Domů
Německo
Pět společností porušilo své povinnosti a přispělo k nedostatku výkonu v německé soustavě v červnu 2019
elektrické vedení, sloup
Zdroj: PxHere

Pět společností porušilo své povinnosti a přispělo k nedostatku výkonu v německé soustavě v červnu 2019

Německý síťový regulátor oznámil výsledky šetření postupu několika společností aktivních na tamním trhu s elektřinou v souvislosti s jejich odpovědností za odchylku. Pět ze šesti společností své závazky porušilo a částečně tak přispělo ke vzniku významné systémové odchylky v Německé soustavě v červnu 2019.

V říjnu 2019 BNetzA oznámil, že prošetří chování celkem 6 subjektů zodpovědných za odchylku, konkrétně se jedná o společnosti Trailstone, Statkraft Markets, Optimax Energy, Energie Vertrieb Deutschland, Danske Commodities a Centrica.

Výsledkem šetření je, že společnosti Centrica, Danske Commodities a Statkraft nevyvinuly dostatečnou snahu dostát svým smluvním závazkům souvisejícím s odpovědností za odchylku. BNetzA již o dva týdny dříve oznámilo, že i společnosti Energie Vertrieb Deutschland (EVD) a Optimax tyto závazky porušily.

Společnosti nezajistily dostatečnou rovnováhu mezi odběrem a dodávkou elektřiny ve svých bilančních skupinách, a byly tak částečně zodpovědné za významnou systémovou odchylku v Německé soustavě, ke které došlo v červnu 2019.

Za nepřípustné považuje BNetzA ohlášení množství elektrické energie v prognóze výroby, které ve skutečnosti subjekty neměly k dispozici. Pro účely predikce také nestačí sladit řízení bilanční skupiny se systémovou odchylkou, aniž by byla zohledněna dodávka výrobních zařízení v bilanční skupině.

Zjištění BNetzA, proti kterému je možné se odvolat, slouží jako varování pro zmíněné společnosti. Ukončení smlouvy o bilanční skupině (Bilanzkreisvertrag, ekvivalent smlouvy o zúčtování odchylek v ČR) není s tím prohlášením přímo spojeno, to může provést až příslušný provozovatel přenosové soustavy.

Zpřísněná pravidla pro účastníky trhu

Německá elektrizační soustava ve třech dnech v červnu 2019 zaznamenala neočekávaně nedostatek výkonu, který přesáhl množství nasmlouvaných objemů výkonu v rámci podpůrných služeb. Náš západní soused se tak musel spolehnout na pomoc ze zahraničí.  BNetzA v reakci na tuto situaci již na začátku srpna zahájil konzultaci k otázce vymáhání odpovědného chování ze strany účastníků trhu s odpovědností za odchylku.

Vzniklou významnou systémovou odchylku nelze dle BNetzA přičíst běžným příčinám, jako jsou poruchy elektráren nebo fluktuace výroby obnovitelných zdrojů energie. Při šetření byly zjištěny významné odchylky v bilanci společností odpovědných za odchylku.

V prosinci 2019 BNetzA oznámil balíček opatření s platností od poloviny ledna 2020, která mají motivovat účastníky trhu s odpovědností za odchylku k pečlivějšímu udržování vyrovnané bilance mezi zajištěnou elektrickou energií pro pokrytí spotřeby svých bilančních skupin a jejich skutečnou spotřebou.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
St
4. květen 2020, 10:09

Že by poctiví, ekologičtí zaměření Němci podváděli? To se mi nechce věřit, že by se takto uvědomělí soudruzi zpronevěřili svému svatému poslání. Když tak mi to můžete prosím někdo vysvětlit?

Předem moc děkuji.

energetik
4. květen 2020, 11:39

Tak jako v ČEZku, tak jistě i ve více demokratickém a ekologicky uvědomělém a méně zkorumpovaném Německu se najdou jadernofosilní aktivisté a sabotéři. Kteří mají snahu sabotovat novější, účinnější a skutečně ekologičtější technologie které mají potenciál je vytlačit z trhu a snížit jim tak zisk. To je přirozené, s tím se musí počítat, ale nemělo by se to tolerovat a mělo by se to tvrdě trestat. Já se s takovými sabotéry hlavně mezi technicky distribucí setkávám skoro každý den a řeším jejich absurdnosti které si vymýšlejí u vybraných zdrojů v rozporu s legislativou.

