Domů
Německo
Protest proti větrným elektrárnám: Německý region obdržel statisíce námitek
Větrná elektrárna
Zdroj: Tom Corser / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Protest proti větrným elektrárnám: Německý region obdržel statisíce námitek

Stovky tisíc připomínek zpožďují plánování rozvoje větrných elektráren v německém regionu Neckar-Alb. Nové údaje ukazují, že za námitkami stojí jen několik tisíc obyvatel.

Německý region Neckar-Alb se zhruba 720 tisíci obyvateli obdržel 440 tisíc námitek proti plánům na oblasti pro větrné elektrárny. Samotný počet námitek přitáhl k regionu pozornost celého Německa. Z analýzy námitek vyplývá, že za prohlášeními občanské iniciativy "Gegenwind Neckar-Alb" stojí pouze 6 660 lidí.

Úřady nyní čelí složité situaci, protože musí všechny námitky formálně posoudit. Zpracování takového množství podání značně zatěžuje administrativu a zpomaluje rozhodovací proces.

Kritici tvrdí, že tato strategie „množstevního odporu“ deformuje skutečný obraz veřejného mínění a ztěžuje smysluplnou demokratickou diskuzi. Potvrzují se tak obvinění podporovatelů větrných elektráren, že cílem bylo pravděpodobně bránit průběhu plánování.

Téměř 2 % území pro rozvoj větrných elektráren

Regionální sdružení Neckar-Alb dostalo od spolkové země za úkol vymezit do konce září nejméně 1,8 % rozlohy regionu pro větrné elektrárny. Po obdržení námitek má být nyní v první polovině roku předložena revidovaná verze plánu. Občané se pak budou moci znovu vyjádřit.

"My pouze určujeme oblasti. Je na ostatních, aby je realizovali," zdůrazňuje v této souvislosti předseda sdružení Eugen Höschele (CDU).

Do jaké míry se zmenší nebo zcela zmizí 40 dříve plánovaných ploch pro větrné elektrárny, záleží na tom, jak relevantní budou námitky. Příkladem platného protiargumentu je například výskyt vzácného druhu ptactva.

"Pro nás jsou důležité argumenty, a ne jejich počet," ujišťuje ředitel sdružení Dirk Seidemann v rozhovoru pro SWR.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
minduton
2. únor 2025, 11:44

Jo, to je ta síla demokracie. Dejte možnost se projevit plebsu, a takhle to dopadne. Takové tyhle otázky musí řešit zastupitelská demokracie.

Karel Valenta
2. únor 2025, 14:13

Podívejte se na odkaz toho sdružení a řekněte, zda by jste chtěl mít po vašem okrese 150 kusů těchto monster vysokých téměř 300 m :

https://gegenwind-zollernalb.de

„Každá plánovaná větrná elektrárna má výšku téměř 300 metrů. Regionální sdružení Neckar-Alb plánuje oblasti pro celkem nejméně 150 těchto monster jen v okrese Zollernalb. To nemohlo být tím, co bylo míněno, když nám byl „energetický přechod“ nabízen jako dobrý pro přírodu. Tyto 300 metrů vysoké monstrózní stavby tehdy ještě neexistovaly.“

Zdeněk
3. únor 2025, 05:52

Jestli má ta elektrárna stát za mým domem , mám právo se vyjádřit.

Jinak, kdyby investoři dělili zisk s územím, tak věřím, že se dohodnou.

Byl jsem na jedné konferenci a místa starosta říkal solárníků: "Dejte mi (městu) z každé MWh 10€ do rozpočtu a jdeme se bavit." No ale to zase nevyjde ROI.

Vladimír Šťastný
3. únor 2025, 07:51

Je to jen důsledek toho, že se pro umisťování strojů VTE nikdy nedohodla oboustranně respektovaná pravidla. V Bavorsku nějaký čas platilo pravidlo 10h, ale to už bylo větrnou lobby zpochybněno a ta se tak vlamuje i na území, kde VTE stát nikdy neměly. Tak co mají lidé, jichž se to bytostně dotýká, podle vás dělat?

To že je jich málo, je jen zdánlivé. Obecně jsou lidé líní se jakkoli projevit, obživnou až ve chvíli, kdy jim mají postavit VTE na dotek.

