Německo: Jižní a západní spolkové země chtějí zachovat jednotnou cenu elektřiny. Staví se proto proti rozdělení obchodní zóny
Šest vedoucích představitelů německých spolkových zemí se vyslovilo proti rozdělení jednotné obchodní zóny Německa, které by podle nich vyústilo v nárůst ceny elektřiny pro německý průmysl a pokles likvidity. K rozdělení německé obchodní zóny vyzvaly vloni severní spolkové země, které jsou vlivem rozvoje obnovitelných zdrojů vystaveny vyšším síťovým poplatkům než zbytek Německa.
Rozdělení jednotné německé obchodní zóny je v Německu dlouhodobě citlivým tématem. Krok, který by znamenal nárůst cen elektřiny pro velkou část německého průmyslu, by však pomohl vyřešit problém s úzkými místy v německé přenosové soustavě a snížil náklady na její stabilizaci, které ročně přesahují miliardu eur a v předloňském roce dosáhly rekordní 2,3 miliardy eur. V delším časovém horizontu by navíc přinesl pobídku k vyrovnání nerovnováhy mezi výrobou a spotřebou elektřiny v jednotlivých částech Německa.
Zatímco severní spolkové země se kvůli jednotné německé obchodní zóně potýkají se stejnými velkoobchodními cenami elektřiny jako celé Německo, síťové poplatky jsou na severu Německa vyšší v porovnání se západem nebo například Bavorskem.
To je dáno jednak nízkou hustotou zalidnění, ale i vyšším podílem OZE připojených na nižších napěťových hladinách. Odběr elektřiny z vyšších napěťových hladin se tím snižuje, a rostou tak náklady na sítě na jednotku spotřebované elektřiny.
Síťové poplatky v Německu dle jednotlivých spolkových zemí. Stav k říjnu 2021. Zdroj: Verivox
Spotřebitelé v severních spolkových zemích tak ve výsledku platí vyšší koncovou cenu elektřiny než spotřebitelé ve zbytku Německa. Není tak divu, že se sever Německa snaží situaci zvrátit. Jednou z cest je právě rozdělení jednotné obchodní zóny, které by severu přineslo nižší ceny silové elektřiny.
Premiéři a premiérky spolkových zemí Bádenska-Württemberska, Bavorska, Hesenska, Severního Porýní-Vestfálska, Porýní-Falc a Sárska nyní vydali společné prohlášení, ve kterém se staví proti rozdělení jednotné obchodní zóny v Německu.
Dále vyzvali k urychlenému rozšíření přenosových sítí, rychlému náběhu vodíkového hospodářství včetně výstavby plynových elektráren připravených na spalování vodíku, lepším rámcovým podmínkám pro skladovací zařízení a průmyslovou cenu elektřiny, jejíž návrh byl nedávno konkretizován.
Pokud by došlo k rozdělení obchodní zóny, případné snížení cen silové elektřiny v nové obchodní zóně by bylo kompenzováno nejen vyššími cenami silové elektřiny pro odběratele elektřiny v ostatních obchodních zónách, rozdělení obchodních zón by mělo další závažné negativní dopady, uvádí se v prohlášení.
Důsledky rozdělení německé obchodní zóny
Alternativní uspořádání obchodních zón v Německu poukazuje na úzká místa v přenosové soustavě Německa, která se dlouhodobě nachází zejména v severojižním směru. Rozdělení jednotné německé obchodní zóny by tak znamenalo, že velkoobchodní cena elektřiny na severu Německa by se vlivem převahy výrobních zdrojů nad spotřebou snížila, zatímco na průmyslovém jihu a západě Německa lze očekávat nárůst ceny elektřiny.
“Už jen kvůli geografickým a topografickým nepředvídatelnostem by to znamenalo strukturální znevýhodnění průmyslových center na jihu a západě Německa. Již z tohoto důvodu by mělo být rozdělení odmítnuto. Jednotná cenová zóna pro elektřinu je rovněž ústředním projevem jednotného německého hospodářského prostoru. Oslabení hospodářsky silných zemí na jihu a západě nemůže být v zájmu spolkové vlády ani severních spolkových zemí,” uvádí prohlášení spolkových zemí.
Prohlášení také poukazuje na velkou přednost jednotné obchodní zóny v Německu, kterou je její likvidita. Německá zóna je využívána pro obchodování dlouhodobých kontraktů s elektřinou mnoha evropskými aktéry a podle ACERu je také jediným dostatečně likvidním trhem kontinentální Evropy.
