12. listopad 2024
Tlak na klima roste: Klíčový summit OSN před listopadovou COP30

V září 2025 se v New Yorku v sídle OSN sešlo přes sto světových lídrů, aby představili nové závazky pro snížení emisí skleníkových plynů. Summit svolal generální tajemník OSN António Guterres pár týdnů před klíčovou listopadovou konferencí COP30 v Brazílii. Cílem summitu bylo připomenout naléhavost klimatické krize a přimět státy, aby ještě před COP30 v Brazílii posílily své závazky ke snižování emisí. Guterres jej označil za budíček pro lídry, aby přijeli na listopadovou konferenci s vyššími ambicemi.
Podle vědců globální teplota stoupla už o 1,3 až 1,4 °C nad předindustriální úroveň, čímž se nebezpečně přibližuje kritické hranici 1,5 °C stanovené Pařížskou dohodou. Každá další desetina stupně oteplení zvyšuje riziko extrémních jevů jako záplavy, vlny veder či lesní požáry. Klimatolog Johan Rockström varoval, že jsme na hraně nevratných změn. Klimatoložka Katharine Hayhoeová zdůraznila dopady klimatické změny, které už dnes pociťují miliony lidí.
Rozdílný přístup regionů
Summit potvrdil rozdíly mezi regiony. Evropská unie představila ambiciózní rámcový plán na snížení emisí o 66 až 72 % v příštích letech, jehož konkrétní podoba se očekává na COP30. Čína, největší světový producent emisí, poprvé oznámila absolutní cíl snížit emise o 7 až 10 % do roku 2035. Prezident Si Ťin-pching slíbil masivní investice do solární a větrné energetiky a rozvoj elektromobility. Tyto plány analytici oceňují jako důležitý signál podpory čistou energetiku, zároveň však upozorňují, že to nestačí na udržení globálního oteplení pod bezpečnou hranicí.
Naopak Spojené státy pod vedením prezidenta Donalda Trumpa pokračují v popírání klimatické změny. Trump označil klimatickou krizi za „největší podvod“ a USA se dál distancují od klimatických závazků.
Ohrožené státy volají po akci
Nejsilnější projevy patřily státům nejvíce ohroženým změnou klimatu. Prezidentka Marshallových ostrovů Hilda Heine zdůraznila kritický nedostatek financování pro adaptační opatření i kompenzace škod, které již ohrožují její zemi.
Pákistánský premiér Šahbáz Šaríf připomněl ničivé povodně v roce 2022, které způsobily škody přes 30 miliard dolarů a tisíce mrtvých. Jeho země přitom produkuje méně než jedno procento globálních emisí.
Klimatickou krizi nelze přehlížet
Závěrem summit potvrdil, že svět čelí klimatické krizi, kterou nelze přehlížet. Lídři států a institucí na summitu vyřkli sliby. Některé ambiciózní, jiné opatrné. Před listopadovou COP30 bude důležité, zda se největší ekonomiky dokážou dohodnout na závazcích skutečně dostačujících k udržení oteplení pod 1,5 °C.
Klimatický summit 2025 tedy vytvořil důležitý prostor pro včasné upozornění na nezbytnost urychlených opatření v energetice i ekonomice. Nadcházející měsíce budou klíčové pro vyjednávání před listopadovou konferencí COP30 v Brazílii. Ta ukáže, zda jsou státy připraveny své ambice skutečně naplnit.
Mohlo by vás zajímat
17. říjen 2025
21. říjen 2025
6. listopad 2025
11. listopad 2025
10. listopad 2025
17. listopad 2025
20. listopad 2025
Komentáře (21)
Chce to přijet s ambiciózním plánem, ze kterého budou ostatní lídři paf. Třeba navrhnout už s tím nesmyslem přestat, protože už bylo napácháno škody dost.
Tlak na klima růst může, ale dekarbonizace to nevyřeší. Je to jen další nesmysl z hlav papalášů!
Už to došlo tak daloko, že to bude stále obtížnější až nemožné, jak tvrdíte, ale bylo by ještě větší chybou se s tím smířit a jenom pozorovat zhoršování tohoto stavu. Takový přístup není přirozeně vlastní vetšině lidstva.
Právě dnes řekl Babiš že odmítá ETS2 - přitom hrozně chce být v EU , to jako že by 26 států to kvůli ČR to zruší a EU zaplatí miliardy těm co už ty povolenky koupily - to se určitě nestane, dále pak řekl že sníží poplatky za distribuci a OZE jenže to nejde , protože podpora OZE je právně závazná a bez peněz se nedá modernizovat síť. :) Babiš chce být v EU a mimo jné za 2 roky má mít 1,2 mil odběrných míst chytré elektroměry to také něco stojí :).
