Domů
Rychlé zprávy
Evropský parlament schválil emisní normu Euro 7 pro automobily
Berlín, Německo doprava, emise. Zdroj: Flickr, Kubilay Yu
Zdroj: Flickr / Kubilay Yu

Evropský parlament schválil emisní normu Euro 7 pro automobily

Evropský parlament schválil dohodu o revidovaných emisních pravidlech pro osobní a nákladní automobily a autobusy. Dokument však zůstává kontroverzní a zúčastněné strany se i nadále rozcházejí v názoru na to, zda je příliš nebo málo přísná.

Text byl schválen 297 hlasy pro, 190 proti a 37 se zdrželo hlasování poté, co byl oproti původnímu návrhu značně zmírněn, přičemž zákonodárci argumentovali tím, že přísnější emisní normy pro vozidla by zdražily automobily pro spotřebitele a odradily od investic potřebných pro vývoj elektromobilů. Píše o tom Euractiv.

Několik konzervativních zákonodárců ve středu označilo původní návrh Komise za "nerealistický".

„Jako parlamentní zpravodaj jsem se důrazně postavil proti původnímu návrhu Komise. Obával jsem se především možných dopadů na průmysl i na zákazníky: Navrhované změny Komise týkající se zejména požadavků na testování vozidel by zvýšily výrobní náklady a zvýšily ceny malých automobilů, které jsou nezbytné pro pracující lidi a venkovské komunity," uvedl Alexandr Vondra z nacionalistické skupiny Evropských konzervativců a reformistů (ECR).

Kompromis nebo Greenwashing?

Uzavřená dohoda, kterou ještě musí schválit Rada EU, počítá s tím, že autobusy a nákladní automobily budou podléhat přísnějším pravidlům pro emise výfukových plynů, stávající předpisy pro testování těchto emisí podle normy Euro 6 zůstanou v platnosti.

Proti návrhu hlasovali všichni europoslanci z frakce Levice a většina poslanců ze skupin Zelených a S&D. Podle ekologické organizace Transport and Environment (T&E) jsou méně přísné než ty, které Komise původně navrhovala.

Nikolaj Villumsen, hlavní zákonodárce skupiny Levice šel ještě dál a označil dohodu za "falešný marketing" a vyjádřil zklamání nad tím, že nic v Euro 7 se podstatně neliší od Euro 6.

"Je opravdu zklamáním, že politici skutečně podlehli tomuto lobbingu a upřednostnili rekordní zisky automobilek na úkor zdraví všech," uvedla Anna Krajinska manažerka T&E pro emise vozidel a kvalitu ovzduší a obvinila orgány EU z "greenwashingu".

Vondra zase říká, že představuje "spravedlivý a rozumný kompromis", neboť zachovává emisní limity pro osobní automobily stejné jako v Euro 6, ale v revidované verzi textu zavádí přísnější limity pro emise nákladních vozidel a autobusů.

Tlak na výrobce nákladních vozidel a autobusů

Asociace výrobců automobilů ACEA vydala po hlasování prohlášení, podle kterého je Euro 7 výrazně přísnější, pokud jde o emise výfukových plynů u autobusů a nákladních vozidel.

„Výrobci nákladních automobilů a autobusů budou čelit výrazně přísnějším pravidlům, protože již nyní čelí nelehkému úkolu splnit rychle se blížící cíle dekarbonizace do roku 2030, protože chybí zásadní podmínky, které by to umožnily," uvedla v prohlášení Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA.

Prioritou zákonodárců by podle ACEA mělo být omezení množství starších vozidel na silnicích a usnadnění zavádění novějších vozidel s lepšími emisními technologiemi.

Emise z brzd a pneumatik

ACEA pochválila zákonodárce za to, že se zaměřili na emise pevných částic z brzd a pneumatik, a zopakovala tak názory zákonodárců, že s přechodem EU na ekologická vozidla bude většina emisí pocházet z jiných zdrojů než z výfukových potrubí.

