Domů
Obnovitelné zdroje
Německo odhalilo plán, jak se chce stát celosvětovou jedničkou na trhu s vodíkem
Německý úřad spolkového kancléře. Autor: Ansgar Koreng, Wikimedia Commons

Německo odhalilo plán, jak se chce stát celosvětovou jedničkou na trhu s vodíkem

Německá vláda představila minulý týden dlouho očekávanou národní vodíkovou strategii. Na jejím základě chce v příštích třech letech investovat do vodíku více než deset miliard eur. Domácí produkce by se měla zvýšit na 5 GW do roku 2030 a o dalších 5 GW do roku 2040, bez dovozu se ovšem Německo stejně neobejde.

Německá vláda odhalila na tiskové konferenci konající se 10. června svou národní vodíkovou strategii. Dokument se zaměřuje zejména na podporu zeleného vodíku, rozvoj německého domácího trhu a mezinárodní spolupráci. Krom obecných předpokladů obsahuje i 38 konkrétních kroků, jak chce vláda produkci a využívání vodíku podpořit.

Chceme být celosvětovou jedničkou v rámci technologií zeleného vodíku,“ prohlásil německý ministr hospodářství a energetiky, Peter Altmaier, a dodal, že důvodem není jenom hospodářská konkurenceschopnost, ale zejména dosažení cílů k ochraně klimatu.

Strategie byla schválena již o týden dříve v rámci dohody o ekonomickém stimulačním balíčku ve výši 130 miliard eur. V jeho rámci pak chce vláda uvolnit až 7 miliard eur přímo na výzkum, inovace a rozvoj trhu s vodíkem. Další 2 miliardy eur plánuje investovat do mezinárodní spolupráce ohledně vodíku. Z dalších vládních programů na ochranu klimatu pak předpokládá vedlejší investice v řádech jednotek miliard eur.

38 kroků k cíli

Plán je časově rozdělen do dvou částí. Do roku 2023 se zaměřuje na rozvoj a hledání nových možností a inovací a vytvoření fungujícího domácí trhu. Od roku 2023 pak půjde zejména o jeho konsolidaci, ale hlavní pozornost bude věnována evropské a mezinárodní dimenzi obchodu s vodíkem.

Rovněž jsou identifikována základní odvětví, v nichž by se mělo využití vodíku nejvíce podporovat. Obecně jde o taková, kde je již dnes jeho využití blízko ekonomické výhodnosti, a taková kde nelze zajistit dekarbonizaci jiným způsobem. Konkrétně tedy zejména letectví, těžkou přepravu, chemický průmysl a strojírenství.

Bude proto zaveden program smluv pro změnu, které mají právě v těchto odvětvích přechod na vodík finančně podpořit. V rámci letectví pak vláda zvažuje kvóty ve výši minimálně 2 % na využití paliv z obnovitelných zdrojů.

Zásadní pro implementaci bude také vytvoření 25-členné národní vodíkové komise ze zástupců obchodu, vědy a občanské společnosti. Ta bude fungovat jako poradní orgán vládní komise pro implementaci strategie.

Evropská komise. Autor: Álvaro Millán

Bez zahraničích partnerů to nepůjde

Německá poptávka po vodíku by se měla podle předpovědí zvýšit do roku 2030 na 90 až 110 TWh. Zároveň strategie identifikuje, že Německo má omezené kapacity produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů a s ní souvisejícího zeleného vodíku. Domácí produkce se pak má přesto navýšit na 5 GW do roku 2030 a až na 10 GW do roku 2040. Toto by ovšem stále odpovídalo pouze 28 TWh. Německo tedy zůstane ve střednědobém i dlouhodobém horizontu významným energetickým dovozcem.

Na evropské úrovni tak počítá se zvýšenou spoluprací a předpokládá v příštích deseti letech vytvoření celoevropského trhu s vodíkem. K jeho rozvoji chce, tak jako představitelé EU, využít mimo jiné i dosavadní evropskou plynovou infrastrukturu. Vodík bude také jedno z klíčových témat německého předsednictví Evropské rady ve druhé polovině roku 2020. V rámci spolupráce se třetími státy plánuje využít a rozvinout dosavadní energetická partnerství.

