Domů
Německo
Německo je již rok bez jaderných elektráren
Jaderná elektrárna

Německo je již rok bez jaderných elektráren

Německo
46 komentářů
14. duben 2024, 08:21
ČTK

Před rokem, 15. dubna 2023, skončil v Německu provoz tří posledních jaderných reaktorů. V jaderných elektrárnách Německo v té době vyrábělo již jen zhruba pět procent elektřiny. Odstaveny byly reaktory v elektrárnách Emsland v Dolním Sasku, Neckarwestheim 2 v Bádensku-Württembersku a Isar 2 v Bavorsku. Původně se počítalo s jejich odstavením ke konci roku 2022, kvůli energetické krizi ale poslanci na návrh vlády jejich chod prodloužili.

O ukončení výroby elektrické energie z jádra v Německu rozhodla v květnu 2011 vláda konzervativní kancléřky Angely Merkelové. Podnětem k tomu byla havárie jaderné elektrárny v japonské Fukušimě v roce 2011. Do tohoto roku Německo produkovalo z jádra 25 procent elektrické energie. Ještě v roce 2011 bylo odstaveno osm z celkem 17 tehdy fungujících jaderných elektráren v zemi, dalších 19 již v té době bylo definitivně odstaveno.

Energii z jádra přestalo Německo vyrábět po 62 letech. Rozmach atomové energetiky zažilo po ropných krizích v 70. letech. První jaderný reaktor k výrobě elektřiny spustili vědci z Technické univerzity v Mnichově v roce 1957 v Garchingu. První komerční německý jaderný reaktor byl spuštěn v roce 1961 v Kahlu nad Mohanem.

Nedůvěra vůči jaderné energetice mezi německými politiky i veřejností narostla po vážných nehodách jaderných elektráren v americkém Three Mile Island (1979) a v ukrajinském Černobylu (1986). Vlády Helmuta Kohla proto v 80. letech už výstavbu dalších jaderných provozu nenavrhly a poslední německá jaderná elektrárna v Neckarwestheimu byla dokončena v roce 1989.

Nyní Německo sází především na obnovitelné zdroje. Loni takto vyrobilo 55 procent elektřiny, do roku 2030 chce takto získávat nejméně 80 procent elektrické energie. Rekordní podíl na obnovitelné produkci měly větrné elektrárny, především pak ty pevninské.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(46)
Omega
14. duben 2024, 11:51

Německo se postaralo o zdražení energií všude.

Tím, že odstavilo zdroje, které dodávají v době potřeby a vybudovali zdroje, které dodávají v době, kdy je nikdo nepotřebuje.

K tomu zavedli platbu daným zdrojům v době, kdy je nikdo nechce, takže máme záporné ceny komodity.

V běžném tržním hospodářství nikdy nenastane situace, kdy vám někdo platí za to, že odebíráte elektřinu, ale němcema dotovaným hospodářstvím to klidně funguje.

Petr
14. duben 2024, 15:10

Je to přesně naopak. Němci vypnuli jaderné elektrárny na hranici životnosti (rozhodnutí o jejich konci je víc jak 10 let staré, nic se do nich neinvestovalo). Aktuálně i díky nim máme elektřinu za -1 Kč za kWh. Jádro do energetiky budoucnosti nepatří - neumí vyrovnávat síť a operativně měnit výkon. Od toho jsou plynovky a v blízké budoucnosti vodíkovè zdroje.

Zdeves Pavel
14. duben 2024, 16:45

To je pěkná hloupost. Ty poslední byly nejmodernější s perspektivou min 30 let. Jen to zdražilo energii na což doplatí německý a bohužel i náš průmysl. OZE je jen černá díra na peníze pro vyvolené a náklady pro zbytek.

Emil
14. duben 2024, 18:49

Opět píšete naprosté nesmysly, milý Petře, šlo o elektrárny v nejlepších letech, které se konci životnosti se ani neblížily. Tyto elektrárny vyráběly elektřinu za 18 €/MWh, tj. 0,45 Kč za kWh, a to nejen občas ale prakticky neustále.