Prijde mi, ze Vy jste naopak pro ETS2 vsemi deseti. Co kdybyste ty povolenky platil za mne??? Cele ETS2 jsou jen placene odpustky s "trznim" podtextem. V kostele se za odpustky platilo. Za hostie se platilo "dobrovolne". Kdysi tedy rýžovala církev, ted rýžují jiní. Ve jmenu otce, syna i ducha svateho .... amen.
Ano já ETS2 podporuji , protože je to efektivní způsob jak se lidé zbaví závislosti na fosilních palivech. Nikdo za Vás platit povolenku nebude a Vás to donutí koupit si topící klimatizaci do 1 nebo 2 hlavních místností ( která ostatně topí za 1/2 dnešní ceny uhlí) a nebo tepelné čerpadlo a zbavit se fosilních paliv úplně. Časem třeba za 7 let si také koupíte EV , protože když bude benzín stát 65kč /l budete mít motivaci ke změně , když dnes stojí 32 nebo kolik žádnou motivaci nemáte a díky tomu že Vy chcete používat fosilní paliva jsme závislí na dodavatelích , kteří nás vydírají a dělají to všichni jen ne tak viditelně jako Donald Trump. Dovoz fosilních paliv nás ve skutečnosti stojí mnohem více než je ta jejich nominální cena a to nemluvím o politické ceně. Je samozřejmě třeba se jich zbavovat postupně jak umožňují technologie a na za horentních nákladů podle zelené ideologie nicméně v současné době jsou fosilní paliva nadužívány je třeba s tím něco udělat a i vy musíte z prominutím hnout zadkem.
Ja uz zadkem pohnul - vsechno vami uvedene uz mam (vyjma EV). Presto mohu zodpovedne rict, ze ETS2 me pekne s...ou. Doprava veskereho zbozi ale jede na naftu, takze podrazi naprosto vsechno, nejen vytapeni a osobni doprava.
No o něco to zdraží dopravu zboží , ale kolik je cena paliva v ceně dopravy zboží 20% ? a kolik je doprava zboží v ceně zboží průměr maloobchod je 3% , takže pokud zdraží díky ETS2 paliva o 15% více to nebude no tak to je 15 x 0,2x0,03 = 0,09% zdražení - když vezmu jen cenu dopravy. To vás skutečně zabije.... Když si to vezmete celospolečensky pak je to pozitivní , protože se rozjede elektromobilita a tepelná čerpadla zlepší se životní prostředí v součtu to přinese dramaticky více než jsou ty zvýšené náklady.
Mám pasivní dům, tč, FVE a brzy EV, ale mám hodně výhrad ke způsobu určování ceny a ztráty kontroly nad ETS 1 a 2 .
Souhlasil bych, kdyby si ceny ETS určovala EU sama a byly by predikovatelné. Například na roky 27-28 cena 40E. To by všem firmám pomohlo.
Do vašeho výpočtu zdražení si prosím započítejte spotřebu energie ve firmách a to nejen na výrobu produktu. Cena finální dopravy může být jen velmi malá část z výsledné spotřebované energie za kterou bude zákazník platit.
A jak byste to dělal jinak - no řekněte. Tady je teorie že povolenky mohou pomoci snižovat emise uhlíku tam kde je to nejlevnější a to tím , že se s nimi obchoduje. Kdyby byl zakázán obchod nimi a snižovalo se jejich množství vedlo by to k tomu ,že by krachovaly podniky , které by si je nemohly koupit a neměli by jich dost, protože EU každý rok snižuje jejich množství Přitom EU , která je emituje jejich množstvím nastavuje rychlost poklesu CO2. Alternativou k ETS2 je třeba zakázat prodej nových kotlů na fosilní paliva a auta se spalovacím motorem , jenže to má své nevýhody kotle mohou pálit třeba umělá paliva - vodík , metanol atd. Stejně tak auta se spalovacím motorem vyrobená po roce 2035 budou moci jezdit na umělá paliva. Povolenky jsou technologicky neutrální zákazy ne ty ničí možnou cestu vývoje. Jinak spojení TČ + FVE a úsporný nebo dokonce pasivní dům je ideální. Většina lidí topí plynem a nemůže si to vynachválit povolenku neplatí a neplatí ani náklady na podporu OZE - proč také když pálí přímo fosilní paliva ne a mají pocit ,že je to takto dobře snažit se platit má někdo jiný no tak teď spadne klec. to bude zase brekotu.
