Domů
Komoditní trhy
Ceny lithia prudce klesají, nabídka na trhu by měla být dostatečná
Těžba lithia z horninového prostředí tradiční metodou. Zdroj: EnergyX
Zdroj: EnergyX

Ceny lithia prudce klesají, nabídka na trhu by měla být dostatečná

Ceny lithia na globálních trzích klesají. Analytici poukazují na přebytek nabídky a nedostatečný rozvoj elektromobility ve Spojených státech. Pokles cen ohrožuje vybrané těžební společnosti v Austrálii a Číně. Podle australské vlády jsou ale ceny stále nad výrobními náklady hlavních producentů.

Ceny lithia se za poslední rok propadly o 85 %. S výjimkou krátkého období mezi dubnem a červnem 2023 přitom trvale klesají již od listopadu 2022. Právě v tomto období byla cena na rekordní úrovni 37 000 USD za tunu. Na konci prosince 2023 se cena pohybovala okolo 13 600 USD za tunu. Vybrané instituce přitom očekávají, že cena na současných úrovních nejspíše zůstane.

"Neočekává se, že by se ceny před rokem 2025 vrátily na předchozí vysoké úrovně, jako tomu bylo v roce 2022 a na začátku roku 2023, a to kvůli předpokládanému přebytku nabídky," uvedlo australské ministerstvo průmyslu, vědy a zdrojů.

Průměrná cena lithiového karbonátu od roku 2010 do roku 2022. Zdroj: Statista

Analýzy predikující takový tržní trend se odkazují zejména na rostoucí zásoby kovu a vysokou nabídku na globálním trhu. Upozorňují také na očekávaný útlum poptávky po surovině ze strany Číny a rozvoj trhu s elektromobily ve Spojených státech. Ten je prozatím daleko za původním očekáváním. V roce 2023 se v USA prodalo přibližně 970 000 elektromobilů, což je jen 5,7% podíl na celkovém prodeji vozidel v zemi.

"Vzhledem k tomu, že nabídka lithia v příštím roce více poroste, budeme pravděpodobně svědky dalšího poklesu cen," uvedl na konci listopadu 2023 Allan Ray Restauro analytik společnosti BloombergNEF. "Co se týče poptávky, některé regionální rozdíly v prodeji elektromobilů táhnou sentiment v celém odvětví dolů."

Vliv na pokles ceny suroviny může mít i celá řada dalších faktorů. Jedním z nich  je například pokračující vývoj bateriových technologií, jejichž výroba vyžaduje jiné materiály. Vývojem těchto baterií se zabývá i jeden z největších globálních výrobců - čínská společnost CATL.

Vybraní producenti pozastavují provoz, většina ale pokračuje

Klesající ceny se již začaly promítat i do stavu některých těženích firem. Společnost Core Lithium, která je jediným producentem lithia v Severním teritorium Austrálie, zastavila těžbu a varovala před velkým odpisem hodnoty svých aktiv. Již dříve v tomto roce omezili výrobu taktéž někteří producenti v Číně.

Dle vyjádření australských úřadů nicméně většina producentů zůstane při těchto cenách zisková a bude ve výrobě pokračovat. Pět největších lithiových producentů, kteří představují 99 % australské produkce spodumenu, vykázalo v rozpočtovém roce 2022-23 průměrné výrobní náklady na tunu lithia 670 až 1 225 australských dolarů, uvedla vláda.

Důl a výrobní závod společnosti Core Lithium. Zdroj: Core Lithium

Výkonný ředitel společnosti Core Gareth Manderson v kontrastu s tím prohlásil, že ostatní těžaři budou nevyhnutelně čelit těžkým rozhodnutím o pozastavení provozu. "Při těchto cenách se podle toho, co vím, dostávají pod tlak i ostatní," řekl. Na základě analýz zpracovaných společností jsou některé doly v zemi taktéž ztrátové anebo pod tlakem.