Že neumí měnit výkon je další lež, reaktory Konvoi umí měnit výkon až v rozsahu 20-100 % nominálního výkonu, viz např. zde: pub. iaea. org/MTCD/Publications/PDF/P1756_web. pdf

Pavel Svoboda
14. duben 2024, 21:21

Tato cena je samozřejmě nesmysl, kdyby takto levně vyráběly jaderné elektrárny, musel by mít ČEZ, každý rok čistý zisk 100-150 miliard. Jde vidět, že jste nikdy v žádné jaderné elektrárně nebyl, jinak by jste něco takového nemohl napsat. Areál jaderné elektrárny je jako mále městečko. Zajeďte si na tam na exkurzi je to velice poučné. Údržba provozu jaderné elektrárny je finančně nákladné. Jen udržet Dukovany v provozu stojí ročně přibližně 3 miliardy, další jednotky miliard stojí mzdy, dodavatelské firmy a další náklady. Stejnou logikou by pak mohli napsat zastánci obnovitelných zdrojů, že elektřina z FVE, VTE a VE je za 0 Kč/kWh, protože voda, vítr a Slunce je zadarmo, ale cena elektřiny z OZE je mnohem vyšší.

Emil
14. duben 2024, 21:50

Tato cena samozřejmě není nesmysl, můžete ji nalézt např. zde: ewi. uni-koeln. de/en/publikationen/ewi-merit-order-tool-2022/

Jde vidět, že jste nikdy v žádné německé jaderné elektrárně nebyl, jinak byste něco takového nemohl napsat. Takže si tam zajeďte sám. Jestli jste si nevšiml, tak Dukovany nejsou v Německu, jde o úplně jiné elektrárny. Stejnou logikou by rozhodně to, "že elektřina z FVE, VTE a VE je za 0 Kč/kWh" zastánci OZE napsat nemohli, protože to je nesmysl.

Bob
15. duben 2024, 11:10

JE umí operativně měnit výkon stejně rychle, jako uhelné.

Nové typy vysokoteplotních reaktorů s rychlými neutrony a akumulační nádobou na horké medium (sodík, soli, nebo tekuté kovy) ještě daleko rychleji.

Petr
16. duben 2024, 21:28

To dokáží nové bloky. Staré nikoliv. Tj. reálně je to téma k diskuzi za 20 let, až nějaký ten bomba skvělý reaktor dostaví.

Emil
16. duben 2024, 21:51

To dokáží i staré bloky, např. ty francouzské to dělají úplně běžně, dokázaly to i ty odstavené německé, což jsem vám již doložil odkazem, který jste úspěšně ignoroval a dál si jedete svou dezinformační propagandu.

Petr
14. duben 2024, 15:15

Posledních 24 hodin mají Němci 85 % energie z OZE. Nizozemci 84, Dánové 94. Maďaři 37, Slovinci 80, Češi 35.

Peter
14. duben 2024, 15:32

Dnes je to nadhera. Vajicka na ranajky uvarilo slnko, obed tiez. Bateria bola nabila o 11, auto o 15. Nasledujuce 3 dni budem jazdit,kurit,varit iba z vlastnej produkcie.

Zdeněk
15. duben 2024, 05:47

Tak doufám, že si tuto nádheru platíte CELOU sám? Nevím, proč mám platit daně, abyste si Vy z dotace pořídil nabíjení auta.

Jirka Líska
15. duben 2024, 09:54

Jak se říká: "Brečíte hezky, ale na špatné hrobě."

Můžete si stěžovat u svého zákonodárce:-)

Jan Novák
15. duben 2024, 23:17

Připojuji se k Peterovi a ano, vše si platím sám. Většinu roku a většinu času u mě funguje ostrovní systém, který při aktuálních cenách bude již za méně jak 4 roky zaplacen.

Bob
15. duben 2024, 23:39

Neexistuje většina roku v ostrovním systému.

Buď jste v ostrovním režimu a nejste vůbec propojen se sítí, Vaše domácnost nemá rozvod elektřiny synchronizován se sítí (frekvenci a fázování). Neplatíte distribuci a není pro Vás dimenzována síť a připraveny záložní zdroje.

Nebo nejste v ostrovním režimu, ale jste spotřebitel se soustavou synchronizovanou, včetně Vaší FVE. Vede k vám přípojka a jste zálohován sítí, platíte každý měsíc distribuční poplatky.

Není nic mezi tím. To, že některé dny, nebo i měsíce nic ze sítě neodebíráte, případně ani nedodáváte na tom nic nemění.

Bob
15. duben 2024, 11:16

Počítejte, kolik mají státy nízkoemisní elektřiny, ne OZE.

A podívejte se taky kolik je jí dnes 15.4.

