Domů
Životní prostředí
Obchodní válka s USA může ohrozit čínskou snahu o snižování emisí CO2
Exhaust fumes blown into a sky.

Obchodní válka s USA může ohrozit čínskou snahu o snižování emisí CO2

Čínská ekonomika je z důvodu obchodní války s USA pod tlakem, který jí znesnadňuje boj proti změně klimatu. Podle vysoce postaveného čínského úředníka Čína nebude schopná plnit své cíle v oblasti redukce emisí roky dopředu.

 „S ekonomikou nacházející se pod tlakem musí země (Čína) přijmout opatření, aby byla lidem schopna garantovat zaměstnání a živobytí,“ pronesl na tiskové konferenci pro agenturu Reuters Li Gao, vedoucí odboru změny klimatu na čínském Ministerstvu ekologie a životního prostředí.

Některé z těchto opatření nemusí podporovat naše úsilí a boj s klimatickými změnami,“ dodal Li.

Dle názorů zaznívajících z Číny mají vnější faktory, jako je právě obchodní válka mezi Čínou a USA, negativní dopad nejen na globální ekonomiku a její další budoucí vývoj, ale také značně znesnadňují Pekingu investice do opatření, která by pomohla zpomalit globální oteplovaní.

Největší producent skleníkových plynů na světě

Čínské emise skleníkových plynů dle nejaktuálnějších dat poskytovaných čínskou vládou vzrostly mezi lety 2005 a 2014 o 53,5 %. Údaje je Čína povinna reportovat jakožto signatář Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu.

Emise skleníkových plynů dosáhly v roce 2014 na hodnotu 12,3 miliard tun ekvivalentu CO2. Hodnotu zveřejnila v červenci letošního roku agentura Reuters.

Čína se zavázala, že její celkové emise CO2 dosáhnou vrcholu okolo roku 2030 a poté by její uhlíková náročnost měla značně poklesnout. V minulém měsíci Čína informovala o svém pokračujícím úsilí a boji proti klimatickým změnám.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
frank
6. září 2019, 15:44

Tak to je skutečně úsměvné, krásná nová výmluva, zase ty " vnější faktory".

Ještě pamatuji dobu, kdy vnější faktory, tedy Japonsko a USA , raději platily filtry pro čínské tepelné elektrárny a nu a zde máme první signál, že Čína pravděpodobně začíná hledat výmluvy pro očekávaný neúspěch s poklesem emisí od roku 2030....

Josef
6. září 2019, 16:24

Čína nikdy nechtěla snižovat emise CO2 zavádění nefosilních substitucí je pouze důsledkem snahy o lepší životní prostředí a omezení dovozu paliv, nicméně modernizované uhelné zdroje mají emise škodlivin minimální a jsou cenově nejlevnější. V Číně jsou jedny z největších zásob uhlí na světě a dá se předpokládat ,že Čína omezí emise CO2 v těch oblastech kde nemůže využívat svoje uhlí což je zejména doprava , možná vytápění budov, ale rozhodně nezavře doly a uhelné elektrárny , aby mohla dovážet plyn. Tak hloupou energetickou politiku dělají jen některé státy Evropské unie.

Martin Hajek
6. září 2019, 21:33

Souhlasím až na jednu věc. Čína má sice obrovské zásoby uhlí, ale také obrovskou těžbu. Ve výsledku jí současné zásoby černého uhlí při současné těžbě vystačí na cca 20 let. To znamená, že nejpozději v horizontu 10 let začne těžba uhlí v Číně rychle klesat. Otázka je, zda ho nahradí dovoz. Ale to bude poměrně obtížné z logistického hlediska. Čína tedy bude muset využití uhlí snížit ať chce nebo ne. Ale udělá to až ve chvíli, kdy bude muset z objektivních důvodů, na klima z vysoka kašle. Navíc méně spáleného uhlí nemusí nakonec znamenat pokles emisí...

Josef
8. září 2019, 22:06

Podle BP , má Čína ověřené zásoby uhlí na 38 let. Celkem 138 mld tun uhlí. Podle odhadů se v Číně nachází nejméně trojnásobek ověřených zásob což znamená možnost těžby nejméně na 100 let dopředu i při polovině světové těžby uhlí.

Martin Hajek
9. září 2019, 12:46

To je možné, ale můj příspěvek byl o černém uhlí.

