Domů
Akumulace energie
ČEZ: Gigafactory v ČR by mohla vyrobit baterie pro až 800 tisíc aut ročně
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

ČEZ: Gigafactory v ČR by mohla vyrobit baterie pro až 800 tisíc aut ročně

Akumulace energie
5 komentářů
28. červenec 2021, 16:28
ČTK

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400.000 až 800.000 osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií. Na dotaz ČTK to dnes sdělila mluvčí energetické společnosti ČEZ Barbora Peterová. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle ní vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby, která se plánuje na rok 2025.

„Zatím jsme neidentifikovali žádné zásadní překážky, které by budoucí těžbě a následnému zpracování bránily. Provádíme desítky zkušebních vrtů a pracujeme na finální ekonomické a technologické studii proveditelnosti. Ta má upřesnit závěry z předběžné studie proveditelnosti a přinést odpovědi na všechny důležité otázky. V zásadě na to, jak otevřít důl a jak těžit a jak pak z vytěženého materiálu získat lithium,“ řekla dnes Peterová.

Konečné rozhodnutí by podle ní mělo padnout v roce 2023, pak by mohla následovat stavba závodu s tím, že zahájení těžby by bylo v roce 2025. „Paralelně běží práce na povolovacích řízeních včetně běžícího procesu EIA (posudek vlivu na životní prostředí). Nyní čekáme na vyjádření ministerstva, které stanoví oblasti, na které se máme zaměřit při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí,“ uvedla mluvčí.

Ilustrační foto

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu gigafactory v Česku. Zájem podle Havlíčka má Volkswagen (VW), jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG. Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu takzvané gigafactory je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.

Většina expertů, které oslovila ČTK, se shodla, že plánovaný vznik továrny na baterie pro elektromobily v Česku je pro tuzemský automobilový průmysl kvůli vývoji na trhu a směřování Evropy k nízkoemisním zdrojům téměř nutností. Šéf ČEZ Beneš v úterý uvedl, továrna na baterie pro elektroautomobily by při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Vedoucí odboru surovinového informačního systému České geologické služby Jaromír Starý dnes ČTK řekl, že v Česku je v současnosti evidováno 571,5 milionu tun rudy s 1,14 milionu tun lithia. Uvedl, že v ČR jsou proti dřívějším třem už jen zhruba dvě procenta světových zdrojů lithia. „Průzkumy a přírůstky zdrojů ve světě pokračují,“ vysvětlil. V Česku je malé množství na ložisku ve Slavkovském lese a naprostá většina na Cínovci. „Předmětem dobývání budou nejbohatší a nejpřístupnější části cínoveckého ložiska,“ dodal.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Energetik 007
29. červenec 2021, 10:27

Jen pokračování tunelu na státní peníze.

Bulharsko, Rumunsko, Albánie, Turecko jen soudy a ztráta...

ČEB, EGAP nefunkční elektrárna v Turecku - 12mld

Není žádný důvod aby se státní společnost angažovala ve výrobě baterií. Tedy kromě tunelu na státní peníze.

Janovec
29. červenec 2021, 19:07

Aby nezapomněli, že část litia, niklu a kobaltu bude muset být povinně z recyklovaných baterií, to baterie prodraží. Samozřejmě to bude platit i pro ostatní výrobce v EU.

Josef
29. červenec 2021, 22:49

Co se týče té recyklace baterií pak ono je to sice divné, ale mluvíme o miliardách vozů s životností 10 let pokud se nenajde způsob recyklace pak baterie na bázi lithia nemají velkou budoucnost protože levné zásoby toho kovu dojdou.

Carlos
29. červenec 2021, 23:04

www. vscht. cz/popularizace/media/tiskove-zpravy/2021/vscht-otevrela-nove-centrum-cirktech-zameri-se-na-lithium-a-technologie-pro-cirkularni-ekonomiku

Například takto?

Milan Vaněček
30. červenec 2021, 10:21

Lithium lze nahradit, viz včerejší sensační zpráva asi největšího výrobce Li-ion baterií, čínské firmy CATL,

viz pv-magazine.com/2021/07/29/catl-claims-to-have-made-sodium-ion-batteries-a-commercial-reality/

Na-ion baterky, které bude CATL též masivně vyrábět zatím nemají takovou kapacitu/kg ale pracují mnohem lépe při nízkých teplotách

cituji: "CATL will use the first generation of the batteries to address the electric vehicle (EV) market and has highlighted key features such as its low-temperature performance, which would render it suitable for automotive markets with severe winters. CATL will initially roll out battery packs for EVs that combine sodium-ion and lithium-ion batteries, to compensate for the shortage of energy density. To achieve this, CATL has also developed a battery management system."

“The lower energy of the sodium-ion cells suggests that the technology may be more suited for stationary energy storage applications, which are less restrictive, while the unveiling of battery packs combining both sodium-ion and lithium-ion cells could point towards compromise in performance for low-cost electric vehicles, with the potential to disrupt the mass market,” said Wood Mackenzie research analyst Max Reid."

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se