
Realizace téměř 70 % plánované kapacity továren na baterie v Evropě je v ohrožení
Evropská asociace pro dopravu a životní prostředí Transport & Environment (T&E) odhaduje, že realizace až 68 % z plánované kapacity evropských továren na baterie je v ohrožení, kvůli nedávno zavedené podpoře v oblasti bateriové akumulace ve Spojených státech amerických, konkurenci z Číny a dalším faktorům. Aby Evropa podpořila růst dodavatelského řetězce pro baterie v Evropě, musí podle asociace zrychlit povolovací procesy a poskytnout odpovídající investiční pobídky.
Podle analýzy asociace T&E je aktuálně v Evropě plánována výstavba celkem 50 nových továren na baterie s celkovou roční výrobní kapacitou 1,8 TWh. Realizace velká části z této kapacity je nicméně dle asociace v ohrožení, přičemž součet kapacity, u které bylo identifikováno střední nebo velké riziko, činí 1,2 TWh.
Nejvíce ohrožených projektů mají podle zveřejněné analýzy Německo, Maďarsko, Španělsko, Itálie a Spojené království.
"Tesla v Berlíně, Northvolt na severu Německa a Italvolt poblíž Turína patří mezi projekty, které představují riziko ztráty největších objemů z plánované nové kapacity," uvedlo T&E.
Rozdělení kapacity plánovaných továren na baterie ve vybraných zemích Evropy podle rizika nerealizace. Zdroj: T&E
Ztráta vedoucí pozice Evropy
Asociace Transport & Environment připomněla, že vedoucí pozice Evropy v oblasti zavedené legislativy a cílů pro boj proti změně klimatu znamenala až donedávna také vedoucí pozici ma poli investic do čistých technologií.
Rostoucí dominance Číny v dodavatelském řetězci pro elektromobily a loni zavedená podpora pro rozvoj bateriového průmyslu v USA nicméně rychle mění pravidla hry.
"Pokud jde o globální investice do továren na lithium-iontové baterie sledované výzkumníky z BloombergNEF, podíl Evropy klesl ze 41 % v roce 2021 na pouhá 2 % v roce 2022, zatímco investice v Číně a Spojených státech nadále rostou," dodala asociace.
Aby Evropa nepříznivý trend zvrátila, musí podle T&E zavést robustní politiky, které pomohou využít ekonomický a technologický potenciál plynoucí z transformace energetiky. Jako klíčová opatření uvádí asociace zjednodušení povolovacích procesů či dostatečné investiční pobídky.
Důležitá bude také finální podoba návrhu Evropského zákona o kritických surovinách, která má být zveřejněna do konce března. Cílem tohoto zákona je mimo jiné zvýšení nezávislosti EU v oblasti kritických surovin, mezi které patří i suroviny potřebné pro výrobu baterií.
Mohlo by vás zajímat:
A co z toho? Baterkárna je pouze montovna. Navíc může být výroba brzy zastaralá.
Nevím, co tím chcete říci. Mnohé montovny prosperují valmi dobře a stále během výroby modernizují.
se dalo čekat, odstřižení od levných surovin a energií se musí někde podepsat.
Celý vtip je v tom ,že státy nechtějí vyvážet suroviny do Evropy. Takže ano lze tady mít fabriky na baterie , ale na to je tady nutno mít i ty doly. Pokud přijmeme fakt ,že současná těžba je rozebraná , pak největší nově objevená ložiska Lithia jsou v Afganistánu a Indii. Ta první země je bude vyvážet do Číny a ta druhá si je nechá a bude si vyrábět baterie sama popř. si domluví z Čínou vhodné investice ve vlastní zemi. Svět se změnil v tom , že státy chtějí vyvážet až hotové výrobky ze svým surovin a ne vyvážet suroviny a dovážet hotové výrobky výsledkem je růst cen surovin a to vede na to , že když nemáte suroviny tak máte drahé výrobky. Politika EU je hlavně nic netěžit všechno dovezeme - začíná hrozit krachem. Další problémem je, že aby elektromobilita fungovala bude nutné najít baterie na bázi hojných prvků například sodíku. ty mohou být levné lithiové baterie nikdy levné nebudou.
A navíc stále provokovat Činu, bez jejíž surovin to jaksi nepůjde.
ale ved predsa v EU nepotrebujeme nic vyrabat. my si predsa vsetko dovezeme. EU vrchnost na tomto strategickom plane uz dlhe roky tvrdo maka. A ako bonus naviac znizime emisie.
no zde v evropě nemáme nic od energií až po suroviny a poslední dobou i lidí co jsou ochotni pracovat a budeme vyřvávat že jsme nejlepší a že nás celej svět bude poslouchat ty časy kolonií už skončili a východní evropa je poslední část světa co se ještě nechává okrádat od prý vyvolených a povolaných trousit prý pokrok a lásku k lidem po světě stačí se podívat na naši vládu a normální člověk má jasno
Koukám, že Česko na tom seznamu ani není. Indové říkají: Žádný bambus, žádná flétna, žádný hluk. :-(
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se