím, že daň je příliš vysoká. Dle něj se může stát tento paskvil ještě větším paskvilem během legislativního procesu. Stejně tak jako mnozí další ekonomové se nedokázal dopočítat k prezentovanému výběru u bankovního sektoru.
„Obávám se, že se vybere podstatně méně“, uvedl Křeček s tím, že se dle něj vybere z bankovního sektoru zhruba polovina.
Křeček kritizoval zvláště daňovou přirážku k DPPO – 60 %. Dle něj je neadekvátně vysoká a odkazoval se na Lafferovu křivku, která hypoteticky znázorňuje závislost výběru daně při daném nastavení daňové sazby. Z křivky plyne, jak vysvětluje ekonom, že když se to se zdaněním přežene, tak se i přes vyšší sazbu daně vybere méně prostředků.
Zdůvodnění WFT pokulhává
Pokud se navíc vrátíme k samotnému zdůvodnění WFT, ministr financí Zbyněk Stanjura zavedení daně u bank obhajuje z důvodu, že mají neočekávaně vysoké zisky. To však nepotvrzují data. Na to poukazuje jeden z předních českých ekonomů, Jakub Seidler, odkazující se na statistiku bankovního sektoru od České národní banky (ČNB). Jak podotýká, absolutní zisky jsou sice vyšší, ale z pohledu aktiv sektor rovněž výrazně narostl. Zisky proto nemusí být mimořádné.
Na stejný fakt poukazuje také předseda představenstva a generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka. V debatě na ČT24 nebyl na jeho slova jeho oponent Libor Dušek, člen Národní ekonomické rady vlády, schopen zareagovat.
Co se týče energetiky, tak v původním návrhu Komise nebylo zavedení cenového stropu pro výrobce slučitelné s dalším zdaněním zisků výrobců elektrické energie. Důvod? Komise se domnívala, že samotné nastavení cenového stropu je dostačující a přitom neohrozí investice do nových zdrojů elektrické energie. To však bylo v odsouhlaseném návrhu vypuštěno.
Přesto i další nastavení WFT budí rozpaky. Proč je základna, ze které se daň počítá, nastavena fixně na průměr let 2018-2021 pro následující 3 roky a neposouvá se v čase? Ministerstvo bohužel zdůvodnění neposkytlo.
Mohlo by vás zajímat
8. říjen 2022
28. listopad 2022
29. duben 2023
23. září 2023
30. duben 2025
13. říjen 2025
8. říjen 2025
Komentáře (3)
Celého to je nesmyslny paskvil. Ziskem se dá značně manipulovat. Proto u digitálních firem byla navrhovaná daň z obratu. To by mělo už tak optimalizovat nešlo.
Budu se vyjadřovat pouze k EE. Jedná se o vícenásobné zdanění, v právním státě by nemělo být přípustné. Může vyvolat, a pravděpodobně vyvolá, arbitráž(e), jejich vítězem ČR s největší pravděpodobností nebude. Na místě je i otázka, kde byl stát minulé roky, když ceny byly pod výrobními náklady a ČEZ zachraňoval dlouhodobý předprodej. Právě část těchto roků je zvolena jako základ pro výpočet mimořádné daně. Jako miniakcionář ČEZu jsem ochoten akceptovat limit 180€, ceny na burze se odtrhly od reality, +-200€ asi odpovídá novým podmínkám, levněji pravděpodobně dlouhou dobu nebude a jestli se zisky místo investic prožerou, nejenže nebude levněji, ale nemuselo by být vůbec. Pokud by vláda/MF jako správce 70% ČEZu rozhodly, že částka, která vychází jako mimořádná daň, bude ponechána ve firmě na investice do zdrojů, nikdo nemůže nic namítat, nemusí se nic schvalovat, atd. Souhlasím s článkem, že uvedená čísla (mírně řečeno) nesouhlasí s ostatními údaji. Ještě není nic schváleno, ani není znám finální návrh, snad procitnou.
Šel bych jinou cestou zdanění - a to tak, že bych zdanil vyvezenou elektřinu o částku odpovídající ceně povolenky - ale cenu bych počítal jako by se jednalo o "nejšpinavější" zdroj běžící v dané době.
Jako zdůvodnění bych uvedl, že jsou to emisní povolenky, které by se vůbec v Čechách nemuseli použít, že nám toto jen zvyšuje emise CO2.
Vzhledem k tomu, že povolenky mají cenu 68EUR (i 90 EUR) a nejšpinavější zdroje mají 900kg CO2/MWh a naše bilance ročního vývozu je mezi 13-18TWh tak i při nejpesimističtějším scénáři je to 68 * 13 000 000 *.9 = 800milionu Eur
Navíc by nám ani slavné EU nemohlo nic říct, protože tohle je jasně pro green deal zdanění.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.