„Bohužel očekáváme, že přínos [pro životní prostředí] bude velmi omezený, pokud vůbec nějaký," shrnula Krajinska.

Kromě omezení emisí pevných částic z brzd a pneumatik norma Euro 7 také nařizuje lepší odolnost baterií elektromobilů, což ACEA chválila, což znamená, že baterie elektromobilů budou muset mít lepší výkon po delší dobu.

„Hlavní snížení znečištění bude způsobeno emisemi mimo výfukové plyny, ale přínosy v této oblasti opravdu nejsou dostatečné na to, aby převážily slabiny zbytku souboru," uzavřela Krajinska.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Pravoslav Motyčka
19. březen 2024, 21:51

Ještě že tu normu máme , co bychom bez ní dělali....

Petr Turek
19. březen 2024, 22:15

Ještě že ten Saša Vondra to pomohl prosadit, jinak bychom byli v pr..li.

Doufám, že ty svazácké a smělé cíle některých ekošílenců se posunou aspoň o 10 let a náš Evropský průmysl a zemědělství nezhyne... Jinak je celá naše EU i s celkovým pouhým 7 % podílem na znečištění světa na rychlé cestě k chudobě...

Petr
19. březen 2024, 22:32

Čínská norma 6b, která už dávno platí, je přísnější než euro 7. Z Evropy se kvůli Vondovi a jemu podobných stává skanzen.

Pravoslav Motyčka
19. březen 2024, 22:35

Myslíte CO2 , EU je s emisemi CO2 přibližně ve světovém průměru na obyvatele. Takže nevypouští ani hodně , ale ani málo. Samotné snižování využívání fosilních paliv není problém pokud se k tomu přistupuje normálně tj. když mám nejvíce emisí v energetice a vytápění budov tak postavím levně jaderné bloky, roztáhnu z nich teplovody a udělám výhodné podmínky pro provoz tepelných čerpadel a za 20 let mám emise na polovině ani ne a ještě na tom vydělá doslova každý. Tady se šlo cestou zelené ideologie vymyslely se nesmyslné povolenky , dotační programy , zaměstnaly se mraky úředníků a výsledkem je ohromné poškození ekonomiky. Všem to připadalo super , Klaus byl hlupák OK tak teď ukazuje kdo měl pravdu.

Petr
20. březen 2024, 08:05

Při čtení slov “postavit levně jadernou elektrárnu” jsem si poprskal telefon smíchy. Ještě jste měl napsat, že bude realizována v termínu a za předpokládané náklady.

FrantišekZ
20. březen 2024, 09:06

Nebýt dotací a brutálního křivení trhu, tak byste podobně prskal nad souslovím "levný FV panel".

Jan Veselý
20. březen 2024, 12:20

Proč? Zkušenostní křivka u nich fungovala a funguje naprosto spolehlivě. Chce to jen nebýt ekonomický analfabet.

Petr
20. březen 2024, 08:07

Ono je taky dobré vzít v potaz, že evropské země díky průmyslové revoluci začaly svinit atmosféru o století a půl dříve než zbytek světa.

FrantišekZ
20. březen 2024, 09:10

Díky čemuž mohla většina světa přeskočit asi 100 let průmyslové revoluce a rovnou čerpat z pokroku, který se udál na západě.

Vladimír Šťastný
20. březen 2024, 06:31

V červnu budeme mít možnost tu pakáž z europarlamentu vykopat. Chce to jenom vstát od televize a hodit to někomu příčetnému.

Baton David
20. březen 2024, 06:57

najít někoho takového příčetného, občas se objeví nějaká nová populistická slibotechna, a jak dostane trochu moci tak skutek utek

Petr
20. březen 2024, 08:08

Přesně, Vondra a jeho ODS ať táhne do pekel.

Jaroslav Studnička
20. březen 2024, 09:10

Hlavně dát pozor, aby se tam nedostali ještě horší, jako např. Petr Doubravský za Zelení.

