Domů
Energetika v ČR
Plynová krize dostává do problémů i dopravce, musí nahrazovat vozidla

Plynová krize dostává do problémů i dopravce, musí nahrazovat vozidla

Prudký růst cen plynu a jeho případný nedostatek v budoucnu dostává řadu dopravních společností do velkých problémů. Potíže řeší především autobusové firmy, které uzavřely smlouvu o dodávkách plynu nedávno. Dopravci proto situaci řeší s úřady, někteří nahrazují plynové vozy konvenčními naftovými vozidly, případně nakupují elektrobusy. Krize zasáhla i některé nákladní dopravce. Vyplývá to z aktuálních informací dopravců pro ČTK. Podle odhadů tvoří vozy na plyn asi pětinu autobusového parku dopravních podniků v ČR, nákladní dopravci používají nižší stovky kamionů na plyn.

Evropské země včetně Česka jsou v nejistotě kvůli dodávkám ruského plynu. Kreml požaduje platby za plyn v rublech. Ruská plynárenská společnost Gazprom minulý týden například zastavila dodávky plynu do Polska a Bulharska. Do Česka zatím plyn z Ruska nadále proudí.

„Problémy s drahým plynem jsou opravdu zásadní,“ řekl k aktuální situaci mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Potíže jsou hlavně v autobusové dopravě, kde některé zakázky objednatelé v minulosti vypsali přímo s povinností provozu autobusů na plyn. „Tam dopravcům vznikají obrovské ztráty, které musí řešit s objednavateli dopravy, což jsou většinou kraje,“ popsal Felix.

Problémy řeší i městská hromadná doprava. Situace se podle Sdružení dopravních podniků ČR u jednotlivých dopravců liší v závislosti na období, kdy dopravce plyn nakupoval a jak má nastavený smluvní vztah s dodavatelem. „Ten, kdo smlouvu uzavíral v poslední době, je teď v komplikovanější situaci, protože ceny jsou mnohem vyšší a stává se, že dodávku CNG ani žádný dodavatel nenabídne. Dopravní podniky, které mají starší kontrakty, jsou zatím v relativním klidu, ale časem se budou potýkat se stejnými výše uvedenými problémy,“ uvedla mluvčí sdružení Linda Hailichová.

Mezi odběrateli plynu v současnosti roste nejistota, zda surovina v budoucnu vůbec bude. Některé dopravní podniky proto podle Hailichové řeší současnou situaci tím, že vypravují do provozu více naftových autobusů, například Dopravní podnik Ostrava pak nakupuje elektrobusy. Někteří odborníci se pak výhledově do budoucna upínají k vodíkovým autobusům.

Problémy hlásí i řada nákladních dopravců, konkrétně firem, které postavily svůj provoz právě na vozech na plynový pohon. Podle Felixe dopravci nejprve nakupovali nákladní auta na CNG, později na LNG. „Po trojnásobném zdražení plynu se ale jejich byznys model zhroutil,“ podotkl Felix. Dopravci tak podle něj často museli vozidla na plyn odstavit a nyní jezdí hlavně konvenčními naftovými auty.

Případný dlouhodobý výpadek dodávek plynu do Česka by podle Svazu průmyslu a dopravy způsobil jednoznačný ekonomický propad, podle Potravinářské komory ČR by mohl ohrozit i výrobu potravin. Podle řady firem nelze v krátkodobém horizontu plyn nahradit například elektřinou.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Maly Jarda
5. květen 2022, 11:50

No snad půjdou poděkovat naší vládě která zařídila že my nemáme žádnou smlouvu s Gazpromem a místo toho nakupujeme 3x předražený ruský plyn od Němců.

Petr prochaska
6. květen 2022, 13:04

Kdyby naše vláda měla smlouvu přímo z Gazpromem, tak je docela možné, že by nám vypnuli plyn úplně. To by bylo daleko horší než kupovat přeprodávaný 3x dražší ruský plyn.

