Domů
Trh s elektřinou
Vysoké ceny elektřiny během Dunkelflaute: Německý regulátor prověří možnou manipulaci s trhem
Elektrické vedení
Zdroj: Pexels

Vysoké ceny elektřiny během Dunkelflaute: Německý regulátor prověří možnou manipulaci s trhem

Náhlý a prudký nárůst cen elektřiny v Německu během 12. prosince přiměl tamní regulační orgán k prošetření možné manipulace s trhem. Podle regulátora nebyly v době nízké výroby větrných a solárních elektráren konvenční elektrárny spuštěny v dostatečném rozsahu, což přispělo k nárůstu cen. Německá cena elektřiny ovlivnila cenu i na okolních trzích a vysloužila si kritiku například ze strany Švédska.

12. prosince zažilo Německo tzv. Dunkelflaute, neboli období bez dostatečného větru a slunečního svitu, a tedy s nízkou výrobou solárních a větrných elektráren. Velkoobchodní ceny elektřiny vlivem vysoké spotřeby, nízké výroby obnovitelných zdrojů energie a vysoké ceny plynu vzrostly krátce nad 900 EUR/MWh. Německý síťový regulátor (BNetzA) uvedl, že k nárůstu cen mohla přispět možná manipulace s trhem a že situaci prošetří.

Šéf BNetzA Klaus Müller v příspěvku na sociálních sítích uvedl, že síťový regulátor bere prudký nárůst cen velmi vážně. Podle Müllera by pro Německo byly klíčové investice do řiditelného výkonu a flexibility.

K manipulaci s trhem by mohlo docházet například tehdy, když společnosti zadržují technicky dostupný výkon elektráren, aby zvýšily ceny elektřiny. K cenovému skoku v Německu a dalších evropských zemích přispěla právě nedostupnost elektráren na fosilní paliva.

„Bezpečnost dodávek elektřiny nebyla v žádném okamžiku ohrožena,“ uvedl ve své analýze BNetzA.

Zatímco cenové špičky během Dunkelflaute se obecně dají očekávat, regulátor a provozovatelé energetických burz budou zkoumat, zda při zvýšení cen v polovině prosince nehrála roli tajná dohoda.

„Pokud se objeví související stopy, zahájíme další vyšetřování,“ uvedl BNetzA.

„Bezpečnost dodávek v Německu je velmi vysoká. Každý cenový skok je však indikátorem nedostatku [dostupného výkonu zdrojů] a těchto situací v současné době přibývá,“ uvedl Dirk Güsewell, člen představenstva pro systémovou kritickou infrastrukturu společnosti EnBW.

Švédská ministryně viní z prudkého nárůstu cen energetickou politiku Německa

K náhlému a prudkému zvýšení cen elektřiny došlo ve stejném období i ve Švédsku, což vedlo tamní ministryni energetiky Ebbu Buschovou k tomu, že za nárůst cen ve své zemi i na úrovni EU viní energetickou politiku Německa a jeho odklon od jaderné energie.

Buschová uvedla, že německá energetická politika má pro její zemi velmi vážné důsledky. Vzhledem k tomu, že evropský trh s elektřinou umožňuje Německu dovážet elektřinu ze Švédska v době nižší domácí výroby, ceny ve Švédsku kvůli vyšší poptávce rostly.

Německé ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu (BMWK) ve svém příspěvku na sociálních sítích uvedlo, že vnitřní trh s energií v EU byl navržen tak, aby se prostřednictvím dovozu a vývozu zvýšila celková efektivita v Evropě, z čehož by v konečném důsledku profitovali odběratelé elektrické energie v celém regionu.

„V určitých obdobích roku Švédsko využívá výkon našich větrných elektráren a nakupuje levnou německou energii z obnovitelných zdrojů. V obdobích, kdy je málo větru, dovážíme elektřinu ze švédských vodních elektráren s akumulací. Takto funguje obchodování s elektřinou,“ uvedlo ministerstvo.

BMWK dodalo, že Švédsko a Německo jsou navíc propojeny jen jedním propojovacím vedením o přenosové kapacitě 600 MW. Obchodní zóna na jihu Švédska, která je s Německem přímo propojena, má sama o sobě jen velmi malý instalovaný výkon elektráren.

"Ceny elektřiny ve Švédsku jsou určovány především lokálními faktory, jako např. místní výrobou, poptávkou a infrastrukturou, ale také faktory vyšší úrovně, jako jsou ceny plynuemisních povolenek," dodalo BMWK.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(47)
Martin Prokš
23. prosinec 2024, 16:54

Jasně, budou zkoumat jestli nějaká tajná osoba neprovádí machinace.

