Domů
Technologie
Skrytá hrozba: Čínské měniče napětí obsahují neautorizovaná komunikační zařízení
Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Skrytá hrozba: Čínské měniče napětí obsahují neautorizovaná komunikační zařízení

Američtí energetici přezkoumávají závažné riziko, které mohou představovat čínské měniče napětí. Dle agentury Reuters byla v některých z nich nalezena neautorizovaná komunikační zařízení, jak uvedly pod příslibem anonymity dvě osoby obeznámené se situací. Střídače, které se vyrábějí převážně v Číně, se používají po celém světě k připojení solárních a větrných elektráren. Používají se také v bateriích, tepelných čerpadlech či nabíječkách elektrických vozidel. Experti varují před potenciálně katastrofickými následky, které může tato hrozba znamenat pro stabilitu a bezpečnost přenosových sítí.

Situace je poměrně znepokojivá především z důvodu masivního využívání těchto čínských zařízení. Střídače jsou konstruovány tak, aby umožňovaly vzdálený přístup za účelem aktualizace a údržby. Energetické společnosti však zpravidla instalují vlastní firewally, aby zabránily přímé komunikaci zpět do Číny.

Tato opatření však lze obejít právě skrze neautorizovaná zařízení. Ta mohou pro Čínu znamenat velice účinnou zbraň a způsob, jak takřka kdekoliv na světě paralyzovat výrobu elektřiny. V krajním případě by skrze vzdálené vypínání střídačů nebo změnu jejich nastavení mohla Čína destabilizovat energetické sítě, poškodit energetickou infrastrukturu a způsobit rozsáhlé výpadky proudu.

O existenci podvodných zařízení nebylo dříve informováno. Americká vláda nálezy veřejně nepřiznala. Zdroje agentury Reuters odmítly uvést jména dotčených čínských výrobců střídačů a baterií, nesdělily ani počet odhalených zařízení.

„Číňané částečně doufají, že masové využívání jejich střídačů limituje možnosti, které západ má při řešení této bezpečnostní hrozby. Víme, že Čína se snaží dosáhnout bodu, kdy budou alespoň některé prvky naší kritické infrastruktury vystaveny riziku zničení či přerušení provozu,“ poznamenal k incidentu bývalý ředitel NSA Mike Rogers

Čínské společnosti jsou ze zákona povinny spolupracovat s tamními zpravodajskými službami, což vládě poskytuje potenciální kontrolu nad střídači čínské výroby připojenými k zahraničním sítím. Na možné riziko upozornil již incident, ke kterému mělo dojít v listopadu loňského roku. Dle zdrojů Reuters byly tehdy z Číny vyřazeny některé střídače právě u solárních zdrojů v USA i jinde.

Ačkoliv nebyl incident medializován, dle agentury vyvolal obavy uvnitř americké administrativy. V březnu byl senátnímu výboru USA pro vnitřní bezpečnost například předložen zákon, který zamezuje pořizování baterií od šesti čínských společností, které jsou dle Washingtonu úzce napojeny na komunistickou stranu Číny. Na seznamu nechybí společnosti BYD či Envision. Energetické společnosti napříč USA se nyní připravují na podobné regulace týkající se čínských střídačů napětí.

Situace v Evropě

Vyšetřování a případná legislativní opatření jsou vzhledem k závažnosti hrozby sledována také v Evropě. Podle průmyslového sdružení SolarPower Europe bylo na konci loňského roku v Evropě instalováno 338 GW solárních elektráren. Evropská rada pro výrobu solární energie přitom odhaduje, že více než 200 GW je spojeno se střídači vyrobenými v Číně. Dle odborníků by ke způsobení rozsáhlých přerušení dodávek elektřiny přitom stačilo vzdáleně ovládat zdroje o výkonu 3 až 4 GW.

„Pokud na dálku ovládnete dostatečně velký počet solárních střídačů a uděláte něco nekalého naráz, mohlo by to mít na delší dobu katastrofální důsledky pro rozvodnou síť,“ řekl Uri Sadot, ředitel programu kybernetické bezpečnosti u izraelského výrobce střídačů SolarEdge.

