Domů
Uhlí
Jádro loni vůbec poprvé vyrobilo v USA více elektřiny než uhelné elektrárny
Elektrárna Bowen je s instalovaným výkonem 3,5 GW jednou z největších uhelných elektráren v USA. Zdroj: Sam Nash / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0
Zdroj: Sam Nash / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Jádro loni vůbec poprvé vyrobilo v USA více elektřiny než uhelné elektrárny

Uhlí
23 komentářů
19. březen 2021, 13:03
Eduard Majling

Výroba elektřiny v uhelných elektrárnách je v USA až na výjimky trvale na sestupu, přičemž za poslední dekádu poklesla na méně něž polovinu. Zatímco plyn odsunul uhlí ve výrobě elektřinu na druhou příčku již před několika lety, v loňském roce se uhlí dostalo vůbec poprvé v historii na třetí místo, nově za jaderné elektrárny.

Uhelné elektrárny byly ve Spojených státech primárním zdrojem elektrické energie po desetiletí, a to s velkým odstupem. Za posledních deset let se však výrobní mix v zemi zásadně obměnil, a to především díky poklesu cen zemního plynu s postupným rozvojem domácí těžby z nekonvenčních ložisek. Stejně tak uhlí z energetického mixu USA postupně vytlačují i obnovitelné zdroje, zejména větrné a solární elektrárny.

Podle dat americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) v loňském roce výroba uhelných elektráren v USA dále klesla, a to na 774 TWh. Tím se uhelné elektrárny dostaly až na třetí příčku za plynové zdroje (1 600 TWh) a jaderné elektrárny (790 TWh). Podle agentury se uhlí umístilo na třetí příčce vůbec poprvé od roku 1949, od kterého jsou k dispozici relevantní data.

Podle krátkodobého výhledu by se uhlí nicméně mělo v letech 2021 i 2022 vrátit na druhou příčku za plyn. Hlavními faktory budou mírný pokles výroby jaderných elektráren s ohledem na ukončení provozu několika starších bloků v letošním a následujícím roce a částečné zotavení výroby elektřiny z uhlí kvůli opětovnému růstu cen plynu. Ty se loni propadly na mnoha světových trzích na extrémně nízké hodnoty kvůli globálnímu poklesu poptávky, za nímž stála teplá zima a koronavirová pandemie.

Výroba elektřiny v USA a predikce dle typu zdroje mezi lety 2005 a 2022. Zdroj: EIA
Výroba elektřiny v USA a predikce dle typu zdroje mezi lety 2005 a 2022. Zdroj: EIA

Kromě instalovaného výkonu klesá u uhlí i koeficient využití

Pokles výroby elektrické energie v uhelných elektrárnách v posledních letech má dvě hlavní příčiny – postupné uzavírání starých elektráren, a s ním spojený pokles instalovaného výkonu, a rovněž menší míra využívání stále provozovaných elektráren.

V roce 2008 podle agentury dosahoval instalovaný výkon uhelných elektráren v USA 313 GW a koeficient jejich využití v daném roce 72 %. Naproti tomu, v loňském roce byl instalovaný výkon s 223 GW téměř o čtvrtinu nižší, avšak koeficient jeho využití se propadl ještě hlouběji na pouhých 40 %. Jaderným elektrárnám tak díky jejich vysokému koeficientu využití na úrovni 93 % stačil k vyšší výrobě než v případě uhlí méně než poloviční instalovaný výkon, který loni činil 97 GW.

Výroba elektřiny v USA v uhelných a jaderných elektrárnách mezi lety 2005 a 2020. Zdroj: EIA
Výroba elektřiny v USA v uhelných a jaderných elektrárnách mezi lety 2005 a 2020. Zdroj: EIA
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Jan Veselý
19. březen 2021, 13:41

Zrovna jsem dočetl Report od Tony Seby týkající se budoucnosti konvenčních elektráren v USA. O uhelných elektrárnách tam byl pěkný grafík, dokumentoval ubohou úspěšnost EIA v predikci toho, co bude s uhlím. I pro jaderné elektrárny tam má pěknou logistickou křivku.

Report

JD
20. březen 2021, 19:29

Ano. Ekonomický kolaps uhlí v USA a Evropě již nelze zvrátit. Bohužel existuje dost lidí, kteří v tom chybně a zbytečně hledají zeleného třídního nepřítele, místo aby se snažili pochopit pravou příčinu. Se zpožděním k tomu dojde i v ostatních částech světa. Není důvod panikařit, je to technologická změna. Je ovšem nutné se podle toho zařídit. Jedním z možných blížících se důsledků by mohl být dotovaný provoz uhelných elektráren.