Po únoru, až se toto pravděpodobně zopakuje a přidá se ještě nějaký ten mrazík navrch, tak už budou mít jasno. Zavěštím si: Za všechno můžou ti hnusní buržousti! Ti bezcitní kapitalisté bezohledně vykořisťují proletariát tím, že nerozběhli více elektráren a nedodávali více a tím vyšroubovali cenu nahoru. Za to je bude potřeba potrestat a nejlépe jim zatnout tipec. O tyto majetky je připravit vyvlastněním, aby příště nemohli vykořisťovat. Takto kritické výrobní prostředky nepatří do rukou nějakých soukromých bezohledných kapitalistů, ty patří Státu/straně/vůdci/Němcům nebo co je teď v kurzu. Heil Karl Marx!

Ale že by těm lumenům došlo, že když si odstavily tolik řiditelných zdrojů že nemají teď kde brát když nefouká a nesvítí, že po několika desítkách hodin se vyčerpají veškeré naakumulované zásoby i když se s nimi šetří co to jde a zdroje které byly určené k několikahodinovému špičkování ten nepřetržitý několikadenní provoz neustojí a je potřeba je vypnout a servisovat, že zakonzervované zdroje držené ve studené rezervě rozběhnout není jen tak a narazí se třeba na takové drobnosti jako nedostatek personálu pro rozběhnutí několika elektráren na ráz, to jsou jen výmluvy. A že to technici říkáme už drahně let? Techniky nikdo neposlouchá, to jsou zaměstnanci kteří buďto udělají co se jim řekne, nebo se vyhodí, ale poslouchat nějakého technika? Fuj!

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Miloslav Černý
23. prosinec 2024, 18:34

Takové argumenty co předkládáte patří hodně do minulého století. Počasí lze na víc s pomocí umělé inteligence stanovit s přehledem pro potřebnou dobu najetí v krajnosti i ze studeného stavu a co se týká počtu zaměstnanců ve větších závodech je netřeba ani nějak navyšovat. Vím o čem píši z vlastní profesní dlouhodobé zkušenosti. Dochází jenom k většímu využití jejich pracovní doby a pro zaměstnance argumentace pro zvýšení mzdy.

Karel Valenta
23. prosinec 2024, 20:12

A přesto nastal s se slavnou AI problém. Čím to tedy bylo ?

Mex
24. prosinec 2024, 00:13

Čím to bylo se právě řeší v tomto článku. Vy jste ho nečetl?

Buď chyba nějakého obchodníka (jak bylo uvažováno dřív), nebo dokonce záměrná manipulace s trhem (jak naznačuje článek a proto je zahájeno vyšetřování).

Emil
24. prosinec 2024, 07:33

...a nebo ani jedno z toho.

Vítězslav Novák
24. prosinec 2024, 18:14

A nebo prostě reakce trhu na nedostatek obchodované komodity, což je v tržním hospodářství celkem běžné.

Pavel
24. prosinec 2024, 20:25

Běžné je to v centrálně plánovaném hospodářství, nováku. Totálně zregulovaná energetika taky nemá s volným trhem co do činění.

Vítězslav Novák
26. prosinec 2024, 08:42

Růst ceny jako reakce na nedostatek komodity je běžné v centrálně plánovaném hospodářství, pavle?.

Zvláštní... má zkušenost s centrálně plánovaným hospodářstvím je taková, že reakcí na nedostatek komodity je buď mlčení nebo ostrý útok na imperialismus v úvodníku RP - a pokračující nedostatek. A dle vás centrálně plánované hospodářství reaguje růstem ceny...

Jakpak (dle vás) reaguje na převis poptávky burza, ten trh všech trhů, přímo všech trhů futrál?

Bob
23. prosinec 2024, 20:19

K těm předpovědím počasí:

Je to asi měsíc, co byla pro náš region (přímo naši obec) vyhlášen stav nebezpečí na příští den- silný vítr. Když jsem pak šel ten druhý den, jako vždy, na procházku se psem, tak se doslova nepohnul ani lístek. A že na okolních stromech ještě nějaké suché byly. VtE v dohledu se ani nepohnuly. Vítr přišel až o den později a to slabý. Tolik ke spolehlivosti předpovědí.

Je potřeba si uvědomit, že uhelné elektrárně zakonzervované v záloze trvá příprava na spuštění 10 dní. Samotný náběh výkonu z 0 na 100% pak další celý den.

