Airbus připravuje první modely komerčních letadel pohaněné vodíkem
Mezinárodní letecká společnost Airbus zveřejnila plány na výstavbu bezemisního letadla využívajícího vodíkový pohon. Letecký průmysl vypouští do ovzduší více než 900 milionů tun oxidu uhličitého ročně, což představuje přibližně 2,5 % celosvětových emisí CO2 způsobených člověkem. Proto je v tomto odvětví dekarbonizace velkou výzvou.
Akční skupina pro leteckou dopravu ( ATAG ) se zavázala k 50% snížení emisí do roku 2050 (ve srovnání s rokem 2005). Studie podporovaná Evropskou unií, zveřejněná v květnu tohoto roku, označila vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů za jeden z nejlepších způsobů, jak takové neutrality dosáhnout.
V současné době je většina rozsáhlé produkce vodíku závislá na fosilních palivech, zejména na metanu. Další výzvou je tedy výroba velkého množství vodíku z nízkouhlíkových, obnovitelných zdrojů.
Tři modely vodíkem poháněných letadel
Airbus oznámil plány na první tři modely komerčních letadel poháněných vodíkem, které by mohly byt do roku 2035 uvedeny do provozu.
První typ by využíval turbodmýchadlo s použitím vodíku uloženého v nádržích zabudovaných v konstrukci letadla. Byl by schopen přepravovat až 200 osob na vzdálenost 3 200 kilometrů. Druhý typ, turbovrtulový model, by dosahoval poloviční kapacity pro cestující a byl by schopen uletět poloviční vzdálenost ve srovnání s turbodmýchadlem.
Třetí typ je nejradikálnější změnou tvaru komerčního letadla. Speciální tvar by podstatně zvětšil prostor pro skladování paliva. Nizozemská letecká společnost KLM již pracuje na prototypu tohoto modelu. Začátkem tohoto měsíce vzlétla poprvé na oblohu dálkově řízená demoverze v rámci projektu vedeného holandskou univerzitou Delft.
Ve všech třech verzích by byla letadla poháněna motory s plynovou turbínou a upravená k použití kapalného vodíku. Navíc by byla také vybavena palivovými články pro výrobu elektrické energie.
„Přechod na vodík, jakožto primární zdroj paliva, bude vyžadovat rázné kroky celého leteckého systému. Společně s podporou vlád a průmyslových partnerů můžeme této výzvě čelit,“ uvedl pro Euractiv generální ředitel společnosti Airbus, Guillaume Faury.
„Zkušenosti s využitím kapalného vodíku nejsou příliš rozsáhlé, ačkoliv vesmírný průmysl využívá tento pohon již po desetiletí k dopravení raket na oběžnou dráhu. Francouzská společnost Engie se sešla s Ariane Group (společnost spolupracující s Airbus na nové technologii), aby ji v této oblasti předala své know-how,“ dodal.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se