Anton Meško
20. březen 2024, 10:49

Akosi sa tu nepíše o novom zistení vedcov, ktorý do uhlíkovej stopy elektromobilu započítali aj uhlíkovú stopu z výroby batérie, ktorá sa používa v elektromobile. Výsledkom je, že uhlíková stopa aut na klasický pohon (benzín a diesel) sa vyrovná uhlíkovej stope elektromobilu až po najazdení 150 tis. km. Rád by som sa dozvedel, či batérie do elektromobilu majú výdrž, že elektromobil najazdí na batériu 150 tis. km a nie menej, keď ju bude treba vymeniť za novú.

Jiří Švarc
20. březen 2024, 12:05

LFP? NMC? NCA? LMO? Podíl prvků? Oblasti těžby? Kapacita? Kategorie auta? Převoz? Země výroby baterie? Země sestavení auta? Země provozu? Plus další tisíce proměnných.

Pokud z toho vyjde jedno číslo, tak to rozhodně neřekl žádný vědec, ale trouba.

Jan Veselý
20. březen 2024, 12:18

Byli to "vědci", co něco zjistili. To může být cokoliv mezi špičkovými odborníky ze slovutné instituce, kteři udělali fakt kus skvělé práce, a nějakým bezcharakterním no-name hajzlem, který práci na studii zahájil větou: "Jak si přejete, aby to vyšlo?"

Michal K.
20. březen 2024, 12:24

Velmi dolezity parameter je, akou elektrinou je BEV napajany. Ak by sme zobrali priemer v EU, tak sa blizime k tomu co popisujete. A toto je velky problem celej koncepcie BEV a cela ich ekologickost sa rozplynie ako para nad hrncom.

pekna prednaska na tuto temu: youtube. com/watch?v=MfVK6_r4alw

Jan Veselý
20. březen 2024, 12:29

Antone, a víte vůbec, že norma EURO7 se CO2 a uhlíkovou stopu vůbec nezabývá?

Luke G
20. březen 2024, 12:49

V průměrném scénaři se uhlíková stopa srovná při cca 50 tisících. 150 tisíc je platí pro ty nejhorší scénáře, např. provoz v elektromobilu v Polsku. Baterie dnes bez problému vydrží 150 tisíc s degradací kolem 10% . Ve všech těchto parametrech však bude docházet k zásadnímu posunu. Správně navržená baterie nebude mít problém najet milion km. Stejně tak bude ve všech zemích docházet k dekarbonizaci energetiky, takže se uhlíková stopa vyrovná dříve. Jako super bonus pak vnímam to, že ČR (a další státy EU) nebude muset platit ročně cca 100 mld. Kč za ropu zahraničním producentům ropy a podporovat tím často pochybné režimy.

Baton David
20. březen 2024, 13:13

myslím že ne Luke.. baterie je na hraně možností fyzikálních zákonů co se týče kapacity, a dost blízko hrany co se týče výdrže, nejvíc vydrží lithium-titanitové, ty by se mohly k milionu km i přiblížit, ale zase na úkor ceny a kapacity, do aut se instaluje kompromis - relativně nízká cena a nejvyšší možná kapacita s nízkou životností, zhruba 1000..2000 cyklů, cca 7 let.

Jirka Líska
20. březen 2024, 13:38

V posuzování hranic akumulace bych byl opatrný.

Jedno století je něco nepředstavitelné a v dalším to je běžná zastaralá věc.

Hranice možného se během vývoje lidstva stále mění a u technologického vývoje to platí obzvlášť.

Nechme se překvapit co bude za 5-10-20-30 let:-)

Bob
20. březen 2024, 14:42

V technické pokroku dochází ke skokovým změnám, když se objeví něco zcela nového. Ale na to se nedá spoléhat. Ani na to, že dojde k nějakému významnému posunu.

Příklad: olověné akumulátory jsou v podstatě stejné už cca 100 let, přesto se používají a nevypadá to na žádné vylepšení. NiCd akumulátory jsou jen o něco mladší a také jejich vývoj se zastavil. Především kvůli toxicitě Cd se dokonce přestaly používat. NiMh akumulátory jsou pravděpodobně na vrcholu, bez možnosti radikálního zlepšení. To se týká i akumulátorů Li, které jsou též pravděpodobně na vrcholu možností.