I naší největší paroplynce to trvá 1-2 dny.

Vladimír Krteček
23. prosinec 2024, 20:38

Co se predpovedi tyče, stoji uplne za dve veci. K tomu 10 aplikaci a kazda ukazuje neco jineho.

Jeste ze mame tolik meteorologu s paradni vyplatou. A pocitace za miliardy k tomu.

Bob
23. prosinec 2024, 21:38

Tak třeba povodně předpověděli letos perfektně a zpřesňovalo se to až do 2 dnů předem.

Ale spolehlivá předpověď celý rok na 10-11 dní dopředu, aby Němci mohli případně aktivovat svoje uhelné elektrárny v záloze, to je jiný level. Samozřejmě taková aktivace není jen tak a stojí to hodně peněz, zvlášť, kdyby měla být zbytečná.

Vítězslav Novák
24. prosinec 2024, 18:13

Vidím, že si "nadšenci se září v oku", které tak miloval Havel, našli nové zaklínadlo - AI.

Milej pane, celá slavná AI je jen statistické zpracování hory informací, přičemž platí "Gabage in - garbage out". Co není ve vstupech, to se ve výstupu neobjeví.

A jak by mohla AI předpovídat počasí na vyšší jednotky dnů dopředu, když počasí je z podstaty chaotický jev, jehož předpověditelnost je omezená přesností vstupních dat a dobře lze je předpovídat jen v ustáleném a ustálenému blízkém stavu? Proto se dělá několik předpovědí s mírně pozměněnými počátečními podmínkami a výsledky se porovnávají.

Baton David
25. prosinec 2024, 13:43

pane Černý ono to vypadá že se nám snad snažíte říci že se přechodem do jiného století nějak změnily fyzikální zákony, platí to v celém vesmíru nebo je to nějaká lokální záležitost?

Martin Hájek
30. prosinec 2024, 16:55

A kde tedy udělali soudruzi v BDR podle Vás chybu? Není důležitým faktorem třeba zanedbaná údržba, kterou budou majitelé uhelných elektráren, jejichž životní perspektiva se už počítá na jednotky let a průměrné stáři je 33 let logicky omezovat?

jiri sekerac
24. prosinec 2024, 08:50

Martin Prokš, myslim ze jste stejne odusevnelej jako tehdejsi vladnouci proletariat. Nevim, kdo bohatne na obskurdnich napadech vladnoucich garnitur stran udrzitelneho klima a socialniho zdravi spolecnosti. Probiha tady cista monopolizace ekonomiky, bez trzniho prostredi, s dohazovanim kseftu od statni sfery pro vybrane

miro novak
24. prosinec 2024, 17:21

Juraj, skus si vygooglit vyznam slova Ironia.

Martin Prokš
25. prosinec 2024, 19:36

Dobrý den,

Omlouvám se, že jsem pro odstavec "Po únoru, ... Heil Karl Marx!" nepoužil značky *pozor ironie / nadsázka a opovržení * a vůbec málo používám emotikony abych upozornil na to jak některé věci myslím.

S tím, že trh je zcela pokřivený a dochází zde k monopolizaci do těch správných rukou souhlasím a vůbec se mi to také nelíbí :-( Proto to kritizuji a používám k tomu ironii a nadsázku.

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Vítězslav Novák
24. prosinec 2024, 18:04

Ale mají kde brát, mají!

V Česku je elektřiny dost. A i kdyby nebylo, pro Němce se nepochybně najde...

Baton David
25. prosinec 2024, 13:53

třeba Norsko, je energeticky soběstačné ale německé výkyvy jim energii zdražují až do nesmyslných výšin, Norové by se rádi odpojili od jednotné sítě. Česká energetika je také plně soběstačná v jakýkoli okamžik v roce a výkyvy německé energetiky u nás nesmyslně zvedají ceny (nejen u nás, děje se to prakticky kam až je možné aby Němci odebírali elektřinu), je nesmysl odpojit se z evropské sítě když jediný problémový článek je Německo a to by mělo dostat ceny co si zaslouží, bez zdražování v okolních státech, zároveň by to mohlo posloužit jako motivace vyřešit si ten německej paskvil, a nevěřte pohádkám o vodíku

Vladimír Krteček
23. prosinec 2024, 20:31

"vnitřní trh s energií v EU byl navržen tak, aby se prostřednictvím dovozu a vývozu zvýšila celková efektivita v Evropě, z čehož by v konečném důsledku profitovali odběratelé elektrické energie v celém regionu."

