Domů
Německo
Polští vědci vyzvali Německo, aby kvůli klimatickým změnám zvážilo odklon od jaderné energetiky
Německá jaderná elektrárna Philippsburg. Zdroj: EnBW
Německá jaderná elektrárna Philippsburg. Zdroj: EnBW

Polští vědci vyzvali Německo, aby kvůli klimatickým změnám zvážilo odklon od jaderné energetiky

Skupina univerzitních profesorů a dalších vědců z Polska vyzvala v otevřeném dopise německé státníky i obyvatelstvo, aby zvážili svůj postoj k odstavování jaderných elektráren, které ještě nejsou na pokraji své životnosti. Důvodem jejich apelu jsou zejména globální klimatické změny a potřeba odstavovat fosilní zdroje, vypouštějící emise CO2, dříve než elektrárny jaderné.

Téměř stovka polských univerzitních profesorů, vědců a ekologů vyzvala v otevřeném dopise německou vládu, ale i všechny německé obyvatele, aby přehodnotily své plány na odstavování funkčních jaderných elektráren v zemi. Důvodem polské výzvy je dopad německého rozhodnutí na ochranu globálního klimatu a cíle udržet růst teploty pod 1,5 stupně Celsia.

„Jsme si vědomi probíhající diskuse o místě jaderné energetiky v dlouhodobě udržitelném modelu výroby energie a myslíme si, že je stále třeba další diskuze na základě úplných vědeckých dat. Opuštění nízkouhlíkové jaderné energie před úplným ukončením spalování černého a hnědého uhlí však povede k technickým a technologickým problémům, které bude v krátkém časovém období velmi obtížné překonat. To bude vyžadovat další využívání fosilních paliv, zejména pak zemního plynu. To ovšem neposkytuje očekávanou rychlou a účinnou dekarbonizaci,“ uvádí vědci v dopisu.

Před rozhodnutím o odklonu od jaderné energetiky v roce 2011 vyráběly německé jaderné zdroje zhruba čtvrtinu německé elektřiny ve srovnání s 13,4 % minulý rok. V Německu sice roste výroba z obnovitelných zdrojů, ale svůj podíl na výrobě mají i fosilní zdroje s podílem na výrobě téměř 40 % od začátku roku.

„Proto vás žádáme, abyste znovu zvážili své rozhodnutí ukončit využívání jaderné energie v Německu nebo jej odložili, dokud zcela nepřestanete využívat fosilní paliva v energetickém průmyslu a nezavedete ty nejmodernější a efektivní technologie pro skladování energie z obnovitelných zdrojů. Toto by urychlilo proces dekarbonizace a posloužilo jako příklad a dalo naději ostatním zemím na planetě, které se budou rozhodovat o budoucnosti svých energetických systémů a o jejich úloze v prevenci změny klimatu a degradace biosféry.“

Polsko na jádro teprve čeká

Náš severní soused zatím žádnou jadernou elektrárnou nedisponuje a většinu elektřiny vyrábí v elektrárnách uhelných. Stavba až 6 jaderných zdrojů do roku 2043 je však v Polsku ve fázi plánování. První jaderný blok by mělo Polsko zprovoznit v roce 2033.

Zdroj úvodní fotografie: EnBW

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
energetik
28. květen 2019, 08:40

Ano, jaderný odklon je potřeba urychlit už i kvůli klimatickým změnám.

JVr
28. květen 2019, 10:49

Aby stály za to, že ano!

