Německá vláda přišla s balíčkem na oživení ekonomiky. Sníží cenu elektřiny a navýší prémie na nákup elektromobilů
Německá vláda se včera po 21hodinovém jednání dohodla na stimulačním balíčku, v rámci něhož podpoří ekonomiku v následujících 2 letech 130 miliardami eur. Mimo jiné sníží cenu elektřiny skrze poplatek na podporu OZE , sníží daň z přidané hodnoty a zavede vodíkovou strategii.
„Německo se musí pokud možno rychle a v plné síle dostat z krize. To zajistíme pomocí nejkomplexnějšího ekonomického stimulačního balíčku pro občany a hospodářství v historii Německa,“ uvedl německý ministr hospodářství a energetiky, Peter Altmaier.
Poněkud překvapivě přichází ve svém stimulačním balíčku německá vláda se snížením sazby DPH ze současných 19 % na 16 %, v případě snížené sazby ze 7 % na 5 %. Toto snížení bude v platnosti po dobu druhé poloviny letošního roku a má spotřebitelům ušetřit asi 20 miliard eur.
Snížení cen elektřiny
Dalším z opatření je snížení koncových cen elektřiny skrze snížení poplatku na podporu obnovitelných zdrojů energie (tzv. OZE přirážka – EEG Umlage), který je jednou z položek koncové ceny elektřiny v Německu. V příštím roce bude omezen na 6,5 centu za kWh a v roce 2022 potom na 6,0 centu/kWh. Opatření přijdou německou vládu na 11 miliard eur.
Německá vláda tím reaguje na očekávané zvýšení tohoto poplatku v příštím roce, které nastane vlivem poklesu tržní ceny elektřiny způsobené koronavirovou krizí. Poplatkem na podporu OZE je pokrýván rozdíl mezi tržní cenou a referenční cenou podpory jednotlivých OZE, s klesající tržní cenou elektřiny tak poplatek na OZE vzroste.
Dle výpočtů Ústavu energetické ekonomiky Kolínské univerzity, vypracované na žádost společnosti E.ON, poplatek na podporu OZE v roce 2021 vzroste z letošních 6,76 centu za kWh na 8,44 centu/kWh, v roce 2022 by potom měl poklesnout na 6,99 centu/kWh.
Navýšení prémie na koupi elektromobilů a hybridů
Dlouho diskutovaná prémie na koupi vozidel se spalovacími motory zavedena nebude. Bavorský premiér Markus Söder uvedl, že toto odvětví by mělo podpořit snížení DPH. Naopak pobídky ke koupi automobilů s alternativními pohony vzrostou. Skrze tzv. inovační bonus vláda navýší svůj stávající příspěvek na nákup elektrických nebo hybridních automobilů po omezenou dobu do konce roku 2021.
Nově tak pro elektromobily s pořizovací cenou do 40 tis. eur bude stávající příspěvek státu navýšen ze 3 000 eur na 6 000 eur. Dotace 3 000 eur od výrobce zůstává nezměněna, celkový příspěvek tak bude činit 9 000 eur. Pro automobily s cenou mezi 40 a 65 tis. eur bude celkový příspěvek navýšen z 5 000 na 7 500 eur.
Nakup plug-in hybridů bude podpořen částkou 6 750 eur, namísto 4 000 eur, při pořizovací ceně do 40 tis. eur a 5 625 eur namísto 3 750 eur v případě pořizovací ceny mezi 40 a 65 tis. eur.
Podle vlády bude toto opatření stát 2,3 miliardy eur a dalších 2,5 miliardy eur má být vynaloženo na podporu výstavby nabíjecí infrastruktury a rozvoje výroby baterií. Dále by měla být podpořena obnova vozových parků společností.
Podpora perspektivních technologií v čele s vodíkem
„Nejenže jsme přišli s klasickým balíčkem, ale zaměřili jsme se také na budoucí otázky,“ uvedla po jednáních kancléřka Angela Merkelová.
Podle ministryně pro výzkum, Anjy Karliczekové, téměř polovina ze 130 miliard eur půjde do perspektivních oblastí budoucnosti, jako je rozvoj vodíkových technologií, kvantových technologií nebo umělé inteligence. Karliczekková uvedla, že ještě nikdy nebyl představen podobně silný balíček zaměřený na budoucí technologie.
Německá koalice se v rámci balíčku dohodla na národní vodíkové strategii, o níž se diskutovalo několik měsíců. Zůstává původně plánovaný cíl vybudovat 5 GW výrobních kapacit pro vodík do roku 2030. Do roku 2035 a 2040 by mělo přibýt dalších 5 GW, uvádí se v rozhodnutí.