Podle poradenské společnosti Wood Mackenzie je největším světovým dodavatelem střídačů společnost Huawei, na kterou v roce 2022 připadlo 29 % celosvětových dodávek, následovaná čínskými kolegy Sungrow a Ginlong Solis.

Německý solární developer 1Komma5 přitom uvedl, že se střídačům Huawei dlouhodobě vyhýbá právě kvůli spojení společnosti s bezpečnostními riziky.

„Před deseti lety, kdybyste vypnuli čínské střídače, by to v evropských sítích nezpůsobilo nic dramatického. Nyní je však kritická masa mnohem větší. Čínská dominance se stává významnějším problémem kvůli rostoucímu instalovanému výkonu OZE v západních sítích a zvýšené pravděpodobnosti dlouhodobé a závažné konfrontace mezi Čínou a Západem,“ varoval šéf 1Komma5 Philipp Schroeder.

V Evropě doposud přišly s konkrétními reakcemi zejména pobaltské státy. V listopadu litevská vláda schválila zákon, který znemožňuje vzdálený přístup Číňanů k solárním, větrným a bateriovým zařízením s výkonem nad 100 kilowattů, čímž implicitně zamezuje veškeré používání čínských střídačů.

Ministr energetiky Zygimantas Vaiciunas uvedl, že by se toto opatření mohlo rozšířit i na menší střešní solární instalace. K situaci se explicitně vyjádřil také ředitel estonské zahraniční zpravodajské služby Kaupo Rosin. Ten nedávno varoval, že pokud Estonsko rovněž brzy nezakáže čínské technologie v klíčových segmentech ekonomiky, jako jsou solární střídače, mohlo by být vystaveno riziku vydírání ze strany Číny.

Situaci aktuálně přezkoumává také britská vláda. Analýza čínských technologií v rámci energetice by měla být dokončena v následujících měsících a jak uvedl zdroj agentury Reuters, zahrnuje právě i detailní přezkum střídačů napětí.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
Karel Valenta
19. květen 2025, 10:00

Číňani jsou pěkně oprsklý, když jejich aplikace pro mobilní telefon k ovládání třeba BMS tvrdě vyžaduje povolení k oznámení polohy. Přitom pro funkci programu to není vůbec potřebné.

Nicméně si myslím, že velké FVE a větrníky a baterie je možné od internetu odstínit, aby je z výrobce nemohl na dálku ovládat. Důležitá je také kontrola firmware uvnitř těchto zařízení.

Petr Vojvo
19. květen 2025, 13:49

K čemu měniče.

Proč soláry nezůstanou ostrovní s baterií a rozvodem 12V? 99% všech aplikací ee v domácnostech nepotřebují střídavý proud.

Jinak američtí kyberšpióni objevili patrně po létech ameriku.

Spíš mi ale připadají, že dělají hon na čarodějnice, aby se trochu rozjel domácí elektrobyznys v usa, když už tavit křemík je příliš drahé.

Nekalá obchodní praktika.

Jarda
19. květen 2025, 16:39

@Petr Vojvo 19. květen 2025, 13:49

Docela bych se rád podíval na kuchyňské spotřebiče na 12V.

Třeba indukční deska, trouba, mikrovlnka nebo rychvarná konvice.

A vůbec bych rád viděl ty přívodní kabely pro takovou 6kW desku na 12V:-D

Takže buď nejste příliš vzdělán a nebo jen trolíte.

Petr Vojvo
20. květen 2025, 01:35

Indukční desku tedy vynecháme.

Varné konvice , vařiče o nižším výkonu, tv a další jsou dnes k dispozici.

Toto se používá v karavanech a autech.

Nehaňte, studujte a hledejte.

Jarda
20. květen 2025, 08:11

@Petr Vojvo 20. květen 2025, 01:35

Ano v karavanech se používají nenáročné spotřebiče na 12V nebo 24V.

Ale rozhodně si je nepořizují běžné domácnosti, protože ty co jsem jmenoval se vůbec na 12V nevyrábí.

Ale můžete mi poslat odkaz na něco snadného, třeba na 2kW konvici na 12V, rád se dovzdělám:-D

Petr Vojvo
20. květen 2025, 01:35

Indukční desku tedy vynecháme.

