Stávky mohou ohrozit export uhlí z JAR, která je pro Evropu po zákazu dovozu z Ruska klíčovým dodavatelem
S postupným nástupem zimy a sílící poptávkou po energetických komoditách nebude pro Evropu klíčové zajištění pouze dodávek zemního plynu, ale také energetického uhlí. Po zákazu dovozu uhlí z Ruska začal v letošním roce prudce růst dovoz z Jihoafrické republiky. Hrozící stávky by nicméně mohly negativně ovlivnit vývoz nyní jednoho z klíčových dodavatelů Evropy.
Zajištění dostatku energie pro evropské domácnosti, podniky a průmysl pro nadcházející zimu je v posledních měsících klíčovým tématem. Zatímco jako nejvíce problematické se ukazuje nahrazení ruských dodávek plynu vzhledem k chybějící infrastruktuře pro dodávky z jiných zemí, důležitým bude rovněž i zajištění dodávek energetického uhlí pro evropské teplárny a elektrárny.
Před zavedením zákazu dovozu bylo největším dodavatelem uhlí pro evropské odběratele Rusko, které pokrývalo bezmála polovinu dovozu energetického uhlí do Evropy. Tato situace se nicméně během letošního roku zásadně změnila. Na pozici jednoho z předních dodavatelů se dostala Jihoafrická republika, jejíž dodávky však nyní ohrožují možné stávky na železnicích.
„Domnívám se, že terminál Richards Bay nyní není zasažen, jelikož se jedná o soukromý přístav. Jediný způsob, jak by mohl být terminál zasažen, by bylo, pokud pracovníci železnice začnou stávkovat na tomto uhelném koridoru,“ sdělil serveru Montel obchodník s uhlím z Johannesburgu.
Jeden z klíčových exportních terminálů pro uhlí na světě, kterým v loňském roce prošlo na 57 milionů tun uhlí, je vlastněn a provozován skupinou těžařů, včetně společností Glencore, South32, Sasol, Anglo American či Exxaro Resources. V současné době nejsou dodávky uhlí z terminálu nijak zásadně omezeny, stejně tak poptávka po dovozu uhlí do Evropy v poslední době poklesla kvůli vysokým zásobám v importních terminálech. S příchodem zimy se však situace může změnit.
„Dopad (na ceny) by měl být minimální, jelikož poptávka obecně není tak silná,“ uvedl jeden evropský obchodník aktivní na jihoafrickém trhu s odkazem na vysoké zásoby uhlí v evropských importních terminálech.
Jihoafrická přepravní společnost Transnet včera podle serveru uvedla, že dokončila první den jednání se zástupci odborů, které požadují navýšení mezd a příspěvků na bydlení, a bude v jednání pokračovat během dnešního dne po zvážení dalších možností.
Dodávky uhlí z JAR do Evropy během první poloviny letoška vzrostly mnohonásobně
Význam jihoafrických dodávek pro Evropu je patrný z výrazného růstu dodávek již během první poloviny letošního roku, kdy do Evropy stále mohlo proudit uhlí z Ruska. Dovoz uhlí z Ruska do EU omezily sankce přijaté na začátku letošního dubna, které znemožnily uzavírání nových kontraktů. Po následující čtyři měsíce pak evropští obchodníci mohli dovážet ruské uhlí na základě dříve uzavřených smluv, od poloviny srpna nicméně dovoz ustal.
Evropští odběratelé tak začali intenzivně navyšovat nákup od alternativních dodavatelů, včetně Jihoafrické republiky. Podle agentury Reuters tak objem uhlí dováženého z JAR do Evropy během první poloviny letošního roku vzrostl o 720 % na 4,1 milionu tun. V průběhu září pak pocházelo z JAR podle serveru Montel již zhruba 30 % veškerého dovozu do EU.
Část chybějícího ruského dovozu by mohl pomoci nahradit i Kazachstán, ovšem vzhledem exportu skrz ruskou infrastrukturu je tato možnost nejistá.
Mohlo by vás zajímat:
mysleli sme to so sankciami voci Rusku dobre, ale dopadlo to ako obycajne, ze major Terazky?
Já jsem také pro zákaz dovozu uhlí z takové dálky, což ho neni u nás, v Polsku nebo Rusku dost. To se všichni potentáti zbláznili, takhle nesmyslně tahat uhlí tisíce kilometrů, kde je pak to zelené myšlení.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se