23. září 2015
Aktuální výroba v ČR
Toyota a Shell sází na vodík, společně s dalšími společnostmi chtějí investovat 10 mld. eur

Toyota Motor Corp. a čtyři další giganti automobilového průmyslu oznámili plány o spojení s několika společnostmi obchodujícími s ropou a ropnými komoditami včetně Royal Dutch Shell Plc nebo Total SA se společným cílem vytvořit takzvanou „vodíkovou komisi“. Společně hodlají investovat kolem 10 miliard eur do vodíkových produktů a výzkumu během příštích pěti let.
Dohromady se do projektu zapojí 13 společností, cílem komise bude konzultace s tvůrci legislativy a obecně snaha o podporu vodíku a jeho popularizaci jako čistšího zdroje energie. Vyjádření následovalo po lednové konferenci Světového ekonomického fóra, konaného každoročně v Davosu ve Švýcarsku. Ve svém vystoupení na konferenci prohlásil Ben Van Beurden, generální ředitel Shell, že vodík má v dnešním světě, kde výzkum ohledně výroby a využití energie jde velmi rychle kupředu, obrovský potenciál.
Toyota a její ambiciózní plány
Vozidla s palivovými články jsou nyní pro Toyotu v popředí zájmu. Za svůj cíl si japonská automobilka vytyčila zbavit svá auta 90 % emisí CO2 do roku 2050. Firma již delší dobu zastává názor, že s větší pravděpodobností bude svou výrobu a výzkum soustředit na palivovo-elektrické hybridy a vozidla s palivovými články, spíše než na striktně elektrická auta, u kterých trvá nabíjení dlouho a dojezdové vzdálenosti nejsou ideální. První varianta by tak pro zákazníky měla být lákavější.
„Kromě oblasti dopravy má vodík potenciál podpořit přechod k nízkouhlíkové společnosti i díky jeho možnému využití v dalších průmyslových odvětvích v rámci celého hodnotového řetězce,“ uvedl v úterním prohlášení Takeshi Uchiyamada, jeden z předsedů představenstva společnosti.
Firmy BMW AG, Honda Motor Co., Hyundai Motor Co. stejně jako například Kawasaki Heavy Industries se k Toyotě ve vodíkové komisi připojí. Z ropných a plynárenských společností to bude Air Liquide SA či Linde AG. Firem, které se zapojí, bude zatím celkově třináct.
Zdroj úvodního obrázku: flickr
Mohlo by vás zajímat
25. září 2015
27. září 2015
4. říjen 2015
23. únor 2021
28. únor 2021
21. září 2021
19. říjen 2021
Komentáře (1)
Tahle snaha mi připadá dost zoufalá a předem odsouzená v nezdaru. Oproti bateriím (a vodík je jen jiný způsob uskladnění energie) to má mizernou účinnost. A v situacích, kdy jsou baterie nepoužitelné mi připadá jednodušší rovnou syntetizovat methan nebo methanol. Pro jejich využití už existuje kompletní technická infrastruktura. Vodík zatím nemá pořádně vyřešeno skladování, kvalitu a cenu palivových článků a neexistuje pro něj infrastruktura.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.