Varné konvice , vařiče o nižším výkonu, tv a další jsou dnes k dispozici.

Toto se používá v karavanech a autech.

Nehaňte, studujte a hledejte.

Bob
20. květen 2025, 10:05

Zde musím výjimečně souhlasit s Jardou.

Zdaleka ne všechny spotřebiče jsou zrovna na 12 V, ale hlavně: musel byste mít rozvody ze skoro v průřezu 20* silnějších a dražších drátů. I spínání takových stejnosměrných proudů je mnohem problematičtější.

Milan Vaněček
19. květen 2025, 19:01

Obecně vzato, polovodiče tvoří hmotu mozku této naší planety. Křemík je základním materiálem pro počítače, robotiku či jakéhokoliv řízení. Chování EU je zcela nepochopitelné, že neinvestuje v PRVÉ ŘADĚ do domácí výroby polovodíčů nutné pro řízení všech procesů, od jednoduchých (jako třeba ty střídače) do nejsložitějších jako je umělá inteligence.

Zatímco USA jdou v čele vývoje (a opět se snaží dostat i výrobu do USA) EU vymýšlí takové věci jako jsou pevně přidělaná víčka plastových lahví.

Přitom zařízení na hromadnou litograficou výrobu nejpokročilejších čipů dovede udělat jen Holandsko a Německo, za použití USA licencí (z projektů DARPA).

Samozřejmě by se střídače měly vyrábět v masovém měřítku a pro potřeby EU sítě v Evropské unii, stejně tak i silová elektronika pro automotive a energetiku. Takové investice by potřebovala ČR. Taky v silové energetice už bude brzy střídat nastupující SiC klasické křemíkové součastky.

Místo toho bude EU a ČR zbytečně utrácet peníze za staré technologie 20. století; pak nezbudou peníze na to, co je důležité pro bezpečnost EU (možná více než ....).

Karel Valenta
19. květen 2025, 22:01

Pane Vaněček, stále tu řešíme cenu elektřiny. Když má Čína 3x levnější jaderné elektrárny i 3x levnější FVE, tak tomu se nedá konkurovat a vyhrává pak cenou výrobků.

A s těmi víčky jste to trefil, to je EU majstrštyk. Vždycky je vzteky urvu, protože překáží při pití nebo nejdou zpátky zašroubovat.

Milan Vaněček
20. květen 2025, 08:53

Ano, řešíme umělou, nesmyslnou (samozřejmě, smysl to má pro ty co inkasují tučné uhlíkové odpustky) cenu elektřiny v EU a u nás.

No a když pominu ty odpustky tak vtip je v tom, že ty levné čínské FV panely si nakupujeme za ty nízké čínské ceny + kontejnerová doprava a fotovoltaika je konečně v EU levná a bude ještě levnější,

kdežto to jádro nám mohou (draze) postavit jen vybraní.

A je chybou EU že se u nás hromadně nevyrábí strategicky důležitá řídící a silová elektronika (viz článek) a že neumožňuje Francouzům neomezenou podporu jádra, aby ho pak i vyváželi do zbytku EU za velmi nízkou subvencovanou cenu (reaktory i elektřinu).

Aď tedy jádro dotují (zatím ještě) bohatí Francouzi a ne násobně chudší čeští důchodci...

Emil
20. květen 2025, 09:03

1) Čína by mohla levně stavět i ty jaderné elektrárny, ale zatímco v případě jaderných elektráren to bezpečnostní riziko je, v případě fotovoltaických se to bůhvíproč za bezpečnostní riziko nepovažuje.

2) "Násobně chudší čeští důchodci" žádné jádro nedotují, naopak jádro dotuje "násobně chudší české důchodce" ze zisků ČEZu, pro který je to největší zdroj příjmů.

Milan Vaněček
20. květen 2025, 09:52

1) Čína staví levně jaderné elektrárny.

2) Zisk ČEZu je především z kapes důchodců a rodin v ČR, kteří musí kupovat předraženou elektřinu díky uhlíkovým odpustkům a Lipské burze.