A taky kolik přes zimu. V zimě byly dost dlouhé doby, kdy Německo se svými OZE bylo nejen čistým dovozcem elektřiny, ale také jejím druhým "nejšpinavějším" producentem v Evropě, hned za Polskem.

Josef
15. duben 2024, 18:15

Emise mívali vyšší a to v době kdy jejich jaderky ještě jely naplno.

Bob
15. duben 2024, 18:52

A kdyby jely Jaderky nyní, mohli mít v současnosti ještě nižší.

Petr
16. duben 2024, 21:29

Já bych ten import elektřiny tak nedémonizoval. Dovoz je skvělá věc, když máte vedle sebe Dánsko nebo Norsko. Pak dovážíte za hubičku.

Emil
16. duben 2024, 21:56

Nebo největšího evropského exportéra Francii, na kterého jste ze záhadných důvodů úplně "zapomněl", že...

Ve skutečnosti je to opět přesně naopak, milý Petře. Německo za hubičku exportuje a draho importuje, jak je vidět např. na tomto názorném obrázku: twitter.com/JomauxJulien/status/1779830807260991777/photo/1

Petr
16. duben 2024, 21:30

Je fuk, jak špinavou energetiku mají Němci teď. Počítali s plynem jako přechodovým médiem, plyn z NSII nemají a tak pálí uhlí. Okolo roku 2030 budou mít suverénně nejčistší energetiku Evropy.

Emil
16. duben 2024, 22:07

... a FK Jablonec suverénně vyhraje Ligu mistrů.

vuk
14. duben 2024, 20:39

Asi sami Němci nevěří na globální změny klimatu způsobené lidskou činností. Jinak by odstavili především uhelné elektrárny a jaderné až jako poslední. Takhle spaluje německá energetika nejvíc uhlí v EU. V kontrastu třeba s francouzskou.

Pravoslav Motyčka
14. duben 2024, 21:44

Němci vypnuli JE , ale na ceně elektřiny se to neprojevilo, protože v celé EU klesla spotřeba o 60TWh. Těžký průmysl , který je v krizi.

Letos Němci odstavili dalších 3,1GW v uhlí a také se nic neděje , protože díky poklesu poptávky se snížily požadavky na množství řiditelných zdrojů. Část Francouzkých JE stojí, stejně jako většina našich uhelných el.

Petr Turek
16. duben 2024, 09:07

Obávám se pane Motyčko, že nemáte pravdu. Francie díky nesvéprávné politice pana Holanda, nebo jak se ten šašek jmenoval, podcenila velké investice do svých jaderných elektráren a to s představou, že podíl JE ve Francii klesne někam k 50 % a zbytek bude plyn a OZE.

V tu dobu Francie produkovala asi 270 TWh z jádra. Letos když se jim v hlavě rozsvítilo a poznali co je toho Rus schopen, tak vyrobí asi 335 TWh letos. Prostě to zpět dali do pořádku a stále na tom pracují. Jejich vize je snad 350 TWh jádro a 150 TWh OZE (60 TWh voda-vitr 50 TWh-Slunce...).

Kdyby v SRN trochu používali zdravý rozum, tak by dnes mohli vyrábět klidně 80 TWh z JE a minimum z uhlí.

S tím průmyslem to máte zase pravdu, ale je to dané právě tou drahotou energií, bez levné energie nikdy nebude prosperita...

hobitt@email.cz
15. duben 2024, 03:23

Podle zdejších emilů a spol. měli být už dávno blackoutu, jak to že není?

Vždyť říkali že OZE to nikdy dát nemůže a bez JE se neobejdeme.

No jak je vidět tak to jde.

A nikdo mi netvrdte , že je to kvůli tomu že místo toho postavili uhelný el. protože to není pravda uhelný odstavují postupně také.

To jen u nás máme stále plno keců a elektřinu z uhlí 50%.

Emil
15. duben 2024, 06:56

Asi proto, že nic takového žádný "místní emil" netvrdil, neříkal ani že "OZE to nikdy dát nemůže" ani "bez JE se neobejdeme", to jen "místní hobit" staví dost průhledné slaměné panáky. Jestli tu někdo strašil blackouty, tak to byl "místní Bláha", nemělo to být v Německu ale ve Francii. To se dá na rozdíl od výmyslů "místního hobita" snadno doložit.

Není to kvůli tomu, že "místo toho postavili uhelný el.", je to kvůli tomu, že chybějící elektřinu dovážejí od sousedů.

V ČR nemáme elektřinu z uhlí 50 %.

