
BloombergNEF: Ceny baterií klesly od roku 2010 o 87 %, klesat budou i nadále
Ceny baterií byly v roce 2010 vyšší než 1 100 amerických dolarů za kWh. V roce 2019 dosahovaly ceny 156 USD/kWh (přibližně 3 594 Kč/kWh). V reálných hodnotách tak za 9 let klesly o 87 %. Podle predikcí Bloomberg NEF budou ceny baterií klesat i nadále a v roce 2023 dosáhnou přibližně 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh).
Pokles ceny baterií v roce 2019 je způsoben rostoucím objemem objednávek, rostoucími prodeji elektromobilů a pokračujícím pronikáním katod s vysokou energetickou hustotou. Zavádění nových designů balení a klesající výrobní náklady v krátkodobém horizontu povedou k dalšímu poklesu nákladů.

Bloomberg NEF v úterý 3. 12. 2019 na konferenci v Šanghaji zveřejnil zprávu s názvem 2019 Battery Price Survey, podle které dojde při překonání kumulativní poptávky v objemu 2 TWh v roce 2024 k poklesu cen pod 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh). Tato cena je přitom vnímána jako zlomový bod, kdy elektromobily dosáhnou stejných cen jako vozidla se spalovacími motory. Jsou zde ovšem rozdíly mezi regiony, kde jsou vozidla prodávána, a také mezi druhy vozidel.
„Podle našich předpovědí bude mít trh s bateriemi v roce 2030 hodnotu 116 miliard dolarů (cca 2,7 bilionu korun) ročně, tato hodnota přitom nezahrnuje investice do dodávkového řetězce. Nicméně s poklesem cen článků a balení kupující získají vyšší hodnotu za jejich peníze, než dostanou dnes,“ uvedl James Frith, seniorní analytik Bloomberg NEF a autor zprávy.
S rostoucí výrobou elektromobilů u různých výrobců vozidel dochází k zjednodušení designu balení a standardizaci baterií napříč různými modely elektromobilů. To pak vede k možnosti zvětšit výrobu baterií.
Poptávka po elektromobilech v Evropě roste
Dalším závěrem zprávy je, že s klesajícími náklady baterií roste elektrifikace sektorů. Například elektrifikace komerčních vozidel, jako jsou například dodávky, je čím dál tím atraktivnější. Ceny baterií ovšem i nadále zůstávají nejdůležitější pro osobní elektromobily a jejich pokles je klíčový pro rozvoj tohoto sektoru.
Poptávka po elektromobilech v Evropě roste a dodávkové řetězce se mění. Čím dál tím více výrobců baterií v Evropě staví své továrny. To následně vede k dalšímu poklesu nákladů spojených s importem článků ze zámoří.
Mohlo by vás zajímat:
Ceny baterek klesají, ale nějak to nevidím. 10 let sleduji cenu článku Baterie LiFePO 3.2V 100Ah Winston, protože je používám ve své FV elektrárně. A po celou dobu cena kolísá kolem 10 000,- Kč/kWh. Byla už vyšší než dnes, ale před pár lety i nižší.
Podstatou problému ve vašem případě bude to, že se nejedná o obecnou cenu za kwh, ale cenu konkrétního článku s konkrétní technologií.
LiFePo pokud se nebude masově vyrábět pro cokoliv, tak nebude ovlivněno úspory z rozsahu jako LiIon. Také se nemůžete koukat na stejný článek, protože nové články co těží z lepších elektrod tam nemohou být využity.
Pokud byste sledoval obecně cenu jakéhokoliv článku s danou kapacitou, pravděpodobně byste to snížení viděl. Ale u vedor-lock-in nečekejte nějaké zázraky a buďte rád, že cena neroste s inflací (nějaké to procento.. třeba tři ročně). Už takto za výměnu utratíte stejné množství peněz, avšak s nižší hodnotou (~20%).
Český trh a baterie Winston se asi nedají brát jako vhodné pro poměřování vývoje světového trhu s lithiovými bateriemi. Podíval jsem se na čínský trh skrze aliexpress. Např. následující lithiové baterie vychází na cenu 72 USD/kWh (procházel jsem jen ty baterie, které mají dobré hodnocení od zákazníků). Zde link: https://1url.cz/mM7hD
Já ten cenový optimismus nesdílím. Jednak lithium bude mít vždycky značnou cenu, protože vytěžit a zpracovat je díky jeho rozptýlenosti v horninách značně energeticky a logisticky náročné. A za druhé, baterie nebudou potřebovat jen automobily, ale především energetika a to ta postavená na obnovitelných zdrojích energie. Protože až OZE svým parazitismem zahubí výrobu z klasických zdrojů, bude na nich výrobu akumulovat a to, mimo jiné, v bateriích. Takže pokud se bude vše rozvíjet tak, jak si enviromentalističtí svazáci naplánovali a ještě to budou idiotsky podporovat dotacemi, bude poptávka po lithiu ještě dlouhé roky stále růst a jeho ceny už dolů zase tak moc nepůjdou.
Nastesti neni toho lithia zas tak moc potreba. Cena baterii je spise dana narocnosti vyroby, ktera klesa.
Až na to, že cena lithia vůbec neroste. Cena vyskočila v roce 2018 a nyní již klesla na úroveň z let 2013-2017.
https://www.patria.cz/akcie/35b27791-8174-4011-9531-4c6710fa51af/lithium/graf.html
A kobal prakticky totéž
https://www.kurzy.cz/zpravy/508646-kobalt-jako-investice-budoucnosti-momentalne-ztraci-na-sile/
Můj oblíbený vizionář to popsal celkem dobře. Jako splaskly před 10 lety kovy vzácných zemin, teď splaskla bublina okolo kobaltu a lithia.
Až na to, že jsem nepsal, že by cena lithia rostla, ale že nevidím logický důvod k tomu, aby dále výrazně klesala.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se