Domů
Evropská Unie
Polský premiér: EU musí provést úplnou a kritickou revizi Green Dealu
Emise
Zdroj: Pixabay

Polský premiér: EU musí provést úplnou a kritickou revizi Green Dealu

S prudkým růstem cen zemního plynu a elektrické energie v posledních letech začínají v Evropě sílit hlasy ohledně možné reformy Green Dealu, tedy Zelené dohody pro Evropu. K tomuto tématu se v minulém týdnu vyjádřil i polský premiér Donald Tusk, jehož země aktuálně předsedá Radě Evropské unie. Podle Tuska by unie měla zcela a kriticky zhodnotit současné nastavení systému.

Otázka Zelené dohody pro Evropu je dlouhodobě silným politickým tématem, jelikož má zásadní dopad na evropský průmysl a spotřebitele. Polský premiér Donald Tusk v minulém týdnu uvedl, že by chtěl revidovat a případně upravit regulace EU, včetně těch spojených se Zelenou dohodou. Ta má za cíl mimo jiné rychlejší snižování emisí skleníkových plynů.

"Pokud zbankrotujeme, nikdo se už nebude starat o životní prostředí na světě," vzkázal Evropskému parlamentu Tusk. "Před námi je například otázka ETS 2… Chtěl bych vás také požádat, abyste se hluboce, kriticky a odvážně zamysleli nad důsledky tak rychlého zavádění systému ETS 2," dodal.

V rámci systému ETS 2 má dojít k rozšíření systému emisních povolenek na sektor silniční dopravy a paliv, včetně zemního plynu. Přijetí jakýchkoliv úprav systému ETS nicméně není jednoduchou záležitostí, která by si vyžádala souhlas většiny poslanců v Evropském parlamentu a kvalifikované většiny států EU. Několik zemí, včetně Francie, Německa, Rakouska či Švédska, podle serveru Argus otevřeně vystupují proti úpravám klimatické legislativy EU či případnému odložení spuštění systému ETS 2.

"Naše unie přežije pouze tehdy, pokud budeme pokračovat v realizaci Zelené dohody, jediného nástroje, který může zajistit přežití naší planety," uvedla podle serveru španělská europoslankyně Iratxe García Pérezová, lídryně Pokrokového spojenectví socialistů a demokratů (S & D), které je druhou největší frakcí v Evropském parlamentu.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
Milan Vaněček
30. leden 2025, 13:04

Když si klkinete zde na webu na cenu povolenek (83,4 EUR/t pro příští zimu, Dec 25), když se podíváte na předprodej elektřiny pro 2026 (99,7 EUR/MWh) a plyn pro příští měsíc (Feb 25) 51,9 EUR/MWh

tak to je naprosté šílenství, ztráta rozumu ve vedení EU.

A představte si, že by i třeba Čína propadla stejnému šílenství, to by se celý světový obchod okamžitě zhroutil.

USA šílenství naštěstí nepropadly a Čína a Indie taky ne.

Co se to s EU děje? Jak mohlo tolik lidí propadnout klimatické hysterii?

Jak mohl IPCC svojí propagandou ovlivnit tolik lidí v naší euroatlantické civilizaci?

Bob
30. leden 2025, 13:19

Vždyť jste těm povolenkám všichni příznivci OZE tak tleskali, když se zaváděly. A nyní jsou špatné?

A kde by bez povolenek braly OZE (a jmenovitě u nás nejvíce FVE) tolik peněz na různé podpory?

Konečně i někdo z vládních kruhů začal říkat, že "král je nahý"

Milan Vaněček
30. leden 2025, 13:45

Bobe, nevytvářejte svoji fiktivní realitu. A uvědomte so, že je obrovský rozdíl když povolenka za 5 EUR/MWh tak trochu ukazuje platbu za to, že kromě čistého CO2 vypouští uhelná elektrárna i špinavé věci do ovzduší.

