Bateriový systém využívaný ve vozidlech BMW i3. Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lithium-Ion_Battery_for_BMW_i3_-_Battery_Pack.JPG
Ceny baterií byly v roce 2010 vyšší než 1 100 amerických dolarů za kWh. V roce 2019 dosahovaly ceny 156 USD/kWh (přibližně 3 594 Kč/kWh). V reálných hodnotách tak za 9 let klesly o 87 %. Podle predikcí Bloomberg NEF budou ceny baterií klesat i nadále a v roce 2023 dosáhnou přibližně 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh).
Pokles ceny baterií v roce 2019 je způsoben rostoucím objemem objednávek, rostoucími prodeji elektromobilů a pokračujícím pronikáním katod s vysokou energetickou hustotou. Zavádění nových designů balení a klesající výrobní náklady v krátkodobém horizontu povedou k dalšímu poklesu nákladů.
Roční velikost trhu s li-on bateriemi. Zdoj: Bloomberg NEF
Bloomberg NEF v úterý 3. 12. 2019 na konferenci v Šanghaji zveřejnil zprávu s názvem 2019 Battery Price Survey, podle které dojde při překonání kumulativní poptávky v objemu 2 TWh v roce 2024 k poklesu cen pod 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh). Tato cena je přitom vnímána jako zlomový bod, kdy elektromobily dosáhnou stejných cen jako vozidla se spalovacími motory. Jsou zde ovšem rozdíly mezi regiony, kde jsou vozidla prodávána, a také mezi druhy vozidel.
„Podle našich předpovědí bude mít trh s bateriemi v roce 2030 hodnotu 116 miliard dolarů (cca 2,7 bilionu korun) ročně, tato hodnota přitom nezahrnuje investice do dodávkového řetězce. Nicméně s poklesem cen článků a balení kupující získají vyšší hodnotu za jejich peníze, než dostanou dnes,“ uvedl James Frith, seniorní analytik Bloomberg NEF a autor zprávy.
S rostoucí výrobou elektromobilů u různých výrobců vozidel dochází k zjednodušení designu balení a standardizaci baterií napříč různými modely elektromobilů. To pak vede k možnosti zvětšit výrobu baterií.
Poptávka po elektromobilech v Evropě roste
Dalším závěrem zprávy je, že s klesajícími náklady baterií roste elektrifikace sektorů. Například elektrifikace komerčních vozidel, jako jsou například dodávky, je čím dál tím atraktivnější. Ceny baterií ovšem i nadále zůstávají nejdůležitější pro osobní elektromobily a jejich pokles je klíčový pro rozvoj tohoto sektoru.
Poptávka po elektromobilech v Evropě roste a dodávkové řetězce se mění. Čím dál tím více výrobců baterií v Evropě staví své továrny. To následně vede k dalšímu poklesu nákladů spojených s importem článků ze zámoří.
Ceny baterek klesají, ale nějak to nevidím. 10 let sleduji cenu článku Baterie LiFePO 3.2V 100Ah Winston, protože je používám ve své FV elektrárně. A po celou dobu cena kolísá kolem 10 000,- Kč/kWh. Byla už vyšší než dnes, ale před pár lety i nižší.
Podstatou problému ve vašem případě bude to, že se nejedná o obecnou cenu za kwh, ale cenu konkrétního článku s konkrétní technologií.
LiFePo pokud se nebude masově vyrábět pro cokoliv, tak nebude ovlivněno úspory z rozsahu jako LiIon. Také se nemůžete koukat na stejný článek, protože nové články co těží z lepších elektrod tam nemohou být využity.
Pokud byste sledoval obecně cenu jakéhokoliv článku s danou kapacitou, pravděpodobně byste to snížení viděl. Ale u vedor-lock-in nečekejte nějaké zázraky a buďte rád, že cena neroste s inflací (nějaké to procento.. třeba tři ročně). Už takto za výměnu utratíte stejné množství peněz, avšak s nižší hodnotou (~20%).
Český trh a baterie Winston se asi nedají brát jako vhodné pro poměřování vývoje světového trhu s lithiovými bateriemi. Podíval jsem se na čínský trh skrze aliexpress. Např. následující lithiové baterie vychází na cenu 72 USD/kWh (procházel jsem jen ty baterie, které mají dobré hodnocení od zákazníků). Zde link: https://1url.cz/mM7hD
Vladimír Šťastný6. prosinec 2019, 09:11
Já ten cenový optimismus nesdílím. Jednak lithium bude mít vždycky značnou cenu, protože vytěžit a zpracovat je díky jeho rozptýlenosti v horninách značně energeticky a logisticky náročné. A za druhé, baterie nebudou potřebovat jen automobily, ale především energetika a to ta postavená na obnovitelných zdrojích energie. Protože až OZE svým parazitismem zahubí výrobu z klasických zdrojů, bude na nich výrobu akumulovat a to, mimo jiné, v bateriích. Takže pokud se bude vše rozvíjet tak, jak si enviromentalističtí svazáci naplánovali a ještě to budou idiotsky podporovat dotacemi, bude poptávka po lithiu ještě dlouhé roky stále růst a jeho ceny už dolů zase tak moc nepůjdou.
Až na to, že jsem nepsal, že by cena lithia rostla, ale že nevidím logický důvod k tomu, aby dále výrazně klesala.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.