Jarda
3. únor 2025, 08:46

@Vladimír Šťastný 3. únor 2025, 07:51

Podle mého názoru, pokud se mě něco bytostně dotýká, tak nebudu líný, projevím se a dělám vše proto, abych to změnil.

A naopak, pokud jsem líný s tím něco dělat, tak mě to zase až tak nevadí.

A pak také záleží, kolika lidem to vadí, pokud menšině, pak mají smůlu.

Vladimír Šťastný
3. únor 2025, 10:39

....nebudu líný, projevím se a dělám vše proto, abych to změnil.....A nedělají to ti lidé?

Přál bych vám se někdy takové taškařice zúčastnit. Teprve to vám otevře oči v tom smyslu, jak je těžké na problém upozornit, vykřičet ho do světa a jak málo lidí tím zaujmete natolik, aby vám chtěli pomoct.

Proto je takový tlak na to, znemožnit lidem přístup do řízení a celou proceduru maximálně zrychlit.

Jarda
3. únor 2025, 11:06

@Vladimír Šťastný 3. únor 2025, 10:39

Já nevím, co a kolik jich to dělá, nedělal jsem si žádnou rešerši.

Tyhle věci jsou složité a záleží případ od případu.

Podobné, když váš dům stojí v cestě nějakému obchvatu atd.

Majitel na tom nechal kus života, bere to jako velkou křivdu, ale ostatní trpí např. nadměrnou dopravou.

Člověk to vidí z toho svého pohledu/okna, ale ostatní to vidí zase jinak.

Většinou neexistuje řešení, které vyhovuje všem.

Vy jste si nikdy nepomyslel, že když někdo brzdí nějaké stavby, silnice, dálnice, že byste jim ty průtahy zakázal?

Vladimír Šťastný
3. únor 2025, 10:44

A ještě něco. Díky příspěvku pana Valenty pode mnou, si můžete konečně udělat skutečnou představu, o co jde. Bez toho článek vyzněl jako by byl psán o zbytečném opruzování zelených aktivistů. Když zjistíte, že jde o téměř 300 metrová monstra v počtu 150 kusů, snad vám dojde, že je čeho se obávat.

Karel Valenta
3. únor 2025, 08:32

Podívejte se na odkaz toho sdružení a řekněte, zda by jste chtěl mít po vašem okrese 150 kusů těchto monster vysokých téměř 300 m :

gegenwind-zollernalb.de

„Každá plánovaná větrná elektrárna má výšku téměř 300 metrů. Regionální sdružení Neckar-Alb plánuje oblasti pro celkem nejméně 150 těchto monster jen v okrese Zollernalb. To nemohlo být tím, co bylo míněno, když nám byl „energetický přechod“ nabízen jako dobrý pro přírodu. Tyto 300 metrů vysoké monstrózní stavby tehdy ještě neexistovaly.“

Jan Veselý
3. únor 2025, 12:53

Další parta, která zaměňuje "není to dobré pro přírodu" s "je to škaredé a nelíbí se nám to".

Bob
4. únor 2025, 11:54

Kromě toho je cca 85% Německých VtE ztrátových a bez dotací by nepřežily.

Z 18 000 VtE hodnocených po dobu 10 let jsou ziskové jen 2 větrné parky mimo mořských a pobřežních.

richie
3. únor 2025, 17:06

Len na doplnenie informacii (isteho kontextu vhodneho pre zamyslenie) - aktualny kapacity faktor onshore VTE je ~23% a to ho este dost vyrazne taha veterny server. Tu spominany region je spolu s vedlajsim Bavorskom na chvoste co sa tyka vyuzitelnej veternej energie (globalwindatlas.info/en/area/Germany) - teda mozeme predpokladat, ze kapacity faktor bude vyrazne pod 20% (podla mna aj menej ako 15% - ked si to porovnam s Rakuskom okolo Viedne, kde ma vyrazne lepsie podmienky a aj tak sa nedostanu cez 20%).

A tu im niekto da prikazom, stavat taketo nezmyselne monstra (nezmyselne z akhokolvek hladiska - teda mimo poziadavky naplnit nejke kvoty ci cerpat dotacie).

Karel Valenta
4. únor 2025, 08:03

Je to vlastně plýtvání materiálem, když na jihu Německa musíte na stejnou výrobu postavit dva větrníky ve srovnání s větrným severem.

richie
4. únor 2025, 12:13

ano, ale "Rozkaz zněl jasně! .. "

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se