Vždyť jsem vám to napsal. Vadími ztráta kontroly nad cenou. Místo burzy by cenu určovala EU na roky dopredu. Nákup by probíhal přes státy. Mechanizmus by zůstal zachován. EU předpokládala cenový strop 45E a už je přes 80E
ETS2 je efektivní způsob jak odklonit penize od jednech k druhým. Pritom se polovina postrácí cestou.
AB toho již napovídal a nasliboval mnoho, nejen teď před volbami.
Lidé mají bohužel krátkou paměť a rádi se nechávají opakovaně obelhávat, že se o ně dobře postará.
Jsem opravdu moc zvědavý, jaká bude realita.
Výmluvy na předchozí vládu má jistě připravené:-)
Dekarbonizace je ohromná příležitost pro země, které nemají přírodní zdroje. Je to ekonomická příležitost se díky technologiím dostat tam kde jsou země , které je mají - pro ně je to špatné , protože jejich výhoda se sníží k nule a pokud jsou vývozci jako střední východ , tak je to dokonce katastrofa. Dám příklad Čína naše spotřeba ropy je o 62% na obyvatele vyšší než jejich. Přitom jim už spotřeba ropy neroste přes 6% růst HDP a elektromobily tam stojí cca 1/2 ceny podobných aut se u nás se spalovacím motorem. Přitom tu zvýšenou spotřebu oni kryjí z FVE a VTE. To samozřejmě Číně významně pomáhá a trendy do budoucna jsou velmi příznivé s levnými EV prostě nemá vlastní ropa velkou ekonomickou výhodu. Do 5 let se očekává že budou mít elektrické kamiony v Číně 60 až 80% podíl na nových prodejích. Takže ve 30 tých letech se Čína zařadí mezi supervelmoci , protože jejich závislost na dovozech se sníží pod kritickou mez. Tou samou cestou může jít EU ,ale zatím je to neefektivní.
Asi to myslíte ironicky. Německo likviduje domácí zdroje energie (uhlí, jádro) a celou zaběhlou energetiku s tím, že vše překope na OZE. Výsledkem je ostrov drahých energií, kde ani ty skvělé elektromobily nemají levný provoz.
Čína rozšiřuje využití domácích zdrojů (uhlí, jádro, OZE) a buduje energetickou infrastrukturu i do oblastí, kde neexistovala. Výsledkem jsou násobně nižší ceny energií než u nás a i takové elektromobily tam mají ekonomický smysl.
Provozovat EV v Německu, pokud máte svoji nabíječku, je asi 3x levnější než tam jezdit na benzín. Pokud nabíjíte na AC sloupcích tak 2x a pokud na HPC, tak stejně drahé. Když má člověk soláry a že v Německu je podpora hojná, tak většinu roku člověk jezdí zdarma (soláry se umoří do pár let anebo umoření lze počítat jen do spotřeby domu).
Pokud chcete říct, že dotace do elektromobility (nebo fotovoltaiky) mohou vést k levnějšímu provozu než používání daněmi zatíženého spalovacího motoru, tak to máte pravdu. Otázkou je, jestli je něco takového trvale udržitelné.
Vlastní fotovoltaiku na nabíjení elektromobilu můžete použít, ale přes zimu je elektřiny stěží pro provoz baráku a jako na potvoru přes zimu má elektromobil cca dvojnásobnou spotřebu (25 kWh/100km) než v létě kvůli potřebě topení osádky i ohřevu baterií.
Jak nahradíte daň z benzínu a nafty, když budou je EV ?
Nebojte. Ona uz se nejaka dan zase vymysli. Jen az se ta elektromobilita trochu rozhejba.
Všichni tušíme, že brzy v západní EU se začnou zavádět spotřební daně z auta. Výpadky z daní za PHM začnou být vysoké.
Plusy EV:
+ dynamická jízda (uvětšiny)
+ lokální emise zvukové i různé NOXy - interiér i exteriér.
+ CO2 ?
+ možná servis, nemusíte jezdit každých cca 20kkm na výměnu oleje, ale jinak jsou zatím servisní úkony dražší, uvidíme, jak se budou chovat EV po 12+letech. Zatím jich jezdí málo.
Zbytek je dost diskutabilní a to jsem zastáncem EV.







Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.