Jooo, tak prdlajs. Jediny kdo z toho profituje je Nemecko! To cucá ode vsech. Vsude ceny leti nahoru (a to fest) a kupodivu ... v Nemecku jsou stejne ceny nejnizsi ! Sleduju to kazdicky den, takze vim o cem mluvim.

Takze ten "vnitrni trh" je nastaven totalne nevyhodne pro vsechny krome Nemecka. Neni to divne ?????

Vysetrovat muzou co chcou, stejne na nic neprijdou a nam ZASE zustanou ceny vysoke.

ČERT nam byl dluzen ten jejich jednotny evropsky trh.

Buschova ma naprostou pravdu. Jsme na tom vsichni stejne.

Meli bychom nemce vsichni nechat na holickach, at si vyzkousi naplno to co si naplanovali.

A co teprve bude, az se diky nim vypnou vsechny uhelky naporad???

Zachranujeme jim zadek a jeste za to platime emisni povolenky?

https://www.youtube.com/watch?v=cNU-EAdVjlo

Richard Vacek
24. prosinec 2024, 07:29

Vypadá to, že německá energetická politika vede k nepředpokládatelným ceným elektřiny, což je stav, na kterém se nedá stavět žádný byznys, které potřebuje energii. Na druhou stranu by to mohlo přispět k rozvoji pastevectví, protože tam je spotřeba elektřiny nízká a ovce jsou takové ekologické sekačky, které ke svému provozu ani nepotřebují fosilní paliva.

Vladimír Krteček
24. prosinec 2024, 08:55

V kazdem pripade je velice zajimave, kdyz uz ten model jednotneho trhu nekdo "modeloval", ze uplne vzdycky na tom nemecko vydela.

Dnes ma cela Evropa ceny jednotne - ale ty VYSOKE.

Kdyz v nemecku zafouka a zasviti, jim ceny silne padaji (az k nule), ve zbytku evropy zustanou vysoke, nebo trochu klesnou.

Byly dny v nedavne dobe, kdy jsme meli elektriku 7x, ale i 30x drazsi nez v nemecku.

Ale je to teda umeni! Pozavirat si zdroje elektriky a presto mit nejlevnejsi elektriku. A pak ze ten gryndyl nefunguje !

Cesko jde presne opacnym smerem.

Postavime si z dani nove jaderky, abychom mohli levne dodavat do nemecka a sami ji tu zase budeme mit nejdrazsi.

Kdo teda ten jednotny trh vymyslel? Kdo je autorem tech skvelych vypoctu?

Buschova ma naprostou pravdu !

Emil
24. prosinec 2024, 10:05

Jaderky se nepostaví z daní ani kvůli levnému dodávání do Německa, budou prodávat elektřinu za tržní ceny.

Vladimír Krteček
24. prosinec 2024, 18:56

Ano. Ty "trzni" ceny vidime na spotu kazdicky den. Bohuzel.

Vítězslav Novák
24. prosinec 2024, 22:41

A co jiného než tržní cenu na spotu vidíte? Burza je trh všech trhů - něco jako perský bazar.

Vladimír Krteček
25. prosinec 2024, 09:33

A Vy jste se nekdy dival na spotove ceny? Vam neni vubec divne, ze v cele Evrope stoji 300 € a v Nemecku 40 € ? Vam to prijde jako "spravedlivy" trh? Podle mne to ma s trhem pramalo spolecneho. Jak jinak by bylo mozne, ze nekdy mame el 7x drazsi a nekdy i 30x drazsi nez v Nemecku ? Naopak jsem NIKDY nevidel , ze by v Nemecku byla cena jen o neco vyssi nez ve zbytku Evropy? Ani v situaci kdy nesviti a nefouka? Vam to fakt neprijde ani trochu divny??? Toto je "trh" ? Leda tak trh, kteremu "šéfuje" Nemecko.

Norsku a Svedsku se vubec nedivim, ze je to s...

U nas je to ale naprosto stejne, takze češi tak maximalne drzi hubu, ale ne ze by tu ten problem nebyl.

A Vy jste se nekdy dival na spotove ceny? Vam neni vubec divne, ze v cele Evrope stoji 300 € a v Nemecku 40 € ? Vam to prijde jako "spravedlivy" trh? Podle mne to ma s trhem pramalo spolecneho. Jak jinak by bylo mozne, ze nekdy mame el 7x drazsi a nekdy i 30x drazsi nez v Nemecku ? Naopak jsem NIKDY nevidel , ze by v Nemecku byla cena jen o neco vyssi nez ve zbytku Evropy? Ani v situaci kdy nesviti a nefouka? Vam to fakt neprijde ani trochu divny??? Toto je "trh" ? Leda tak trh, kteremu "šéfuje" Nemecko.