A samozřejmě těch současných 80 EUR/MWh za povolenku je naprosté šílenství a dotování provozu náhrady starých klasických elektráren novými,

dotovanými buď investičně (to je aspoň "jenom" jednorázové) nebo provozními dotaceni na 20 let (či plánovaným CfD na 35 či 40 let) to už je šílenství na druhou.

Bez CfD jádro nepostaví nikdo,

fotovoltaiky bez dotací zpomalí, ale nezaniknou, jen porostou pomalejší, rozumnou rychlostí.

Bob
30. leden 2025, 14:07

Fiktivní realitu s povolenkami za 5 €/MWh tu vytváříte Vy.

Trh je tak pokřiven dotacemi do OZE, že se opravdu už bez dotací nepostaví žádná nová elektrárna.

OZE se dokonce (my jsme výjimka v Evropě, že neposkytujeme provozní pro FVE) většinově neobejdou ani bez kombinace investiční + provozní dotace a to z povolenek. Pokud vůbec budeme podporu na JE platit, tak to z povolenek nebude. Naopak jich bude potřeba méně, a to i proti Vaší oblíbené kombinaci FVE + uhlí (případně ZP).

Bez provozní podpory skončí OZE (včetně FVE) brzo jako VtE ve Švédsku:

Odkaz: oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/svedsko-po-velkem-uspechu-s-vetrnymi-elektrarnami-ted-bojuje-s-jejich-utlumem

Až bude taková penetrace, že se budou množit neupotřebitelné přebytky a tím se zhoršovat jejich ekonomika a současně skončí jejich podpora (dotace), přestanou se stavět.

Milan Vaněček
30. leden 2025, 15:48

Bobe, povolenky za 5EUR/MWh tu byly v účinnosti po mnoho let, po mnohem více let než ty současné za 80 EUR/MWh. Ale když byly za 5 EUR/MWh tak jsme měli nejlevnější elektřinu v mě známé historii (mezi 20 a 30 EUR/MWh, teď už něco neuvěřitelného). Podporu pro CfD budeme platit přímo ze státního rozpočtu (=z našich daní, po velmi dlouhou dobu=smrtící kombinace)

O VtE ve Švédsku se nebojte, budou se rozvíjet pomaleji, přes PPA, to je spolehlivá cesta, win-win.

Emil
30. leden 2025, 15:58

Žádám doložit tvrzení "Podporu pro CfD budeme platit přímo ze státního rozpočtu (=z našich daní, po velmi dlouhou dobu=smrtící kombinace)" nebo si přestat vymýšlet, Vaněčku.

Bob
30. leden 2025, 16:22

Nicméně dnes a v budoucnu jsou a budou povolenky za 5 €/MWh jen Vaše virtuální realita.

Až nastane ta rovnováha, budou se tak max. obnovovat stávající OZE, ale nebudou růst. Případně jen pomalu, pokud se ta rovnováha trochu naruší pomalým růstem akumulace.

P.s. To, co vy tady vynášíte, jako raketový růst akumulace je v poměru k už existujícím OZE (nejvíce jde o FVE) strašně pomalé a svým rozsahem málo významné.

Milan Vaněček
30. leden 2025, 21:01

Bobe, poznámka k té akumulaci: tady v plenkách, ale podívejte se do USA. Jak je třeba pro Muska zisková výroba bateriových systémů pro domácnosti a komunity.

pv-magazine.com/2025/01/30/teslas-2024-energy-storage-revenue-surpasses-10-billion

cituji "Tesla’s 2024 energy storage revenue surpasses $10 billion

Records are tumbling for Tesla’s battery energy storage business with revenues growing 67% and deployments surging 114% year-on-year."

Dpetr
30. leden 2025, 13:30

"Jak mohl IPCC svojí propagandou ovlivnit tolik lidí v naší euroatlantické civilizaci?"

Třeba tím, že má zjevně pravdu?

Stačí se podívat z okna.