Petr
15. duben 2024, 08:21

Až na to, že elektřinu Němci nedováží v nijak velké míře. Jinak hezký pokus.

Emil
15. duben 2024, 08:27

I víc než 16 GW podle vás není "v nijak velké míře"? Vždyť je to víc než dvojnásobek běžného zatížení celé ČR! Kolik by to podle vás tedy muselo být, aby to bylo "ve velké míře"?

Jirka Líska
15. duben 2024, 09:57

Můžete prosím poslat odkaz na zdroj údaje 16 GW?

Děkuji

Emil
15. duben 2024, 10:39

Samozřejmě, je to vidět např. zde (po odstranění mezer) 14.7.2023 mezi 6.-7. hodinou: energy-charts. info/charts/power/chart. htm?l=en&c=DE&source=cbpf_saldo&stacking=stacked_absolute&week=28&year=2023

Martin Prokš
15. duben 2024, 10:54

Dobrý den,

Nejsem sice Emil, ale třeba:

https://www.energy-charts. info/charts/power/chart.htm?l=en&c=DE&source=total&legendItems=011111111111111110001&week=15

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Petr
15. duben 2024, 11:17

A včera v 16 hodin zas 9,6 GW exportovali. To kolísání je normální.

Emil
15. duben 2024, 11:26

Ať už je to normální nebo není, nic to nemění na předchozím tvrzení, že "chybějící elektřinu dovážejí od sousedů". A potřeba je pokrýt spotřebu v každém okamžiku, takže nijak nepomůže, že se dovoz eletřiny někdy jindy vykompenzuje nějakým vývozem.

Aleš Vanga
15. duben 2024, 13:11

Velké kolísání výroby je u OZE bohužel "normální".

Musí se s vynaložením nemalých peněz "dorovnávat" - nejčastěji plynovými elektrárnami. Taková plynová elektrárna po většinu času stojí a dodává jen několik hodin denně. Nicméně její výstavba byla za plnou cenu (včetně nemalé uhlíkové stopy) - stejně jako mzdy jejích zaměstnanců.

A metoda "chvíli exportujeme a chvíli importujeme - co na tom" je nesmyslný princip např. "komunitní" energetiky - kdy vyrábíte v době záporných cen, odebíráte v době vysokých cen - ale platí to za Vás jiní - v distribučních poplatcích.

Je to obdoba Marušky a dvanácti měsíčků:

"My Vám v červnu dodáme jahody, a v prosinci si je zadarmo zase odebereme."

Jirka Líska
15. duben 2024, 13:33

@Emil 15. duben 2024, 11:26

Díky za grafy.

Ty přeshraniční toky EE jsou časté, nejedná se o nic nenormálního.

Ano, je potřeba pokrýt spotřebu a k tomu ten dovoz pomohl a problém vyřešil.

Jindy chybí EE jinde a pomůže Německo s vývozem.

Jirka Líska
15. duben 2024, 13:41

@Aleš Vanga 15. duben 2024, 13:11

Ke komunitní energetice a jejim sdílení máte špatné informace.

Odběr se započítává pouze ve stejné čtvrhodině jako výroba, větší časový posun není možný.

---

Možná jste si to spletl s produktem virtuální baterie, ale ta nemá s komunitní energetikou nic společného.

Emil
15. duben 2024, 13:57

@Líska: Nikdo netvrdil že přeshraniční toky EE nejsou časté, ani že se jedná o něco nenormálního, ani že jindy EE jinde nechybí. Pouze to že Německo nahradilo odstavené jaderné elektrárny ze značné části importem z okolních zemí, což je vidět i v celkové bilanci, kdy se Německo právě po odstavení posledních jaderných elektráren stalo z exportéra čistým importérem.

Jirka Líska
15. duben 2024, 14:34

@Emil 15. duben 2024, 13:57

Však já netvrdím, že to někdo tvrdil:-)

Odstavení JE je dlouhodobá strategie Německa, musí se s tím nějak vypořádat.

A přeshraniční toky EE jsou jedno z řešení.