Skrze investiční dotace nebo rozdílové smlouvy by mělo být podporováno používání vodíku v průmyslových procesech. Snahou vlády je také osvobození elektřiny potřebné pro výrobu zeleného vodíku od poplatku na podporu OZE. Náklady na vodíkovou strategii odhaduje vláda na 7 miliard eru.
Úvodní fotografie: Německý úřad spolkového kancléře, autor: Ansgar Koreng, Wikimedia Commons
Mohlo by vás zajímat:
A o chlebu zadarmo němečtí soudruzi neuvažovali?
Po vzoru kobliháře těsně před volbami? To by tam asi nemělo moc velký úspěch, tam není tak moc lidí které opijete koblihou.
Já bych naopak řekl, že je jich tam více než u nás.
ČEZká vláda také přišla s balíčkem, říkáme mu "jaderný tunel". Pod záminkou podpory perspektivních a rychle se vyvíjejících technologií skutečné čisté a bezemisní výroby elektřiny zavázala své občany ještě více dotovat výrobu energie způsobem který je nebezpečný, neekologický a ani po více jak po 60 letech podpory a přehlížení škod se tržně neosvědčil a neprosadil na trhu. A v současném stavu je to evidentní slepá cesta energetického vývoje.
Zataženo, poprchává, na stromech se lístky sotva pohnou, na FV panelech žlutej sliz z pylu a vody.
Svítit musíme už od rána. A po léta dotované OZE se jaksi zavzdušnily. Odkud asi tak máme EE? A jak se s tím vypořádává trh?
To jste na energetika navalil moc odborných věcí najednou, on je energetik přes svíčky a jako vedlejšák je zřejmě ideologem nějaké zelenofašistické organizace.
Kdo nevydrzi bez prace, tomu pusti plynovku Pocerady a jinak se pri tom zahradnim destiku pekne spi... Jinak za chvili prijedou zahranicni delnici,ktreri si postavi novou, i s plynem v batohu...
Nevěděl jsem, že se plyn dá vozit v batohu. To je mi novinka. Nechcete mne prosím poučit ať prozřím?
Předem děkuji.
St" plyn v baťohu se vozí tak, že tam strčíte bombu PB....
Tak se podívejme na toto, co nám z Bruselu vane...
https://www.info.cz/nazory/vondra-tohle-neni-plan-obnovy-tohle-je-revoluce-45309.html
Kolik miliard spolklo Recko?? Jinak ty cykloztesky a jine nesmyslne projekty se nam kapanek prodrazi a kolik lidi se od toho umaze.Soudruzi meli akci ,,Z,, nebo uz jste zapomeli ,asi je jina doba...
Řecko toho spolklo mnoho, ale mnohem víc bylo okradeno Německem o zbytek prosperujících subjektů. Tím bylo vmanipulováno do situace, kdy se z toho, jako člen EU, nikdy nevyhrabe a to ani náhodou.
Soudruzi měli akci "Z", ale to bylo něco dramaticky jiného, než dotační agónie EU.
Akce "Z" znamenala si "vyhrnout rukávy" a jít z dodaného materiálu udělat hezky růčo-fůčo, ve svém volném čase, to, co se žádalo. Řekl bych, že mnohem účelnějšího a v mnohem méně zneužiteljněším, a v nekonečně levnějším způsobu, než jsou evropské dotace.
Já ty Němce opravdu nechápu. A to jsem je měl vždy za chytré lidi. Nejprve jsou proti jádru. A nyní, když jejich vlajková loď průmyslu má problémy, tak místo toho, aby podpořili automotive, tak budou podporovat elektroauta, která i přes tu dotaci jsou stále nevýhodná. Kdyby raději ty peníze dali na podporu nákupu normálních aut, tak všem v Evropě pomůžou. Fakt nevím, čím Ti Němci přemýšlejí.
A spalovanim ropy nam v Evrope pomuzou jak?
Jestli se nepletu, maji v planu mit casem velke prebytky elektriny, takze podporuji jeji budouci rizenou spotrebu.
Tím, že Němci začnou kupovat auta. Díky tomu se znovu rozhýbe evropská ekonomika. Je to smutné, ale kromě aut už skoro nic neumíme vyrobit. Skoro všechno dovážíme z Číny.
Takže je lepší podporovat svoje podniky než cizí. A v současné době, kdy se automotive sotva drží nad vodou nikdo nebude masivně investovat do elektroaut o které i přes ty dotace nebude zas tak obrovský zájem.