Loudil
28. květen 2019, 09:28

Od Poláků mi to tedy "skutečně sedí". Je to země, která 80 % !! elektřiny vyrábí z uhlí a k atomu se ani sami nedopracovali, snad 2033 ?? Aby nejaderná země přesvědčovala jadernou zemi o výhodách jádra je zvláštní. A zároveň aby ti, co 80 % elektřiny dělají z uhlí vytýkali Němcům, že jsou "neekologičtí", to považuji za vrchol. Spíše v tom vidím zase politiku. Poláci jsou posedlí rusofobií a když se jim s Trumpem nepovedlo zastavit Nord Strem II, tak to zkouší takto oklikou. Cílem Poláků je poškodit Rusko a Gazprom snížením jejich dodávek plynu Evropě. Na co Poláci tedy cílí ? Je to jednoduché. Nyní probíhá v Německu proces snižování jádra a uhlí. Náhradou je OZE a jelikož zatím "nestíhá" dělat plnou náhradu , tak tam stoupá i využívání ruského plynu. Pokud by Němci pracovali podle Poláků, pak by nové OZE začalo stíhat náhradu samotného uhlí /jádro by nahrazovat nemuselo/ a závislost na ruském plynu by rázem byla menší. Rus by by poškozen na vývozu a Poláci by tleskali, jak se jim to zase "povedlo skoulet".

JVr
28. květen 2019, 10:55

V daném případě se jedná o univerzitní vědce, přestože z politického hlediska máte pravdu, tak tuto skupinu bych nepodezříval z politicky motivovaného jednání.

Spíše bych předpokládal, že jde o logikou podpořené doporučení s tím, že pokud to jde z jiné země (sousední), možná to bude mít určitý vliv.

Navíc Poláci budou pro svůj plán postavit x JE potřebovat i podporu v okolních státech, aby jim neházeli klacky pod nohy, jak to třeba rádi dělají Rakušané.

Loudil
28. květen 2019, 11:48

TO : JVr

Že by zrovna univerzitní vědci byli vždy a všude nepolitičtí a "čistí jako lilium", tomu nevěřím. I ti jsou poplatní právě vládnoucímu režimu = "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej". V Německu 30 let podobní "vědci" vymýšleli základy rasové teorie , další špičkoví vědci tam bádali nad výrobou jaderné bomby /Otto Hahn/ a kapalinových raket mezikontinentálního dosahu /von Braun/. Všechno "světová špica vědy daného oboru". A výsledek ? Ničemný !

Jan Veselý
28. květen 2019, 14:02

A výsledek? Kosmické lety (von Braun), jaderná energetika (Hahn). Ničemnost?

Samuel
28. květen 2019, 23:00

Vedci sa prispôsobujú štátu keď potrebujú financivať vývoj no politiku typu "zlé" Rusko "nedovolíme im zarábať" definitívne nerobia jedoducho preto že vedec chce spolupracocať nie sa uzatvárať svetu... Ale áno bevedec toto nepochopí lebo zjavne nemá nič iné na práci. Najväčšie vedecké laboratória sú medzinárodné ak si si nevšimol.

Josef
28. květen 2019, 10:57

Jo máte pravdu politika je svinstvo CO2 je jen krmivo pro masy. Je to další pokus USA jak zastavit NS2. USA ztrácí ve světě vliv - pokus dostat Ukrajinu do Nato nevyšel, navíc Rusko získalo Krym, Sýrii se nepodařilo rozbít a Asad dále pokračuje. Turecko kupuje zbraně od Ruska a další státy ho budou následovat. NS2 se postaví , protože Amerika neumí dodávat levný zemní plyn a i když USA zavedou sankce , pak to povede pouze k dalšímu oslabení hospodářských styků a tím i vlivu USA v Evropě.

Emil
28. květen 2019, 11:21

1) Vědci o způsobu výroby elektrické energie nerozhodují ani v Polsku, ani nikde jinde. A tady Vám zjevně uniklo, že Německo nepřesvědčuje celá země, ale pouze část vědců té země, což je trochu rozdíl.

2) Nelze si nevšimnout že Vy vidíte politiku úplně za vším, takže by bylo dost divné, kdyby zrovna tohle byla výjimka.

Samuel
28. květen 2019, 23:04

To problém politici a verejnosť jednofucho vedcov a technikov neposlúchajú a nechcú počuť a radšej sa riadia sa emóciami a tým čo jedna baba povedala lebo je to ľahšie pochopiť...