Norsku a Svedsku se vubec nedivim, ze je to s...

U nas je to ale naprosto stejne, takze češi tak maximalne drzi hubu, ale ne ze by tu ten problem nebyl.

Emil
25. prosinec 2024, 10:30

1) Kdy konkrétně "v celé Evropě" stála megawatthodina 300 € a v Německu 40 € a co podle vás jedna vybraná hodina vypovídá o tom jestli existuje "spravedlivý" trh? Podstatné jsou spíš průměrné hodnoty a v Evropě existují země jak s výrazně vyšší, tak s výrazně nižší průměrnou tržní spotovou cenu než Německo.

2) Jestliže stojí např. v Německu elektřina v nějaké hodině 0 €/MWh a v ČR 0,01 €/MWh, kolikrát dražší je elektřina v ČR než v Německu a k čemu je takový údaj dobrý? Opět jsou podstatné průměrné ceny, které jsou letos v ČR o 8 % vyšší než v Německu a nikoliv 7× nebo dokonce 30×.

3) Jestli jste "NIKDY nevidel , ze by v Nemecku byla cena jen o neco vyssi nez ve zbytku Evropy", tak jste se dost špatně díval, letos byla např. ve srovnání s ČR dražší v Německu ve 2891 hodinách, tj. každá třetí hodina. Ve srovnání s Francií to bylo v 5055 hodinách, tj. 59 % času.

Josef
24. prosinec 2024, 20:25

A proč tedy CFD? Všichni tuší, že v době uvedení Dukovan do provozu bude tržní cena hodně nízko.

Emil
24. prosinec 2024, 21:32

1) CfD proto, aby tržby z prodeje elektřiny nebyly ani příliš nízké a investor měl při rozumném provozování zajištěnou návratnost investice a přiměřený zisk, ani příliš vysoké a český spotřebitel za tuto elektřinu neplatil víc než je nutné.

2) Kdo jsou ti "všichni" co to údajně tuší a jak jste přišel na to co ti vaši "všichni" tuší? Nic totiž nenasvědčuje tomu že "v době uvedení Dukovan do provozu bude tržní cena hodně nízko".

Josef
25. prosinec 2024, 12:25

Vzhledem k tomu, že elektřina se bude prodávat na EU trhu , tak Češi zadotují zbytek EU.

Emil
25. prosinec 2024, 13:52

Ne, prodej na "EU trhu" neimplikuje žádné dotování zbytku "EU trhu" (jak jste na to přišel?) a převážnou většinu stejně za ceny na "EU trhu" kupují čeští spotřebitelé, zvlášť když je prakticky jisté že budeme brzy těžce deficitní.

Bob
25. prosinec 2024, 12:02

A jak jste přišel na to, že v době dostavby Dukovan bude cena silové elektřiny "hodně nízko", případně nižší, než nyní?

Cena elektřiny dlouhodobě roste více, než inflace. Nebo myslíte, že bude zlevňovat beton, ocel, hliník, měď, stříbro, sklo, atd. pro OZE, nebo ZP, případně, že bude zelený vodík levnější, než ZP nyní?

Josef
25. prosinec 2024, 12:30

Jednoduše protože ceny FVE panelů, baterií a komponent pořád klesají, projevuje se vliv masové seriové výroby a na rozdíl od JE j FVE jednoduché elektrozařízení, to samé se projeví u paroplynovek

Bob
25. prosinec 2024, 12:39

To Josef:

Ceny FV panelů jsou podle většinového názoru na minimu a už příští rok začnou stoupat. Navíc to není jediný náklad na FVE.

Ceny akumulátorů klesat pravděpodobně budou, zvláště nových typů (sodíkové), ale ani to neznamená, že bude klesat cena elektřiny. Ta akumulovaná elektřina není vůbec levná. Co se týká FVE budou mít velké v létě ekonomické problémy a v zimě nám s výrobou zase téměř nepomohou.

Přečtěte si aktuální článek:

oenergetice.cz/elektrina/evropa-zacina-byt-saturovana-solarnimi-parky-navratnost-novych-projektu-je-nejista

Emil
25. prosinec 2024, 14:15

"Ceny FVE panelů, baterií a komponent pořád klesají" a ceny elektřiny současně rostou, takže tahle antikorelace určitě neznamená kauzalitu kterou očekáváte, Josefe. Natož u paroplynek, u kterých cenu elektřiny neurčuje cena elektrozařízení ale cena paliva a povolenek, které taky rostou.