Pavel
4. květen 2020, 11:58

Jak vtip na komunistický slovník vystřižený z 50. let je to dobrý srandaenergetiku. V reálu tahle událeost ukazuje jak moc hloupá je představa zelených fanatiků a tunelářů, že za pomocí bilionových dotací nahradí oze parodie na elektrárny klasickou stabilní energetiku.

St
4. květen 2020, 12:40

Tak nějak. Kupředu zelená, zpátky ni krok. A kdo to nechápe, je atomový (uhelný...) oportunista, který v našem krásném OZE světě nemá co dělat.

energetik
4. květen 2020, 14:56

Ty sabotérské činy distributorů jsou převáženě u nových zdrojů které kupodivu nemají žádné dotace a to ani provozní ani investiční a některé z nich nejsou ani OZE.

Pavel
4. květen 2020, 15:49

Jinými slovy, když distributor dbá na dodržování zákona, je to podle tebe sabotáž.

energetik
4. květen 2020, 21:57

Ne, distributor nutí výrobce a dodavatele zdroje aby nový zdroj upravil v rozporu s požadavky v PPDS přílohu č. 4 a v rozporu s návodem výrobce na jisticí přístroj (překročil jeho zkratovou odolnost a maximální dovolené předjištění). Následně aby na to výrobce vystavil a předal distributorovi revizi a podepsal lživé prohlášení že výrobna splňuje PPDS přílohu č.4 a byl za tyto nedovolené úpravy zodpovědný výrobce.

Také chce distributor podepsat dokumenty které jsou pro výrobní zdroje A2, přitom se jedná o zdroj B1, což je také podvod a v rozporu s nařízením komise (EU) 2016/631 (RfG).

Mimoto také ve smlouvě požaduje sankce za nedodržení účiníku v rozsahu 0,98 až 1 induktivní ale v PPDS příloze č. 4 v odstavci 9.4.3 je požadovaný účiník v rozsahu 0,90 kapacitní a 0,90 induktivní.

Dokonce chce zaplatit za nedodržení účiníku při povinné regulační funkci Q(U).

Jiný distributor u zdrojů s povinnou regulační funkcí účiník logicky nevyhodnocuje, ale tento by chtěl regulační funkci a ještě za tu proběhlou regulaci požaduje sankce.

Krajní body X1 a X4 funkce Q(U) pro regulaci napětí jsou v odstavci 9.4 definovány dokonce maximální hodnotou jakového výkonu který je výrobna schopna dodat/odebrat v tomto případě 0,8 kapacitní a 0,8 induktivní.

Distributor tedy nedodržuje vlastní oficiální pravidla PPDS která dal schválit ERÚ a vymýšlí si vlastní neoficiální. Podklady které zveřejnil na webu ohledně dispečerského řízení pro výrobce se také liší od toho co ve skutečnosti požaduje a jsou v rozporu s PPDS.

A když odpověděl výrobce distributorovi že jeho požadavky jsou v rozporu s PPDS, i s návodem výrobce zařízení, certifikátem o schválení atd.. tak technik distributora arogantně odpověděl že mu nikdo nebude říkat co má a nemá dělat. A že dokud tam nebude to co on chce, tak bude odpovídat jen "neschváleno" a že on nemusí nikomu nic vysvětlovat.

Zdroj i trafostanice už několik měsíců stojí a čeká na vyřešení tohoto problému a na natažení asi 15m VN kabelu který si vynutil natáhnout distributor a nechal si za to zaplatit dost přemrštěnou částku. Rok disponuje penězi které dostal na VN přípojku a ještě se toho ani nechytl. Ze začátku nedodržoval ani termín 1 měsíc na odpověď a odpovídal po urgencích až po 3 měsících, teď přesně po urgencích dodržuje jeden měsíc. Takže natahují co to jen jde.

"Úžasné" také bylo, když si jeden technik distributora usmyslel že ta soukromá trafostanice musí být pochozí, že sice na to není žádný předpis ale on to tak chce a že to tak napsal do smlouvy. A když jsme se sešli a měl to ve smlouvě ukázat tak to nenašel, ale stejně na tom trval, kvůli takové blbosti se muselo 5 lidí sejít na druhé straně republiky, protože technik si nepřečetl smlouvu a mysleli že si bude diktovat, jak má vypadat soukromá trafostanice. Oni tam žijí ještě v hlubokém komunizmu.

