Domů
Rychlé zprávy
V ČR je již přes 300 nabíjecích míst pro elektromobily, růst pokračuje
elektromobil nabíjení

V ČR je již přes 300 nabíjecích míst pro elektromobily, růst pokračuje

V Česku je více než 300 nabíjecích míst pro elektromobily, každoročně jich přibývá několik desítek. Vyplývá to z statistik Asociace elektromobilového průmyslu, které má ČTK k dispozici. Oslovení provozovatelé i odborníci se shodují na tom, že počet těchto míst poroste. Investice do rozvoje mají činit desítky milionů korun ročně. První dobíjecí stanice pro elektromobily byla otevřena před deseti lety v Desné na Jablonecku.

Počet dobíjecích stanic je nižší, podle serveru Hybrid.cz je jich asi 125. Rozdíl je dán tím, že jedna stanice může nabízet víc míst k nabíjení.

„Například největší česká nabíjecí stanice ve Vystrkově nabízí přes dvě desítky konektorů a asi deset parkovacích míst,“ řekl ČTK šéfredaktor Hybrid.cz Jan Horčík.

Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček ČTK řekl, že otevření první stanice před deseti lety vnímal jako symbol budoucnosti. Další vývoj podle něj závisí na finanční podpoře státu.

„Podporovat elektromobilitu dotačně ´hlava nehlava´ by ale bylo chybou,“ dodal.

Nejvíce stojanů pro automobily na elektřinu v ČR provozuje skupina ČEZ. Manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík uvedl, že společnost provozuje pro elektromobily 71 stanic, z toho 26 je tzv. rychlodobíjecích. Na konci roku 2018 by firma chtěla mít ke 150 stanicím.

„Naše investice by se měly, podobně jako doposud, pohybovat v řádu desítek milionů korun ročně,“ dodal.

Další rozvoj plánují i Pražská energetika a E.ON.

„Investice, které realizujeme a připravujeme, jsou v řádu jednotek milionů eur (desítky milionů Kč),“ uvedl mluvčí E.ON Vladimír Vácha. E.ON jako ČEZ využívá pro stavbu stanic evropské dotační programy.

Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Ilustrační foto

S rozvojem dobíjecích stanic roste počet elektromobilů. Chmelík uvedl, že je jich v Česku nyní zhruba 1200, zhruba o 1000 víc než před pěti lety.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů však například loni klesl počet registrací těchto vozů o čtvrtinu na 271. Podle poradenské firmy Roland Berger nicméně dosáhne roční prodej elektromobilů v ČR v roce 2020 až 7000 vozidel.

Podle odborníků mohou s rozvojem pomoci především aktivity Škody Auto. Ta plánuje, že bude v roce 2025 prodávat čtvrtinu vozů na elektrický nebo hybridní pohon. Firma tento týden na autosalonu v Šanghaji představila koncept prvního elektromobilu s dojezdem až 500 km a autonomním řízením.

„Pokud se splní předpovědi, že v polovině příštího desetiletí může jezdit na elektřinu až čtvrtina nových vozů Škoda, tak by to byl, vzhledem k rozšíření a oblibě této značky, pro firmy i veřejnost jasný signál, že budoucnost skutečně patří elektřině,“ dodal Ondřej Valuštík z portálu Elektřina.cz.

Počet nabíjecích míst pro elektromobily v Česku (v jedné dobíjecí stanici může být více nabíjecích míst)

RokPočet nabíjecích míst
20075
200850
2009120
2010145
2011180
2012200
2013220
2014250
2015280
2016330

Zdroj: Asociace elektromobilového průmyslu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Jaroslav Hladík
23. duben 2017, 21:36

Kdyby se stavěli Supercharger s výkonem přes 150 kW tak fandím .

Peppa
24. duben 2017, 10:13

Pro koho 150kW, když to žádné vozidlo nevyužije? Raději více 50kW, na vyšší výkony je ještě čas.

C
24. duben 2017, 11:52

Už právě moc není, baterie kolem 40kWh se stávají standardem, pomalu ale jistě, to by pak nabíjení trvalo jistě alespoň hodinu. Minimum pro rychlonabíječky bych viděl kolem 100kW a 150kW jako slušnou stanici.

Petr
24. duben 2017, 16:57

Na 150kW rychlonabíječky má být za 3 roky nastaven i ten supermasový model od VW a Škody.

Tomas Jirka
24. duben 2017, 19:00

50kW si umim predstavit jako druhotnou sit, ale primarni dalnicni (no u nas bych to tak asi nenazyval) by vzhledem k parametrum baterii a provozu mela mit alespon 100 kW. Ciste z pohledu toho, ze 20-30 minut stani po 2 az 3 hodinach jizdy není problém, člověk si odpocine a vyridi co potrebuje (ja osobne po teto dobe uz proste silham hlady :D), tak nabije 40-50 kWh, coz mu staci na 200-300 km, coz bych bral jako minimum.

Nehlede na to, ze se chlubime, ze budeme mit 1200 nabijecek a ony to budou vlastne zasuvky... Ty patri na parkoviste, a chlubit se jejich poctem, no nevím... nehlede na to, ze se obavam jejich umisteni když to vidim ted :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se