Martin Hajek
6. září 2019, 21:36

Obchodní válka Čína a USA je pro klima požehnáním. Veškerá snaha EU a miliardy Euro nalité zde do boje s klimatem zcela blednou před cly Donalda Trumpa uvalenými na Čínské zboží. Už jen emise z dopravy tohoto zboží do USA jsou obrovské.

Martin Pácalt
7. září 2019, 10:44

Celá tahle obchodní válka možná zlepší do pár let to, co ekonomiky doteď dělají hloupě. Z velké části přestane ten ohromný přesun cetek přes půl planety z Asie do Evropy a Ameriky a vrátíme se k majoritně lokálním ekonomikám.

petr
8. září 2019, 21:20

Kdosi z mých přátel v CH prohlásil, že ten frajer s přehazovačkou z USA jednou bude tak slavný jako Ronald Regan co pohřbil SSSR.

Tento člověk možná vrátí nám všem zase to v čem jsme byli jedničky textilky, sklárny obuvnictví apod. Tedy to co vše pošlo v EU díky hamižnosti pár pitomců co prodali stroje do komunistické ČLR...

doufejme že to tak dopadne, jinak se kašpárek na Hradě po.... blahem...

energetik II
8. září 2019, 22:06

TO : petr

Reagan nepohřbil SSSR, SSSR se pohřbil sám svým neschopným ekonomickým systémem socialismu, kdy se stále věřilo ,že všeobecné lidové vlastnictví výrobních prostředků může konkurovat vlastnictví soukromému. Chyba. Čína na to přišla už 1978 a dnes díky kapitalismu jede. Trump je naivní, když si myslí, že "zlomí globalizaci" pomocí cel a protekcionismu. Firmy vyrábí v Číně pro nízkou cenu pracovní síly, když Trump zavede cla na Čínu, tak se firmy s výrobou přestěhují do Indie, když Trump zavede cla na Indii, tak odejdou do Indonésie, další cla, další stěhování, atd. atd. Nekonečný proces. Jediné ,co by pomohlo je brutální zdražení dopravy , které by sebralo rozvojovému světu výhodu levné pracovní síly. A to zdá se jen tak nepřijde.

energetik II
8. září 2019, 22:13

To . petr

Jen malý doklad předchozího. USA letos exportovaly do Vietnamu zboží za 6 mld. USD, ovšem dovezly za plných 36 mld. USD. USA tedy vyvážejí do Vietnamu 6 krát méně ,než odtamtud dovážejí. Proč ?? Levná pracovní síla Vietnamu. Tedy cla USA na Vietnam ?? Stejně jako u Číny ??

Milan Vaněček
9. září 2019, 00:01

Cla na Vietnam nebudou, Vietnam není velmoc co by ohrožovala USA, Čína je vojenská i ekonomická velmoc.

energetik II
9. září 2019, 09:43

Já jen chtěl na Vietnamu ukázat, že globalizaci "nelze zlomit." Češi vyrábí za plat 25 000 Kč v montovnách skoro celá německá auta a Němci je pak jako "svoje auta" lacino vyváží do USA. Uvalí tedy Trump cla jednak na Němce ale i na Čechy?? Japonci montují svoje auta v Mexiku a lacino je pak vyváží do USA. Budou cla na Mexiko ?? atd, atd, atd. Trump by musel všem americkým firmám zakázat vyrábět cokoli v zahraničí. Tím by se ovšem stal čínský kapitalismus svobodnějším jak ten v USA, čínské firmy smí totiž vyrábět po celém světě.

frank
9. září 2019, 10:48

energetik II

no s těmi 25 000 bych si nebyl tak jistý, základní dělnická mzda ve Škodě Auto je už určitě přes 40 000 a o jiném českém výrobci německých aut nevím ...

energetik II
10. září 2019, 09:01

TO : frank

Těmi "montovnami" nemyslím samotnou fabriku Škoda Auto v MB , ale desítky dalších plechovek, kde se vyrábí pro Mercedesy, Audi, Porsche,VW,....atd. třeba jen autopotahy, autosedačky, plastové palubovky, šaltpáky, kabeláž.....atd. atd. Nástupní plat kolem 25 000 Kč vidím na inzerátech, kde tyto "montovny a plechovky" hledají své nové zaměstnance. V plechovkách na území ČR se tak vylisuje plastová palubní deska pro Audi a pak se vozí do německého výrobního závodu, kde to už jen skompletují dohromady. Proto je tolik kamionů na našich dálnicích. Ze zemí s levnou pracovní silou se vozí "polotovary" do Německa, kde to kompletují. Němec by si za takovou práci řekl o min. 100 000 .

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se