Turecký Úřad pro jadernou bezpečnost (NDK) vydal povolení jaderné elektrárně Akkuyu ke spuštění prvního reaktorového bloku. Povolení umožňuje přechod do dalších fází uvádění do provozu: spouštění bloku, konfigurace systémů a předprovozní zkoušky bloku. Společně představují závěrečnou etapou výstavby jaderné elektrárny a tvoří základ pro budoucí bezpečný provoz.
Anastasia Zoteeva, generální ředitelka společnosti Akkuyu Nuclear JSC uvedla: "Licencování je extrémně důležitá fáze, která prostupuje všemi etapami životního cyklu jaderné elektrárny: výběrem místa, projektem, výstavbou, provozem a odstavením. V případě JE Akkuyu, první jaderné elektrárny v Turecku, procházíme všemi fázemi licencování poprvé. Zároveň se národní regulátor opírá o zkušenosti s vydáváním licencí a dalších povolení v Rusku, kde již úspěšně fungují čtyři podobné reaktory VVER-1200."
Minulý týden byly všechny vnitřní vestavby reaktoru prvního bloku instalovány do příslušné polohy pro kontrolu shody s projektem. Reaktor, včetně víka a pohonů regulačních tyčí, je vysoký 19,3 metru, má průměr 4,8 metru a váží 600 tun. Dalším krokem v procesu licencování bude získání povolení k provozu bloku, které umožní začít do reaktoru zavážet jaderné palivo.
Význam JE Akkuyu a další program výstavby
Elektrárna Akkuyu, která se nachází v jižní provincii Mersin, je první jaderná elektrárna v Turecku. Ruský Rosatom zde staví čtyři reaktory VVER-1200 podle obchodního modelu BOO (build-own-operate). Podle podmínek mezivládní dohody mezi Ruskem a Tureckem musí dojít ke spuštění prvního reaktorového bloku do sedmi let od obdržení všech povolení pro jeho výstavbu.
Licence na výstavbu prvního bloku byla vydána v roce 2018 a stavební práce byly zahájeny téhož roku. Jaderné palivo bylo na místo dodáno v dubnu tohoto roku, přičemž generální ředitel Rosatomu Alexej Lichachev uvedl, že cílem je provést fyzické spuštění v roce 2024. Elektrárna o výkonu 4800 MWe by měla pokrýt asi 10 % turecké spotřeby elektrické energie, přičemž se očekává, že všechny čtyři bloky budou v provozu nejpozději do konce roku 2028.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.