Pro pochopení disprucí je důležitý mechanismus konvergence nákladových křivek technologií. Z pohledu energetiky jde o propojování SWB tedy FVE VTE a baterií.

JD
20. březen 2021, 19:34

... disrupcí ... Ten termín se překládá jako narušení a vzbuzuje trochu zděšení. Ale nejde o nic nového. To pojmenování vzniklo někdy v polovině devadesátých let.

Karásek
19. březen 2021, 13:45

Kolem roku 2000 bylo v USA v provozu 109 jaderných energetických reaktorů, dnes pod 100. Nedávno stavěná JE musela být z ekonomických důvodů zastavena. Zlatá éra jaderné energetiky je pryč a brzy se dočkáme, že i větrné elektrárny v USA překonají jaderné. Zdá se, že brzy budou mít solární svůj obří boom a překonají je taky.

St
19. březen 2021, 14:08

Pane Karásku, k čemu vedl překotný rozvoj OZE bylo vidět v Texasu. Nebo také ve Švédsku či Japonsku. Každopádně je moc dobře, že se uhlí pro energetické účely spaluje mnohem méně než dříve.

Jinak USA jednoznačně vedou co se týče vyprodukované EE v JE.

Jan Veselý
19. březen 2021, 16:44

Jo, v Texasu se to vidělo. Prolhaní politici o nich šíří nesmysly.

Josef
19. březen 2021, 21:05

A jaké - VTE dávali 6% svého instalovaného výkonu a celá síť zkolabovala. Ještě před tím si lidé mohli koupit el. energii za řádově 30 000 korun denně.

energetik
19. březen 2021, 21:16

Tam už mají hodinové tarify? No jestli mohli i prodat za 30 000 korun denně, tak super.

Jan Veselý
20. březen 2021, 08:07

Komentář byl odstraněn z důvodu porušení pravidel diskuze.

Emil
20. březen 2021, 08:43

Pane Veselý, co takhle si dát trochu práce a doložit, co napsal Josef špatně? To je ale jednodušší vypustit nějakou urážku a fakty se neobtěžovat, že?

Ono se navíc dost těžko něco hledá, když to že VtE dávaly v určitou dobu jen 6 % svého instalovaného výkonu, je těžko zpochybnitelný fakt, chvíli to bylo i méně, viz zde: ibb. co/yS3TPZG

Že VtE byly zdrojem, který byl mrazy zasažen spolu s plynem nejvíc, je taky zřejmý fakt, viz zde: ibb. co/bzdTZS2

Že se prodávala MWh za 30 tisíc Kč je taky pravda, bylo to dokonce i mnohem více, až 9000 $ = 273 tisíc Kč.

www. reuters. com/article/us-electricity-texas-prices-idUSKBN2AF19A

Karásek
20. březen 2021, 09:12

Josef hele, všude spotřebitel EE platí stejný taif, ať se spotová cena zvedne, nebo klesne, tak nedezinformovat a nepsat nesmysly.

Ondra
20. březen 2021, 09:29

Pane Karásku bohužel nemate pravdu. Některý zákazníci platěj podle spotovejch cen protože když hodně fouká a svíti tak můžou pár centů/korun ušetřit. Ale musej počítat s tim že jsou vystavení riziku když cena vyleti nahoru - viz texastribune .org/2021/02/22/texas-pauses-electric-bills/

Účtování podle spotovejch cen nabízi i v ČR několik dodavatelů.

Určitě to neni žádnej světovej unikát ani u nás ani v Texasu. Tak pozor s tim obviňovánim z šíření nesmyslů a dezinformací :)

Milan Vaněček
21. březen 2021, 14:38

Že jadená elektrárna v Texasu "zamrzla" a byla automaticky odstavena to je realita. A u jaderných elektráren když přestane fungovat chlazení, to je opravdu velmi nebezpečná porucha,

ta Vám může způsobit havarii jako ve Fukušimě a není na to potřeba žádná tsunami.

To je nejdůležitější poučení z Texasu.

Druhé poučení je pro ropný zpracovatelský průmysl, kvůli mrazu a zamrznutí potrubí byla vyřazena výroba důležitých chemických produktů třeba potřebných pro výrobu polyamidu. A tak některé automobilky ve světě zastavují výrobu.

To je podstatné, ne neustálé bezvýznamné PR od Emila o poklesu výkonu větrníků (bezvýznamná epizoda jak vědí třeba provozovatelé větrníků v severním moři).

