Domů
Plynárenství
NEL: Do roku 2025 chceme stlačit cenu zeleného vodíku k 1,5 USD/kg
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

NEL: Do roku 2025 chceme stlačit cenu zeleného vodíku k 1,5 USD/kg

Norská společnost NEL, zabývající se výrobou elektrolyzérů, cílí na to, aby se výroba zeleného vodíku dostala do roku 2025 na úroveň okolo 1,5 USD/kg a byla tak schopná konkurovat vodíku vyrobenému pomocí fosilních zdrojů. Potenciál pro rozvoj vodíkového hospodářství vidí společnost především v transformaci těžké dopravy.

Jednou z možností, jak snížit produkční náklady zeleného vodíku, jsou dozajista úspory z rozsahu. Hlavním faktorem ale přesto zůstává cena „zelené“ elektrické energie. Proto si společnost NEL klade za cíl na vytipovaných trzích stlačit výrobní náklady na úroveň okolo 1,5 USD/kg. O jaké trhy by ale přesně mělo jít, v tiskové zprávě uvedeno nebylo.

„Dnes začínáme s naším plánem, který by měl umožnit našim zákazníkům výrobu zeleného vodíku na určitých trzích z velkokapacitního zařízení společnosti NEL za 1,5 USD/kg z levné zelené energie, a to do roku 2025,“ prohlašuje společnost NEL.

Podle výkonného ředitele NEL, Jona Andreho Lokkeho, by tak byl zelený vodík schopen konkurovat vodíku vyrobenému pomocí fosilních zdrojů.

Podle dat Plattsu se cena vodíku vyrobeného parním reformováním metanu v Nizozemsku pohybovala v loňském roce okolo 1,04 EUR/kg. Dle výzkumníků z BloombergNEF (BNEF) se v loňském roce pohybovala cena zeleného vodíku mezi 2,5 až 4,5 USD/kg. Pro rok 2030 pak ve své optimistické projekci predikovali cenu vodíku v západní Evropě okolo 2 USD/kg.

I podle další studie, kterou si nechala vypracovat Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), náklady na výrobu zeleného vodíku poklesnout mají, ovšem minimální cena zeleného vodíku se má dle této studie v Evropě v roce 2050 pohybovat okolo 2,23 USD/kg. Studie také srovnávala ostatní dostupné studie na toto téma a poukazovala na rozdíly, a to zejména v předpokladech investičních nákladů.

Rozvoj vodíkového hospodářství

Poptávka po vodíku, která se aktuálně pohybuje okolo 70 miliónů tun ročně, by se měla dle predikcí iniciativy Hydrogen Council zvýšit do roku 2050 až osminásobně.

„Trh s vodíkem je již velký, ale pouze malá část je produkována elektrolyzéry a je zde velká příležitost změnit současný trh na zelený,“ prohlásil Lokke.

Společnost NEL nyní buduje nový závod na výrobu elektrolyzérů v norském Heroyi. Zkušební linka má mít výrobní kapacitu 500 MW/rok. Začátek výroby se plánuje na druhý kvartál letošního roku. Cílem NELu je pak zvýšit výrobní kapacitu až na 2 GW/rok.

„Výrobní kapacita 2 GW ročně by pro naše zákazníky znamenala potenciální úsporu 4 až 5 miliónů tun CO₂, neboli 10 % ročních emisí Norska,“ uvádí Lokke.

Společnost NEL dodává vodík na více než 110 čerpacích stanic ve 13 různých státech a její výkonný ředitel Lokke vidí příležitost vodíku zejména v transformaci těžké dopravy. Zde bude dle jeho slov zapotřebí, aby vodík porazil naftu na čerpacích stanicích. NEL má mít technologický plán, který by umožnil nákladním vozidlům natankovat během 10 až 15 minut na dojezd až 1000 km.

Evropská unie

Evropská unie přijala v minulém roce strategii, ve které sází na vodík. Do roku 2024 plánuje vybudovat elektrolyzéry o výkonu 6 GW. Do roku 2030 pak až 40 GW.

Konkurenceschopnost zeleného vodíku vidí Evropská komise do roku 2030.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Josef
23. leden 2021, 17:12

Ideologické žvásty , 1,5USD kg vodíku = 1kč kWh. cena vstupní energie by musely být za 0,5kč a cena za výrobu vodíku nulová.... připomíná mi to články o tom , že elektrická energie bude tak levná, že se nevyplatí měření jejího odběru....

Bizon
24. leden 2021, 13:19

Zajímalo by mně jak to chtějí stlačit. Elektrolýza je omezená principielně přepětím vodíku což se uplně obejít nedá, a komprese vodíku je vždycky komplikovaná jak Avogadrovým zákonem tak šíleně nízkou viskozitou.

Konkurenceschopnost zeleného vodíku podle EK za 9 let? Politický sen, buď sebeklam nebo PR sračka. Ani na šedý vodík neexistuje skoro nic úspěšného komerčně, Elon Musk nepoužívá vodík ani v raketách ve vesmíru přestože tam dává smysl. Když nejde o státní prachy, tak s vodíkem nikdo nechce mít nic společného, pokud jde o zdroj energie nebo pohon.

Jan Veselý
24. leden 2021, 22:09

Čím více o tom přemýšlím, tím jsem si jistější, že kromě těch, kteří ten vodík budou rovnou lifrovat do chemické výroby, je to všechno marná snaha.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se