Při stanovení ziskovosti nebo ztrátovosti přitom záleží na surovině a metodách, jakými se lithium získává. Společnost se zabývá primárně výrobou a prodejem spodumenového koncentrátu, který slouží jako vstupní surovina pro výrobu litinového karbonátu a hydroxidu. Prodej přitom společnost zahájila teprve v roce 2023 a nejedná se tak o společnost trvale zavedenou na trhu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Roman Kosařík
11. leden 2024, 14:19

Brutální pokles cen je vidět i u hotového produktu: například prismatické 280Ah články dneska i s daní pořídíte za méně, než 100$, hotovou 14.4 kWh "pixlu" s balancérem a RS485/CAN komunikací a všemi papíry za 2000$.

Petr Hariprasad Hajič
11. leden 2024, 14:29

Viděl jsem nabídku 10kWh Na-ion baterie za asi 300$ (při odběru víc jak 1000 ks)

Petr prochaska
11. leden 2024, 14:57

Nějaký odkaz nebo jméno firmy, kdo to prodává? 30$ za kWh mi nepřijde reálné.

Jiří Švarc
11. leden 2024, 16:50

Není, Na-Ion jsou aktuálně za 80-90 USD za kWh s cílem dostat se pod 50 USD.

Ale LFP už jsou průměrně pod 100 dolary s tím, že nejnižší nabídky jdou k 60 dolarům a to už je minimální výdaj ($3000/50kWh v autě) na to, aby chtěl někdo v autě mnohem těžší a kapacitně menší sodíkovou baterii.

Petr prochaska
11. leden 2024, 14:54

Ta pixla ale nebude úplně úhledná, v normálním krámě je úhledná pixla dražší. Nicméně je otázkou, kdy ceny klesnou na úroveň, kterou udáváte i u normálních výrobců. Ta Vaše cena vychází při 6000 cyklů na 20 EUR/MWh na jeden cyklus. Prostě v budoucnu bude možné vykoupit od lidí přebytky z jejich FVE skoro zadarmo. Ve dne se dají hned spotřebovat, na noc je bude možné uložit do baterky za 20 EUR/MWh. A FVE si lidi budou muset pořídit tak jako tak, protože jinak nedostanou stavební povolení, navíc bude vysoká cena distribuce.

Roman Kosařík
11. leden 2024, 17:55

Ano, pixla "zavedeného" výrobce bude zatím v krámech u nás dražší, protože se doprodávají celé kontejnery pixel z naplněných skladů ještě za staré ceny. On ale už není problém si stejnou baterku koupit z EU skladu za nové ceny. Však se podívejte, jak díky tomu dopadlo GWL.

A ještě tu nezazněla jedna věc: viděl někdo z vás trend počtu FVE připojených k DS? Ten sešup na konci 2023 je brutální (viz strana 12). Pokud to takhle půjde dál, lze očekávat vlnu "konsolidací":

https://www.egd.cz/sites/default/files/2023-11/ws-pro-obchodniky-2023.pdf

Petr Hariprasad Hajič
11. leden 2024, 14:26

Nevím, proč mi autor článu vnucuje hned na začátku nepravdivou informaci. Prodeje BEV rostou, takže nechápu, proč by to mělo být notabene v důsledku nedostatečného rozvoje eletromobility. Nemůže to být například tím, že se rozjíždí výroba Na-ion baterií (asi už pět firem ohlásilo výrobu) a tím pádem prodejci pochopili, že za pár let mohou být zbytní a přestali šponovat ceny nahoru?

Jiří Švarc
11. leden 2024, 14:48

Jsou tam šílený kydy. Prý "útlum poptávky ze strany Číny". V rekordním roce, kdy se prodalo přes 30 milionů aut byly rekordní podíly, např. 42 % v listopadu (37 % za celý rok). Takový ohromný nárůst nečekal žádný z analytiků a teď najednou že všichni čekali víc. Kolik víc, jako že z 27 % to skočí na 80 % za jediný rok, nebo co jako čekali?

Autor článku opravdu nemá ponětí o čem píše, vezme výsledek a na něj se snaží nalepit první důvod, který ho napadne bez jakéhokoli ověřování.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se