Nebo minulou zimu.

Nebo předminulou zimu.

...

Vladimír Krteček
30. leden 2025, 13:47

No hlavne, az se budete chtit pres to okno podivat treba tu pristi zimu, abyste nezjistil, ze nic nevidite, protoze jsou zamrzlá. Prestoze venkovni vzduch bude znecisteny stejne nebo jeste vic.

Karel Valenta
30. leden 2025, 13:58

Souhlasím s Vámi a taky souhlasím s polským premiérem, protože nechci zažít blackout. To by byla okamžitá katastrofa.

pro Milan Vaněček 30. leden 2025, 13:04

A cena povolenek znamená, že se u nás začnou vypínat UE a PE se teprve chystáme budovat.

Milan Vaněček
30. leden 2025, 14:00

Ta "zjevná pravda IPCC" je zjevená a pochopená jen určitou malou částí světa, je to minoritní poblouznění jdoucí zcela mimo zhruba 7 miliard (=velké většiny) obyvatel Země.

Jakmile přestane ve vědě platit "koho jídlo jíš, toho píseň zpívej", (viz cílená finanční podpora "správných názorů") tak se vědecké názory na klima navrátí (už se navrací) zpět k racionální vědě, založené na přesném pozorování, na hypotézách a na vyvracení hypotéz. Teprve hypotézy odolávající vyvracení těchto hypotéz se mohou stát obecně uznávaným paradigmatem (NE DOGMATEM) .

Ale kdo nedělá vědu, různí aktivisté, ten to nemůže pochopit, ten může jen něčemu uvěřit.A základní zbraní propagandy je strašit lidi.

Teď do nás neustále lejou v TV, jak máme teplou zimu. Ale neříkají, jak je teď v USA zase mimořádně mrazivá zima.

Petře, záleží na to kde se z toho okna díváte. A třeba za 10 let to zase bude zcela obráceně, v USA teplo a u nás mráz, nevím jestli pamatujete mrazy v Čechách (a uhelné prázniny v zimě, strašení s nadcházející dobou ledovou, ...) Asi ne.

Dpetr
30. leden 2025, 14:07

Děkuju, chápu, že ta zelená tráva za barákem je jen pobláznění IPPC a vyrážím na sjezdovku za barák, kde jsem jako dítě jezdil a teď už deset let tam nebyl dost sněhu, aby to šlo. Teda jsem si to doposud myslel, ale teď, diky vám vidím, že jsem jen poblázněn IPPC.

Milan Vaněček
30. leden 2025, 16:06

Petře, jak víte, že někde v jiné části světa za barákem to není právě naopak? A když si vezmeme větší oblasti, tak třeba Arktida se otepluje (a na to čekají Kanada, Skandinávie a Rusko, to jim hodně pomůže) a Antarktida naopak.

Ledovce se historicky vždy posunovaly tam a zas naspátek...

IPCC může pobláznit část jedné civilizace na Zemi, ale že by pobláznil všechny? A na dlouho? To si nemyslím.

Žádnou hrozbu pro Zeměkouli nemůžete vyloučit, třeba srážku s velkým meteoritem,

ale myslíte si že to je to nejhorší co nás potká/může potkat?

I to počasí se může zvrtnout, a kdyby CO2 klesl pod 100 ppm, tak život na Zemi téměř zanikne.

Dpetr
30. leden 2025, 17:39

Průměrná teplota na zemi dle měření je každý další rok vyšší a vyšší. Evidentně se to shoduje s mým pozorováním. O skleníkovém efektu se psalo i v době, kdy to rozhodně mnou pozorovatelné nebylo.

No a co, že může život zaniknout i jinak? To je psycho už.

Vladimír Krteček
30. leden 2025, 14:09

Ano. Jednou se to vsechno otoci s tou zimou. Zeme kolem Slunce obiha po elipse.