Když se podíváte na elektrochemickou řadu iontů (potenciálních elektrod) a ještě vezmete v úvahu hmotnost, tak už také "není kde brát".

Sice "nikdy neříkej nikdy", ale zase na zázraky nespoléhejte.

JVr
20. březen 2024, 14:53

Problém je že některé zájmové skupiny prosazují (pracují s plánem) „BEV pro všechny“, a to už za současné situace, aniž by se trochu zamysleli nad realizací tohoto geniálního plánu…

První věc je, že je to mrtě drahé a musí se to dotovat, aby to vůbec někdo krom pár nadšenců BEV kupoval.

Druhá věc je že uhlíkové stopě to možná pomůže na papíře, ale ve realitě často zanedbatelně nebo nikoliv.

Třetí problém se týká toho, že na to v současné době nemáme výrobní zdroje (dostatek výroby), ani výrobní ani těžební zdroje (není dost kobaltu, lithia, manganu apod.).

Zde se nabízí podstatná otázka, která se už naštěstí začíná v EU objevovat, a to je: „Jdeme při Grean Dealu správným směrem?“. Nesnažíme se napadat cíle Grean Dealu, ale je třeba se kriticky zamyslet nad způsobem realizace (V mnoha oblastech!). BEV v současné generaci se rozhodně nejeví jako ideální kandidát pro tučné dotace. BEV má z pohledu CO2 znatelné přínosy ve specifických situacích, ale univerzál to není, ve finále najdeme nemálo situací, kdy CO2 stopa BEV bude daleko za spalovákem, ať na něj ekologové plivají, jak chtějí. Nemálo lidí si auto koupí, aby s ním najezdili 8 – 15 tis km ročně, u někoho se to týká druhého auta u někoho i prvního. Ruku na srdce dává BEV pro tento případ smysl?

Jirka Líska
20. březen 2024, 15:15

@Bob:

Já na to nespoléhám, ale jsem mírný optimista:-)

„Nikdy neříkejte, že něco nejde. Dříve či později se najde někdo, kdo neví, že to nejde. A dokáže to.“

Luke G
21. březen 2024, 13:49

Nejlepším kompromisem jsou LiFePo baterie . Ty mají bežně udávanou životnost 3000 cyklů, některé novější typy i více. 3000 cyklů vychází u 60kWh baterie na milion km. I Vámi uváděné čísla bateríí "s nízkou životností, zhruba 1000..2000 cyklů" vychází u větších packů (100kWh) na více než půl milionu km. S tvrzením, že výdrž a kapacita je na hraně bych byl opatrný. K pokroku ve vývoji baterií dochází neustále.

Michal K.
21. březen 2024, 16:07

tych milion kilometrov mi znie dost neuveritelne. videl som videa na youtube ako sa vlastnici tesiel borili s problemami po odjazdeni zarucnych kiometrov. k milionu sa to neblizilo ani nahodou.

A netreba zabudat, ze baterky odchadzaju aj casom, hoc aj v pripade ked sa nepouzivaju.

Kurz
21. březen 2024, 15:00

Jak můžete psát o porci kolometrů které jdou na danou baterii ujet, když neznáte režim spotřeby a hlavně kapacitu baterie ? Každopádně 1M kilometrů je zbytečně moc pro naprostou většinu aut. Ty mnohem dříve zastarají morálně a problémem budou banálnější problémy než snížená kapacita baterie.

Dnes jsou auta konstruovaná na nějakých 300 000km, že s nimi jde ujet když se daří i ten 1M je druhá věc, ale spousta řidičů tolik kilometrů nenajezdí za celý svůj život.

Jakmile má auto 20let, tak je prostě pomalu do šrotu, ať má kilometrů kolik chce.

Michal K.
20. březen 2024, 12:25

Vdaka racionalny hlas pana Vondru. Skoda, ze ich neni viacej

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se