Emil
20. květen 2025, 10:15

Ad 1) No právě, a zatímco levné čínské jaderné elektrárny v Evropě vadí, levné čínské fotovoltaické elektrárny ne, což je poměrně zvláštní, když bezpečnostní riziko představují také.

Ad 2) Ne, zisk ČEZu jde z prodeje elektřiny za tržní ceny, drtivá většina toho zisku je příjmem státního rozpočtu, který z něj dotuje "násobně chudší české důchodce". Kdyby ČEZ ty jaderné elektrárny neměl, cena elektřiny by byla ještě vyšší, ale zisk by byl mnohem menší, takže by na důchodce zbylo ještě méně.

Ad 3) Většina obyvatel EU považuje ty uhlíkové emise za škodlivé, proto si prosadila jejich zpoplatnění a zjevně jim současná výše zpoplatnění vyhovuje, jak je vidět z nedávných voleb do Europarlamentu. Máme demokracii kde rozhoduje většina, takže vám jako menšině nezbývá než se s tím nějak vyrovnat.

Milan Vaněček
20. květen 2025, 10:36

Emile, 1)bezpečnostní riziko jaderných a fotovoltaických elektráren je nesrovnatelné. Fotovoltaickou 1 GW elektrárnu můžete pojistit, JE Vám nikdo nepojistí na všechny škody co způsobí, to musí zajistit stát.

Když jako následek válečného konfliktu či přírodní katastrofy JE opustíte, ponecháte bez proudu a bez dozoru, tak nastane obrovská katastrofa, to již známe. Když uděláte totéž s FVE nic se nestane.

2) Ano, zisk ČEZu jde z prodeje za "uměle vytvořené - viz odpustky -tržní ceny". Je to jen díky vládě ČR, je to další nepřímé zdanění obyvatel ČR. Ale stát inkasuje jen větší část tého "nepřímé daně", a zbytek inkasují cizí fondy a čeští akcionáři. Proč ti mají těžit ze státních daní?

3) O té většině občanů EU bych silně pochyboval. V Německu to většina zřejmě bude, ale na východ od Německa určitě nebude. Asi máte pravdu, že bude nutno počkat do příštích voleb aby se to ukázalo. V USA to taky trvalo nějakou dobu než na to většina voličů přišla.

Emil
20. květen 2025, 11:34

Vaněčku, Ad 1) Pojistit můžete (dokonce musíte) i jadernou elektrárnu, na "všechny škody" není pojištěné nic, ani vy nemáte např. auto pojištěné na "všechny škody", už proto že ty "všechny škody" je prakticky nemožné vyčíslit. Nicméně jdo o tradiční pokus nenápadně odvést řeč od bezpečnostních rizik specificky čínských elektráren, která jsou jak u jaderných, tak u fotovoltaických elektráren, jen u těch fotovoltaických se ze záhadných důvodů ignorují.

Dnešní moderní jaderné elektrárny jsou navržené tak, aby k žádné katastrofě nedošlo, takže opět hejt úplně mimo.

Ad 2) Ne, není to "jen díky vládě ČR", vláda ČR cenu těch "uměle vytvořených odpustků" nijak neurčuje, vytvořeny byly proto, že to většina občanů EU tak chtěla. Stát z této "nepřímé daně" dotuje obrovskými částkami zejména fotovoltaické elektrárny, jejichž majitelé z toho těží. Právě díky obrovským dotacím byla drtivá většina fotovoltaických elektráren postavena.

Ad 3) Výsledky voleb do Europarlamentu hovoří jasně, většina občanů zvolila pokračování dosavadní klimatické politiky, "silně pochybovat" sice můžete, ale žádný racionální základ tyto pochyby nemají.

Milan Vaněček
20. květen 2025, 11:54

Emile, jako obvykle se jen vykrucujete s tím pojištěním, realita, musím kvůli Vám opět připomenout Fukušimu, byla a je jiná. To neodkecáte.

Emil
20. květen 2025, 12:14

Ne, Vaněčku, jediný kdo se tu vykrucuje jste vy sám, Fukušima není čínská elektrárna ani ji nestavěli Číňané (o čemž byla řeč), a ani my v ČR nemáme a nebudeme stavět Fukušimu ale úplně jiné elektrárny s úplně jinými bezpečnostními parametry.