Připravujeme tedy správní řízení o připojení a náhradu škody a čekám na odpověď od ERÚ jestli je to i na odebrání licence na distribuci.

Martin Prokš
4. květen 2020, 12:25

Dobrý den

Předpokládám, že jste to myslel jako ironii. Protože když se kouknete co je to za společnosti, co je jejich významným (a u některých dominantním) předmětem podnikání a výrobní či obchodní komoditou/zdrojem...

Dneska je již nutné takovéto zprávy číst jako za minulého režimu. -cituji- Centrica, Danske Commodities a Statkraft ... Energie Vertrieb Deutschland (EVD) a Optimax tyto závazky porušily ... Společnosti nezajistily dostatečnou rovnováhu mezi odběrem a dodávkou elektřiny ve svých bilančních skupinách ... -konec citace-

A v totálním kontrastu s výše uvedenými pak zní -cituji- Vzniklou významnou systémovou odchylku nelze dle BNetzA přičíst běžným příčinám, jako jsou poruchy elektráren nebo fluktuace výroby obnovitelných zdrojů energie -konec citace-

Takže ano, kolísání větrných zdrojů za to samozřejmě nemůže, oni si prostě včas a dostatečně nezajistili zálohy v konvenčních řiditelných zdrojích. Prostě se spolehli že bude možné to zajistit na poslední chvíli, nebo bude levnější zaplatit pokutu za odchylku. Ale sešlo se jich víc na ráz se stejným přístupem a byl z toho problém. Ať žije OZE.

Martin Prokš
4. květen 2020, 12:29

Ještě dodatek, pardon, poslední odstavec svého příspěvku jsem myslel samozřejmě jako ironii, raději to takto explicitně ještě píšu.

Martin Hajek
4. květen 2020, 13:02

Máte pravdu, je to jasné spiknutí. Já bych ty sabotéry rovnou zavřel do gulagu, kde budou těžit vzácné zeminy pro výrobu fotovoltaických panelů.

Milan Vaněček
4. květen 2020, 14:29

Pane Hájek, pane Hájek co nám to povídáte? Jaké vzácné zeminy jsou potřeba pro výrobu fotovoltaických panelů??? Mimochodem, přibylo jich v roce 2019 celých 114,9 GW, nejvíc v Číně, USA a Japonsku. Dominuje křemík (95%).

Ještě jeden světový rekord: v USA připravili multispektrální fotovoltaický článek na bázi polovodičů III-V s potvrzenou účinností 47,1% (v Národní laboratoři pro obnovitelnou energii, NREL).

????????

Pepik
4. květen 2020, 16:01

Konečně se snad dočkám fundované odpovědi.

Když jsem se před asi 14 dny ptal v diskusi pod článkem "Průměrná cena elektřiny na denním trhu pro pracovní den se v Německu vůbec poprvé v historii propadla do záporu", co to znamená: "...K této hodnotě je ale nutné využít koncentrované světlo (143násobek toho slunečního).", jak je uvedeno v článku v odkazu (tehdy to byl odkaz https://www.solarninovinky.cz/novy-rekord-americti-vedci-vyvinuli-solarni-clanky-se-471-ucinnosti/). A jak se toho dosáhne?", nikdo nezareagoval. Tak teď to snad bude lepší.

Předem děkuji.

Milan Vaněček
4. květen 2020, 17:22

Vysvětlím Vám to. Jsou tři typy slunečních článků v komerční výrobě.

1) Prvý, nejrozšířenější, to jsou známé křemíkové články, nyní převážně z monokrystalických křemíkových destiček. Ty mají účinnost až 25% a další růst účinnosti se očekává v kombinaci tandemu: na vrchu tenkovrstvý článek (1-3 mikrony tenký) z perovskitu nebo jiného materiálu s absorpční hranou ve viditelné oblasti. Pak se půjde přes 30% účinnosti

2) Druhé, tenkovrstvé, levnější sluneční články, ale v hromadné výrobě stále pod 20%, v laboratoři tak 22-23%. nejrozšířenější je kadmium telurid, další je CIGS (měď-indium-galium-selen), teď je největší naděje vkládána do perovskitové struktury ternárních polovodičů

3) třetí, to jsou ty rekordní, drahé články na bázi několika přechodů na sobě z materiálů A3B5, jako galium arsenid, ....