Kdyz nemuzou lidi strasit jednim, tak zacnou strasit druhym. Ale podstata je porad stejna - JDE JEN O PRACHY.

Dpetr
30. leden 2025, 14:15

Ano, ochlazení kvůli tomu nás čeká zhruba za deset tisíc let, a za něj jako lidstvo nemůžeme. To teď nemusíme řešit.

Milan Vaněček
30. leden 2025, 16:06

Jak to Petře víte, že až za "zhruba deset tisíc let" nás čeká ochlazení.

Z jaké věštírny to máte?

A když to musíme řešit, myslíte že to vyřešíme? Nebo pro Vás je konečné řešení globální jaderná válka? Pak by se zřejmě ochladilo.

Dpetr
30. leden 2025, 16:21

"Jak to Petře víte, že až za "zhruba deset tisíc let" nás čeká ochlazení."

Deset tisíc, nebo podle některých předpovědí až padesát tisíc let, vychází to z orbitálních změn.

Ano, obávám se, že to nevyřešíme a následky budou mnohem horší. Proč do toho taháte jadernou válku? To jsem někde navrhoval?

Jarda
30. leden 2025, 14:52

@Milan Vaněček 30. leden 2025, 14:00

Můj názor je, že miliardám lidí, kteří jsou rádi, že se nějak uživý, je globální oteplování fuk.

Neřeší, co bude za desítky let s jejich dětmi, když neví jak přežijí nadcházející rok.

Neřeší ani to, že je změna klimatu ovlivňuje již dnes.

A to má být jako argument k tomu, že to nemá cenu řešit?

Milan Vaněček
30. leden 2025, 16:15

Ano, nemá to cenu to rychle řešit, Evropa to vyřešit nemůže, ani neumí a velmoci (USA, Čína, Rusko, ..) to neřeší.

Ujíždějí na fosilu jako diví a nějakej středoevropan je ale vůbec nezajímá.

Vidíte snad sám, že hysterie vyvolaná IPCC nic neřeší, že EU nemá sílu to řešit a naopak, díky tomu že strácí svoji dřívější posici ve výzkumu, výrobě i v technologickém pokroku

tak představuje přímo školní případ, jak se to dělat nemá.

Když chcete opravdu pomoci, tak pomáhejte nejmodernějším technologiím vylepšovat levnou výrobu a uskladnění elektřiny bez škodlivých emisí a nebezpečného odpadu (jako to dělám já ve svých 80 letech).

Milan Vaněček
30. leden 2025, 16:16

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Jardo, už zase prověřují moji odpověď Vám. EU se té cenzury a brždění technického pokroku nezbaví..
.

JVr
30. leden 2025, 14:31

Je to pouze a pouze vec priorit/cílů základní priority jsou:

- ekonomický růst

- ochrana klimatu

- wellbeing osob ve státě

- obrana

Evropa momentálně upozadila obranu a ekonomický růst, důsledky už se začínají projevovat a jeví se to tak, že bychom měli tyto priority přehodnotit, protože v konkurenci USA, Číny, Indie, Ruska opravdu začínáme v ekonomice, ale i obraně ztrácet.

Především se EU nejeví jako jeden velký stát, ale 28 různých malých a ke všemu hádajících se států. Ideálně postoupit směrem k federaci... protože současné nastavení EU není udržitelné buď se z toho stane federace, nebo se to rozpadne.

Green Deal je dobrá myšlenka, ale měly by se chytré hlavy zamyslet nad tím, zda to není uspěchané, zda je to dobře nastavené, tedy zda podporované technologie skutečně vedou k pozitivnímu výsledku či nikoliv. Nejlépe porovnat náklady/užitek jednotlivých investic. I já méně zasvědcený vidím, že nám to neštimuje.

Vítězslav Novák
30. leden 2025, 16:33

"Začínáme ztrácet"???

I vy optimisto!

Vítězslav Novák
30. leden 2025, 16:34

Tak už i EURoTusk? To začíná být vážné!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se