Samuel
28. květen 2019, 22:53

Polsku ako zemi ktorá usiluje o stavbu jadra práve pre efektívne zníženie emisií CO2 pochybujem že ide o poškodenie Ruska keďže kandidátmi na stavbu JE v Polsku budú aj Rusi ktorý aktuálne výrazne predbiehajú s Čínou zvyšok sveta vo vývoji nových reaktorov ktoré sú aj cenovo rentabilné. Tak isto Poľsko kupuje Ruský plyn a ropu. Poliaci nehovoria o neekologickosti ale nelogickosti činov Nenecka. Neviem prečo sa tak bojíš o Rusov... Rusi urobia čo bude v ich záujme aj bez teba a keď niečo spravia ani si ťa nevšimú.

Jan Veselý
28. květen 2019, 11:34

Jak zpívá Maruška Rotrová: "Ten vůz už jel." Já s tím rozhodnutím taky nesouhlasím, ale je to jejich volba.

Každopádně Němci byli schopni mezi lety 2010 a 2018 nahradit úbytek 64 TWh/rok výroby JE, 123 TWh/rok výroby z OZE a mají jasnou perspektivu jak pokračovat. To se v případě Polska takhle říct nedá, hlavně ve světle letos dokončovaného "uhelného Temelína" na okraji Opole.

Andrea Borotea
28. květen 2019, 12:01

Němci jsou autory jasných perspektiv už více jak 100 let, nikdy jim to ale podle jejich představ nevyjde.

Jejich jasná perspektiva v roce 1938 podporovaná skoro celým světem skončila v rozvalinách Berlína v květnu 1945.

Jan Veselý
28. květen 2019, 14:01

Á, máme tady zase jednoho trapného demagoga ohánějícího se Hitlerem.

Nějaký argument k věci by nebyl?

Andrea Borotea
28. květen 2019, 15:16

A není to snad celosvětově uznávaná fakta, že Němci zavinili 1. a 2. válku.

Emise skleníkových plynů, že spalovacích procesů jsou minimem toho co produkuje sama příroda nezávisle na člověku a době.

Emise CH4 mokřady bažiny...

Emise CO2 hořící uhelné doly, sopky

Popílek např Svatá Helena 1980 150km3 popeloviny

Malé velké doby ledové se střídaly a střídají bez toho co vymysleli v Německu

Prostě Němci zase lžou jak v září 1938 tehdy jim to také Francie a Anglie věřila.

Jan Veselý
28. květen 2019, 17:15

Aha, jen nesmysly. Tak nic.

Carlos
28. květen 2019, 22:23

1) Možná tak ve zjednodušených učebnicích pro ZŠ vydaných před 50 lety, dneska je v každé rozumné učebnici dějepisu jak systém tajných dohod, který to způsobil. V těch lepších je i to jak byl Franz Josef do války vmanipulován.

2) Přírodní procesy jsou v rovnováze dokud do toho nezačne drbat člověk, což udělal brutálním způsobem.

3) Popílek není skleníkový plyn

4) Ano, doby se střídají, ale pokud roste teplota rychleji než v minulosti a nemíní se zastavit, asi to nebude přirozené.

5) Němci a s nimi všichni až na Tumpiány a Klause st.

Samuel
28. květen 2019, 23:13

Carlos, problém je že teploty stúpajú no len za hystóriu meraní asi 150 rokov... Pred tým sme tie dáta nemali a len hádame ako to bolo. "Emisie" CO2 majú aj sopky, popol môže byť akýmisi ekvivakentom prachu uhoľných elektrární.

Samuel
28. květen 2019, 23:09

Áno Twh sú pekné ale nieje to ekvivalent lebo tie Twh sú vyrábané vo veľkom aj vtedy keď niesu potrebné a keď ich treba jednoducho niesú a kupujú Francúzke Twh z JE.

petr
28. květen 2019, 14:04

Dobrý den,

nevím co ty polské učence k tomu vedlo politického, ale hlubokou logiku to má a to člověk nemusí být univerzitním profesorem. OZE v SRN mělo nahradit spalování hnědého a černého uhlí a pak by to bylo OK. To že vytěsňuje bezemisní jádro je kravina, ale to již napsalo před mnou více moudřejších lidí.