Ty se převážně užívají v optických systémech s koncentrací slunečního záření. Tedy kombinace levné velké fokusující zrcadlo plus drahý malý článek. Koncentrace slunečního záření bývá 100-500, to má za následek větší rozštěpení kvazi-Fermiho hladin a tedy i vyšší napětí naprázdno, tedy i vyšší účinnost (samozřejmě taky obrovský proud, odpovídající té koncentraci slunečního záření).

Jsou i jiné typy slunečních článků ve výzkumu, ale to o čem píši v bodech 1-3 je už ve výrobě, těch křemíkových článků už se každý rok vyrábí více než 100 GW nominálního výkonu, asi 60% z toho v Číně.

Martin Hajek
4. květen 2020, 18:26

Jéje, pane Vaněčku, vy nevíte, že na výrobu fotovoltaiky jsou potřeba prvky vzácných zemin? Měl byste se asi malinko dovzdělat, to ví i v České spořitelně :-): https://www.csas.cz/cs/korporace/articles/nedostatek-zdroju-vzacne-zeminy

Mimochodem kdybyste našel odvahu podívat se na toho Moora, tak byste se to dozvěděl také :-).

Milan Vaněček
4. květen 2020, 20:29

Tak teď jsem vysvětlil rozumný dotaz nickovi pepík, teď zase něco musím vysvětlit panu Hájkovi. Jen si musím povzdechnout, pane Hájku, kriticky přemýšlejte nad tím co si přečtete v různých reklamních materiálech.

1)Tak tedy, cituji z toho Vašeho odkazu:

"Vzácné zeminy nebo také kovy vzácných zemin, jak se jim občas říká, tvoří sedmnáct kovů s podobnými chemickými vlastnostmi. Konkrétně mezi ně patří skandium, yttrium a celá patnáctičlenná skupina lanthanoidů, což jsou chemické prvky s protonovým číslem 57 až 71, v periodické tabulce prvků je tedy najdeme vedle sebe. Začínají lanthanem a končí luteciem."

Pro sluneční články potřebné vůbec nejsou. Vůbec ne. Vy jste myslel možná indium.

Podívejte se do Mendělejevovy tabulky a zjistíte že atomové číslo india je 49. BINGO.

2) Nezpochybńuji, že jsou i jiné "vzácné" kovy (třeba zlato či stříbro nebo indium) než ta skupina 17 kovů vzácných zemin, viz výše.

3) Sluneční články CIGS kde I znamená indium, tvoří mnohem méně než 1% solárních článků vyráběných průmyslově. Odhadl bych to na 1 promile.

TO JE HRůZA, CELÁ FOTOVOLTAIKA bude v háji!!! Místo asi 120 GW solárních panelů vyrobených vloni jich bez india bude jen 119,9 GW. Volejte to ihned panu Moorovi.

Pane Hájek, doopravdy pan Moore není expert na OZE, je to placený propagandista (i když s panem Wagnerem se většinou neshodnu, zde s ním musím souhlasit). A Česká spořitelna je expert na něco jiného než na chemii a solární články.

Jan Veselý
4. květen 2020, 20:52

To už jsem četl anglicky, je to opsané tuším z Forbesu. Taky jsem četl reakci Amory Lovinse, takže mám nabito. V prvé řadě bych chtěl zdůraznit, že prvky (sic!, správně kovy) vzácných zemin nejsou pro FVE a VtE kriticky důležité. Obě technologie se bez nich klidně obejdou. V podstatě existují 2 scénáře, buď s nimi bude problém a FVE/VtE budou vyráběné bez nich, nebo s nimi nebude problém a FVE/VtE je budou moci používat, pravděpodobně ve stále menším množství, protože jsou celkem drahé.

energetik
4. květen 2020, 23:26

Vzácných zemin máte na své zahrádce daleko větší obsah na jednotku hmotnosti než kolik je v solárním článku který je vyroben ze skoro čistého křemíku. Čím větší čistota křemíku, tím pro solární článek lépe.

Také toxických radionuklidů z jaderného průmyslu by se v 1kg hlíny vaší zahrádky našlo jistě více než je vzácných prvků v 1kg solárních článků. Vždyť ty přemnožené divočáky také nechce nikdo lovit, protože jsou zamořeni Cesiem z jaderného průmyslu a musí se platit za jejich likvidaci v kafilériích.