“Malé trhy jsou méně efektivní než velké: Snížila by se likvidita, velcí účastníci trhu by mohli lépe využívat svou tržní sílu na úkor spotřebitelů a zvýšila by se variabilita ceny elektřiny. Související nejistoty a obrovské transakční a konverzní náklady by měly brzdící účinek na investice a transformaci a poškodily by Německo jako místo pro podnikání jako celek,” stojí v prohlášení.
Evropská komise ve svém návrhu na reformu energetického trhu navrhla řešení, které by podle ní pomohlo vyřešit problém s likviditou na dlouhodobých trzích s elektřinou v Evropě i v případě rekonfigurace obchodních zón. Její řešení se však setkalo s kritikou obchodníků s elektřinou, velkých výrobců elektřiny i energetických burz.
Německo jako středobod aktuálně probíhajícího procesu vyhodnocení obchodních zón v EU
Dle nařízení Evropské komise CACM musí každé tři roky proběhnout vyhodnocení efektivity současného uspořádání obchodních zón. Pokud toto vyhodnocení odhalí neefektivnost stávající konfigurace obchodních zón, může evropský regulační orgán ACER požádat provozovatele přenosových soustav, aby zahájili přezkum stávající konfigurace.
ACER 8. srpna rozhodl, že alternativní konfigurace obchodních zón musí být prozkoumány pro Francii, Německo, Itálii, Nizozemsko a Švédsko. Přezkum obchodních zón se zaměřuje na Německo a Švédsko, u kterých ACER předložil k prozkoumání čtyři různé alternativní konfigurace, zatímco u ostatních uvedených zemí bude zkoumána pouze jedna alternativní konfigurace.
Navrhovaná alternativní uspořádání obchodních zón v Německu. Zdroj: ACER
Mohlo by vás zajímat:
"Už jen kvůli geografickým a topografickým nepředvídatelnostem by to znamenalo strukturální znevýhodnění průmyslových center na jihu a západě Německa. Již z tohoto důvodu by mělo být rozdělení odmítnuto."
Tak toto je přesně naopak. Průmysl (energeticky náročný) by se měl přestěhovat na ten sever, kde je energie levná a dostupná (jenže levná/levnější nebude, dokud se bude držet jednotná/sociální obchodí zóna), nikoliv naopak, snažit se levnou energii draze přesouvat na jih je... (zbytečně drahé).
Zdá se, že v Německu jedna zelená ruka neví, co dělá ta druhá :)
Něco podobného jako Schengenská smlouva by mělo platit v EU i pro energetiku aby se odstraňovali nesmyslné bariéry a zbyteční darmožrouti.
No právě na jihu byly dříve v provozu JE, které dodávaly levnou elektřinu. Vedení sever jih je stále v nedohlednu.
presne tak .. najprv im zrusili lacne JE a teraz by ich rozdelenim znevyhodnili aj z pohladu priemyselne narocnej vyroby .. niekto ma Bavorsko (a okolie) v zuboch ..
Ale Němci tvrdí že po započtení několika skrytých nákladů z mnoha už JE nedodávali levnou elektřinu a už vůbec ne spolehlivě a zodpovědně.
Důkaz?
Myslím že úplně stačí jeden příklad z mnoha, třeba tento:
"Po více než 60 letech tak uzavře kapitolu výroby energie z jádra, s jejímiž následky se Němci podle spolkové ministryně životního prostředí Steffi Lemkeové budou potýkat dalších 30 tisíc generací."
Němci si lžou do kapsy. Marginální náklady odstavených jaderných elektráren:
Isar 2: 17,87 €/MWh
Emsland: 17,14 €/MWh
Neckarwestheim 2: 17,87 €/MWh
ewi. uni-koeln. de/de/publikationen/ewi-merit-order-tool-2022/
"Marginal cost" a "skryté náklady", to jsou dvě ZCELA ROZDÍLNÉ kategorie....
Jaké skryté náklady? Tak ty skryté náklady odkryjte a vyčíslete, když "víte" že to jsou "ZCELA ROZDÍLNÉ kategorie". A žádám zdroj ze kterého ty "skryté náklady" čerpáte.
Můžete žádat co chcete. Já jsem jen upozornil, že energetik diskutuje "o voze" a Vy "o koze". To snad pochopíte....
Fajn, díky za potvrzení že nemáte ani nejmenší tušení, co by ty "skryté náklady" měly být a jak vysoké by měly být, přesto vám to nebrání tvrdit že jsou "ZCELA ROZDÍLNÉ".
Oba POJMY jsou zcela rozdílné, pochopte už prosím čtený text.
A vy stále dokazujete že vůbec nejste schopný popsat v čem a jak konkrétně jsou rozdílné a toto svoje tvrzení něčím doložit, "pochopte už prosím čtený text". Jde totiž jen o další vaše ničím nepodložené dojmy.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se