Pavel
6. květen 2022, 15:47

velmi spravny postreh, tohle ale kremlobotum nevysvetlite. Pro rusaka je smlouva jen car papiru, dohody dodrzuji, jen pokud se jim to hodi. Jak budapestske memorandum, nebo dodavku plynu do Polska, s tim vsim si vytreli ....

Pavel
6. květen 2022, 15:49

velmi spravny postreh, tohle ale kremrolim nevysvetlite. Pro russaka je smlouva jen car papiru, dohody dodrzuji, jen pokud se jim to hodi. Jak budapestske memorandum, nebo dodavku plynu do Polska, s tim vsim si vytreli ....

Pavel
6. květen 2022, 15:50

velmi spravny postreh, tohle ale milovnikum vychodnich despotu nevysvetlite. Pro rusa je smlouva jen car papiru, dohody dodrzuji, jen pokud se jim to hodi. Jak budapestske memorandum, nebo dodavku plynu do Polska, s tim vsim si vytreli ....

Pavel
5. květen 2022, 12:13

Plyn stoji v soucasne dobe 2 kc/kWh a nafta pri cene 40 kc za litr odpovida priblizne 4kc/kWh. Takze z velmi letmeho pohledu to nejak nesedi. CNG stoji dnes kolem 50kc/kg, coz by melo odpovidat cene nafty pri prepoctu na kwh. Clanek neuvadi pro jistotu zadne ceny. Cele je to vypada jako propagandandisticky clanek, coz na tomto webu ale neni nic prekvapiveho.

Lubos
6. květen 2022, 05:30

Propaganda .. presne tak, žiadne data len "sugestívne výroky" U nás MHD s CNG jazdí normálne keďže diesel je drahý tiež, a vozidiel nie je nazvyš.

JVr
6. květen 2022, 08:38

Zajímavá je vždy spotřeba, protože on ten plyn se schová spíše jako benzín než jako nafta. Vím, že ve své době, když jsem uvažoval o nákupu auta, tak jsem koukal po CNG autě, a tam ta spotřeba v porovnání s benzínem, nedej bože naftou byla vyšší. Zkrátka účinnost motoru na CNG byla nízká a tak to toho „teoreticky“ levnějšího CNG zežralo tolik, že se to rozhodně finančně nevyplatilo (a to byly ceny plynu x roků zpět – dnes bych si trhal vlasy… i když mělo to menší nádrž i na benzín).

Snažím se dohledat spotřebu autobusů na 100km... takže prý CNG žere 21 m3 (nějaký propagační materiál – jestli máte někdo přesnější real číslo bylo by to zajímavější - přijde mi to hodně podstřelené s ohledmen a účinnosti motorů) a nafty 20 – 27 l (dle typu, trasy apod.) z toho plyne, že ta spotřeba je víceméně stejná. Nafta dnes není nejlevnější, ale ten plyn někdy roste do extrémů, takže záleží hodně na tom za kolik se podaří sehnat plyn, jak mají nasmlouvané ceny plynu s dodavatelem apod. Pokud jedou na spotové ceny, tak to je nešťastné. Rozhodně představa, že na autobusech na CNG ušetří padá, tedy pokud nemají vlastní CNG z čistírny odpadních vod...

Antonín Mikeš
6. květen 2022, 15:28

Kolega v práci si kalkuluje cenu provozu auta na plyn LPG, a před zdražením jezdil zhruba za poloviční palivové náklady než já s dieslem. Nyní je pravda že se ten rozdíl téměř smazal.

Pavel
6. květen 2022, 15:53

Koukam ze lpg stoji 20 za litr, takze je to porad v relaci k nafte - takze by se to melo rentovar jako driv... to nejak nesedi

Vojvodik Petr
5. květen 2022, 20:59

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Tento web je plný cenzury..
.

nikdo
6. květen 2022, 00:23
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se