Němci budou mít v nejbližších letech v souvislosti s odstavování jádra i uhlí zápornou roční bilanci elektřiny. V některých obdobích, zvláště v létě budou přebytky, častěji, zvláště v zimě bude nedostatek.
Akumulátory v autech mohou bilanci vyrovnávat jen cca v průběhu dne. Nepomohou při několikadenním nedostatku EE. To v té době nebudete jezdit autem, když nebude z čeho nabít?
O tom jakou budou mít Němci bilanci elektřiny, v roce 2022, 2030, 2035, 2050, ... si rozhodnou jen Němci sami. Určitě o tom nerozhodne ani Bob, ani Emil, ani kolega Wagner.
Finančních i technických i prostorových i klimatických i mocenských možností (v rámci EU) na to mají Němci dost.
A kdo ví něco o obnovitelných zdrojích energie a o jejich intermittenci ale současně i předvídatelnosti tak musí uznat působnost základní zákonitosti chování jakékoliv úspěšné lidské civilizace: je třeba vytvářet přebytky, použitelné v čase nedostatku. Proto musí být zákonitě každá soustava založená na intermittentních a obecně i jakýchkoliv poruchových (a to jsou všechny druhy tepelných elektráren) založená na redundanci, tj na nadbytku zdrojů.
A Němci mají dostatek prostředků a technických a prostorových možností, jak vybudovat nadbytek VtE a FVE. Ten pak, vzhledem k "palivu zdarma" a spolehlivosti provozu bude i dominovat nízkou cenou nad jakoukoliv konkurencí...
Současně Němci dosáhnou splnění svých politických cílů, tedy nejprve odstranění jaderných elektráren a, teprve v druhé řadě, i výrazného snížení všch emisí, včetně skleníkových plynů.
To je realita, pro Němce i jejich okolí....
Ani Němci nemají "kouzelnou hůlku", aby postavili tolik elektráren, včetně těch záložních plynových. A to jim do toho ještě neplánovaně přišel Covid.
"je třeba vytvářet přebytky, použitelné v čase nedostatku."
Jenže to právě neumí zatím ani Němci (použitelné v době nedostatku). A pokud by to i uměli a stačili postavit ve velkém, bude to velmi drahé.
Například výroba syntetického CH4 (který jde na rozdíl od modrého vodíku levně a jednoduše skladovat) přijde v cenách roku 2019 na 479 €/MWh. Těžený ZP průměrně 18 €/MWh.
To samé se v roce 2050 předpokládá:
Syntetický CH4 - 96 €/MWh především díky zlevnění technologie a většímu ročnímu využití.
Odhad ceny těženého ZP - 32 €/MWh. 41 €/MWh, když zvýšení ceny je způsobeno započítáním uhlíkové daně na ZP ve výši 50 €/t CO2.
Aby se v roce 2050 cena syntetického CH4 rovnala ceně CH4 těženého, musela by se na těžený uvalit nesmyslně vysoká uhlíková daň ve výši 143 €/t CO2.
Pramen: článek z časopisu Proenergy z 3/2019. Autoři Macenauer, Hrubý, absolventi Masarykovy university Brno, EGÚ Brno.
Bobe, já který jsem za svého života zažil pětisetnásobné (ano, 500x) zlevnění komerčních slunečních článků nejsem tak skeptický jako ti co v oboru nedělají a asi jsou ještě mladí.
Dále si myslím, že fotovoltaika a větrná energetika a voda se výborně doplňují právě v různých fázích roku, aby celková spotřeba (třeba Německa, za pomoci vody v Rakousku, Švýcarsku a Norsku) pokryla domácí spotřebu, protože Němci, na rozdíl od naší dominantní lobby to chtějí.
Krátkodobou akumulaci a odstarnění většiny emisí v dopravě udělá elektromobilita, už ji nic nezastaví.
Hospodářská politika Německa je založená na hi-tec průmyslu a exportu, proto Energiewende.
Pokud budete chtít akumulovat přes CH4 EE:
Účinnost elektrolýzy 80%, Přeměna na CH4 80%, výroba EE z plynu 35%.
Celkem 22%.
Akumulovaná EE musí být více, než 5 krát dražší, než jsou náklady na výrobu vstupní OZE elektřiny. Více, protože je tam potřeba započítat ještě cenu potřebné technologie, skladování, práce, atd.
S tím nic neudělají ani Němci a už vůbec ne p. Vaněček.
To jsou zákony fyziky a chemie.
Účinnost fotosyntézy, která uživí celý svět (sluníčkem, za použití vody a CO2) je většinou pod 1%. To je zákon života, Bobe.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se