Odstoupení od jaderné energetiky a následně nemít alternativu je opravdu hodně odvážné. Ale on jeden pořádný výpadek otevře oči politikům, kteří pak na hodinu vyhodí své současné PR poradce co jim radí kraviny...

Uvidíme, hezký den všem.

Milan Vaněček
28. květen 2019, 14:45

Z odborného hlediska (věda plus ekonomie) jde jen o kalkulaci rizik (ztrát) a zisků.

-Když se Němcům za dobu provozu jejich jaderných elektráren nestane nějaká velká havarie, tak jejich předčasným odstavením generují (ale jen relativně malé) ekonomické ztráty a nezklidňují CO2 hysterii (=přestat s uhlím hned dnes, zítra už je pozdě). Z tohoto hlediska dělají Němci pitomost.

-Když by se Němcům přihodilo to co Japoncům, tak by utrpěli obrovské ekonomické ztráty, stejné jako je stojí Energiewende, po které ale budou mít Němci čistou energetiku a z které bude těžit německý průmysl, kdežto Japoncům zbyly po Fukušimě jen oči pro pláč. Z tohoto hlediska, které ale nikdo nechce aby se přihodilo, dělají Němci dobře.

A rizika se těžko předvídají a kalkulují, nakonec je nejlepší nechat vše na přání občanů, vše ale musí být podložené vědeckým programem, technickým umem a ekonomickými kalkulacemi. V tom jsou Němci důkladní.

Švýcaři též ponechali rozhodnutí na vůli občanů a nechají JE dožít a pak je plně nahradí pomocí OZE. Asi věří víc ve "švýcarskou kvalitu" a solidnost.

Samuel
28. květen 2019, 23:23

Až na to že fukušina v nemecku je nemožná... Najhoršie čo by sa stalo tak obdoba TMI ktorá má za následok akurát drahšiu demontáž a je známy fakt že atómová energia je to najbezpečnejšie čo máme aj vďaka vysokej obozretnosti kvôli rizikám ktoré má. Funguje cez 450 reaktorov za celú hystóriu zlyhali 3 JE a nepotovnateľne zabili menej ľudí ako prach z uhoľných elektrárni či výbuchy plymu alebo spackané vodné nádrže.

Loudil
28. květen 2019, 16:51

Myslím si, že Němci mohli také své atomovky "nechat dožít" , jako to už ohlásili Švédové, Švýcaři, Belgičané, Španělé, Tchajwan,.... ale je to jejich národní volba a obyvatelé jsou tomu nakloněni. Němci nejsou sami , Rakušané měli svou jedinou atomovku postavenou v letech 1972-78 /Zwentendorf - 730 MW/ už před spuštěním, když o ní proběhlo národní referendum a výsledkem 50,47 % hlasů proti = rozdíl jen 20 000 hlasů /jedno okresní městečko/ bylo rozhodnuto o jejím trvalém uzavření. Pokud to Němcům přesto s Energiewende skutečně vyjde dle plánů, budou mít můj obdiv.

Samuel
28. květen 2019, 23:27

Nechcem nič odcudzovať no EW ako ho poznáme v prípade úspechu s fungujúcou energetikou (stabilita) ako pred bude zázrak po ktorom sa začnem asi modliť k veľkému Nemecku...

Andrea Borotea
29. květen 2019, 06:49

Sopka Laki Island 1783 : 15km3 popílku, 270 mil tun SOx...., Svatá Helena 1980...Krakatoa 1883....

Sopečná činnost ovlivňuje klima zásadně více než Tdi frau Merkel jak se nám z Německa snaží namluvit.

Petr Poruban
30. květen 2019, 13:37
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se