Milan Vaněček
20. květen 2025, 13:45

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Gigant píáru, vykroutí se ze všeho, i z diskusí o (ne)bezpečnosti, které sám nastolí...
.

Emil
20. květen 2025, 13:51

Argumenty došly, pokusy odvést řeč jinam nevyšly, tak nastupují urážky. Vaněčkova klasika. O žádné nebezpečnosti jsem nic nepsal, psal jsem o bezpečnostních rizicích výstavby čínských fotovoltaických a jaderných elektráren v EU, nikoliv o jaderné bezpečnosti, na kterou se Vaněček snaží odvést řeč.

Bob
20. květen 2025, 10:10

My budeme raději dotovat ještě více FVE (až 50% investičních nákladů) a pak následně budeme muset podobně dotovat akumulátory a taky ty záložní fosilní elektrárny. A tp se vyplatí!

Milan Vaněček
20. květen 2025, 11:26

Bobe, nevyplatí se to. A řekněte to i jiným energetikům zde (Studnička, ...). Proč s tím něco neuděláte, proč ČR neprotestuje proti vysokým cenám uhlíkových povolenek? Proč se nespojíte s dalšími státy (na východě) aby Vás bylo víc?

Proč neukončit ten dotační zničující mechanizmus založený na uhlíkových odpustcích?

Ať si dotují (ze svých státních peněz vybraných od svých občanů) ty nejbohatší země EU urychlení zelené energetiky,

ty chudší země musí radikálně zpomalit tempo odstraňování starých zdrojů výroby elektřiny, musí je dobře udržovat.

Bob
20. květen 2025, 11:54

Nejdříve to řekněte svým "soukmenovcům" Od Solární asociace, až po Fakta o klimatu, atd. a dejte společně návrh na zrušení veškerých dotací do OZE a všeho potřebného k nim.

To by bylo "kvikotu" už jen při náznaku jakéhokoliv snížení dotací. Viz. snaha o kontroly předotování FVE z doby solárního boomu.

Jaroslav Studnička
20. květen 2025, 15:19

Když už jste mě tedy Vaněčku jmenoval, tak zareaguji.

Co vy jste udělal proti solárnímu tunelu v ČR a proti dalším dotacím do FVE?

Filip Kopa
20. květen 2025, 15:06

Vše se tu vyrábělo, ale EU odmítla tento průmysl chránit a tak se většinou odstěhoval jinam protože enviromentální, sociální a energetické náklady jsou v EU extrémní. Lidé pak rozhodli peněženkama. V EU už zůstaly jen speciality jako vysokonapěťové polovodiče pro DC dálková vedení 1MV ale je to v rukách Hitachi. Tradiční výrobci až na pár výjimek skončili , ve FVE invertorech v podstatě skoro skončilo jak SMA tak i Froniusca ti nejlepší z těchto firem pracují pro Číňany, kteří je zatím královsky platí, včetně mě. Evropské firmy nemají co nabídnout a proto bude Evropský Zakaznik platit

Karel Valenta
19. květen 2025, 22:03

Číňani jsou pěkně oprsklý, když jejich aplikace pro mobilní telefon k ovládání třeba BMS tvrdě vyžaduje povolení k oznámení polohy. Přitom pro funkci té aplikace to není vůbec nutné.

Nicméně si myslím, že velké FVE a větrníky a baterie je možné od internetu odstínit, aby je výrobce nemohl na dálku ovládat. Důležitá je také kontrola firmware uvnitř těchto zařízení.

Karel Valenta
19. květen 2025, 22:06

Číňani jsou pěkně drzí, když jejich aplikace pro mobilní telefon k ovládání třeba BMS tvrdě vyžaduje povolení k oznámení polohy. Přitom pro funkci té aplikace to není vůbec nutné.

Nicméně si myslím, že velké FVE a větrníky a baterie je možné od internetu odstínit, aby je výrobce nemohl na dálku ovládat. Důležitá je také kontrola firmware uvnitř těchto zařízení.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se