Vladimír Krteček
25. prosinec 2024, 11:30

Emil 25. prosinec 2024, 10:30

Kdy konkretne 30x ? 16.12.24 od 6:00 presne.

Uz jsem tu daval odkaz, ale je tam nutny login (to je takovy problem???), ale vetsina z vas jste napsali, ze se vam tam nechce logovat.

https://reports.coreflowbased.eu/day_ahead_prices/2024-12-16/

Navic nez se tu objevi prispevek s odkazem trva opravdu docela dlouho.

23.11. To bylo 7x drazsi.

A kdyby se Vam opravdu chtelo, tak se podivejte na opravdu kazdy den od 23.11., protoze od toho dne ten supercirkus zacal a trva v podstate dodnes.

A pokud se tam podivate opravdu na kazdy den, tak mi prosim vypiste dny, kdy je cena v Nemecku vyssi nez u nas.

A mne teda opravdu spis zajima porovnani Nemecko a my, porovnani se Svedskem nebo Norskem mi moc platne neni.

Dokonce mne tak nejak vubec nezajimaji spotove ceny v cervnu (i ja mam FVE).

Pokud tedy opravdu si najdete cas na studium vsech dnu od 23.11. - budu moc rad kdyz se k tomu vyjadrite.

Dekuji

Bob
25. prosinec 2024, 12:21

Jednak se nám nechce logovat a hlavně jde jen o výjimečnou 1 hodinu, kdy ostatní země Evropy mají blíže k naší ceně. Proč Vy nepoužíváte lépe dostupné údaje na tomto webu na energostatu?

16.12. 6:00 Německo 7,73 a ČR 232,8 30*

16.12. 11:00 Německo 80,13 a ČR 106,21 1,3*

Většinu doby máme spotovou cenu elektřiny jen o něco dražší, někdy i levnější, než Německo, podobně, jako ostatní okolní státy.

Bob
25. prosinec 2024, 12:29

23.11. 12:00 Německo 71,2 a ČR 72,85

Kde máte ten 7 násobný rozdíl?

Jestli to nebude tím, že Německo má dobré propojení se Švédskem (obecně se severem), který snižuje ceny elektřiny v Německu, když my ji máme dražší. Ale jim se to přestává líbit, protože zase Německo zdražuje jejich elektřinu.

Vladimír Krteček
25. prosinec 2024, 13:21

7x je to od 23:00 23.11.

Netusim proc je takovy problem se nekde zalogovat.

Proc to nepouzivam tady? Protoze tam se me to zobrazuje naprosto prehledne hodinu po hodine krasne vedle sebe.

Kdybyste se tam podivali, videli byste, že se ROZHODNE NEJEDNA O NEJAKOU VYJIMECNOU HODINU - je to cely den kazdou kazdickou hodinu a od 23.11. je to zcela bezny stav.

A Nemecko nezdrazuje cenu jen jim "nahoře", ale vsem - tedy i nam a zbytku Evropy, i kdyz mame "slabe propojeni".

Pokud se OPRAVDU podivate na dane stranky a projdete si od 23.11. vecer hodinu po hodine az do dnes, optimismus (ze se jedna o par hodin) vas urcite prejde.

Bob
25. prosinec 2024, 19:14

Netuším, proč je takový problém podívat se tam, kde není potřeba se logovat a kde se dívají všichni ostatní? Proč by to všichni ostatní měli dělat složitěji podle Vás?

Na energostatu máte krásně hodinu po hodině zobrazenu celou Evropu a tak vidíte, jak se cenově ovlivňují sousední země.

Váš problém je, že "vidíte" jen extrémy a to ještě jen ty, kdy je elektřina levnější v Německu. Proto jsem Vám napsal ty ceny jen pět hodin po sobě jednou extrémní rozdíl a hned za několik hodin téměř stejné. Podobně je toho 23.11. Od té doby najdete také hodně hodin velmi podobných cen. Třeba:

27.11. 9:00 164 a 175

29.11. 7:00 169 a 168 (u nás trochu levnější)

Atd. Dál nemá cenu hledat.

Obecně: Levnější je často elektřina v Německu kolem 24:00, kdy je nízká spotřeba a hodně fouká, což ale nemá moc význam. Největší význam má cena elektřiny ve špičkách odběru.