Protože když Němci importují, tak jsou na druhé straně exportéři, kteří mají EE dostatek a rádi ji prodají.

richie
16. duben 2024, 11:55

Petr 15. duben 2024, 08:21

Až na to, že elektřinu Němci nedováží v nijak velké míře. Jinak hezký pokus.

dalsia reakcia po upozorneni, ze maju caste obdobia s velkym nedostatkom dosahujucim az 16GW

Petr 15. duben 2024, 11:17

A včera v 16 hodin zas 9,6 GW exportovali. To kolísání je normální.

teda je jazne, ze energetika vam nic nehovori .. toto nie je normalne, ale je to nechutne parazitovanie na susedoch a zvysovanie nakladov vsetkym naokolo

a naviac su tak hlupi, ze nutia susedov do podobnych scenarov energetiky, ale potom bude problem na niekom parazitovat (kazdy naokolo bude mat v tom istom case ci prebytok, alebo nedostatok) .. ci budeme parazitovat na afrike ? ... alebo rusku?

richie
16. duben 2024, 12:05

Jirka Líska 15. duben 2024, 13:33

Ty přeshraniční toky EE jsou časté, nejedná se o nic nenormálního. Ano, je potřeba pokrýt spotřebu a k tomu ten dovoz pomohl a problém vyřešil.

ano vyriesili si svoj problem a vyrobili problem susedom - potrebu sanovat nedostatok u suseda co stoji peniaze za regulaciu - Nemecko na stabilizaciu siete dali v r.2022 cez 4mld EUR, za rok 2023 sa ocakava konecny ucet cez 6mld EUR .. teraz znizili vlastnu vyrobu este viac a cast tychto nakladov prenasaju na susedov .. co sa prejavuje u kazdeho naokolo v cene elektriny, nakladoch na vyrobu a vlastne v cene vsetkeho

Jindy chybí EE jinde a pomůže Německo s vývozem.

nie, Nemecko nepomaha s vyvozom, oni vyvazaju ked maju prebytok, ktory nemaju kde uplatnit (ale musia ho zaplatit) a tak znova parazituju na susedoch a pretazuju prenosovky vsade naokolo - teda znova naklady na regulaciu/stabilizaciu siete

Jirka Líska
16. duben 2024, 14:39

@richie 16. duben 2024, 12:05

Kolik Německo utrácí za stabilizaci, je jejich věc.

Zvolili si cestu, tak po ní jdou.

Německo nepřetíží naši síť, na hranicích máme PST transformátory.

Přeshraniční toky jsou samozřejmě koordinovány národními distribucemi.

Když Němci mohou vyvážet přebytek, tak na druhé straně je i spotřebitel, který si za to třeba nechá i dobře zaplatit, že něco odebere.

A když je problém, tak se zdroje mohou odstřihnout.

To není parazitování, ale tvrdý obchod.

richie
16. duben 2024, 15:39

Ano, PST .. prave vdaka nemeckemu parazitovaniu na susedoch musel CEPS investovat ~1.6mld korun na ich instalaciu .. ale zaplatil to kto? Nemecko?

Anton Meško
15. duben 2024, 20:39

Keď čítam niektoré komentáre, napríklad, že keď Nemci odstavili JE, tak na cene elektriny sa to neprejavilo. Pán Motyčka, veď práve odstávka JE na konci roku 2021 zdvihla ceny elektriny na pražskej burze. Ja to komentujem, že Nemci presadili svoje bez ohľadu na to, čo to spôsobí krajinám v spoločnom trhu s elektrinou. Priznávam, že k rastu ceny elektriny prispeli aj odstavené JE vo Francúzsku.

Tak isto sa prikláňam k názoru pána Emila, že posledné odstavené elektrárne boli v najlepších rokoch a mohli ešte desiatky rokov vyrábať lacnú elektrinu. Dôkazom toho je, že v minulom roku bola spustená do komerčnej prevádzky atómová elektráreň Olkiluoto, jedna z dvoch atómových elektrární vo Fínsku, ktorá má najmodernejší jadrový reaktor v Európe. Cena elektriny na pražskej burze NORDIC je aj pri náraste ceny elektriny v posledných dňoch dnes len 43,15 €/MWh.

Petr
16. duben 2024, 21:32

Odstavení německých jaderek neudělalo s cenou elektřiny nic. Problémy nastaly, když se do problémů dostaly francouzské jaderky a Německo jim muselo pomáhat z rizika blackoutu.

Emil
16. duben 2024, 21:49

Problémy nastaly kvůli vysoké ceně zemního plynu a emisních povolenek, které cenu elektřiny z převážné většiny tvoří. Ostatně grafy cen zemního plynu a elektřiny z té doby jsou si podobné jako vejce vejci.

Francie v nejhorším měsíci dovážela 3,4 TWh, to Německo překonalo hned ve čtyřech měsících loňského roku.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se