Domů
Německo
Německo zřejmě přeceňuje možnosti dovozu zeleného vodíku
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Německo zřejmě přeceňuje možnosti dovozu zeleného vodíku

Německo
11 komentářů
26. listopad 2021, 10:43
Jan Budín
Německá vláda přeceňuje potenciál dovozu zeleného vodíku ze zahraničí, pomocí kterého by měl být pokrytý rozdíl mezi očekávanou výrobou a spotřebou vodíku v roce 2030. Namísto spoléhání se na dovoz by se Německo mělo více zaměřit na domácí produkci. Informaci přinesl zahraniční server Argus s odvoláním na studii výzkumného institutu Fraunhofer Umsicht.
Podle německé vodíkové strategie zveřejněné v červnu loňského roku by v roce 2030 měla poptávka po vodíku činit 90 až 110 TWh. Domácí výroba zeleného vodíku by v daném roce měla dosáhnout 14 TWh při předpokladu výstavby 5 GW elektrolyzérů, které mají pro výrobu uvedeného množství vodíku spotřebovat 20 TWh elektřiny z obnovitelných zdrojů. Do roku 2040 se má následně výroba zeleného vodíku v Německu zdvojnásobit. Z uvedeného vyplývá poměrně vysoká závislost na dovozu této komodity ve střednědobém i dlouhodobém horizontu.
Ze závěrů studie výzkumného institutu Fraunhofer Umsicht nicméně vyplývá, že aby bylo Německo schopné takto velké objemy vodíku dovážet, muselo by buď provést konverzi stávajících plynovodů na vodík nebo vybudovat nová potrubí pro vodík, a to včetně přeshraničních propojení se sousedními zeměmi. To je podle výzkumníků z Fraunhoferova institutu sice technicky realizovatelné, avšak s ohledem na povolovací a plánovací procesy v uvedeném časovém horizontu obtížně proveditelné.
K podobným závěrům výzkumníci došli i v případě námořní přepravy. Zde lze očekávat přepravu omezeného množství vodíku zejména za použití čpavku či kapalného organického nosiče vodíku (LOHC) jako nosiče pro přepravu, avšak vzhledem k omezené vybavenosti přístavů by se v nejbližších letech nemělo jednat o významné objemy.

Jediná proveditelná varianta je nákladní doprava

Podle studie se tak jako jediná proveditelná varianta v horizontu 2030 jeví přeprava vodíku pomocí nákladních vozů, a to jak v plynném, tak kapalném stavu. Velkou nevýhodou tohoto způsobu přepravy je nicméně velký počet potřebných cest a s ním spojená vysoká emisní náročnost přepravy.
Maximalistická varianta dovozu 96 TWh stlačeného vodíku tímto způsobem by si dle uvedené studie vyžádala 2,5 milionů cest ročně. Pokud by byl jako nosič pro přepravu využit čpavek, mohl by být počet cest snížen zhruba na pětinu.
Podle studie by se tak Německo spíše než na dovoz zeleného vodíku mělo orientovat na maximalizaci domácí produkce, a to jak pomocí velkých elektrolyzérů, tak pomocí menších decentrálních zařízení umístěných poblíž spotřebitelů vodíku.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
JVr
26. listopad 2021, 11:49

A to je ani nenapadlo se zabývat tím, odkud ten vodík dovezou alias, kdo jim ten zelený vodík bude vyrábět... (podobně jak to zeleňáci všude uvažují s EE: "co nestihneme vyrobit v OZE dovezeme"). Ti Němci snad počítají s tím, že při celosvětové transformaci energetiky budou mít všichni mrtě energie a elekrolyzérů a budou se prát o to, aby do Německa dovezli 100 TWh a to ještě ke všemu ve vodíku...

Kdo bude ten vodík vyrábět, ten ho bude mít pro vlastní spotřebu, proč by ho měl **** vozit do Německa, nehledě na ty komplikace s dopravou (to je alespoň napadlo). Že už jenom z toho důvodu je to dobrá utopie.

Kalfa
26. listopad 2021, 13:59

Nepoučitelnost a až zázračná schopnost podlehnout vždy nereálné chiméře se u Němců traduje již od doby Svaté říše římské národa německého.

maly jarda
26. listopad 2021, 14:09

Stavá pravda, Němci mají neuvěřitelný talent věřit těm nejšílenějším nesmyslům, ať je to nacismus, multikulturalismus nebo zelené šílenství .. průměrný Němec to baští i s navijákem.

Ono asi není náhoda že prohráli dvě světové války ... očividně jim chybí normální zdravý rozum což je dost děsivé protože víceméně vladnou Evropě.

maly jarda
26. listopad 2021, 14:00

Nejlepší je ten plán vodík zkapalňovat a někam vozit .. to se tím celé tak neuvěřitelně prodraží že fotovoltaicke parky ve Finsku ,plánované jejich slabomyslnou premiérkou, budou proti tomu zlatý důl

maly jarda
27. listopad 2021, 12:38

Zkapalňovat vodík je opravdu drahá sranda a je úplně jedno jestli se pak vozí 100 kilometrů nebo 100 metrů.

Ale jak říká Paroubek a soudruzi z Bruselu : zdroje jsou

Vinkler
26. listopad 2021, 18:49

Ale v létě slunce ve Finsku nezapadá.

VK
27. listopad 2021, 03:29

Ve Finsku fotovoltaika ročně vyrobí o 23% méně než v Čechách. Jasně, je to méně, ale není to zas taková tragédie. Na střechách domů a firem to stále může dávat pro vlastní spotřebu ekonomický smysl.

V oblastech, kde je v ČR sníh, může ta výroba být dokonce i velmi podobná. Protože Finové mají větší výrobu v létě (delší den) a v zimě v ČR jsou panely často pod sněhem a námrazou, takže "teoretické zisky" v zimě jsou reálně nižší.

František Zahálka
26. listopad 2021, 16:31

Dovolím si parafrázovat:

Vodík byl před půl rokem v západní Evropě přepychem horních deseti tisíc, u nás aparátem podivínů a v carském Rusku pouze předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.

A najednou je tutovka, že spasí svět. Je z toho jasně cítit, že za tu dobu nedošlo k nějaké zásadní inovaci a technickému pokroku, ale vzali si to do úst politici.

V Brzku bude vodíku dost :-)

dnebesky
26. listopad 2021, 22:10

Vodík je Sputnik západu. Všichni o něm mluví ale nikdo ho neviděl a taky nevyrobí.

Petr Benda
27. listopad 2021, 14:04

V tomto bych spíše nesouhlasil, neb vodík byl viděn a vyrábí se, ale ne v takové míře. Sputnik V (jestli jste myslel vakcínu), tak s tím nevím jak to je.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se