Úvodní fotografie: Německý úřad spolkového kancléře, autor: Ansgar Koreng, Wikimedia Commons

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Jiří
16. červen 2020, 11:39

Asi jsem to nepochopil. Proč by chtěl někdo vynakládat desítky miliard eur na to, aby mohl být závislý na dovozu nějaké komodity?

Milan Vaněček
16. červen 2020, 12:17

Pochopte, že Německo nemůže jenom vyvážet, musí i něco dovést. Tak místo dovozu špinavé ropy a černého uhlí a přechodného plynu bude dovážet čistý vodík. Co je na tom zvláštního?

Když mají na realizaci dost peněz (jako že jo), tak to zrealizují, v chemii byli Němci vždy špičkoví.

Josef
16. červen 2020, 13:35

Když se nad tím zamyslíte z širšího kontextu, pak je to nesmysl. Vodík je jeden velký problém, lepší je vyrábět umělou naftu nebo letecké palivo - ceny jsou tak jako tak astronomické a tato paliva se na rozdíl od vodíku bezproblémově skladují a dopravují.

Bizon
16. červen 2020, 13:54

Zajímá mně odkud ten čistý vodík budou dovážet, když se "zelený" vodík krom pár demonstračních provozů nikde neplánuje vyrábět (i tady byl článek že je to zatím ekonomicky naprostý nesmysl). Spíš budou dovážet vodík vyrobený reformingem "přechodného" plynu a udělají pořádnou PR kampaň která bude tvrdit že je zelený. Zvláštní mi na tom příjde to že můžou dovézt rovnou plyn, ušetří konverzní ztráty.

To že mají Němci dost peněz je pravda, ale jestli přejdou z velké části na extrémně drahé technologie tak v budoucnosti už tolik peněz mít nebudou. Souhlasím s Josefem že s vodíkem jsou problémy na každém kroku, což všechno zdražuje. I kdyby se zázračně zlepšila efektivita elektrolyzérů, palivových článků i P2G, tak všechno s vodíkem bude pořád relativně drahé.

Lubos Vozar
18. červen 2020, 09:23

Len v Rotterdame planuju skoro 1 GW elektrolizerov do 2025. Uz som to tu spominal BP PLanuje 250 MW tak isto Shell. Portugalsko so Spanielskom a myslim Marokom maju dlhodoby plan exportovat vodik do ARA regionu. V Teeside (UK) Planuju 1 GW kapacit modreho vodika (Steam Reforming) v spojeni s CCS.

Tych projektov sa naraz rozbieha v celej europe naozaj dost. Je pravda ze bez dotacii sa ani listok nepohne. a uprimne ten projekt v Teesside (H21 Project) je podla mna uplna zhyralost, ale neda sa odopriet, ze snaha to rozhybat tu je.

Bizon
18. červen 2020, 18:36

O Teesside H21 jsem dodnes neslyšel(díky). Zavání to zhýralostí a green-washingem, ale alespoň budou nějaká data. I přes určité pochybnosti proti vodíkovému výzkumu nic nemám, pravda že se to aspoň trochu rozhýbe.

Právě ten "modrý vodík" mně hodně zajímá, jaká bude efektivita a ekonomika. Principielně mi to trochu smrdí, ale uvidíme..

Bob
18. červen 2020, 17:46

Pan Vaněček si prostě zdůvodní vše.

Němci budou mít málo energie, takže budou masivně dovážet zelený vodík, ale současně budou mít přebytky EE, které nám budou levně dodávat, jak tvrdí jinde.

Milan Vaněček
18. červen 2020, 20:21

Bobe, pochopte to, po velkou většinu roku budou mít Němci přebytky elektřiny z VtE a FVE, občas velmi velké, jako už to ukázali. Zbytek zatím budou dokrývat zemním plynem, který ale bude postupně nahrazovat vodík resp jiná paliva vyrobená pomocí tohoto vodíku.

Toto zrujnuje v naší oblasti výrobu v jaderných elektrárnách, kalkulujících s předpokládaným koeficientem využití 0,8-0,9.