Bob
25. prosinec 2024, 19:25

Ale jinak souhlas s tím, že nedostatek elektřiny u sousedů, a to hlavně v Německu zdražuje cenu elektřiny u nás, přestože jí máme dost (zatím jsme vývozci).

Emil
25. prosinec 2024, 14:09

1) "16.12.24 od 6:00 presne" byla v ČR 70× dražší a 7.4.24 od 13:00 přesně byla zase nekonečněkrát dražší v Německu. Takže co z toho vyplývá? Vůbec nic.

2) Nevím co si představujete pod pojmem "supercirkus", tak se k tomu těžko můžu vyjádřit.

3) Psal jsem sice o hodinových cenách, ale pokud trváte na dnech "kdy je cena v Nemecku vyssi nez u nas", takových bylo od začátku roku celkem 108, takže všechny vám opravdu vypisovat nebudu, ale např. v prosinci šlo o 11.12. a 12.12.

4) O Švédsku ani Norsku jsem nic nepsal.

Vladimír Krteček
25. prosinec 2024, 15:42

Ad 1.

70x drazsi jsem zase nepsal ja, to jste si vycucal z prstu.

Ze by 7.4. meli v nemecku vubec, natoz nescetnekrat drazsi zjistovat nebudu - v dubnu sviti slunce a oni maji OZE podstatne vic, tudiz silne pochybuju.

Co z toho vyplyva - pokud pro vas vubec nic, pro mne z toho vyplyva, ze v dubnu uz elektrikou netopim, temer nesvitim, proste elektriku temer nepotrebuju.

V zime topim a svitim podstatne vic, i dny jsou podstatne kratsi, tak treba proto.

Pro mne z toho tedy vyplyva, ze ja na spotu odebiram elektriku, kdezto Vy o spotu vite evidentne kulove.

Zklamal jste mne, mel jsem o vas lepsi mineni. Akorat nevim proc citite potrebu se vyjadrovat k tematu, o kterem evidentne moc nevite. Ale kazdy jsme nejaky ...

Ad 2. Supercirkus byste pochopil sam, kdybyste "byl ochoten se zalogovat". Ale kdyz se nechce, je to horsi nez kdyz se nemuze.

Ad 3. Ja psal taky o hodinovych cenach. Ale hodinove ceny trvaji po cely den. Ano, 11.12. bylo skutecne nekolik hodin, kdy u sousedu meli ceny o fous vyssi. 12.12. to bylo o par hodin vic a o dva fousy vyssi nez u nas. Od 23.11. to je vsak totalne jinde (ale to byste se musel zalogovat).

Evidentne ale koukate do jinych statistik a skutecne hodinove ceny pres zimu vas v podstate vubec nezajimaji.

Ad 4. Ze jste nic nepsal o Svedsku - skoda. O Svedsku se pise treba hned v prvnim odstavci tohoto clanku.

Co z toho vyplyva? Jsem ve spatne diskusi. Jsou tu lide, kteri sice hodne diskutuji, ale nejsou ochotni se zabyvat holymi fakty. Nebo maji proste svuj nazor, pres ktery "vlak nejede".

Emil
25. prosinec 2024, 17:01

Ad 1) Upsal jsem se, mělo být 30×, to je přece úplně jedno. Ať už to budete zjišťovat nebo nebudete, ať už budete pochybovat nebo ne, na faktu že v tu hodinu měli v Německu nekonečněkrát dražší elektřinu než v ČR to vůbec nic nemění. Že si to nechcete ověřit je váš problém.

Pro vás z toho taky nevyplývá vůbec nic, podstatný je průměrný rozdíl a nikoliv poměr v nějaké účelově vybrané hodině, snadno se může stát, že poměr může být nekonečný a rozdíl zanedbatelný, jak se vám snažím na tomto příkladu ukázat.

Německé ceny elektřiny byste stejně platit nechtěl, oni sice mají o něco nižší cenu silové elektřiny ale bohatě to dohánějí v ostatních složkách, díky kterým má Německo nejdražší elektřinu v Evropě. A cenu silové elektřiny v ČR zvyšuje propojení na jihovýchod Evropy, kde jsou vyšší ceny a ty se přelévají i k nám a do Německa kvůli geografické poloze a přenosové soustavě už tolik ne.

Vtipné je že "Vy o spotu vite evidentne kulove" píše někdo, kdo "NIKDY nevidel , ze by v Nemecku byla cena jen o neco vyssi nez ve zbytku Evropy", přestože to je úplně běžný stav. O tématu "evidentne moc nevite" spíš vy. "Ale kazdy jsme nejaky ..."