A poučení: lidé by si měli uvědomit, co se stane když zamrzne nějaké energetické zařízení.

Když nasněží na soláry, tak se nic nestane. Kdyžmrzne a větrníky mají rozmrazovací zařízení, jak je běžné na severu, taky se nic nestane. Když v jaderné elektrárně zamrznou čerpadla, nebo se vše zatopí včetně náhradních zdrojů proudu, tak je zaděláno na obrovský problém i bez tsunami nebo zemětřesení....

Viktor
20. březen 2021, 08:53

Ide práve o to, že čim viac budú prevažovať nestabilné zdroje elek. energie nad stabilnými, tak o to viac bude celková sieť menej stabilná. Stabilné zdroje, by sa nemali nahrádzať nestabilným a nestabilné by ich nemali v žiadnom prípade prevyšovať.

Mám studňu, ktorá má veĺmi pohyblivý stav vody, ktorý je závislý na počasí. Voda je preto celkom lacná, no keď je sucho, tak ju nemám. Ak by som bol závislý, len na nestabilnom zdroji vody zo studne, tak by som dopadol veĺmi zle. Mám ešte aj vodovod a stabilný zdroj vody a tá zo studne je len okrajová záležitosť, lebo ak ju vyčerpám, tak musím čakať, kým sa naplní, alebo sa pri suchom počasí ani nemusí napĺniť.

Ak by som sa odpojil od stabilného zdroja vody, teda od vodovodu a začal byť závislý len na vode zo studne, tak tú lacnú vodu nemám a odrazu by voda bola veĺmi drahá, lebo by som ju musel nakupovať niekde vo fľašiach z marketu.

Peter
19. březen 2021, 14:43

Kto svietil v Texase? Domy so PV na streche a baterkou v garáži. Alebo spali v aute v tesle. Tento rok budú v Texase zatepľovať kupovať PV. TČ a baterky.

Karásek
19. březen 2021, 14:50

Holt jim tam zamrzalo potrubí s chladící vodou do jaderných a klasických elektráren. Nečekali tam zimu.

Jan Veselý
19. březen 2021, 16:47

Krásně to komentovali v jedněch zprávách v USA. Texasani si schválně udělali elektrickou síť fakticky sami pro sebe, s minimálním propojením do dvou celostátních sítí, aby nemuseli dodržovat federální pravidla a nařízení. Včetně toho, že síť a zdroje musí být připravené na zimu. Tak nebyli připravení.

blaha.p
19. březen 2021, 15:10

Přesně tak, posílám níže jednu z mnoha fotek, kde při blackoutu svítí jen domy, které mají FVE + baterii. Ostatní jsou po tmě. A jestli vlastní Teslu a mají obousměrné nabíjení, tak při plně nabité Tesle vydrží zásobovat dům EE celý týden

https://electrek.co/2021/02/18/tesla-powerwalls-home-battery-packs-useful-texas-blackouts/

Peter
19. březen 2021, 18:18

Poznal som jedného dedka s babkou. Večer sedeli bez svetla.Mali iba Tesla rádio. Počúvali radio Sloboná Europa 15 min denne. Za elekrinu platili 35 kčs ( paušál 20 + 15 za kwh ) Nemali deti ale v banke mali balík. Im by tá Tesla auto vydržala poriadne dlho.

St
19. březen 2021, 18:36

Tak nějak. Může mi někdo říci kdo se vyzná v oboru. Kolik FVE panelů a baterií budu potřebovat abych mohl celý týden svítit, prát, topit a dívat se na TV.

Předem moc děkuji.

energetik II
19. březen 2021, 17:49

Malá čerstvá "aktualitka" z jádra. Čína včera připojila v Pakistánu k síti první 1 GW reaktor Hualong One stavěný v zahraničí - Karáčí II. Doba stavby = 5 roků 7 měsíců. Slušné !

Karásek
19. březen 2021, 19:31

A můžete tady napsat o bloku 3 a 4 v Mochovcích?

O Mochovcích jsme se už učili ve škole za Gustava Husáka.

energetik II
20. březen 2021, 08:50

Ano, s Husákem máte pravdu. Mochovce - 3 se začaly stavět 27.ledna 1987 , tedy Husák během jejich stavby ještě skoro 3 roky prezidentoval. Doba výstavby Mochovců je tedy zatím !! pěkných 34 let. Ale třeba iránský reaktor Bushehr- 1 se stavěl úctyhodných 38 let. I dnešní finské Olkiluoto- 3 to už "dotáhlo" na 16 let.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se