Asd
4. květen 2020, 14:33

Přesně tak. Přece si nenecháme rozvracet OZE. Kupředu zelená zpátky ni krok. A kdo nesnižuje CO2 s námi je atomový, uhelný troll a za trest bude elektřiny.

Milan Vaněček
4. květen 2020, 16:01

Jo, historie se opakuje. Kdo nebyl v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století pro "atom pro mír", tak byl válečný štváč a zpátečník.

No a pak přišel Černobyl, Fukušima, zdražování výstavby, neschopnost rychlé výstavby, zamrzlý technický pokrok, ...

a máme tu, po 50 promarněných atomových letech:

"kdo nebuduje OZE je zpátečník".

Jo, takový je život, jsem rád, že moje fotovoltaika jde stále kupředu, je stále levnější, teď nedávno v NREL (tam jsem též pracoval a měl s nimi 2x Česko-americký vědecký projekt) udělali rekordní fotovoltaický článek, účinnost přes 47% !!!

Martin Hajek
4. květen 2020, 18:30

Ano, máte pravdu, historie se opakuje. Tenkrát (v sedmdesátých letech) se tvrdilo, že elektřina z jaderné energie bude časem tak levná, že vůbec nebude mít smysl jí měřit. Dnes nás prakticky o tomtéž přesvědčují přátelé fotovoltaiky, jen se jim od úst práší :-).

Milan Vaněček
4. květen 2020, 18:46

Teď jsme minimálně o 3 levels výše:

1) překonali jsme přírodu v účinnosti využití sluneční energie (fotosyntéza versus fotovoltaika, 1:20)

2) občas je už teď elektřina zadarmo, bude to čím dál častěji

3) elektřinu můžeme fyzicky ssebou nosit v bateriích, umožńuje to nikdy nevídanou mobilitu informační (notebooky, chytré telefony) i fyzickou (elektromobily)

Úžasný pokrok.

Jan Veselý
4. květen 2020, 19:38

ad Hájek) Rozdíl je v tom, že u FVE máte za sebou tvrdá ekonomická data, konkrétně záležitosti okolo zkušenostní křivky. Myslím, že velkoobchodní cena FV panelů za 0.2 USD/W hovoří sama za sebe.

Martin Hajek
4. květen 2020, 22:43

Jasně, pane Veselý, fotovoltaika je úžasně levná. Tak mi vysvětlete, proč v Německu tak zuřivě bojuje o zachování provozních dotací, které přece vůbec nepotřebuje. Nebo že by v tom byl nějaký háček?

energetik
4. květen 2020, 23:06

Martin Hajek

To aby se narovnal trh deformovaný dotacemi do fosilních zdrojů přehlížením jejich škod. A také už více jak 60 leté dotované marné snaze o komerční nasazení jaderných zdrojů a také přehlížením a zlehčováním jejich škod a neodškodnění postižených a u nás i zotročených lidí co zaplatili životem a zdravím při bezohledném rabování uranu.

OZE prozatím spotřebovali pouze malý zlomek toho co dotace dostali jadernofosilní zdroje a přitom OZE udělali obrovský skok ve vývoji a jejich rozvoj se projevil ve snížení ceny silové elektřiny a skutečné úspoře všech emisí a škod.

Mimochodem aukce v Německu pro nové OZE končí hluboko pod cenou kterou požadují garantovat jaderní aktivisté pro své nové "modlitebny". Takže se to vyplatí a vědí to nejen v Německu ale i dalších státech.

Carlos
4. květen 2020, 23:54

Pane Hájku,

myslím že na odpověď můžete přijít sám. Ono se to totiž naskládá, FVE mají sice životnost 25 let, ale na tak dlouhou dobu je nikdo nepočítá, spíš tak 10-15, no a pak to začne být zajímavé. 1kWp vyrobí za rok asi 1MWh, takže jen na zaplacení panelu půjde ročně 13-15$. Měnič, byť jsem tu tedy vzal něco malého pro domácnosti a ne průmyslového. 2.4kW za 6k, což tedy hned udělá asi 16$ za rok navíc. Jsme na 29-34$/MWh. Do toho nějaká práce, pozemek, náklady na zaměstnance a jsme jistě někde na 40-45$. Přidejme přiměřený zisk a rezervu třeba na nevýrobu a jsme na těch hodnotách kde jsme v aukcích.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se