Ad 2) OK, definici "supercirkusu" tedy žádnou nemáte, takže platí že se k tomu těžko můžu vyjádřit. Ceny elektřiny každou hodinu v roce mám k dispozici i bez "zalogování", takže bych tím nic získal.

Ad 3) Hodinové ceny netrvají celý den ale "překvapivě" právě tu hodinu, další hodinu už mohou být úplně jiné a často taky bývají. O 23.11. jsem vůbec nic nepsal.

Já koukám právě na ty hodinové ceny na denním trhu, ty jsou jenom jedny, nedělí se na skutečné a neskutečné, takže těžko mohou být jiné a nevím jak jste přišel na to že mě "v podstate vubec nezajimaji", když tu celou dobu píšu jen o nich.

Ad 4) Já se právě zabývám holými fakty a žádný svůj názor jsem naopak na rozdíl od vás nepsal.

Vladimír Krteček
25. prosinec 2024, 20:10

Strasne rad slovickarite. Budiz.

Ja Vam tedy zjednodusim co jsem chtel rict.

Jsem na spotu.

Od jara do podzimu jsem sobestacny = spotove ceny mne nezajimaji (ani v Cesku, natoz v Nemecku).

Az potrebuju nabit baterky, teprve mne spotove ceny zajimaji. Denne potrebuju 3 hodiny na nabiti = vybiram v noci tri nejnizsi. Letos jsem zacal nabijet 10.11. To jeste byly ceny +- podobne jako v Nemecku.

Od 23.11. ve 23:00 zacal ten supercirkus, tedy ceny u nas a v Nemecku se zacly diametralne lisit. To trva do 23.12. 24. a 25.12. jsou ceny v cele Evrope naprosto stejne (vysoke, loni byly temer nulove).

Ze jsem "nikdy nevidel" nizsi ceny = od 23.11. Ano, 2x tedy byly vyssi. Ale mesic ma v "prumeru" dni 30. A rozdily nejsou rozhodne par €. Po Novem roce ocekavam stejny prubeh.

Kdybyste byl v podobne situaci, zajimalo by Vas to mnohem vic. Pokud jste na FIXu, je Vam to fuk (ackoli se o to zajimate).

A neco jako PRUMER je cislo absolutne nic nevypovidajici.

Jeden ma vyplatu 20.000 a druhy 670.000. Jaky maji prumer? Tudiz tzv. Prumerna mzda je neco, co vetsina naroda nikdy nevidela. Podobne to je s prumernou cenou elektriky.

Emil
25. prosinec 2024, 20:49

1) Mně je úplně jedno co sledujete, co vás zajímá nebo nezajímá apod., nemusíte se s tím vypisovat, já pouze reaguji na vaše nepřesná tvrzení ohledně cen v Německu a ČR, nic víc, držte se prosím faktů.

2) Zajímavé, o mně tvrdíte že se vyjadřuji k tématu, o kterém prý moc nevím a sám přiznáváte, že vás většinu roku toto téma nezajímá...

3) Takže jestli to dobře chápu, za "supercirkus" označujete situaci kdy je jihovýchodní Evropa deficitní, tím pádem má drahou elektřinu a tato vysoká cena se částečně přelévá i do ČR, protože možnosti přenosu elektřny od velkých exportérů (Francie, Švédsko, Norsko) jsou omezené, takže logicky čím dále od nich, tím je elektřina dražší. Já bych to tedy spíš než za "supercirkus" označil za přirozené chování trhu, ale vy si tomu říkejte jak chcete.

4) Jestli svoje původní tvrzení o tom že jste nikdy neviděl vyšší cenu v Německu než ve zbytku Evropy změnil na tvrzení že jste od 23.11. málokdy viděl vyšší průměrnou denní cenu v ČR než v Německu, tak s ním nemám žádný problém.

5) Něco jako průměr není "cislo absolutne nic nevypovidajici", zaprvé ten "absolutne nic nevypovidajici" průměr sám používáte když píšete o cenách v jednotlivých dnech, které jsou průměrem hodinových cen, a zadruhé tu průměrnou cenu (vážený průměr) platíte. S výplatou ani průměrnou mzdou to nemá nic společného.

Karel Valenta
25. prosinec 2024, 16:29

Cena na spotu mě vůbec nezajímá, ale to kolísání cen ukazuje, jaký binec větrníky a FVE zanáší do rozvodné sítě. Jednou to odskáčeme pěkným blackoutem.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se