
COP30 a nová dálnice v Amazonii: Vrchol ironie, nebo souběh událostí?
Jubilejní 30. klimatická konference OSN (COP30) se letos uskuteční v brazilském Belému. Ačkoliv se koná až v listopadu, již nyní budí přípravy značnou kontroverzi. Kvůli zajištění lepší dopravní dostupnosti do města se kácí část Amazonského pralesa, aby uvolnila místo pro novou čtyřproudovou dálnici, informovalo více světových médií. Podle agentury Reuters však brazilské úřady odmítají, že by projekt měl přímou souvislost s nadcházející konferencí.
Hostitelské město Belém se nachází na severu Brazílie a je druhou největší metropolí amazonské oblasti po Manausu. Právě zde se ve dnech 10. až 21. listopadu sejdou představitelé vlád a mezinárodních organizací, spolu s vědeckými experty, aktivisty, lobbisty a dalšími účastníky summitu. Očekává se úprava městské infrastruktury pro desetitisíce návštěvníků, kteří se na COP30 sjedou.
„Aby se ulehčilo dopravě spojené se summitem, buduje se nová čtyřproudová dálnice, známá jako Avenida Liberdade," uvedlo minulý týden BBC. Tato zpráva okamžitě vyvolala kritiku ze strany veřejnosti, obyvatel regionu i ekologických organizací. Například deník The Economic Times označil stavbu dálnice za „vrchol ironie".
Faktem je, že projekt dostal zelenou 15. června loňského roku, kdy byla stavba slavnostně zahájena. Dálnice by měla mít délku 13,3 kilometru a poskytne alternativní trasu k současným komunikacím, po nichž denně projede zhruba 100 000 vozidel. Diskuse nad její výstavbou však sahají až do roku 2012.
Různé mediální obrazy
BBC spojuje projekt s přípravami na COP30 na základě vyjádření Adlera Silveiry, státního tajemníka pro infrastrukturu. „Adler Silveira uvedl tuto dálnici jako jeden z 30 projektů, které se ve městě uskutečňují za účelem jeho “přípravy“ a “modernizace“, abychom mohli mít odkaz pro obyvatele, a hlavně co nejlépe sloužit lidem pro COP30," napsalo BBC.
Agentura Reuters však tuto souvislost zpochybňuje, ačkoliv vyjádření zmíněného tajemníka se jí získat nepodařilo. Podle jejích zjištění započaly první přípravné práce na stavbě již v roce 2020, tedy ještě předtím, než bylo město Belém vybráno jako hostitel COP30. Projekt také nezískal federální financování v rámci brazilských příprav na summit.
Pro úplnost, brazilská média citovala Silveiru v srpnu loňského roku takto: „Jsme odhodláni pokročit v pracích a zároveň respektovat legislativu v oblasti životního prostředí a chránit místní faunu a flóru." Tajemník dále informoval, že třída bude mít 34 přechodů pro divokou zvěř, aby byla zaručena bezpečnost zvířat žijících v oblasti a zabráněno jim v přístupu na dálnici.„Toto dílo bude kompletně oploceno, aby byla chráněna původní vegetace, zachování okolního ekosystému a zabránění uživatelům v přístupu k regionům hraničícím s dálnicí," dodal Silveira.
Je zajímavé sledovat, jak různě jednotlivá média tuto situaci interpretují. Zatímco některé zdroje stavbu dálnice přímo spojují s přípravami na COP30, jiné tvrdí, že jde o dlouhodobě plánovaný projekt bez přímé vazby na summit. Rozporuplná tvrzení vyvolávají další otázky o transparentnosti celého procesu a skutečných záměrech brazilských úřadů.
Bez ohledu na to, zda je mezi stavbou dálnice a konferencí přímá souvislost, podstata problému zůstává stejná. Odlesňování Amazonského pralesa je závažný ekologický problém, který kontrastuje s poselstvím klimatického summitu. Tento paradox jen podtrhuje kritiku spojenou s dopady akce, k níž patří i uhlíková stopa desítek tisíc účastníků, přilétajících do regionu soukromými letadly.
Mohlo by vás zajímat:
Brazílie je zvláštní země. Patří mezi 10 největších znečišťovatelů na planetě a přitom mají elektrickou energii prakticky celou zelenou z OZE (asi 90%, a asi 200GW instalovaných). Přitom vypouštějí tolik CO2 asi jako Japonsko, které pálí kdeco. Většina emisí jde na vrub pálení tropických pralesů.
Co je zvláštního na tom, že když má někdo výborné podmínky pro vodní elektrárny, tak je staví, a jak to souvisí se znečišťováním planety?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se