Domů
Akumulace energie
Realizace téměř 70 % plánované kapacity továren na baterie v Evropě je v ohrožení
Gigafactory Northvolt Ett. Zdroj: Northvolt
Gigafactory Northvolt Ett. Zdroj: Northvolt

Realizace téměř 70 % plánované kapacity továren na baterie v Evropě je v ohrožení

Evropská asociace pro dopravu a životní prostředí Transport & Environment (T&E) odhaduje, že realizace až 68 % z plánované kapacity evropských továren na baterie je v ohrožení, kvůli nedávno zavedené podpoře v oblasti bateriové akumulace ve Spojených státech amerických, konkurenci z Číny a dalším faktorům. Aby Evropa podpořila růst dodavatelského řetězce pro baterie v Evropě, musí podle asociace zrychlit povolovací procesy a poskytnout odpovídající investiční pobídky.

Podle analýzy asociace T&E je aktuálně v Evropě plánována výstavba celkem 50 nových továren na baterie s celkovou roční výrobní kapacitou 1,8 TWh. Realizace velká části z této kapacity je nicméně dle asociace v ohrožení, přičemž součet kapacity, u které bylo identifikováno střední nebo velké riziko, činí 1,2 TWh.

Nejvíce ohrožených projektů mají podle zveřejněné analýzy Německo, Maďarsko, Španělsko, Itálie a Spojené království.

"Tesla v Berlíně, Northvolt na severu Německa a Italvolt poblíž Turína patří mezi projekty, které představují riziko ztráty největších objemů z plánované nové kapacity," uvedlo T&E.

Rozdělení kapacity plánovaných továren na baterie ve vybraných zemích Evropy podle rizika nerealizace. Zdroj: T&E

Ztráta vedoucí pozice Evropy

Asociace Transport & Environment připomněla, že vedoucí pozice Evropy v oblasti zavedené legislativy a cílů pro boj proti změně klimatu znamenala až donedávna také vedoucí pozici ma poli investic do čistých technologií.
Rostoucí dominance Číny v dodavatelském řetězci pro elektromobily a loni zavedená podpora pro rozvoj bateriového průmyslu v USA nicméně rychle mění pravidla hry.

"Pokud jde o globální investice do továren na lithium-iontové baterie sledované výzkumníky z BloombergNEF, podíl Evropy klesl ze 41 % v roce 2021 na pouhá 2 % v roce 2022, zatímco investice v Číně a Spojených státech nadále rostou," dodala asociace.

Aby Evropa nepříznivý trend zvrátila, musí podle T&E zavést robustní politiky, které pomohou využít ekonomický a technologický potenciál plynoucí z transformace energetiky. Jako klíčová opatření uvádí asociace zjednodušení povolovacích procesů či dostatečné investiční pobídky.

Důležitá bude také finální podoba návrhu Evropského zákona o kritických surovinách, která má být zveřejněna do konce března. Cílem tohoto zákona je mimo jiné zvýšení nezávislosti EU v oblasti kritických surovin, mezi které patří i suroviny potřebné pro výrobu baterií.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Petr prochaska
10. březen 2023, 12:30

A co z toho? Baterkárna je pouze montovna. Navíc může být výroba brzy zastaralá.

Petr Hariprasad Hajič
11. březen 2023, 06:37

Nevím, co tím chcete říci. Mnohé montovny prosperují valmi dobře a stále během výroby modernizují.

Ivan
10. březen 2023, 12:35

se dalo čekat, odstřižení od levných surovin a energií se musí někde podepsat.

Pravoslav Motyčka
12. březen 2023, 22:31

Celý vtip je v tom ,že státy nechtějí vyvážet suroviny do Evropy. Takže ano lze tady mít fabriky na baterie , ale na to je tady nutno mít i ty doly. Pokud přijmeme fakt ,že současná těžba je rozebraná , pak největší nově objevená ložiska Lithia jsou v Afganistánu a Indii. Ta první země je bude vyvážet do Číny a ta druhá si je nechá a bude si vyrábět baterie sama popř. si domluví z Čínou vhodné investice ve vlastní zemi. Svět se změnil v tom , že státy chtějí vyvážet až hotové výrobky ze svým surovin a ne vyvážet suroviny a dovážet hotové výrobky výsledkem je růst cen surovin a to vede na to , že když nemáte suroviny tak máte drahé výrobky. Politika EU je hlavně nic netěžit všechno dovezeme - začíná hrozit krachem. Další problémem je, že aby elektromobilita fungovala bude nutné najít baterie na bázi hojných prvků například sodíku. ty mohou být levné lithiové baterie nikdy levné nebudou.

Zdeves Pavel
10. březen 2023, 14:05

A navíc stále provokovat Činu, bez jejíž surovin to jaksi nepůjde.

Michal K.
10. březen 2023, 14:48

ale ved predsa v EU nepotrebujeme nic vyrabat. my si predsa vsetko dovezeme. EU vrchnost na tomto strategickom plane uz dlhe roky tvrdo maka. A ako bonus naviac znizime emisie.

Pavel
10. březen 2023, 18:14

no zde v evropě nemáme nic od energií až po suroviny a poslední dobou i lidí co jsou ochotni pracovat a budeme vyřvávat že jsme nejlepší a že nás celej svět bude poslouchat ty časy kolonií už skončili a východní evropa je poslední část světa co se ještě nechává okrádat od prý vyvolených a povolaných trousit prý pokrok a lásku k lidem po světě stačí se podívat na naši vládu a normální člověk má jasno

Petr Hariprasad Hajič
11. březen 2023, 05:15

Koukám, že Česko na tom seznamu ani není. Indové říkají: Žádný bambus, žádná flétna, žádný hluk. :-(

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se