V Německu zprovozní největší evropské zařízení pro výrobu zeleného vodíku

Barbora Zimová
28. prosinec 2025, 08:35
Bez komentáře
v-nemecku-zprovozni-nejvetsi-evropske-zarizeni-pro-vyrobu-zeleneho-vodiku

Společnost RWE rozvíjí výrobu zeleného vodíku v Německu. Po úspěšném pilotním projektu v Lingenu zahájila proces uvádění do provozu dosud největšího evropského zařízení tohoto druhu. Vyrobený vodík bude dodáván do rafinérie TotalEnergies v Leuně, kde podpoří plánovanou dekarbonizaci.

V průběhu léta 2024 zprovoznila společnost RWE v areálu plynové elektrárny Emsland nový elektrolyzér. Ten při využití elektřiny z obnovitelných zdrojů dokáže vyrobit až 270 kilogramů zeleného vodíku za hodinu. RWE uvedla, že se jedná o pilotní projekt jako první praktický krok k vybudování elektrolytických kapacit ve velkém měřítku. Se zařízením o instalovaném výkonu 14 MW testovala v malém měřítku to, co plánovala o několik metrů dál  realizovat ve stovkách megawattů. Po získání provozních zkušeností oznámila letos v prosinci posun do další fáze.

Proces uvádění do provozu prvních 100 MW elektrolyzérů v Lingenu již probíhá,“ sdělil mluvčí společnosti RWE serveru S&P Global.

Zařízení se aktuálně nachází ve fázi technického ověřování a uvedení do komerčního provozu plánuje na rok 2026. Projekt představuje úvodní etapu iniciativy GET H2 Nukleus, která chce propojit výrobu zeleného vodíku s průmyslovými spotřebiteli ve dvou německých spolkových zemích - Dolním Sasku a Severním Porýní-Vestfálsku. Celkem počítá s instalovaným výkonem 300 MW ve třech etapách do roku 2027.

Podle Stephana Weila, zemského premiéra Dolního Saska, se 20 % páteřní vodíkové sítě a 50 % produkce zeleného vodíku schválené Evropskou unií v Německu realizuje právě v Dolním Sasku.

Vyrobený vodík bude směřovat do rafinerie Leuna ve východní části Německa, kterou provozuje společnost TotalEnergies, a to prostřednictvím přibližně 600 km dlouhého potrubí. V budoucnu má být potrubí integrováno do vznikající národní páteřní sítě pro přepravu vodíku. Síť o délce více než 9 000 kilometrů bude postupně uváděna do provozu mezi lety 2025 a 2032, přičemž bude kombinovat modernizaci stávajících plynovodů s výstavbou nových úseků.

Zelený vodík jako prostředek dekarbonizace rafinérií

Rafinérie dnes využívají značné množství vodíku, který však pochází převážně ze zemního plynu a je tak spojen s produkcí vysokého množství emisí CO₂. V Německu motivuje dodavatele paliv k postupnému snižování emisí skleníkových plynů spojených s jejich palivy tzv. kvóta GHG. Rafinérie mají možnost snižovat emise využíváním zeleného vodíku.

Společnost TotalEnergies má po Evropě několik zařízení na zpracování surovin, jako je ropa. Kromě německého závodu jsou další v Antverpách (Belgie), Zeelandu (Nizozemsko), Normandii, Donges a Feyzinu (Francie). K tomu se nachází dvě bioprodukční rafinérie v La Mède a Grandpuits (Francie). Na začátku prosince tohoto roku proto vyhlásila výběrová řízení na dodávky 500 000 tun zeleného vodíku ročně. Od použití zeleného vodíku si společnost slibuje úsporu přibližně pěti milionů tun emisí CO₂ do roku 2030.

Toto rozsáhlé výběrové řízení je plně v souladu s ambicí TotalEnergies dekarbonizovat veškerý vodík používaný v našich evropských rafinériích do roku 2030.....Nabídkou střednědobých a dlouhodobých kontraktů různým dodavatelům z celého světa doufáme, že získáme ta nejkonkurenceschopnější řešení, která vyvinuli,“ uvedl v tiskové zprávě Patrick Pouyanné, předseda představenstva a generální ředitel TotalEnergies.

Dodavatelská smlouva mezi společnostmi RWE a TotalEnergies předpokládá od roku 2030 každoroční dodávky až 30 000 tun vodíku z obnovitelných zdrojů energie po dobu patnácti let. Podle RWE tak ušetří v rafinérii 300 000 tun emisí CO₂ ročně. Takové množství odpovídá průměru vyprodukovanému 140 000 auty za rok.

Společnost RWE plánuje využití podzemních skladovacích kapacit v lokalitě Gronau-Epe. Ty mají zajistit stabilní dodávky elektřiny v obdobích omezené dostupnosti solární a větrné energie. Uvedení zařízení do provozu plánuje dceřiná společnost RWE Gas Storage West na rok 2027.

Loading...

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se

Načítám banner…