Domů
Plynárenství
Potrubí německých plynovodů lze využít pro přepravu vodíku, uvádí studie technického orgánu
Plynovodní potrubí Zeelink. Zdroj: OGE
Zdroj: OGE

Potrubí německých plynovodů lze využít pro přepravu vodíku, uvádí studie technického orgánu

Ocelové potrubí instalované v německé plynárenské síti je vhodné pro přepravu vodíku, uvádí studie Německého technického a vědeckého sdružení pro plyn a vodu (DVGW), které je uznávaným normalizačním orgánem pro plynárenský a vodárenský průmysl. Testováno bylo provozní stárnutí a pevnost oceli při dlouhodobém provozu.

"Výsledky výzkumu jsou průlomové pro budoucnost vodíku," uvedl generální ředitel Gerald Linke. Dodal, že ze tří výzev v hodnotovém řetězci - výroba, přeprava a využití - je nyní "v podstatě vyřešena přeprava".

Potrubí německých plynovodních sítí lze využívat i pro přepravu vodíku. Bude třeba modernizovat nebo vyměnit pouze jednotlivé části plynovodů nebo prvků stanic. To dává podle DVGW ekonomický smysl, protože může být využita stávající infrastruktura s plynovody přesahujícími délku 550 tisíc kilometrů v hodnotě přibližně 300 miliard eur, které byly investovány v průběhu mnoha desetiletí.

Modernizace pro přepravu vodíku by dle DVGW měla dosáhnout celkových nákladů ve výši zhruba 30 miliard eur. Aby byla změna na budoucí využití vodíku zcela bezpečná i z hlediska opatření a právní jistoty, upravil DVGW svá pravidla a předpisy pro používání až stoprocentního vodíku a v současné době je doplňuje o několik dalších norem.

Výsledky výzkumu umožňují lepší předpovědi doby provozu plynovodů

Pro účely posouzení byl reprezentativní vzorky oceli používané v německých a částečně i evropských plynovodech vystaveny extrémním provozním vlivům a vlivům stárnutí pod vlivem vodíku. Posouzení ukázalo, že oceli nepodléhají nadměrnému stárnutí nebo praskání.

Vzorky plynovodních potrubí využité pro studii. Zdroj: DVGW

V rámci výzkumného projektu byly vzorky komplexním měřicím metodám, které oproti předchozím studiím zohledňují další proměnné, například vliv tlaku vodíku. Tyto nové metody umožňují přesnější předpovědi životnosti plynovodů, což zároveň umožňuje lepší plánování a údržbu plynárenské sítě.

Spolenčosti GRTgaz Deutschland a Open Grid Europe (OGE) ve spolupráci s firmou Solar Turbines úspěšně otestovali využití směsi zemního plynu s podílem vodíku jako pohonu turbíny v plynovém kompresoru. Během testu byla využíána směs zěmního plynu s vodíkem, jehož podíl dosáhl až 25 %.

Vodík jako stavební kámen dekarbonizace Německa

Německo si stanovilo ambiciózní cíle v oblasti energetiky a klimatu. Do roku 2045 chce dosáhnout neutrality z hlediska produkce skleníkových plynů. K dosažení svého cíle bude země potřebovat zvýšit energetickou účinnost a dekarbonizovat odvětví využívající fosilní paliva.

Vodík je důležitou součástí strategie k dosažení klimatických cílů, jednak jako médium pro akumulaci přebytků výroby z obnovitelných zdrojů energie, ale zároveň jako prostředek pro dekarbonizaci odvětví, u kterých není možné snadno přejít na využívání obnovitelných zdrojů energie, jako je těžký průmysl nebo letectví.

Vodík má však jiné vlastnosti než zemní plyn a je důležité ověřit, do jaké míry bude možné stávající plynárenskou infrastrukturu navrženou pro zemní plyn v budoucnu využít i pro vodík.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Hydrogen1
5. duben 2023, 09:40

To je paráda jen 30 miliard eur a turbíny co umí jen 25% směs. A to se vyplatí! O tom že na přepravu je potřeba 3x více energie než u plynu taky radši nepíšou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se