Když budou mít využití se ziskem jen cca 0,1-0,2 a v ostatní (převážnou) dobu budou ve ztrátě (budou vyrábět mnohem dráže než vítr či slunce) tak buď zkrachují nebo je budeme muset dotovat. A to nás může stát klidně ten bilion za dobu jejich předpokládané životnosti. Záleží jen na velikosti cenové diference vůči ceně na energetické burze.

Bob
19. červen 2020, 06:27

Pane Vaněček, myslete občas logicky:

Pokud budou mít po většinu roku přebytky EE a současně mají dost peněz a vůle na stavbu elektrolyzérů (jak sám píšete), tak by ten vodík masivně nedováželi.

To by si ho vyrobili doma.

Pokud ten zelený vodík budou muset dovážet v tak vysokém množství, jako se píše v článku, znamená to, že veškeré přebytky EE, které neodebere síť se budou snažit uložit do vodíku. Určitě nebudou chtít vyvážet produkt s nižší přidanou hodnotou (EE) a dovážet s vyšší přidanou hodnotou (vodík).

To znamená:

1) Nebudou mít nadbytky EE na vývoz

2) Aby naplnili výrobní kapacity elektrolyzérů, budou se snažit dovézt odjinud přebytky EE v době, kdy oni přebytky nebudou mít.

To může být třeba i EE z JE. Ve dne budou elektrolyzéry odebírat z FV, od pozdního odpoledne, v noci a brzo ráno mohou přejít na EE z JE. A aby to nebylo "fuj" (z jádra), pokryje se to zelenými certifikáty. Ty totiž fungují virtuálně. Nakoupíte denní zelenou FV EE, ale reálně odebíráte třeba v noci.

Takhle to dělají Rakušané. Hlásají, že nepoužívají jadernou EE, ale reálně od nás odebírají z rozvodny, kde je napojena i EDU. Takže vlastně takhle odebírají EE téměř 100% z jádra. Ale mají na to certifikáty, že je to EE třeba z Německé VtE.

Bob
19. červen 2020, 06:39

A abych nezapomněl

3) Pokud se Německo chce stát světovou jedničkou ve výrobě zeleného vodíku, bude k sobě stahovat všechnu EE z okolní Evropy. V tom případě nelze v budoucnu čekat levnou, ale hodně drahou EE. Protože i naše ceny EE jsou závislé na cenách v Německu, budeme i v budoucnu mít vysoké (Německé) ceny EE, ale s našimi (nízkými) platy.

Milan Vaněček
19. červen 2020, 08:17

Bobe, Vaše úvahy jsou zatemněny neznalostí zákonitostí fungování OZE a podobně jako jsem už poukázal v předchozím, nepochopením rozložení nadbytků a nedostatků výroby v čase během roku. A samozřejmě tím, že je to reálný plán BEZJADERNÉHO Německa a ne nějaké Vaše fikce.

Jaká bude dynamika výroby vodíku z OZE v Německu si rozhodnou Němci sami. Teď nejvíce pospíchají na nárust VtE a FVE, na baterie a elektromobilitu a na chytré sítě a dálkový přenos. Vidíte že toho mají hodně k řešení do 2030, 2040.

A že budování Dukovan II znamená, že naši plánovači potřebují cenu elektřiny více než dvojnásobnou vůči ceně současné (resp vůči 10letému průměru burzy) to snad víte. Když ne tak Vám to opět říkám.

Tak nepište nesmysly. Jedině máte pravdu s našimi nízkými platy. Když půjdeme v energetice z jednoho tunelu do druhého tunelu, tak budou pořád nízké, zatímco v okolí bude vítězit technický pokrok ...

Jiří
16. červen 2020, 15:00

Něco dovézt? Přečtěte si ten článek, předpokládají, že budou dovážet naprostou většinu (~85 %) a to i přesto, že na výrobu hodlají použít výkon, který by stačil celé naší republice.

Pepan
20. červen 2020, 08:57

https://youtu.be/mueRYbGkcDk

Když prošustrují triliony €, tak by mohli aspoň zkusit ty utopické teorie vyvrátit pomocí vyrobeného prototypu, který dle videa funguje, ale není o něj jaksi z zřejmých důvodů"zájem". Ať žije upřímnost ve vědě pro zdravou planetu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se