Domů
Energetika v ČR
Modernizace elektrizačních sítí v ČR si do roku 2035 vyžádá 476 miliardy korun
Elektricke vedeni. Autor: Andrew Imanaka

Modernizace elektrizačních sítí v ČR si do roku 2035 vyžádá 476 miliardy korun

Modernizace elektroenergetických sítí v ČR spojená s nástupem zelené energetiky si do roku 2035 vyžádá zhruba 475,7 miliardy korun. Provozovatelé od letošního roku budou muset navýšit investice o 38 procent na 40 miliard korun ročně. Investice by zvýšily hodnotu výroby a příjmy domácností. Současně s tím by mohly vést ke zvýšení příjmů veřejných financí, k růstu hrubé přidané hodnoty a ke vzniku tisíců nových pracovních míst. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte a výpočtu Českého sdružení regulovaných elektroenergetických společností (ČSRES), které jejich zástupci představili novinářům.

„Hlavním přínosem nezbytných investic do elektrizačních soustav je zajištění stabilních dodávek elektřiny. Prioritou je pro nás všechny spolehlivé a bezpečné fungování elektroenergetického systému, nicméně významné jsou také ekonomické benefity uskutečněných investic,“ uvedl předseda Rady ČSRES Marian Rusko.

ČSRES sdružuje čtyři provozovatele distribučních sítí a provozovatelů přenosové soustavy v ČR – ČEPS, ČEZ Distribuce, EG.D a skupinu PRE. Investice členů ČSRES by měly v jednotlivých letech vést k růstu HDP o 0,4 procenta roku 2023. Do modernizace infrastruktury členové ČSRES investovali od roku 2010 do roku 2023 ročně 29 miliard korun. Sdružení předpokládá, že od letoška své roční investice zvýší na průměrných 40 miliard korun ročně.

Hodnota výroby by se podle studie po investicích měla zvýšit o 763 miliard korun, příjmy veřejných financí pak o 120 miliard korun. „Z každé koruny vložené provozovateli elektroenergetických soustav do investic získá stát dvě koruny jiné. Díky investicím do distribučních a přenosových soustav vznikne v průměru téměř 21.000 nových pracovních míst zejména ve stavebnictví, zpracovatelském průmyslu a v tržních službách. Ze zvýšené ekonomické aktivity a vzniku pracovních míst by měly pozitivní ekonomické dopady pocítit také domácnosti,“ řekl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Podobný růst investic čeká celou Evropskou unii. Evropská komise spočítala, že do roku 2030 bude potřeba na modernizaci energetických sítí v Evropě investovat 584 miliard eur (14,5 bilionu korun). Náklady na české investice do modernizace elektroenergetických sítí by podle ČSRES mohly částečně pokrýt dotace z EU. Nyní jsou ale podmínky dotačních titulů podle sdružení poměrně omezující, a proto je jejich čerpání ze strany provozovatelů soustav relativně nízké. O zajištění dodatečných financí v současnosti jedná s ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a ministerstvem životního prostředí.

Dosud byl na podporu investičních aktivit provozovatelů elektroenergetických soustav pro období let 2021 až 2027 k dispozici program technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, ve kterém bylo pro ně z 79,3 miliardy korun alokováno pět miliard korun na pořízení chytrých elektroměrů. Provozovatelé distribučních soustav pak mohou aktuálně čerpat také celkem 6,7 miliardy Kč z výzvy MPO REPowerEU.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Vladimír Krteček
15. květen 2024, 17:06

"Investice by zvýšily hodnotu výroby a příjmy domácností."

To jako tim, ze seknou se svoji praci a prihlasi se k montaznim firmam?

Tam budou tak vysoke platy???

A kolik ze to bude celkem stat? 3x tolik?

Petr
15. květen 2024, 21:27

Nejde o náklady, ale o investice. Kdyby stát nekoupil zbytečnou a hluboce zadluženou plynárenskou infrastrukturu, která za 15 let bude na nic, měl by dost peněz na dráty.

Baton David
16. květen 2024, 10:08

jak infrastruktura na nic? dokud jsou prosazovány větrníky a slunečníky tak budou potřeba i vykrývací špičkové zdroje na plyn, do budoucna s příměsí vodíku a dokud nebude dostatek výkonu i v zimě, bude vytápění plynem nejrozumnější řešení

Petr
16. květen 2024, 15:54

Gasnet jsou roury do jednotlivých baráků po celé zemi. K čemu to bude, až se nebude topit plynem?

Bob
16. květen 2024, 16:53

A co třeba velké i menší podniky, kde plyn nahradit nejde, nebo by to bylo velmi drahé?

Co kotelny CZT, včetně těch s plynovou kogenerací s vysokoúčinnou výrobou elektřiny, které z principu perfektně doplňují OZE?

A proč by se nemohlo topit vodíkem, nebo bioplynem. Pro začátek směsí zemního plynu, bioplynu a vodíku?

Zničíme celou infrastrukturu, abychom pak zjistili, že neumíme na rozdíl od plynu, levně skladovat elektřinu. Pak to celé budeme stavět znovu?

Nehledě na to, že páteřní plynovody se v budoucnu uvažují pro mezinárodní tranzit vodíku.

