8. říjen 2025
Aktuální výroba v ČR
Auta s palivovými články nejdou na odbyt. Společnosti produkující platinu jsou v ohrožení

Společnosti produkující platinu, které se spoléhaly na odbyt v sektoru palivových článků používaných pro pohon automobilů, jsou v problémech kvůli malé poptávce po těchto automobilech. Hlavním důvodem je v současné době podstatně větší zájem o hybridní automobily a o elektromobily, jejichž prodeje neustále rostou.
Největší světové společnosti produkující platinu Anglo American Platinum (Amplats), Impala Platinum a Lonmin všechny investují do projektů týkajících se palivových článků, které generují elektřinu z vodíku a kyslíků za použití platinového katalyzátoru. Podle zahraničního serveru Reuters však analytici pochybují, že by auta s palivovými články byly schopny v nejbližší době konkurovat elektromobilům. Důvodem je hlavně rychleji klesající cena baterií a rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.
Auta s palivovými články se dle společnosti Lonmin mají na celkové světové produkci automobilů v roce 2025 podílem pouze 0,015 procenty. „Nevěřím, že by auta s palivovými články měly být positivní součástí automobilového příběhu v přístích nejměně pěti letech,“ říká analytik Adam Collins ze společnosti Liberum. „Náklady na stláčení vodíku a na doplňovací stanice – oboje stojí více než milion euro – jsou prostě příliš vysoké.“
Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou v současnosti katalyzátory do automobilů
Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou tak nadále katalyzátory výfukových plynů, které jsou použity v konvenčních mototorech pro čištění výfukových plynů. Ty mají dle odhadů tvořit přibližně 40 % současné celkové spotřeby platiny. V absolutních číslech je to zhruba 3,4 mil. uncí platiny za rok.
Výkonný ředitel společnosti Amplats Chris Griffith se domnívá, že automobilový průmysl, kde budou dominovat baterie, sníží poptávku po platině z dnešních 3,4 mil. uncí na 2,5 mil. uncí za rok do roku 2050. Pokud se podaří nastartovat rozvoj automobilů s palivovými články, poptávka v tomto období by mohla naopak vzrůst na 6,6 mil. uncí.
„Pokud se palivové články neprosadí, nemusíme mít v roce 2050 žádný automobilový trh pro platinu.“
„Nechci aby Anglo American Platinum nebo kterýkoliv z našich partnerů a zákazníků dopadli jako Kodak,“ dodává Griffith s narážkou na pád firmy Kodak, kdysi průkopníka ve fotografickém odvětví.
Zdroj úvodní fotografie: www.carsolut.com
Mohlo by vás zajímat
7. říjen 2025
Poprvé od přechodu na 15minutový obchodní interval se na denním trhu vyskytly záporné ceny elektřiny
11. říjen 2025
9. říjen 2025
10. říjen 2025
10. říjen 2025
9. říjen 2025
13. říjen 2025
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.