Zdeněk
16. květen 2024, 05:41

Tak jsou tedy ty OZE zadarmo, nebo ne?

Jirka Líska
16. květen 2024, 08:07

@Zdeněk 16. květen 2024, 05:41

Ne, nejsou.

Kdo podle vás tvrdil, že jsou OZE zadarmo?

Vladimír Šťastný
16. květen 2024, 11:18

Tak o jejich levné výrobě je tady každý druhý článek.

Jirka Líska
16. květen 2024, 11:46

@Vladimír Šťastný 16. květen 2024, 11:18

U vás má slovo "levné" stejný význam jako "zadarmo"?

minduton
16. květen 2024, 07:37

Jsou to kecy o ničem.

V současné době vynakládá ČSRES na investice cca 30 mld Kč ročně. Tj. 476 mld. Kč na 11 let, znamená finanční navýšení 476/330 -> +44%. A to bez problému schlamstne do toho roku 2035 pouze inflace. Už teď, za roky 2023 a 2024 se projevuje velmi silné navýšení cen všeho, je to naprostá cenová tragédie. Co před 5 lety stálo x peněz, dnes mnohdy už stojí 2x peněz.

Je úsměvné, jak se tento mnoha letý balík peněz všude prezentuje jako rozsahové navýšení (pozor, je rozdíl mezi finančním navýšením a rozsahovým navýšením investic).

Emil
16. květen 2024, 07:42

Obávám se že ta částka je v současných cenách a žádná inflace do toho započtená není.

Milan Vaněček
16. květen 2024, 08:20

Samozřejmě, obrovská inflace kterou jsme si prošli (třeba znehodnocení úspor o více než 30% především vlivem extrémního růstu cen energií a na to navazající růst všech cen) musí věst k nárustu plánovaných investicí. Takže z těch 44% plánovaného nárustu připadá jen 10-15% na skutečný nárust vyvolaný probíhající energetickou transformací.

Stačí logicky uvažovat.

To horší jsou cenové nárusty v násobcích cen (třeba 4x).

Emil
16. květen 2024, 08:26

A na to jste přišel jak, Vaněčku? V článku není uvedeno, v jakých částkách je ta cena uvedena, a nic nenasvědčuje tomu, že v tom je budoucí inflace jakkoliv zohledněna.

Milan Vaněček
16. květen 2024, 08:50

Píši o minulé, stále ještě doznívající inflaci. A přišel jsem na to tak, že logicky uvažuji.

A ten čtyřnásobek, to byla narážka na růst cen jaderných reaktorů ....

Budoucí inflaci ponechávám na křišťálové kouli, uvidíme...

Milan Vaněček
16. květen 2024, 08:50

Píši o minulé, stále ještě doznívající inflaci. A přišel jsem na to tak, že logicky uvažuji.

A ten čtyřnásobek, to byla narážka na růst cen jaderných reaktorů ....

Budoucí inflaci ponechávám na křišťálové kouli, uvidíme...

Emil
16. květen 2024, 08:58

Ale o "minulé, stále ještě doznívající inflaci" tu vůbec nikdo nic nepsal, takže váš příspěvek je opět úplně mimo, stejně jako další vaše pokusy odvádět řeč mimo téma diskuse.

minduton
17. květen 2024, 09:12

Z článku vyznívá, že současných 29-30 mld. Kč reflektuje na období 2010 až 2023. Tj. je to peněžní vyjádření bez korekce na inflaci. Troufám si tedy tvrdit, že těch +44% se pomaže pouze obří inflací za poslední 2-3 roky. Inflace v období od 2024 do 2035 v tomto čísle není zohledněna vůbec, ač by být z logiky věci měla. Pokud řeknu, že něco bude v roce 2035 stát xx mld., tak se tím myslím xx mld. v roce 2035 a ne dnes.

Takže bude, s ohledem na pokles produktivních kapacit (lidi, kamenivo, železo...) vůbec zázrak, pokud se i přes toto finanční navýšení podaří vůbec udržet investiční rozsah vyjádření v délkách zrekonstruovaných/nových vedení, počtu připojených MW odběrů atp.

Emil
17. květen 2024, 09:27

Ne, to neznamená, že se tím myslí xx mld. v roce 2035 a ne dnes, takže já si zase troufám tvrdit, že se to inflací nepomaže.

Jirka Líska
17. květen 2024, 09:32

@minduton 17. květen 2024, 09:12

A jak chcete zahrnout do výpočtu inflaci, když nevíme jaká bude za 2 roky, natož za 10 let?

Maximálně z toho zase bude jen přesný součet nepřesných čísel:-)

Ty náklady se jistě budou upřesňovat v čase a na základě potřeb, která teď ani nemusíme všechna znát.

Milan Vaněček
16. květen 2024, 09:23

Já jen upřesňuji diskusní příspěvek mindutona, pane Emile Nováku,

o vaše "obávám se..." se nestarám, to ignoruji

Emil
16. květen 2024, 09:39

... a proto všechny ty vaše příspěvky reagují na můj příspěvek a ne jeho, že? Přičemž ani on nic nepsal o "minulé, stále ještě doznívající inflaci", ale naopak o té budoucí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se